VARSIK, MILAN
NA HRANICI VEKOV A SVETADIELOV
Pravda, Bratislava, 1986
edícia Členská knižnica Pravda
1. vydanie, 6.000 výtlačkov
prebal Ivan Šimek
75-070-86
cestopis
408 s., slovenčina
hmotnosť: 503 g
tvrdá väzba
stav: dobrý, bez prebalu, knižničné pečiatky
1,00 €
*bib10* in **S4P**
Bolo by azda treba povedať si niekoľko slov o islame, jeho vzniku, Prorokovi Mohamedovi, Mekke.
Islam je jedno zo svetových náboženstiev, rozšírené hlavne v krajinách Blízkeho a Stredného východu, v severnej Afrike, v juhovýchodnej Európe a stredoázijských republikách Sovietskeho zväzu. Jeho vierouka je vyložená v moslimskej svätej knihe — v koráne. Základom je dogma o všemohúcom Alahovi, o božom predurčení. Alah určil každému človeku osud, proti ktorému je každý jednotlivec bezmocný, preto islam hlása trpezlivosť a otrockú pokoru pred bohom a jeho vyslancom na zemi, za čo sľubuje rajskú blaženosť na druhom svete.
Islam vznikol v 7. storočí, v období prechodu arabských národov od prvotnopospolného zriadenia k triednej spoločnosti, v čase ich zjednotenia do feudálneho teokratického arabského kalifátu a bol ideologickým odrazom týchto procesov.
Kým vznik iných veľkých náboženstiev nie je celkom objasnený a je opradený záhadami a legendami, o okolnostiach a podmienkach vzniku islamu a o živote jeho zakladateľa Proroka Mohameda a jeho prvých prívržencov sme informovaní pomerne podrobne.
Skúsme sa teda preniesť do 6. storočia. Sme v arabskom meste Mekka, niekoľko desiatok kilometrov od Červeného mora v púšti Arabského polostrova. Niekedy okolo roku 570 sa v nie chudobnej, ale ani nie v bohatej rodine Abdalláha Ibn Abd al Muttaliba narodilo prvé dieťa — Mohamed. Otec, pochádzajúci z rodu Hášimovcov, zomrel ešte pred narodením svojho syna pri návrate z obchodnej cesty do Sýrie. Matka Ámina sa nevydala druhý raz, ale vychovávala sama svojho syna. Chlapec žil istý čas v púšti; v tom čase bolo zvykom posielať tam deti. Bolo to zdravé a chlapci si mali privykať na tvrdý život.
Šesťročnému Mohamedovi však zomrela i matka. Najprv sa o jeho výchovu staral dedo, a keď po dvoch rokoch zomrel aj ten, ujal sa ho ujec Abú Tálib. S ním sa dorastajúci Mohamed zúčastňuje na obchodovaní so Sýriou, ale aj na bojoch Mekky proti blízkym kmeňom ohrozujúcim mesto. Majetkové pomery donútili dvadsaťročného Mohameda, aby vstúpil do služieb bohatej a krásnej vdovy obchodníčky Chadídže. Mohamed sa osvedčuje a Chadídža ho čoskoro posiela do Sýrie ako svojho obchodného agenta. Znova mal úspech, a keď sa vrátil do Mekky, údajne sama štyridsaťročná Chadídža ponúkla dvadsaťpäťročnému Mohamedovi sobáš. Z manželstva sa narodilo šesť detí, všetky však umreli v útlom veku.
Sobáš Mohamedovi priniesol niekoľko výhod. Najdôležitejšie bolo, že sa zbavil finančných ťažkostí, súčasne sa stal právoplatným členom spoločnosti najvyšších mekkských vrstiev, okrem toho v Chadídži našiel vernú družku, ktorá stála pri ňom, ako sa hovorí, v dobrom i zlom. A tak je prirodzené, že nasledujúcich pätnásť rokov žije Mohamed v pokoji bez významnejších udalostí. Nesporne tieto roky boli rokmi premýšľania, hľadania, uvažovania o spoločenskej a ideologickej situácii v Mekke a pomalého dozrievania myšlienok, ktoré neskôr preniesol do svojho učenia.
Rok 610 sa všeobecne pokladá za rok jeho prvého zjavenia a o tri roky neskôr sa Mohamed už považuje za posla božieho. Treba dodať, že od samého začiatku mierilo Mohamedovo učenie k prekonaniu morálnej, spoločenskej a ideologickej krízy v jeho rodnom meste. Prvé tri roky nevystupoval na verejnosti a svoje učenie hlásal len v rodinnom kruhu a medzi najbližšími priateľmi. Islamská tradícia zachovala, že prvý, kto „v neho uveril“, bola jeho manželka Chadídža, z mužov neskorší prvý kalif Abú Bakr, bratanec Ali a Zajd Ibn Haritha, Mohamedov prepustený otrok.
Stúpencov však pribúdalo a čoskoro ich neveľký Mohamedov dom nestačil pojať. Ozvala sa aj reakcia — vysoká oligarchia v Mekke. Najskôr začali Mohameda a jeho prívržencov urážať, nazývali ho pod-