SANDOVÁ, GEORGE
NANON
(Nanon)
Tatran, Bratislava, 1975
edícia Svetoví klasici (217)
preklad Mária Horáková
doslov Viola Cígerová
prebal Dagmar Dolinská
1. vydanie, 50.000 výtlačkov
61-613-75
beletria, román, literatúra francúzska
260 s., slovenčina
tvrdá väzba s prebalom
stav: dobrý, prebal ošúchaný, neautorské venovanie
predané
*ripri**belx*
*barpe*printer*
George Sandová, vl. menom Aurore Dupinová (1804—1876), významná a výrazná postava francúzskeho literárneho romantizmu, zanechala rozsiahle dielo. Najvýznamnejšou zložkou tohto diela sú romány feministické, sociálne, sociálno-utopistické a dedinské. George Sandovej bola blízka problematika ženy-sedliačky. Sama dobre poznala život na dedine, život chudobných vrchárov, biednych pastierov žijúcich v prekrásnej prírode.
Román Nanon by sme mohli nazvať vidieckou pastorálou, keby sa neodohrával na pozadí Veľkej francúzskej revolúcie. Ba keby sme príbeh zbavili konkrétneho času a miesta, dalo by sa povedať, že je to rozprávka o prostom dievčati, ktoré vyslobodí princa zo zakliatia a privedie ho k činorodému životu, aby boli spolu šťastní. No predovšetkým je to román o veľkej láske, ktorá v duchu Sandovej filozofie je schopná stierať stavovské rozdiely, chválospev na dievča z ľudu, ktoré prirodzenou inteligenciou, pracovitosťou, obetavosťou v prospech blížnych a ľudí jej srdcu drahých dopracuje sa nielen pekného majetku, ale i šťastia po boku milovaného muža.
Hoci román má pastorálny charakter, narúšaný hlavne revolúciou, autorke išlo predovšetkým o glorifikáciu ženy z ľudu a vidiečanov vôbec. Pritom je to široký pohľad na dedinu, jej problémy, vidiecku šľachtu a revolučnú inteligenciu za buržoáznej revolúcie. Cez plasticky kreslené postavy, aj v častých úvahách organicky vpletených do deja, Sandová jasne dáva najavo, svoj pokrokový názor, je na strane ľudu i revolúcie, hoci s jej krutosťami nie vždy súhlasí. Veľká čistá láska, prekonávajúca sociálne a stavovské rozdiely, nepredvídane získaný majetok a dedičstvo, nútený pobyt a prostý život Émiliena a Nanon uprostred čarovnej prírody, opradenej prastarými poverami z keltských čias sú poplatkom autorkinej umeleckej metóde a dobe. Nijako však neuberajú dielu na pôvabe a príťažlivosti.
Román nájde iste aj u nás veľa čitateľov.