Vitajte v mojom antikvariáte!

Chcete mať prehľad o najnovších prírastkoch? Zadajte svoju e-mailovú adresu do kolónky "Prírastky kníh na e-mail" v ľavom stĺpci a na váš e-mail príde maximálne jedna správa denne.

Alebo sa staňte členom stránky na Facebooku.
https://www.facebook.com/groups/ripakovantikvariat/
Vyberte si to, čo je Vašej duši najbližšie.

Ak sa Vám niečo zapáči, napíšte mi na
riporipo@gmail.com
Postup bude nasledujúci :

a.) uveďte tituly, o ktoré máte záujem
b.) uveďte Vašu adresu, prípadne telefón
c.) skontrolujem dostupnosť kníh a následne vám pošlem pokyny na platbu vopred. Na dobierku, po zlých skúsenostiach, neposielam.
d.) Dáte mi avízo o zrealizovaní platby.
e.) Po obdržaní platby na môj účet vám knihy do troch dní posielam

Jednoduché, však? )

ANTIKVÁRIUM (magyarul)

Ha Magyarországról van, és bármelyik könyv érdekelné, kérjük írjon a riporipo@gmail.com címre. A könyvek küldhetök postán. Ha átutazóban van Kassán, a megrendelt könyveket személyesen is átveheti.

streda 19. februára 2020

JAKUB JAKOBEUS

JAKUB JAKOBEUS
život, dielo a doba

Zborník príspevkov zo seminára venovaného 400. výročiu narodenia Jakuba Jakobea, ktorý sa konal v Prešove 5. decembra 1991

Katedra dejín a archivníctva Filozofickej fakulty v Prešove
Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, Prešov, 1993
zostavil Michal Otčenáš, Peter Kónya
ISBN 80-967031-1-0

história, zborník, literárna teória,
132 s., čb fot., slovenčina
hmotnosť: 172 g

mäkká väzba
stav: dobrý, pečiatky v knihe

1,50 € PREDANÉ

*bib14* in *H-parap*R2





FILOZOFICKÉ VÝCHODISKÁ A ROZMERY TVORBY JAKUBA JAKOBEA
Rudolf Dupkala

Filozofická fakulta UPJŠ Prešov

Jednou z aktuálnych úloh komplexného výskumu diela Jakuba Jakobea ( 1591 - 1645 ) je analýza a interpretácia filozofických východísk jeho básnickej tvorby. Z rozboru doterajšieho "jakobeovského" výskumu vyplýva, že uvedená problematika je exponovaná najmä v prácach J. Mišianika, S. Šmatláka a J. Minárika.

J. Mišianik zaraďuje Jakuba Jakobea (spolu s Jánom Filickým, Eliášom Lánim, Jurajom Tranovským a Petrom Benickým) k osobitnému smeru latinskej poézie na Slovensku v období prechodu od renesancie k baroku, ktorý identifikuje s tzv. "literárnym manierizmom", pričom poznamenáva, že k filozofickým východiskám tohto literárneho smeru prináleží predovšetkým novostoicizmus ilustrovaný učením Justusa Lipsia.  Uvedené Mišianikovo stanovisko podrobil kritickej analýze S. Šmatlák, ktorý konštatuje, že ideovo-filozofické východisko latinskej poézie na Slovensku v období prechodu od renesancie k baroku možno spájať oveľa väčšmi s renesančným novoplatonizmom, než s čímkoľvek iným ",  J. Minárik priraďuje básnickú tvorbu Jakuba Jakobea k tretej vývinovej etape latinskej humanistickej poézie na Slovensku (r. 1620 - 1650), ktorú - v súzvuku s J. Mišianikom - charakterizuje ako " obdobie manierizmu " , pričom upozorňuje, že manierizmus, ako určitý umelecký spôsob, resp. štýl " vyrastá na pôde skepticizmu ", t j. naštrbenia pôvodnej renesančnej viery v ľudskú dokonalosť, v neobmedzené schopnosti a možnosti ľudského rozumu, v centrálne postavenie človeka vo vesmíre, atď 

Napriek odlišnostiam v určení konkrétnych filozofických východísk Jakuba Jakobea ( novostoicizmus, novoplatonizmus, skepticizmus), spoločným pre všetky uvedené interpretačné stanoviská je zaradenie tejto tvorby k ideovému prúdeniu obdobia prechodu od renesancie k baroku, ktoré - v našich podmienkach - možno charakterizovať ako ideové prúdenie doznievajúcej renesancie a humanizmu. Nezávisle na tom, či literárny štýl tohto obdobia označíme termínom " manierizmus ” (J. Mišianik, J. Minárik ), alebo máme voči tomuto označeniu výhrady (S. Šmatlák), zastávame názor, že ideovému zameraniu literárnej a básnickej produkcie daného obdobia u nás " zodpovedá" sui generis analogické zameranie renesančného nábožensko-filozofického myslenia ( západoeurópskej proveniencie ), ktoré sa rozvíjalo v dvoch základných líniach:

1. v smere teologického racionalizmu,

2. v smere ” obrodenia ” náboženskej mystiky.

Jedným z predstaviteľov teologického racionalizmu, ktorý nadväzoval na kresťanskú recepciu aristotelizmu bol Filip Melanchton (1479 - 1565). Stúpencom " oživovania " náboženskej mystiky a tradícií novoplatonizmu bol napríklad Jakub Böhm ( 1575 - 1624 ). Pozrime sa teraz aký ohlas zaznamenali uvedené filozofické smery, resp. osobnosti ( predovšetkým Aristoteles a kresťansky modifikovaný stoicizmus) v básnickej tvorbe Jakuba Jakobea.

O Aristotelovi sa Jakobeus v práci Gentis Slavonicae lacrumae, suspiria et vota vyjadril, že to bol ” náčelník vied", ktorý " Prebádal mnohé vznešené veci ". Pozitívny vzťah Jakobea k tomuto " stageirskému velikánovi" možno pritom odvodiť tak z jeho vlastného štúdia Aristotelovho diela (napríklad zo štúdia Aristotelovej Logiky a Fyziky v rámci príprav na magisterské skúšky), ako aj z bezprostredného vplyvu proaristotelovskej tvorby Filipa Melanchtona, ktorého si Jakobeus vážil do tej miery, že ho dával na roveň cirkevných otcov a neváhal mu udeliť i prívlastok " božský".  V tejto súvislosti sa žiada pripomenúť aspoň nasledovné Melanchtonove slová: " Bez Aristotela sa nemôžeme zaobísť... ak pohrdneme Aristotelom nastane v našom učení veľký zmätok ". 

Rovnako sa žiada poznamenať, že v duchu Melanchtonovej " evanjelickej recepcie " Aristotela bol Aristoteles " vyučovaný " fakticky na všetkých protestantských školách v Európe a zdá sa, že práve Melanchtonovou recepciou Aristotela bol inšpirovaný aj proaristotelovský postoj Jakuba Jakobea.

Z gréckeho a rímskeho stoicizmu zaznamenali v básnickej tvorbe Jakuba Jakobea ohlas predovšetkým kresťansky modifikované stoické názory na osud, prozreteľnosť, cnosť, dobro, zlo, spravodlivosť, atď.