ŠIMSA, JAROSLAV
O LÁSCE A FLIRTU
Tři stati
YMCA, Praha, 1939
psychológia, rodina, výchova, sexualita,
64 s., čeština
hmotnosť: 60 g
mäkká väzba, malý formát
stav dobrý
2,90 €
*kvaja* in *kat-psy*
Škola! Střední škola! Jaké to musí být lákavé théma pro romanopisce! Kdo lépe než romanopisec může zachytit všechen ten život ve škole, to střetnutí se světa s počátku ještě dětského se světem dospělých, všechny ty pochyby, bolesti, smutky dospívajícího mládí, jichž je v té době víc než za celý život, srážky moderních synů a starosvětských otců a profesorů! Tu se po prvé vytyčují smělé životní cíle, kují dobrodružné plány, zkouší síla křídel k rozletu, tu je výheň, kde se ztužují povahy, ale často také utrpí charakter kazy, vždyť je tu tolik příležitostí k hříchu, který kolikrát nadlouho určí běh i osudy mužných let. (Vzpomeňme románů Franze Werfela Abituriententag, nebo Leonharda Franka Ursache. ) Na střední škole vznikají přátelství na odboj i výboj, něžná a mužná přátelství. Zde je právě místo, kde se má probudit duch budoucí inteligence národa; střední škola je dílna i arsenál, který má vyzbrojit příští vůdce vírou a jistotou. Co je tu drobných tragedií, jak často trpí a hyne nadaný chlapec v boji s beztaktními, suchými, nelidskými učiteli (smutný román Hermanna Hesseho »Unterm Rad«).
A nad to se dnes celá doba obráží v životě školském: rodinné rozvraty a ovšem i sociální a politické zápasy, ačkoli snad to nemá být, zasahují do života školy vůbec a tím víc samozřejmě do života studentů středoškolských. Jaké pokušení, vylíčit plně, konkrétně dnešní mládež v takovém románě! A dokonce vychovatel, který sám sebe považuje za přítele mládeže a chtěl by jí pomoci, aby překonala a ovládla obtíže, které přináší svízelná doba dospívání tělesného i duševního a duchovního. Jak by tu mohl vytyčit nové dle, královské povahy, vznešené příklady před oči mládeže! Jak by mohl pomoci mladým v jejich dnešním tápání! A jak také velcí umělci pomoci dovedou! Jak na př. Jakob Wassermann vylíčil v závěru románu "Advokát Laudin" novou německou mládež!
Ale ach, jak jsme zklamáni tímto českým »Rašením«, jak poníženi, jak zdrceni tou spoustou obscénních scén, špinavých podrobností, tím znetvořeným životem Böhnelovy mládeže! Špatní a podprůměrní, a dokonce pathologičtí chlapci a děvčata-výjimky jsou tu povyšovány na typy, v nichž je těžce urážena také lepší část mládeže a lepší část rodičů, a lepší část profesorů. V celém románě není ani jeden světlý bod. ani jeden mravní zápas, ani jedno hrdinství, ani jeden slušný chlapec, ani jedno slušné děvče, ani jeden dobrý učitel nebo ředitel nebo otec, který by vnesl spásné světlo do tohoto přítmí, všechno se topí v bahně bezecti a sexuálnosti.
Autor neuznal za potřebné, líče tuto Sodomu a Gomorrhu, aby tam vnesl tři, dva, jednoho spravedlivého, pro které bychom mohli odpustit ostatním. Ne, naopak: nemohl popřít ovšem, že jsou ještě některé děti »vychované«, slušné, čestné, ale to jsou pro něho tak jako pro jeho hrdiny toliko posmívané »cudné panny«, »mumie«, pokrytci, svatoušci, kteří tajně také »raší«, a autor se s nejoplzlejšími chlapci spoluraduje, když chlapec, který se zdá slušný, jest usvědčen, že není lepší než ostatní, a že měl tento »mravokárec« poměr se svou švakrovou, starší, než byl sám... Svůj román naplnil