FILKORN, EUGEN
RÍMSKO-KATOLÍCKE OBRADOSLOVIE PRE STREDNÉ ŠKOLY
Kníhtlačiareň Únia, Bratislava, 1936
9. nezmenené vydanie
náboženská literatúra, učebnice,
128 s., čb obr. slovenčina
hmotnosť: 191 g
mäkká väzba
stav: dobrý, chrbát knihy natrhnutý
PREDANÉ
*svama*in *H-2-5*
(Voľba a korunovanie pápeža.)
Prvého biskupa Cirkvi, rímskeho pápeža, volí kardinálsky sbor. Koná sa to voľbou, ktorá je najvýznamnejším právom kardinálov. Priebeh voľby je tento.
Po smrti pápeža v desiaty deň utiahnu sa kardináli v oddelenú miestnosť, takzvané konklave, kde bývajú v celách. Každý deň štyrikrát tajne hlasujú, kým daktorý nedosiahne dve tretiny odovzdaných hlasov.
Nový pápež prijme nové meno, čo sa oznamuje ľudu a hneď zahrmia delá a zvoní sa. Právo vysvätiť zvoleného pápeža, ak ešte nie je biskupom, prislúcha najstaršiemu biskupovi kardinálovi.
O osem dní býva nový pápež korunovaný. Slávnym sprievodom nesú pápeža do chrámu sv. Petra, pri čom obradník zapáli tri kusy kúdele a za každým hovorí: Svätý Otče! takto mizne sláva sveta. Po omši sv. na pavlači chrámu položí mu najstarší kardinál na hlavu trojnásobnú korunu. Po tom udeľuje pápež požehnanie — urbi et orbi, Rímu a celej zemi.
30. O stave manželskom.
(Pojem stavu manželského.)
Stav manželský je sviatosť, v ktorej dve slobodné osoby, mužský a ženská, vstupujú do nerozlučiteľného sväzku životného a dosiahnu od Boha milosť, aby povinnosti manželské až do smrti verne plnili. Povinnosti manželov sú: 1. aby v láske a vo vernosti spolu žili; 2. aby dietky svoje nábožne vychovávali.
(Ustanovenie sviatosti.)
Stav manželský ustanovil sám Boh v raji, keď stvoril Evu a dal ju Adamovi za manželku a hovoril dm; „Ploďte sa a rozmnožujte sa a naplňte zem.“ Stav manželský, čiže smluvu manželskú medzi pokrstenými na sviatosť povýšil Ježiš. Kristus, a to dľa niektorých sv. Otcov na svatbe v Kane. Sv. Pavel nazýva manželstvo „tajomstvom veľkým v Kristu a Cirkvi“, lebo je ono obrazom spojenia Kristovho s Cirkvou. Spojenie toto však je plné milosti, teda aj jeho obraz musí byť plný milosti, to jest: sviatosťou.
(Nerozlučiiteľnosť manželstva.)
Kresťanské manželstvo je nerozlučiteľné, to jest: dokiaľ žijú obidve stránky, ani jedna z nich nijakým spôsobom nemôže vstúpiť do nového manželstva.
Manželstvo je nerozlučiteľné, lebo: 1. dľa slov Kristových: „Čo Boh spojil, človek nech nerozlučuje“; a zasa: „Každý, kto prepustí svoju manželku a vezme si inú, cudzoloží; a kto si berie prepustenú od muža, cudzoloží.“ 2. Cieľom manželstva je: blaženými učiniť manželov; ale tohoto cieľu by sa nedosiahlo, keby už pri sobáši povstala myšlienka, že manželstvo netrvá až do smrti. 3. Verejné blaho, zvlášte výchova dietok, tiež požaduje nerozlučiteľnosť manželstva. Rozsobáš je hrobom národov.