FITZGERALD, FRANCIS SCOTT
VEĽKÝ GATSBY
(The Great Gatsby)
Petit Press, Bratislava, 2005
edícia Svetová knižnica SME (27)
preklad Ján Vilikovský
ISBN 80-85585-37-5
beletria, román, literatúra anglická
224 s., slovenčina
tvrdá väzba s prebalom
stav: dobrý, pečiatky v knihe, lepka na prebale
PREDANÉ
*trsos*belx-usa*
Veľký Gatsby ešte naplno zachytáva lesk a vábenie nového povojnového sveta patriaceho mladým, ale cítiť v ňom už vytriezvenie a kritický odstup. Zaujímavé sú aj autobiografické prvky - príbeh lásky medzi Gatsbym a Daisy pripomína vojnovú známosť medzi mladým Fitzgeraldom a Zeldou Sayrovou, ktorej otec, miestny sudca, príkro nápadníka odmietol s tým, aby sa ani neukazoval, kým nebude vedieť poskytnúť jeho dcére život, na aký je z domu navyknutá, A tak ako sa Posledný mogul opieral o skutočný príbeh hollywoodskeho producenta Irvinga Thalberga, aj postava Gatsbyho dostala niektoré črty gangstra známeho pod menom „Legs“ Diamond. Najpodstatnejší na tomto príbehu je však jeho citový náboj a - napriek všetkým ohňostrojom ľahtikárstva a mondénnosti - morálna jednoznačnosť.
A áno, finále bejzbalovej ligy roku 1919 naozaj skorumpovali. Aj keď sa ten pán nevolal Wolfshiem.
Francis Scott Fitzgerald (1896 - 1940) je nefalšovaným hlasom Ameriky „jazzového veku“ dvadsiatych rokov, toho prelomového veku optimizmu a životnej radosti, ktorý sa radikálne rozišiel sa svetom dôstojnosti, dlhých sukní a puritánskych zásad. Po štúdiách na prestížnej Princetonskej univerzite slúžil dva vojnové roky v armáde, ale boje nezažil, lebo neopustil územie USA. Po návrate do civilného života začal v populárnych časopisoch uverejňovať poviedky odrážajúce životný pocit jeho generácie i jeho osobný optimizmus, ktoré mu priniesli kritický, a predovšetkým finančný úspech. Autor sa stal literárnym idolom doby, pomáhal mladším kolegom (medziiným aj Hemingwayovi), ale zároveň žil čoraz hektickejšie a výstrednejšie. Náznaky pochýb sa ohlásili v jeho druhom románe Krásni a prekliati a kritický postoj k honbe za peniazmi a k pozlátkovým hodnotám bohatstva naplno zaznel z Veľkého Gatsbyho (1925), ktorý je pravdepodobne vrcholným Fitzgeraldovým dielom.
Burzový krach roku 1929 a hospodárska kríza sa u Fitzgeralda spájali s prehlbujúcou sa krízou tvorivou i osobnou - k alkoholizmu sa pridávala depresia z napredujúcej duševnej choroby manželky Zeldy i finančné starosti. Napriek všetkému vedel z tejto situácie vyťažiť impulzy k románu Nežná je noc, ale nakoniec sa aj sám psychicky zrútil. Posledné roky strávil ako scenárista v Hollywoode. Posledný mogul, román, ktorý bol prísľubom veľkého diela, ostal iba torzom.