Vitajte v mojom antikvariáte!

Chcete mať prehľad o najnovších prírastkoch? Zadajte svoju e-mailovú adresu do kolónky "Prírastky kníh na e-mail" v ľavom stĺpci a na váš e-mail príde maximálne jedna správa denne.

Alebo sa staňte členom stránky na Facebooku.
https://www.facebook.com/groups/ripakovantikvariat/
Vyberte si to, čo je Vašej duši najbližšie.

Ak sa Vám niečo zapáči, napíšte mi na
riporipo@gmail.com
Postup bude nasledujúci :

a.) uveďte tituly, o ktoré máte záujem
b.) uveďte Vašu adresu, prípadne telefón
c.) skontrolujem dostupnosť kníh a následne vám pošlem pokyny na platbu vopred. Na dobierku, po zlých skúsenostiach, neposielam.
d.) Dáte mi avízo o zrealizovaní platby.
e.) Po obdržaní platby na môj účet vám knihy do troch dní posielam

Jednoduché, však? )

ANTIKVÁRIUM (magyarul)

Ha Magyarországról van, és bármelyik könyv érdekelné, kérjük írjon a riporipo@gmail.com címre. A könyvek küldhetök postán. Ha átutazóban van Kassán, a megrendelt könyveket személyesen is átveheti.

sobota 10. novembra 2018

GLÜCKSELIG, JOSEF - ATENTÁTY NA UMĚNÍ

GLÜCKSELIG, JOSEF

ATENTÁTY NA UMĚNÍ

Pragopress, Praha, 1971
edícia Kontakt (9)
obálka Antonín Ernest
1. vydanie, 25.000 výtlačkov
57-036-71

umenie, publicistika, kriminálka,
200 s., čeština
hmotnosť: 168 g

mäkká väzba
stav: dobrý

1,50 €

*home* in *H-6-4*

Autor, známý publicista a reportér, se tentokrát znovu vrátil do světa uměni. Poutavě dramatickým stylem předkládá čtenáři napínavé případy falzifikátorských skandálů našeho století. Setkáme se tu s Alceo Dossenou, který padělal díla antického a renesančního uměni, s padělatelem van Goghových obrazů Otto Wackerem, dovíme se o osudech Vermeerova padělatele Han van Meegerena stejně jako o nejdrzejším falzifikátoru - Davidu Steinovi. Gluckselig buduje napínavé zápletky a funduje text dokonale prostudovanými materiály ze soudních procesů, fakty a dobovými reáliemi.







Nekorunovaný král padělatelů XX. století

O vánočních svátcích roku 1947 umírá v Amsterodamu osmapadesátlletý muž, jehož jméno vzrušovalo ve dvou poválečných letech všechny znalce výtvarného umění v Evropě i za oceánem a dalo impuls k napsání mnoha odborných i neodborných článků v rozličných světových jazycích.

jmenoval se Han van Meegeren a zasvěcení ho dodnes považují za nekorunovaného krále padělatelů XX. století.

Skandál, který tento drobný člověk s hitlerovským knírkem pod nosem vyvolal, vyvrcholil 12. listopadu 1947 v soudní síni amsterodamského Justičního paláce. Celá historie však začíná už před patnácti lety.

Je jaro roku 1932. Svět se stále ještě zmítá v křeči, která ho zachvátila po stejně nenadálém jako zákonitém krachu na newyorské burze. V Americe i v Evropě se naráz vyrojí desetitisíce lidí, pro něž je dolar, marka, frank, libra nebo pětikoruna nedostižným bohatstvím. Farmáři v kdysi zaslíbené zemi za Velkou louží přicházejí na mizinu stejně rychle jako hospodáři obdělávající půdu starého kontinentu. A ti i oni se tady i tam řadí do hladových zástupů nezaměstnaných, kteří den co den marně postávají před zprostředkovatelnami práce a branami továren. Přesto je i v tomto čase hladu a bídy dost lidí, kteří mají víc než na slušné živobytí. Mají mnohem, mnohem víc. A Han van Meegeren k nim patří.

Přijíždí se svou ženou na francouzskou Riviéru v době, kdy se po plážích Azurového pobřeží prohání místo naháčů jen neuctivý březnový vítr a koruny platanů, palem či keře proslulých antibeských růží nesměle signalizují svou budoucí důstojnost a krásu. Ostatně van Meegeren nepřichází do těchto končin obdivovat příznačnou modř moře, ani štíhlé cypřiše nebo žlutavé mimózy. Jeho záměry jsou značně prozaičtější; hodlá si koupit v tomto kraji domek a chce zde po nějaký čas pracovat a žít.

Po několikadenním putování vesničkami a městečky rozsetými mezi Marseille a Nizzou konečně oba manželé nacházejí, co hledají. Na samém okraji obce Roquebrune je na prodej vilka, která odpovídá van Meegerenovým představám. Jde o vkusnou jednopatrovou stavbu, jejíž zahrada je obrostlá vysokým živým plotem. A co víc, v rohu zahrady je prostorný altán. Van Meegeren k němu spěchá krátce potom, co se porozhlédl v místnostech vilky. Prohlíží ho stejně důkladně a bedlivě jako jeho žena kuchyň, pokoje, spíž či koupelnu.

„Tohle je báječné,“ volá potom na manželku přicházející s průvodcem, který zde zastupuje majitele nemovitosti. „Uvidíš, co se z tohohle zahradního domku dá udělat za zázrak.“ „Pán má zřejmě smysl pro romantiku,“ říká muž s úsměvem, jímž jakoby chtěl zájemci o vilku vyjádřit své porozumění a udělat mu radost. Leč mýlí se. Vzápětí ho o tom přesvědčí van Meegerenova odpověď: „Spíš pro realitu, vážený pane. Romantik tenhle dům prodává, já ho chci naopak koupit.“

Van Meegerenova žena cítí, že na francouzskou taktnost zazněla tato slova asi až příliš netaktně, a proto na omluvu vysvětluje: „Víte, manžel je malíř a z tohohle zahradního altánku si bude zřejmě chtít zřídit ateliér.“

„Ach tak, rozumím, madame, rozumím.“