KIDSON, PETER
STREDOVEKÉ UMENIE
(The Medieval World)
Pallas, Bratislava, 1974
edícia Umenie sveta
preklad Anna Škorupová
obálka Pavol Blažo
1. vydanie
94-129-74
encyklopédie, umenie
188 s., 108 čb a 102 far. fot., slovenčina
hmotnosť: 1050 g
tvrdá väzba, veľký formát
stav: dobrý, pečiatky v knihe
3,90 € PREDANÉ
*trsos* in *kat-ume*
Dejiny západoeurópskeho stredovekého umenia vypĺňajú tisícročný časový úsek medzi rokom 400 a 1400, so starovekom na jednom a s renesanciou na druhom konci. Je to obdobie bohatej invencie a udivujúcej rozmanitosti, ktorej rozsah a krásu približujeme čitateľovi v tejto publikácii na 200 skvelých reprodukciách (z nich vyše polovica farebných). Sprevádzajú nás po architektúre: od jednoduchých kamenných kostolov saského Anglicka po vzletnú nádheru veľkých gotických katedrál, po maliarstve od bohatých northumbrijských miniatúr po diela Giottove, posledného maliara stredoveku a prvého umelca talianskej renesancie. Zobrazujú umelecké diela zo slonoviny, iluminácie rukopisných kníh, skvostné drahokamami vykladané relikviáre, emaily, maľby na skle, románske a gotické sochárske diela.
Autor publikácie dr. Kidson oboznamuje čitateľa s dejinami stredovekého umenia od pádu Rímskej ríše v západnej Európe cez konflikt medzi pohanstvom a kresťanstvom, medzi pápežom a cisárom, medzi umením „barbarským“ a pretrvávajúcim kresťanským umením klasickej Itálie. V kapitole „Predrománske umenie“ zaoberá sa najprv umením etnických skupín žijúcich na okrajoch Rímskej ríše: Vizigótov, Anglosasov a Írov. Ďalej nás oboznamuje s mocnou Franskou ríšou a s „Karolínskou renesanciou“ v čase, keď Karol Veľký získava titul cisára Západu a cisárske sídlo Aachen sa stáva strediskom veľkolepého rozvoja umení.
Ďalej nás sprevádza cez otonské umenie v Nemecku k slohu románskemu, ktorého utešené naratívne sochárstvo má pre nás osobité čaro. Toto a nasledujúce, gotické obdobie, boli obdobím čulého stavebného ruchu, keď nové stavebné postupy umožňovali stavať štíhlu architektúru a pôvabné kamenárske práce a žiarivé farby maľovaných oblokov vytvárali katedrály, ako bola napríklad katedrála v Chartres, pripomínajúce drahokamami vyzdobenú šperkovnicu.
Sledujúc dejiny stredovekého umenia v západnej Európe, autor objasňuje, ako prevažne náboženské spoločenstvá vytvárali diela oslavujúce kresťanstvo — či je to prostý kríž zo Saska v období „temna“, ktoré sa nám už nezdá také „temné“, alebo veľké kláštorné chrámy v Cluny alebo v St. Denis, a či katedrály v Durhame a Canterbury, alebo v Chartres a parížskom Notre Dame. Je to obdobie veľkých umeleckých podujatí, ktoré nám autor oživuje jasným textom a bohatým obrazovým materiálom.
O autorovi
Peter Kidson študoval na Selwyn College v Chambridgi dejiny (1946—1948) a filozofiu (1948—1950) a na londýnskej univerzite (Courtauld Institute of Art), kde promoval z dejín umenia. Po štvorročnom postgraduálnom štúdiu dosiahol r. 1956 doktorát filozofie. Je spoluautorom publikácií Sculpture at Chartres (1958) a A History of English Architecture (1961).