Vitajte v mojom antikvariáte!

Chcete mať prehľad o najnovších prírastkoch? Zadajte svoju e-mailovú adresu do kolónky "Prírastky kníh na e-mail" v ľavom stĺpci a na váš e-mail príde maximálne jedna správa denne.

Alebo sa staňte členom stránky na Facebooku.
https://www.facebook.com/groups/ripakovantikvariat/
Vyberte si to, čo je Vašej duši najbližšie.

Ak sa Vám niečo zapáči, napíšte mi na
riporipo@gmail.com
Postup bude nasledujúci :

a.) uveďte tituly, o ktoré máte záujem
b.) uveďte Vašu adresu, prípadne telefón
c.) skontrolujem dostupnosť kníh a následne vám pošlem pokyny na platbu vopred. Na dobierku, po zlých skúsenostiach, neposielam.
d.) Dáte mi avízo o zrealizovaní platby.
e.) Po obdržaní platby na môj účet vám knihy do troch dní posielam

Jednoduché, však? )

ANTIKVÁRIUM (magyarul)

Ha Magyarországról van, és bármelyik könyv érdekelné, kérjük írjon a riporipo@gmail.com címre. A könyvek küldhetök postán. Ha átutazóban van Kassán, a megrendelt könyveket személyesen is átveheti.

nedeľa 26. mája 2019

PETRÁŠOVÁ, EVA - PRÍPAD MEČIAR: AKO TO BOLO NAOZAJ?

PETRÁŠOVÁ, EVA

PRÍPAD MEČIAR: AKO TO BOLO NAOZAJ?

Agentura Cesty, Praha
edícia Šance pro Československo
ISBN 80-85363-14-3

publicistika, politika,
64 s., slovenčina
hmotnosť: 79 g

mäkká väzba

PREDANÉ € stav: dobrý *svaha*his*
PREDANÉ*bib20**polit*  stav: dobrý. knižničné pečiatky
PREDANÉ *bib14* stav: dobrý. knižničné pečiatky





Bodka
Motto:

"Žiadna spoločnosť nemôže neobmedzene rozkvitať a byť šťastná, keď prevažná časť jej členov je chudobná."

Adam Smith

Aby čitateľov trápilo čo najmenej dohadov, bývalého slovenského premiéra som naštívila ešte raz.

Bratislava, 24. mája 1991. Rozhovor s Vladimírom Mečiarom:

USA začali protestovať proti dodávkam ťažkých zbraní z Československa do Sýrie. Môžete o dohodách niečo povedať?

Federálna vláda prijala v minulom roku rozhodnutie, podľa ktorého sa zbrojárska výroba s okamžitou platnosťou zastavuje. Šlo o rozhodnutie nešťastné, pretože nemala žiadne alternatívy. Bola zastavená finalizácia, ale neboli zastavené subdodávky. V skladoch na Slovensku sa nahromadil tovar za niekoľko miliárd, ktorý čakal na to, že bude zošrotovaný, alebo vyvezený ako zásielka náhradných dielov, alebo budú tieto časti využité ešte na montáž. Po prijatí kompetencií v januári tohto roku dala slovenská vláda z mojej iniciatívy súhlas na to, aby sa diely, ktoré sú na skladoch, montovali, aby sa z nich vyrábali hotové zbrane s podmienkou, že pôjdu na vývoz von, že sa nájde pre ne odbyt. Druhou podmienkou bolo, že sa bude za ne platiť cez bankovú záruku. To znamená, že odberateľ uloží peniaze do neutrálnej banky a po potvrdení prevzatia zbraní nám táto banka vyplatí peniaze. Boli dané súhlasy obchodným organizáciám na Slovensku i v Čechách, že možno začať hľadať odberateľa. Akcia sa rozbehla veľmi iniciatívne... Pred odchodom z funkcie som potvrdzoval obchodným organizáciám, že tento program platí a že ho vláda SR neruší. Otázka teritória, do ktorého sa zbrane majú či nemajú vyvážať, bola konzultovaná i na federálnej úrovni, neboli však stanovené žiadne kritériá, preto naše podniky postupovali voľne. Vývoz zbraní, pretože je licenčný, je viazaný na súhlas Sovietskeho zväzu, ktorý nemal námietky. Preto sa zbrane vyvážajú. Čo sa vývozom sleduje? Znížia sa skladové zásoby a straty, ktoré vznikajú v dôsledku nad normatívnych zásob. Zabezpečí sa zamestnanosť. Získajú sa určité zdroje pre podniky, pretože nie je pravda, že by táto výroba bola neefektívna. Je efektívna, lebo sa za ňu zaplatí... Po našom odchode projekt viazne... Konverzia je vec dlhodobá, nikde vo svete ju nerobia zo dňa na deň. Vďaka nešťastnému rozhodnutiu federálnych orgánov, motivovanému skôr politickým gestom než zrelou úvahou, má Slovensko v oblasti konverzie obrovské straty. Napokon sa ukázalo, že tam, kam sme prestali zbrane vyvážať my, začali ich vyvážať iní. Keď sme si porovnali naše ceny napríklad s cenami z Poľska, boli sme lacní... Kým my sme stagnovali, svet nestál ani na východe, ani na západe, ale obchodoval so zbraňami úspešne ďalej...

Ako ste sa dozvedeli o vašom odvolaní z funkcie premiéra?

Tušil som už dávno - od vlaňajšieho októbra - že budem odvolaný. Bola len otázka času, kedy sa ten mechanizmus spustí. Pôsobil dlhodobo, nebol som ani hluchý, ani slepý, aby som nevidel, čo sa okolo mňa robí. Museli mať len dostatočnú silu, aby s tým prešli... Celý akt prebehol tak, že som vôbec nevedel, že som odvolaný. Telefonoval mi pán Mikloško, aby som sa dostavil na Slovenskú národnú radu. Keď som sa spýtal, z akého dôvod u, povedal, že nemá o čom so mnou debatovať a tresol telefónom. Na SNR som preto nešiel, v tom istom čase som mal iné povinnosti. Odvolanie doručil na môj sekretariát kuriér vtedy, keď som tam nebol prítomný... Z vysielania rozhlasu som sa dozvedel, že slovenským premiérom je pán Čarnogurský a že ja už nie som predsedom vlády... Všetko prebehlo bez slova rozlúčky, poďakovania alebo uznania, vlastne bez akéhokoľvek kontaktu... Zodpovedá to zhruba úrovni tých ľudí, ktorí vo svojich funkciách ostali...

Viete niečo o zákulisí vášho odvolania?

Hej. Nejaký čas pred odvolaním ma navštívili zástupcovia Kresťanskodemokratického hnutia a navrhovali mi koalíciu pre Hnutie za demokratické Slovensko a KDH. Bolo to vtedy, keď VPN bola jednotná, mali sme spoločný program a proklamovali sme zásadu, že do volieb budeme ťahať ako organizácia, ktorá vyhrala voľby. Preto som ponuku na spoluprácu s KDH odmietol. Súčasne som bol informovaný, že za predsedu vlády kresťanskí demokrati schválili pána Oberhausera v pomere hlasov osem ku dvom. Skupina, ktorá pôsobila kedysi spolu - patria do nej páni Mikloško, Langoš, bratia Čarngurskí, Gál - keď videla ohrozenie Jána Čarnogurského, reagovala tak, že počas mojej cesty do Budapešti, kde som bol aj s pánom Oberhauserom, zvolala mimoriadnu poradu na VPN. Čarnogurského do funkcie premiéra navrhla VPN. Nielenže sa vzdala mandátu, ktorý získala vo voľbách a umožňoval jej, aby si postavila predsedu vlády - keď to nebol Mečiar, mal to byť iný - ale bez súhlasu Rady VPN rozhodla o tom, že sa moc odovzdá do rúk kresťanským demokratom... Potom pán Mikloško obiehal ostatné politické strany už s hotovou vecou, aby vytvoril pre neho prijateľnú klímu... Keď sme sa vracali z Budapešti lietadlom, povedal som pánovi Oberhauserovi, ktorý sedel oproti mne, že už nie je kandidátom na premiéra, lebo iniciatívu prevzali páni Mikloško s Čarnogurským. Celá táto skupina sa už dávno
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
... posledná veta ...

Mečiarovi nezostáva nič iné, len aby šiel ďalej a plnil sľuby alebo padol.