Vitajte v mojom antikvariáte!

Chcete mať prehľad o najnovších prírastkoch? Zadajte svoju e-mailovú adresu do kolónky "Prírastky kníh na e-mail" v ľavom stĺpci a na váš e-mail príde maximálne jedna správa denne.

Alebo sa staňte členom stránky na Facebooku.
https://www.facebook.com/groups/ripakovantikvariat/
Vyberte si to, čo je Vašej duši najbližšie.

Ak sa Vám niečo zapáči, napíšte mi na
riporipo@gmail.com
Postup bude nasledujúci :

a.) uveďte tituly, o ktoré máte záujem
b.) uveďte Vašu adresu, prípadne telefón
c.) skontrolujem dostupnosť kníh a následne vám pošlem pokyny na platbu vopred. Na dobierku, po zlých skúsenostiach, neposielam.
d.) Dáte mi avízo o zrealizovaní platby.
e.) Po obdržaní platby na môj účet vám knihy do troch dní posielam

Jednoduché, však? )

ANTIKVÁRIUM (magyarul)

Ha Magyarországról van, és bármelyik könyv érdekelné, kérjük írjon a riporipo@gmail.com címre. A könyvek küldhetök postán. Ha átutazóban van Kassán, a megrendelt könyveket személyesen is átveheti.

streda 22. júna 2022

BOTTO, JÁN - SMRŤ JÁNOŠÍKOVA

BOTTO, JÁN

SMRŤ JÁNOŠÍKOVA

Tatran, Bratislava, 1968
edícia Čítanie študujúcej mládeže (7)
predslov Ján Marták
prebal Ján Meisner
1. vydanie (v tejto edícii), 10.180 výtlačkov
61-890-68

literatúra slovenská, poézia,
192 s., slovenčina

tvrdá väzba s prebalom, malý formát
stav: dobrý, prebal ošúchaný

PREDANÉ

*takro*bels-poe*

Štúrovci ako jedna z generácií, politicky a kultúrne najsilnejších intenzitou svojej tvorby vytvorili pozitívne podmienky v ťažkých časoch Bachovho absolutizmu a maďarizačného útlaku pre rozvoj nielen literatúry, ale spoločenského života vôbec. Národné tóny v poézii svojou čistotou a pravdivosťou vnikli do povedomia a obracajú sa na nás stále svojou aktuálnou stránkou.

V našom výbere z tvorby Jána Bottu vychádza Smrť Jánošíkova a Spevy z roku 1880, na začiatok ktorých, na základe vydania Jozefa Škultétyho, zaraďujeme jednu z najtypickejších básní rannej poézie básnika - K mladosti.

Ján Marták o Smrti Jánošíkovej píše: Botto v podstate trikrát vynáša Jánošíka. Najprv ho preberá prostredníctvom neznámeho ľudového básnika, prvého štylizátora ľudového odkazu, a dáva ho prostého a krásneho svojim vrstovníkom, naplnený nádejou na nový vek, spája ho s nimi i budí v nich pocit, odvahy a túžby prerúbať sa k nemu valaškami a uznať ho za vodcu: dať sa viesť myšlienkou, ktorú Jánošík stelesňuje, myšlienkou boja za slobodu. Druhý raz stotožňuje ho so svojim pokolením v časoch sklamaných nádejí, keď namiesto víťazstva prišlo trpké poznanie osamelosti a zrady a nastalo ťažké vytriezvenie. A napokon tretí raz vystrája ho do sveta ako hrdinu národného, ako večnú silu vyrastenú z ľudu, osvojuje si ho a stotožňuje sa s ním.

A hoci je Smrť Jánošíkova najrevolučnejšou poémou z tvorby Jána Bottu, revolta sprevádza aj balady, y ktorých sa na protikladoch svetla a tmy strieda skutočnosť s básnikovým optimizmom, s pociťovaním nového života a kde farebné obrazy s hĺbkou svojho bohatsva majú historické pozadie. Tak ako u celej štúrovskej školy nachádzame tvorivý vzťah k folklóru (spomeňme len Kráľa, Chalupku), tak aj Ján Botto hľadá v ľudovej piesni „ozvenu svojej duše". Po predchádzajúcom období klasicizmu nové tóny pôsobia sviežo práve pri zachovaní spoločných motívov, akými boli idey národného obrodenia, otázka slovanskej vzájomnosti, demokratizácia. Tieto témy spolu s protestom proti útlaku, oslavou vlastenectva a hrdinstva nám umožňujú dotvoriť si obraz Jána Bottu, romantika, vlastenca-buditeľa.