SPISY APOŠTOLSKÝCH OTCŮ
Kalich, Praha, 1986
Komenského evangelická bohoslovecká fakulta v Praze
preklad Ladislav Varcl, Dan Drápal, Jan Sokol
úvodné texty Dan Drápal
dotlač 1. vydania
skriptá vysokoškolské, náboženstvo,
366 s., čeština
hmotnosť: 328 g
mäkká väzba
stav: výborný, nepoužívaná
2,70 € PREDANÉ
*bruri**H-TV-2*
IV.
1. O tom vás, milovaní, poučuji, protože vím, že i vy tak smýšlíte. Předem vás varuji před dravci v lidské podobě, které nemáte nejen přijímat, ale pokud možno ani se s nimi nesetkat. Jen modlit se za ně můžete, pokud by se nějak obrátili, což je velmi těžké; ale moc nad tím má Ježíš Kristus, náš pravý život. 2. Pokud to náš Pán učinil jen zdánlivě, také já jsem jen zdánlivě spoután. Proč jsem se sám vydal na smrt, ohni, meči a dravým zvířatům? Protože blízko k meči je i blízko k Bohu a s dravými zvířaty znamená i s Bohem, ovšem jen ve jménu Ježíše Krista. Všechno snáším, abych trpěl spolu s ním, a on, který se stal dokonalým Člověkem, mi dodává sílu.
V.
1. Někteří ho neznají a zapírají, ale spíš zapře on je, neboť jsou mluvčími smrti a ne pravdy. Nepřesvědčili je ani proroci, ani zákon Mojžíšův, ani evangelium až dosud, ani utrpení některých z nás. 2. O nás totiž smýšlejí také tak.
Co mi prospěje, kdyby mne i chválil , a rouhal se mému Pánu, když nevyznává jeho vtělení? Kdo je nevyznává, bude tím spíše zavržen jako chodící mrtvola. 3. Jejich nevěrná jména se mi ani nechtělo vypisovat a na mou věru, že na ně už nevzpomenu, dokud by se neobrátili k utrpení, které je naším vzkříšením.
VI.
1. Nikdo ať se nemýlí: sami nebešťané, sláva andělů a vládcové viditelní i neviditelní, neuvěří-li v krev Kristovu, budou také souzeni. Kdo rozumíš, rozuměj! Nikdo at se nehonosí svým postavením - všecko je víra a láska, které nic nepřevyšuje. 2. Ty, kdo smýšlejí jinak o milosti Ježíše Krista, která k nám přišla, považujte za odpůrce vůle boží. Na lásce jim nezáleží, nestarají se o vdovy ani o sirotky, o utiskované, o spoutané ani o propuštěné, o hladovějící ani o žíznící.
VII.
1. Vyhýbají se slavení večeře Páně i modlitbě, protože nevyznávají že eucharistie je tělo spasitele našeho Ježíše Krista, které trpělo za naše hříchy a které Otec ve své dobrotě vzkřísil. Kdo tedy odporuje daru božímu, pro svoji svárlivost zemře. Raději kdyby se obrátili k lásce, aby také byli vzkříšeni. 2. Takovým se je tedy třeba vyhýbat a nemluvit o nich ani v soukromí, ani ve shromáždění, a obracet se k prorokům a zejména k evangeliu, v němž se nám ukazuje utrpení a dovršuje vzkříšení. Ale před rozkoly utíkejte, je to počátek zla.
VIII.
1. Všichni se přidržujte episkopa, jako Ježíš Kristus Otce, a presbyterů jako apoštolského sboru. Diakony ctěte jako přikázání boží. Bez episkopa ať nikdo nedělá nic, co by se týkalo církve. Za platnou považujte takovou eucharistii, kterou slaví episkop nebo někdo, komu to on povolil. 2. Kdekoli se episkop objeví, tam ať jsou všichni, tak jako kdekoli je Ježíš Kristus, tam je obecná církev. Není dovoleno bez episkopa ani slavit večeři lásky, ale to co on usoudí, bude se i Bohu líbit, aby všechno, co se dělá, mělo pevný základ a bylo platné.
IX.
1. Vůbec je rozumné vystřízlivět a protože máme dosud čas, obrátit se k Bohu. Je krásné ctít Boha i episkopa. Kdo ctí episkopa, toho ctí Bůh; kdo něco činí potají před episkopem, slouží ďáblu. 2. Ať tedy ve všem z milosti oplýváte, jste toho hodni. Mnoho jste mne povzbudili, kéž i vás povzbudí ...