MAILER, NORMAN
KATOVA PIESEŇ
(The Executioner´s Song)
Petit Press, Bratislava, 2005
edícia Svetová knižnica SME (28)
preklad Ján Vilikovský
ISBN 80-85585-36-3
beletria, román, literatúra anglická
896 s., slovenčina
tvrdá väzba s prebalom
stav: dobrý, pečiatky v knihe, lepka na prebale
3,90 €
*trsos*belx-usa*
Americký prozaik, dramatik, básnik a publicista Norman Mailer (nar. 1923 v Long Branch, New Jersey) patrí k najvýznamnejším americkým autorom dvadsiateho storočia, ktorí zobrazili kľúčové historicko-spoločenské aspekty doby s obdivuhodnou šírkou záberu. Z autorovej esejistickej tvorby pritiahla pozornosť esej Biely černoch, spomedzi publicistických prác zbierka už publikovaných statí s názvom Sebareklama, Prezidentské dokumenty, Armády temnôt, Prečo sme vo Vietname a Kanibali a kresťania,
Ako románopisec sa Mailer azda najväčšmi preslávil široko koncipovaným dielom Nahí a mŕtvi vykresľujúcim boje Američanov s Japoncami v Tichomorí počas druhej svetovej vojny na pozadí rozsiahlej spoločensko-prírodnej panorámy. Z ostatných prozaických diel možno spomenúť romány Na brehu barbarstva, Zverník, Americký sen, Evanjelium podľa syna a Duch kódu Neviestky.
Hoci Mailerove diela zastupujú viaceré žánre a spracúvajú viacero tém, pre všetky je spoločná novátorská rozprávačská technika s dôrazom na faktografický prvok, nekonvenčná dôslednosť v odhaľovaní širokých súvislostí a spoločenských mechanizmov, vynikajúci psychologický postreh v kresbe postáv a predovšetkým silný humanistický náboj.
Zločin je v literatúre veľmi starý námet. Hoci sa jeden z najvýznamnejších Mailerových románov zakladá na skutočnom zločine, autor ho odmieta transponovať do čisto fiktívnej podoby a opiera sa o osobné rozhovory, listy, magnetofónové záznamy a novinové články. Tento naoko vecný prístup k téme je o to silnejšou a pôsobivejšou sondou do psychiky vraha a mechanizmu amerického právneho systému v súčasnej spoločnosti s jej morálnou apatiou.
Hlavný hrdina Gary Gilmore, ktorý sa po osemnástich rokoch väzenia dostáva na slobodu, nie je sám, ale navzdory tomu sa nevie zaradiť do normálneho života. Na príčine nie je len zlyhanie systému väzenskej prevýchovy, ale aj prostredie silne poznačené mormónskym náboženstvom, subkulúra bezcieľnej mladej generácie, ale aj kult materiálnych statkov a osobná dezorientácia, ktoré nevyhnutne predurčujú blížiacu sa katastrofu.