KAHOUN, KAROL
KLÁRA PATAKIOVÁ
Pallas, Bratislava, 1978
edícia Profily (44)
obálka Bohuslav Blažej
Fotografie R. Kedro, H. Fialová, J. Kysela, M. Robinsonová, J. Nový
1. vydanie, 2.000 výtlačkov
publikácie obrázkové, monografie, výtvarné umenie,
120 s., slovenčina
hmotnosť: 515 g
tvrdá väzba s prebalom
stav: veľmi dobrý
PREDANÉ
*mipet2* (in *X02*)
Klára Patakiová je príslušníčkou generácie prvých absolventov slovenskej Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave. Do umeleckej praxe, konkrétnych tvorivých, spoločenských i osobných súvislostí vstupovala s vedomím realistického videnia životnej skutočnosti, poznávanej z pozícií počiatočného lyrizmu, obohateného neskôr i racionálnym prehodnocovaním výrazu. Jej dielo sa v narastajúcich vývinových súvislostiach čoraz intenzívnejšie koncentrovalo na rezbárske postupy umeleckého transformovania a výrazového zhodnotenia osobitých kvalít dreva, jeho fyzickej nevšednosti, jedinečnej textúry, farebnosti tónov i objemovej celistvosti. Lyrickosť citových spojení, humanizmus ľudských kontaktov a vzťahov má v Patakiovej poňatí aj objektívny dosah v kontexte slovenského sochárstva. Pomerne rozsiahla aktivita v pomníkových a pamätníkových kreáciách i dielach dotvárajúcich výtvarne zhodnotené spoločenské prostredie má oporné ťažisko v symbolickej plastike Ženy (pamätník v Nemeckej), v spoluúčasti na výtvarnom dotvorení Múzea I. Slovenskej národnej rady 1848 (Myjava), pamätníka SNP na Jankovom vŕšku i v koncipovaní a realizácii pomníkov SNP a Oslobodenia (v Sušanoch, Kľačne, Štiavnických Baniach) a v rade ďalších prác. Aktuálnosť jej diela, demonštrovaná tiež výstavami posledného obdobia, zaraďuje sochárku medzi tých slovenských výtvarných umelcov, ktorí z pozícií osobnostného hľadania riešia závažné otázky umeleckej výpovede o hodnotách a cieľoch našej socialistickej kultúry. Prvá knižná monografia o Kláre Patakiovej sleduje východiská, premeny a istoty celku jej doterajšieho sochárskeho diela.