JAPRISOT, SÉBASTIEN
ZLOČIN V EXPRESE / PASCA NA POPOLUŠKU
(Compartiment tueurs / Piége pour Cendrillon)
Pravda, Bratislava, 1989
edícia Členská knižnica Pravda
preklad Terézia Gašparíková
prebal Karol Rosmány
1. vydanie, 40.000 výtlačkov
beletria, román, detektívky, literatúra francúzska
288 s., slovenčina
tvrdá väzba s prebalom
stav: veľmi dobrý
0,50 €
*barpe*belx-fra-dete*
Hoci diela Sébastiena Japrisota Zločin v exprese a Pasca na Popolušku vychádzajú v slovenskom preklade až teraz, ich príbehy sú nášmu čitateľovi dozaista známe už dávnejšie z rovnomenných filmových spracovaní.
Sébastien Japrisot, autor neveľkého množstva kníh, vyznačujúcich sa svojsky zložitým dejom, nadväzuje na bohatú psychologizujúcu tradíciu vo francúzskej detektívnej literatúre.
S ľahkosťou a v skratke vie navodiť atmosféru prostredia a presvedčiť prenikavým poznaním ľudského vnútra. Zachytáva svet postáv, ktoré v každodennom kolobehu ničím nevynikajú, iba ak dávkou egoizmu a individualizmu.
V prvom detektívnom príbehu sa vyšetruje vražda mladej ženy zaškrtenej v ležadlovom kupé expresu idúceho z Marseille do Paríža. Ani séria ďalších vrážd neprivedie hneď zatrpknutého inšpektora Grazziho k motívu vraždy, kým sa nezjaví...
Druhý príbeh rozpráva dievčina dočasne postihnutá stratou pamäti. Pátrajúc po svojej totožnosti, postupne rekonštruuje udalosť, pri ktorej bola zároveň svedkyňou, obeťou a...
SÉBASTIEN JAPRISOT, vlastným menom Jean-Baptiste Rossi, debutoval ako sedemnásťročný románom Zlý začiatok (Les Mal Partis), ktorý bol odmenený roku 1966 cenou Unanimité.
Po štúdiách na Sorbonne a prekladateľskej praxi pracoval istý čas v redakciách parížskych reklamných agentúr.
Už prvými dvoma detektívkami si získal priazeň čitateľov a kritiky. Neušiel ani pozornosti filmu.
Zločin v exprese (Compartiment tueurs, 1962) sfilmoval režisér Costas Gavras, Pascu na Popolušku (Piége pour Cendrillon, 1963), odmenenú Veľkou literárnou cenou za detektívnu literatúru, nakrútil André Cayatte. Roku 1966 slávi ďalší úspech knižkou Dáma v aute s okuliarmi a s puškou (La dame dans ľauto avec des lunettes et un fusil), takisto sfilmovanou a odmenenou kritikou: Čestnou cenou vo Francúzsku a cenou Najlepší detektívny román vo Veľkej Británii. Po období venovanom písaniu scenárov sa vracia k literatúre psychologickým románom s kriminálnou zápletkou Vražedné leto (L’été meurtrier, 1978), ktorý získal cenu Deux-Magot a jeho filmová adaptácia Cézara.
V poslednom románe Vášeň žien (Passion des femmes, 1986), preplietajúc spomienky s fikciou, vytvoril portrét muža z rozprávania žien, ktoré zohrali v jeho živote významnú úlohu.
Japrisotove knižky boli preložené do mnohých jazykov, poznajú ho milovníci tohto žánru v USA, Japonsku, Sovietskom zväze, vo východnej a západnej Európe. Je pokladaný za jedného z najčítanejších francúzskych autorov v zahraničí.