Vitajte v mojom antikvariáte!

Chcete mať prehľad o najnovších prírastkoch? Zadajte svoju e-mailovú adresu do kolónky "Prírastky kníh na e-mail" v ľavom stĺpci a na váš e-mail príde maximálne jedna správa denne.

Alebo sa staňte členom stránky na Facebooku.
https://www.facebook.com/groups/ripakovantikvariat/
Vyberte si to, čo je Vašej duši najbližšie.

Ak sa Vám niečo zapáči, napíšte mi na
riporipo@gmail.com
Postup bude nasledujúci :

a.) uveďte tituly, o ktoré máte záujem
b.) uveďte Vašu adresu, prípadne telefón
c.) skontrolujem dostupnosť kníh a následne vám pošlem pokyny na platbu vopred. Na dobierku, po zlých skúsenostiach, neposielam.
d.) Dáte mi avízo o zrealizovaní platby.
e.) Po obdržaní platby na môj účet vám knihy do troch dní posielam

Jednoduché, však? )

ANTIKVÁRIUM (magyarul)

Ha Magyarországról van, és bármelyik könyv érdekelné, kérjük írjon a riporipo@gmail.com címre. A könyvek küldhetök postán. Ha átutazóban van Kassán, a megrendelt könyveket személyesen is átveheti.

štvrtok 20. júla 2017

KOLLÁR, JAN - NEDĚLNÍ, SVÁTEČNÉ A PŘÍLEŽITOSTNÉ KÁZNĚ A ŘEČI

KOLLÁR, JAN

NEDĚLNÍ, SVÁTEČNÉ A PŘÍLEŽITOSTNÉ KÁZNĚ A ŘEČI
výbor

Kalich , Praha, 1995
na vydanie pripravil Lenka Kusáková
obálka Daniel Trojan
1. vydanie
ISBN 80-7017-900-7

náboženská literatúra,
128 s., čeština
hmotnosť: 234 g

tvrdá väzba
stav: dobrý, na viacerých miestach mohutné poznámky perom do textu

0,50 €

*zimpa*  in **O1**






3. Hus získav a nakloniv sobě tímto národním skutkem srdce lidu a národu, počal již tím směleji a zdařileji i na jeho duchovním osvícení a vzdělání pracovati vyvoděním křesťanského náboženstva na světlo, vyměšováním od něho všech bludů a nálezků lidských, slovem vniterním i zevniterním napravením církve. Šlechetným životem, vydanými spisy a výmluvností svou v betlehemském chrámě k takové cti a slávě přišel, že nejen od královny za zpovědního otce zvolen byl, ale že i k jeho kázaní zástupové posluchačů světského i duchovního stavu se hrnuli. Horlivý muž tento dotíral zde zjevně na polepšení života víry a církve. A pokud toliko proti hříchům světských lidí mluvil, od duchovních za velikého muže a znamenitého řečníka držán byl, jako by se z ust jeho sám Duch svatý ozýval: ale když i na kněžské bludy a nepravosti hřímati začal, tu duchovenstvo a mnišstvo proti němu se vzbouřivši jej u domácí vrchnosti obžalovalo, která ale Husa za nevinného vyhlásila proto, že on k tomu přísahou zavázán jest, aby pravdu mluvil bez přijímání osob. Církev křesťanská nalezala se toho času ve smutném stavu. Papež byl téměř více než Kristus, mnichové a kláštery množili se k obtížnosti pracujících, do chrámu se vloudili pohoršiví obyčejové, skutky boží obrátily se v prázdné divadlo a vykonávaly se v cizí, lidu nesrozumitelné řeči; Písmo svaté bylo zapomenuto; velebné svátosti byly zjinačené a lidu kalich při večeři Páně odňat, odpustky se za peníze zjevně prodávaly: slovem celé náboženstvo bylo prevráceno a porušeno. Hus co dobrý pastýř a v Písmích svatých zběhlý křesťan toto trpěti nemoha, ustanovil své spolukřesťany k čisté studnici křesťanské víry vésti, ustanovil takové náboženstvo kázati, jako ono vyšlo z ust Krista a jeho apoštolů. K tomu cíli pečoval on jako učitel a ředitel škol o dobré a pravé křesťanské cvičení mládeže, překládal Písma svatá z cizího do našeho jazyka, skládal pro lid a služby boží svaté písně v řeči materské, z nichž jednu i my dnes jsme zpívali a z nichž některé i sám Luther do němčiny přetlumočil. K tomu cíli sepsal on i mnohé jiné spisy, knihy a postily, ve kterých ve všech on to učil, aby se křesťané k původní prostotě a čistotě evangelium Kristova vrátili, samého Krista za hlavu církve uznávali, svátosti podle jeho nařízení pod obojím způsobem přisluhovali, odpustky, vzývání svatých a jejich zůstatků a jiné neřády zanechali, a za kacíře a bludaře ne toho považovali, kdo se Kristova učení přidrží, ale raději toho, kdo od něho odstupuje. Proto Svatou biblii svou přítelkyní, svou chotí, svou tovaryškou na cestách jmenoval. Tyto kázně a písně Husovy, které náš lid ještě posud čítá a zpívá, jsou i z toho ohledu pamatné, že ony jsou nejprvnější a nejstarší protestantické kázně a písně, anť žádný jiný k obnovené víře se přiznávající národ a jazyk podobným starožitným pokladem honositi se nemůže.

4. Když se pověst o tomto učení do Říma dostala, Jan Hus jako kacíř do církevní kletby a zlořečenství dán byl; anobrž o krátký čas i církevní všeobecný sněm v německém městě Kostnici držán, kam Hus také odeslán, od nepřátelů osočen a obžalován byl. A ačkoli jemu tehdejší římský císař Zikmund vlastní rukou podepsaný průvodní list dal, v němž ho o tom ubezpečoval, že se mu při tomto sněmě nic nestane a že se svobodný a živý domův navrátí: přece když Hus, tam přišed, nespravedlivě lapen, do žaláře uvržen a odsouzen byl, na toto císarské psaní se odvolával, biskupové a kněží křičeli, že se prej kacířovi slib a slovo držeti nemá. V samém shromaždění sněmu mnozí bludové falešně mu přičítáni byli, své pak učení když důvody rozumu a Písem svatých zastávati počal, ani slyšán nebyl, nýbrž sněm ten nekřesťanský a ukrutný ortel o něm vynesl, aby Hus i knihy jeho spáleny byly, což se stalo nejvíce na potměšilé rady a ouklady, na mudrlantského hádání Písem svatých zfalšování jistého Němce Jana Zachariae, mnicha z Erfurtu, k témuž řádu a klášteru přináleževšího, v němž