Vitajte v mojom antikvariáte!

Chcete mať prehľad o najnovších prírastkoch? Zadajte svoju e-mailovú adresu do kolónky "Prírastky kníh na e-mail" v ľavom stĺpci a na váš e-mail príde maximálne jedna správa denne.

Alebo sa staňte členom stránky na Facebooku.
https://www.facebook.com/groups/ripakovantikvariat/
Vyberte si to, čo je Vašej duši najbližšie.

Ak sa Vám niečo zapáči, napíšte mi na
riporipo@gmail.com
Postup bude nasledujúci :

a.) uveďte tituly, o ktoré máte záujem
b.) uveďte Vašu adresu, prípadne telefón
c.) skontrolujem dostupnosť kníh a následne vám pošlem pokyny na platbu vopred. Na dobierku, po zlých skúsenostiach, neposielam.
d.) Dáte mi avízo o zrealizovaní platby.
e.) Po obdržaní platby na môj účet vám knihy do troch dní posielam

Jednoduché, však? )

ANTIKVÁRIUM (magyarul)

Ha Magyarországról van, és bármelyik könyv érdekelné, kérjük írjon a riporipo@gmail.com címre. A könyvek küldhetök postán. Ha átutazóban van Kassán, a megrendelt könyveket személyesen is átveheti.

sobota 29. mája 2021

BAKOŠ, OLIVER - PARADOXY VKUSU

BAKOŠ, OLIVER

PARADOXY VKUSU
Príspevok k poznaniu estetiky I. Kanta

Pravda, Bratislava, 1989
edícia Človek a umenie
prebal Ľudmila Karásková
1. vydanie, 1.000 výtlačkov
075-048-89

filozofia
224 s., slovenčina

tvrdá väzba s prebalom
stav: výborný, nečítaná

PREDANÉ

*andor**fil*

Mladý slovenský estetik doc. dr. Oliver Bakos, Csc., ktorý pracuje na Katedre estetiky a vied o umení FF UK, sa vo svojej prvej monografickej práci zameral na analýzu estetických názorov nemeckých klasikov, najmä na analýzu vnútornej štruktúry estetickej koncepcie Immanuela Kanta, ktorá je nepopierateľným východiskom nemeckej klasickej estetiky. Priamo či nepriamo na ňu aj v súčasnosti nadväzujú mnohé školy a smery buržoáznej estetiky, preto je dodnes predmetom rôznych polemík, komentárov a interpretácií. Nepopierateľný je však aj jej pozitívny vplyv na rozvoj marxistickej estetiky.

Sám autor v úvode svojej práce vyznačujúcej sa dôslednosťou a systematickosťou analýzy základných problémov Kantovej estetickej koncepcie, najmä problému vkusu, hovorí: „Bez dôsledného prehodnotenia myšlienkového bohatstva nemeckej klasickej filozofie a estetiky nie je možná interpretácia názorov klasikov marxizmu-leninizmu a bez dôkladnej znalosti názorov klasikov marxizmu-leninizmu nie je možný ani vlastný tvorivý rozvoj marxisticko-leninskej estetiky. Práve požiadavky súčasnosti, či už teoretického, kultúrneho alebo pedagogického charakteru, sú vonkajším motívom nášho prístupu k riešeniu nastolenej problematiky. “

O. Bakoš prehodnotil význam anglickej vkusovej školy (najmä E. Burka) pri formovaní Kantových estetických názorov, čo spolu s rozborom Schellingovej a Hegelovej estetickej koncepcie vhodne dopĺňa skúmanú problematiku a vytvára o nej ucelený obraz.

Z hľadiska myšlienkového kontextu nemeckej klasickej estetiky vyslovuje autor v poslednej časti polemické slovo k Marxovmu pojmu „zákony krásy“, ktorého interpretácie v súčasnej marxistickej estetike sú rozmanité, a dospieva k názoru, že Marx pod pojmom „tvorba podľa zákonov krásy“ mal na mysli umeleckú tvorbu.