Vitajte v mojom antikvariáte!

Chcete mať prehľad o najnovších prírastkoch? Zadajte svoju e-mailovú adresu do kolónky "Prírastky kníh na e-mail" v ľavom stĺpci a na váš e-mail príde maximálne jedna správa denne.

Alebo sa staňte členom stránky na Facebooku.
https://www.facebook.com/groups/ripakovantikvariat/
Vyberte si to, čo je Vašej duši najbližšie.

Ak sa Vám niečo zapáči, napíšte mi na
riporipo@gmail.com
Postup bude nasledujúci :

a.) uveďte tituly, o ktoré máte záujem
b.) uveďte Vašu adresu, prípadne telefón
c.) skontrolujem dostupnosť kníh a následne vám pošlem pokyny na platbu vopred. Na dobierku, po zlých skúsenostiach, neposielam.
d.) Dáte mi avízo o zrealizovaní platby.
e.) Po obdržaní platby na môj účet vám knihy do troch dní posielam

Jednoduché, však? )

ANTIKVÁRIUM (magyarul)

Ha Magyarországról van, és bármelyik könyv érdekelné, kérjük írjon a riporipo@gmail.com címre. A könyvek küldhetök postán. Ha átutazóban van Kassán, a megrendelt könyveket személyesen is átveheti.

piatok 6. decembra 2019

RATZINGER, JOSEPH - PAVOL, APOŠTOL NÁRODOV

RATZINGER, JOSEPH - BENEDIKT XVI.

PAVOL, APOŠTOL NÁRODOV
(Paolo l´apostol delle genti)

Spolok svätého Vojtecha, Trnava, 2008
obálka Anna Kraváriková, Marián Gavenda
preklad Marián Gavenda
ISBN 978-80-7162-735-7

náboženská literatúra, životopisy
88 s., slovenčina
hmotnosť: 190 g

tvrdá väzba
stav: dobrý, podčiarkovaný text

1,90 €

*bib16*NAB*






V chváloreči na Izrael, ktorú Pavol prináša v deviatej kapitole Listu Rimanom, sa medzi darmi, ktorými Boh obdaril svoj ľud, objavuje aj tento: jeho sú „zmluvy“, dohody, ktoré Boh uzavrel s ním. Výraz „zmluva“ sa tu objavuje v množnom čísle v zhode so sapienciálnou tradíciou.  V skutočnosti pozná Starý zákon tri zmluvy: sobotu, dúhu a obriezku, zodpovedajúce trom stupňom zmluvy alebo trom zmluvám. Starý zákon pozná zmluvu s Noemom, Abrahámom, zmluvu s Jakubom - Izraelom, zmluvu uzavretú na Sinaji a zmluvu Boha s Dávidom.

Všetky tieto zmluvy majú svoju špecifickú charakteristiku, ku ktorej je vhodné sa vrátiť. Pavol teda vie, že slovo zmluva, počnúc dejinami spásy ešte pred Kristom, treba chápať a vyslovovať v množnom čísle. Z rozličných zmlúv osobitne zdôrazňuje dve, pričom ich kladie do protikladu a vzťahuje - každú svojím spôsobom - na zmluvu ustanovenú Kristom: zmluvu s Abrahámom a zmluvu s Mojžišom. Zmluvu s Abrahámom vidí ako pravú zmluvu, základnú a trvalú, kým zmluvu s Mojžišom ako „neskôr dodanú“ (porov. Rim 5, 20), 430 rokov neskôr po zmluve s Abrahámom (Gal 3, 17). Tým ju nezbavil jej hodnoty, skôr iba poukázal na prechodnú etapu v Božích plánoch.

Jednou z foriem Božej pedagogiky s ľuďmi je, že jej jednotlivé prvky zanikajú, keď sa dosiahne cieľ výchovy. Zanechávajú sa prejdené cesty a zostáva len zmysel. Mojžišovská zmluva sa začleňuje do tej, ktorú Boh uzatvoril s Abrahámom, a zákon sa stáva nástrojom prisľúbenia. Preto Pavol urobil taký jasný rozdiel medzi dvoma podobami zmluvy, ktoré sa v skutočnosti stretajú v Starom zákone: zmluva, ktorá je vyhlásením práva, a tá, ktorá je vo svojej podstate prísľubom, darom priateľstva, ponúknutého bez akýchkoľvek podmienok. 

V skutočnosti sa v Pentateuchu slovo berit často používa ako synonymum zákona a prikázania. Berit je objektom príkazu; v Ex 24 sa sinajská zmluva javí v podstate ako „nariadenie zákonov a povinností pre ľud“.  Takúto zmluvu možno aj porušiť a napokon v Starom zákone sa samotné dejiny Izraela javia ako dejiny ustavičného porušovania zmluvy.

Jednota plná napätia: jediná zmluva prítomná v zmluvách

Na druhej strane sa zmluva s patriarchami považuje za večne platnú. Kým zmluva chápaná ako právna povinnosť odráža vazalskú zmluvu, zmluva prisľúbenia má za vzor kráľovský dar.  V tomto zmysle Pavol práve rozlišovaním medzi abrahámovskou a mojžišovskou zmluvou plne korektne interpretoval biblický text. Týmto rozlíšením sa zároveň zmierňuje ostrý protiklad medzi starou a novou zmluvou a objasňuje sa jednota plná napätia, poznačujúceho dejiny spásy, v ktorých sa rôzne zmluvy uskutočňujú v jedinej zmluve.