PARADOXY VKUSU
Príspevok k poznaniu estetiky I. Kanta
Pravda, Bratislava, 1989
edícia Človek a umenie
prebal Ľudmila Karásková
1. vydanie, 1.000 výtlačkov
075-048-89
filozofia
224 s., slovenčina
tvrdá väzba s prebalom
stav: výborný, nečítaná
PREDANÉ
*andor**fil*
Mladý slovenský estetik doc. dr. Oliver Bakos, Csc., ktorý pracuje na Katedre estetiky a vied o umení FF UK, sa vo svojej prvej monografickej práci zameral na analýzu estetických názorov nemeckých klasikov, najmä na analýzu vnútornej štruktúry estetickej koncepcie Immanuela Kanta, ktorá je nepopierateľným východiskom nemeckej klasickej estetiky. Priamo či nepriamo na ňu aj v súčasnosti nadväzujú mnohé školy a smery buržoáznej estetiky, preto je dodnes predmetom rôznych polemík, komentárov a interpretácií. Nepopierateľný je však aj jej pozitívny vplyv na rozvoj marxistickej estetiky.
Sám autor v úvode svojej práce vyznačujúcej sa dôslednosťou a systematickosťou analýzy základných problémov Kantovej estetickej koncepcie, najmä problému vkusu, hovorí: „Bez dôsledného prehodnotenia myšlienkového bohatstva nemeckej klasickej filozofie a estetiky nie je možná interpretácia názorov klasikov marxizmu-leninizmu a bez dôkladnej znalosti názorov klasikov marxizmu-leninizmu nie je možný ani vlastný tvorivý rozvoj marxisticko-leninskej estetiky. Práve požiadavky súčasnosti, či už teoretického, kultúrneho alebo pedagogického charakteru, sú vonkajším motívom nášho prístupu k riešeniu nastolenej problematiky. “
O. Bakoš prehodnotil význam anglickej vkusovej školy (najmä E. Burka) pri formovaní Kantových estetických názorov, čo spolu s rozborom Schellingovej a Hegelovej estetickej koncepcie vhodne dopĺňa skúmanú problematiku a vytvára o nej ucelený obraz.
Z hľadiska myšlienkového kontextu nemeckej klasickej estetiky vyslovuje autor v poslednej časti polemické slovo k Marxovmu pojmu „zákony krásy“, ktorého interpretácie v súčasnej marxistickej estetike sú rozmanité, a dospieva k názoru, že Marx pod pojmom „tvorba podľa zákonov krásy“ mal na mysli umeleckú tvorbu.