Vitajte v mojom antikvariáte!

Chcete mať prehľad o najnovších prírastkoch? Zadajte svoju e-mailovú adresu do kolónky "Prírastky kníh na e-mail" v ľavom stĺpci a na váš e-mail príde maximálne jedna správa denne.

Alebo sa staňte členom stránky na Facebooku.
https://www.facebook.com/groups/ripakovantikvariat/
Vyberte si to, čo je Vašej duši najbližšie.

Ak sa Vám niečo zapáči, napíšte mi na
riporipo@gmail.com
Postup bude nasledujúci :

a.) uveďte tituly, o ktoré máte záujem
b.) uveďte Vašu adresu, prípadne telefón
c.) skontrolujem dostupnosť kníh a následne vám pošlem pokyny na platbu vopred. Na dobierku, po zlých skúsenostiach, neposielam.
d.) Dáte mi avízo o zrealizovaní platby.
e.) Po obdržaní platby na môj účet vám knihy do troch dní posielam

Jednoduché, však? )

ANTIKVÁRIUM (magyarul)

Ha Magyarországról van, és bármelyik könyv érdekelné, kérjük írjon a riporipo@gmail.com címre. A könyvek küldhetök postán. Ha átutazóban van Kassán, a megrendelt könyveket személyesen is átveheti.

štvrtok 28. februára 2019

KUFFNER, JOZEF - VĚDA ČI BÁCHORA?

KUFFNER, JOZEF

VĚDA ČI BÁCHORA?
paběrky k otázce slovanského dávnověku

F. Topič, Praha, 1912

história
232 s., čeština
hmotnosť: 212 g

mäkká väzba
stav: dobrý

5,00 € PREDANÉ

*kvaja* in *H-2-7*






VZDĚLANÍ BARBAŘI.

A druhá představa nemožná: stav evropských národů za starověku! Mimo Řecko a Řím vidí Věda ve starověké Evropě jen divočinu, močál, prales, lid ve stavu přírodním. V pustinách mezi lesem a močálem prohánějí se tlupy surových praobyvatelů jako v indiánské povídce. Teprve vítězný Řím vnáší světlo a teplo vzdělanosti do krajin barbarů bližších i vzdálenějších.

A měly se věci snad jinak?

Měly se dojista především přirozeně. A je-li přirozeno, aby příroda v jakémkoli vývoji provozovala skoky? Vysoká vzdělanost řecká a římská nevystřídala u sousedních národů žádný přírodní stav. Mohla vystřídat leda jinou, starší, snad méně vyspělou, přece však jen vzdě1anonost určitého a značného stupně. Či se dá myslit, aby dnešní evropská kultura nebyla plodem a výsledkem nežli krátkého tisíciletí, které po starověku následovalo?

Co je tisíciletí v životě lidstva!

A přece mluví zprávy starověké zcela zřetelně! Řekové a Římané nejmenuji své sousedy jinak, než barbary!

Pouhé slovo a jaký zmatek! Slovo mělo za stara jiný význam. Barbar tolik co c i z i n e c.

A výslovné zprávy pozdější! Kronikáři pátého, šestého, sedmého věku ještě líčí Slovany jako lid nejnižšího stupně. Slované jsou lid zanedbaný, jenž ve své krajině močálovité bídně svůj život tráví v kalu a špíně! . . .

Jaký doklad! Jakoby v samotném d n e š n í m dvacátém věku, a v zemích nejvzdělanějších, mezi národy osvícenými, nebylo tříd, krajů a stavů, které svůj život bídně tráví v kalu a špíně! Jakoby příroda i kultura nebyly plny protiv! Jakoby protiva nebyla samou podstatou života! A všude vedle přepychu a nádhery jakoby neměly sídlo chudoba a nouze, vedle nejvyššího vzdělání nejhorší zanedbanost, vedle moudrosti hloupost!

Staří autoři líčí jako divochy ty Kelty, Germany, Goty, Vandaly, Daky, Avary, Huny a jiné pronárody, s nimiž jim bylo válčiti. Nejhorších barev k obrazu užívají.

A což my, osvícenci dvacátého věku? Býváme-li jemnocitnější u volbě barev, jakmile běží o to, vylíčit souseda, s nímž jsme se octli ve sporu a válce?

A kdyby ani přímých zpráv nebylo! Kde jsou jaké doklady, které by dopouštěly domněnku, že v Evropě starověké byla ještě jiná nějaká vzdělanost kromě Řecka a Říma? A dokonce snad i starší vzdělanost!...

Tu by byla jakási vrcholná otázka. Takové vymáhají přesnou odpověď. Jsou-li doklady či nejsou? Věda o starověku Evropy spokojuje se představami docela mlhavými. K otázce vůbec nedospěla. Nechává ji mimo sebe, nestará se o ni.