Vitajte v mojom antikvariáte!

Chcete mať prehľad o najnovších prírastkoch? Zadajte svoju e-mailovú adresu do kolónky "Prírastky kníh na e-mail" v ľavom stĺpci a na váš e-mail príde maximálne jedna správa denne.

Alebo sa staňte členom stránky na Facebooku.
https://www.facebook.com/groups/ripakovantikvariat/
Vyberte si to, čo je Vašej duši najbližšie.

Ak sa Vám niečo zapáči, napíšte mi na
riporipo@gmail.com
Postup bude nasledujúci :

a.) uveďte tituly, o ktoré máte záujem
b.) uveďte Vašu adresu, prípadne telefón
c.) skontrolujem dostupnosť kníh a následne vám pošlem pokyny na platbu vopred. Na dobierku, po zlých skúsenostiach, neposielam.
d.) Dáte mi avízo o zrealizovaní platby.
e.) Po obdržaní platby na môj účet vám knihy do troch dní posielam

Jednoduché, však? )

ANTIKVÁRIUM (magyarul)

Ha Magyarországról van, és bármelyik könyv érdekelné, kérjük írjon a riporipo@gmail.com címre. A könyvek küldhetök postán. Ha átutazóban van Kassán, a megrendelt könyveket személyesen is átveheti.

sobota 25. novembra 2017

MELICHERČÍK, ANDREJ - V ŠÍROM POLI STUDIENEČKA

MELICHERČÍK, ANDREJ

V ŠÍROM POLI STUDIENEČKA
Výber zo slovenskej ľúbostnej a sociálnej lyriky

Slovenské vydavateľstvo krásnej literatúry, Bratislava, 1961
edícia Hviezdoslavova knižnica (68)
ilustrácie Jaroslav Vodrážka
1. vydanie, 60.000 výtlačkov
301-13-1258

poézia, literatúra slovenská,
185 s., slovenčina
hmotnosť: 222 g

tvrdá väzba s prebalom

0,90 € stav: dobrý *rekry*poe
0,70 € stav: dobrý, na patitule meno predchádzajúceho majiteľa *kbs*poe*

V piesňovej tvorbe slovenského ľudu zaujímajú lyrické piesne veľmi významné, možno povedať priam dominantné postavenie. Spevnej povahe piesňovej tvorby slovenského ľudu sú lyrické piesne bytostne najbližšie.

Slovenské ľudové lyrické piesne zobrazujú mnohotvárny život slovenského ľudu vo vzťahu k práci, k rodine, k spoločnosti v dlhom historickom vývoji. Zvláštnosťou ľudových lyrických piesní je to, že zobrazujú bohatý vnútorný život nášho ľudu, jeho city, myšlienky a zážitky. V lyrických piesňach sa spieva o najrôznejších stránkach života nášho ľudu, o živote pastierskom, o boji zbojníkov proti panskému vykorisťovaniu, o živote vojenskom a podobne, ale tak, že sa v nich zameriava pozornosť na vyjadrenie osobných zážitkov, ktoré vyvolali v živote nášho ľudu, že vyjadrujú intímny vzťah k ľudovým hrdinom.

Jadro slovenských ľudových lyrických piesní spočíva však v piesňach ľúbostných a sociálnych. Z nich podávame čitateľovi výber v tomto vydaní. Vo všetkých týchto jemných a krásnych ukážkach umeleckej tvorby nášho ľudu vidíme vykreslený v nezabudnuteľných poetických obrazoch predovšetkým samotný život nášho ľudu v minulosti, život ťažký, ale plný a okrem toho do slov a melódií vložené predstavy a ideály po krajšom, ľudsky dôstojnom, slobodnom živote, v ktorom hĺbka a opravdivosť citu nájde svoje pravdivé vyjadrenie.

Slovenské ľudové lyrické piesne nie sú však len prameňom poznania života nášho ľudu, priebehu jeho citov, myšlienok a zážitkov. Sú tiež zároveň príkladom umeleckých schopností nášho ľudu, obrazného výrazu, spevnej melodickej pestrosti a mnohotvárnosti. Ich textová i melodická zložka zohrali významnú úlohu v raste našej národnej kultúry. Boli prameňom poetického a melodického obohacovania mnohých našich básnikov a skladateľov.

Ideovo-tematická a umelecká hodnota slovenských ľudových lyrických piesní je živá a aktuálna aj dnes. Preto výber najkrajších z nich radi predkladáme nášmu čitateľovi v presvedčení, že v nich nájde opravdivý umelecký zážitok.






Javorce, javorce

Javorce, javorce, drobné javorčatá,
ej haj, kdeže sa podieme chudobné dievčatá.

Chudobné dievčatá bohu sa modlili, 
ej haj, žeby sa vydali, žeby neslúžili.

Chudobné dievčatá, ako sa vydáme, 
ej haj, ked my na prídavku peňazí nemáme.

Bohaté aj majú a sa nevydajú,
ej haj, ale my chudobné ruky máme hodné.


Žeň sa, šuhaj

Zeň sa, šuhaj, žeň sa, kde ti ponúkajú 
a kde ti s dievčatkom tisíce dávajú.

Tam si ty dostaneš statky a tisíce, 
so mnou nedostaneš iba dobro srdce.

Chudobné dievčatá dodatkov nemáme, 
ale na to miesto dobre robiť známe.

Nechcem ja, má milá, nechcem ja tisíce, 
len ja chcem dostaň tvoje dobro srdce.

Čo to tie tisíce, to je len na krátce 
a táto tvoja cnosť trvá až na večnosť.

Čo to tie tisíce, tisíce sa minú 
a tie tvoje cnosti nikdy nezahynú.


V tej našej záhrade

V tej našej záhrade štyri ratolesti, 
keď si ma zanechau, boh ma neopustí.

Keď si ma zanechau pre moju chudobu, 
pre moju chudobu — poručena bohu.

Trebárs som chudobná, trebárs ja nič nemám, 
keď sa len poctive medzi ľuďmi chovám.

Trebárs som chudobná, nebojím sa psoty, 
vysúkam rukávy, pôjdem do roboty.

Zanechaj, zanechaj, čo si zamiloval, 
aleže si rozváž, že bys nebanoval.


Ach, mamička moja

Ach, mamička moja, môj voňavý kvietok, 
povíjali ste ma do ľanových plienok.

Ach, mamička moja, pod tou čiernou zemou, 
veru vy neviete, čo sa robí so mnou.