SMRČKA, FERDINAND
ABC RODINNÉ VÝCHOVY I.
Dítě předškolního věku
Státní pedagogické nakladatelství, Praha, 1983
edícia Knihy pro rodiče
prebal Milan Jaroš
fotografie Dorian Hanuš
2. doplnené vydanie, 5.000 výtlačkov
14-596-83
psychológia, pedagogika, rodina, výchova,
256 s., čb fot., čeština
hmotnosť: 562 g
tvrdá väzba s prebalom, veľký formát
stav: výborný
0,90 €
*bruri* in **B5**
Kniha ABC rodinné výchovy I je první částí třísvazkové pedagogické rukověti pro rodiče, po jejímž vydání se u nás už po léta volalo. Státní pedagogické nakladatelství vychází jejím vydáním vstříc mnoha hlasům z řad rodičů, učitelů, osvětových a jiných pracovníků, kteří doporučovali shrnout takto uceleně v jedné příručce nejdůležitější poznatky o výchově dětí v dnešní rodině.
K oblíbeným svazkům knižnice Rodičům o výchově dětí i k dosud vyšlým publikacím edice Knihy pro rodiče tak přistupuje publikace encyklopedického rázu, která se snaží obsáhnout vše podstatné, co by měli o výchově vědět všichni rodiče. Náplň jejích tří dílů, k jejichž zpracování se spojili naši přední odborníci z řad pedagogů, psychologů a lékařů, sleduje postupně problémy výchovy dětí od nejútlejšího věku až do dospělosti; je volena tak, aby v nich rodiče nalezli odpovědi na otázky, které je zvlášť zajímají a jsou pro výchovu jejich dětí významné. Rukověť, jejíž redakční zpracování bylo svěřeno zkušenému znalci otázek pedagogické osvěty dr. F. Smrčkovi, chce být rádcem a pomocníkem nejen rodičům, kteří hledají pro své další výchovné působení hlubší poučení a nové náměty, ale zejména také těm rodičům, kteří potřebují pomoc při řešení rozmanitých výchovných obtíží.
První díl, který předkládáme čtenářům, je věnován výchově dětí předškolního věku, zvláště ve věku od tří do šesti let. Autoři na základě vědeckých poznatků a závěrů z mnohých výzkumů přístupně vysvětlují, jak probíhá správný tělesný i duševní vývoj dětí tohoto věku a jak při jejich výchově postupovat, aby se co nejlépe rozvíjely. Radí rodičům, jak mají přispívat k příznivému rozumovému vývoji dětí, k rozvoji jejich řeči, jejich citového života, jejich vůle, celé jejich osobnosti. Seznamuje rodiče s problémy hry dětí i s počátky jejich pracovní, estetické a společenské výchovy. Nezapomíná ani na spolupráci rodiny s mateřskou školou a na vytváření podmínek pro správnou přípravu dětí ke vstupu do školy. Věnuje zároveň pozornost výchově dětí, které se ve vývoji opožďují, nedovedou se včlenit do společnosti jiných dětí, trpí rozmanitými zlozvyky a působí rodičům mnohé jiné starosti. Vítanou součástí knihy je příloha obsahující výběr dětských písní, říkadel, her a pohádek; té jistě rádi využijí všichni rodiče, kteří chtějí účinně obohacovat duševní život svých dětí a citově se s nimi co nejvíce sblížit.
Věříme, že nejen tento první díl, ale i oba další svazky, které jsou věnovány výchově dětí-školáků a výchovnému vedení dospívající mládeže, zaujmou rodiče novými pohledy na výchovné otázky, které jsou v našich rodinách předmětem mnohých úvah a starostí. Státní pedagogické nakladatelství uvítá jakékoli připomínky čtenářů, které budou moci obsah všech svazků v tomto smyslu zlepšit.