Vitajte v mojom antikvariáte!

Chcete mať prehľad o najnovších prírastkoch? Zadajte svoju e-mailovú adresu do kolónky "Prírastky kníh na e-mail" v ľavom stĺpci a na váš e-mail príde maximálne jedna správa denne.

Alebo sa staňte členom stránky na Facebooku.
https://www.facebook.com/groups/ripakovantikvariat/
Vyberte si to, čo je Vašej duši najbližšie.

Ak sa Vám niečo zapáči, napíšte mi na
riporipo@gmail.com
Postup bude nasledujúci :

a.) uveďte tituly, o ktoré máte záujem
b.) uveďte Vašu adresu, prípadne telefón
c.) skontrolujem dostupnosť kníh a následne vám pošlem pokyny na platbu vopred. Na dobierku, po zlých skúsenostiach, neposielam.
d.) Dáte mi avízo o zrealizovaní platby.
e.) Po obdržaní platby na môj účet vám knihy do troch dní posielam

Jednoduché, však? )

ANTIKVÁRIUM (magyarul)

Ha Magyarországról van, és bármelyik könyv érdekelné, kérjük írjon a riporipo@gmail.com címre. A könyvek küldhetök postán. Ha átutazóban van Kassán, a megrendelt könyveket személyesen is átveheti.

pondelok 24. septembra 2018

LUTHER, MARTIN - DOMOVÁ POSTILLA

LUTHER, MARTIN

DOMOVÁ POSTILLA
Dra Martina Luthera
vydaná
v Norimberku r. 1544

Kázne z textov evanjelických na všetky nedele a sviatky v roku

Daniel Pažický, Myjava, 1920
preklad Miloslav Križan

náboženská literatúra,
664 s., slovenčina
hmotnosť: 1222 g

tvrdá väzba, dobová preväzba
stav: dobrý

7,00 €

*svama* in *H-2-2*


Předmluva Jánova.

Ten začiatok, Ktorý robí Ján k tejto udalosti, zdá sa byť trocha cudzí. Lebo, ako príde k umývaniu nôh, keď povie: »Věda Ježíš, že

prišla hodina jeho, aby šel z tohoto světa k Otci; milovav své, kteříž byli na světě, až do konce je miloval.* Ako sa tieto slová srovnávajú s udalosťou? Veľmi dobre. Len keď dáme dobrý pozor na to. Lebo, keď hovorí: »Věda Ježiš, že přišla hodina jeho, aby šel z tohoto

světa k Otci,* tým chce v nás zvláštny záujem vzbudiť, aby sme cele vážne pozorovali na tento skutok a kázeň, ktorú o ňom káže, keďže nám to Pán predložil takmer v poslednej hodine, keď sa mal z tohoto života odobrať.

Pánovi mnoho záležalo na umývaní nôh.

Lebo je to prirodzená vec, že sa nám to na dlhšie a hlbšie do srdca vštepí, čo vidíme a počujeme u dobrých priateľov v ich poslednej hodinke, ako niečo iné. Taká je naša príroda, že vtedy viac a vážnejšie cítime, lebo v taký čas sa nestrpí žart a posmeškovanie. Ako by Ján povedal: Ja ti teraz rozpoviem takú udalosť a kázeň, ktorú máš aj preto tým ochotnejšie počúvať a tým pilnejšie si zachovať, lebo to bolo posledné dielo Pána Ježiša a takmer Jeho poslednia kázeň. Z toho môžeme vycítiť tú vážnosť, lebo, keby to bola nepotrebná práca, On by bol, dľa nášho zdania, pri druhých, veľkých starostiach a úzkostiach na taký sprostý skutok zabudnul.

K tomu slúži aj ďalší oznam Jánov o láske Pánovej k Jeho učeníkom, aby sme sa učili, že to umývanie nôh je taký skutok, a tú náuku nám predkladá, z ktorej vycítime zvláštnu lásku nášho drahého Pána Ježiša k nám. Tu sa teda dve veľké príčiny schádzajú, prečo nám je táto udalosť odporučená. Prvá je, že on to urobil pred Svojím koncom. Druhá, že to robí na dôkaz Svojej lásky. Z toho nasleduje, že nám významne mnoho záleží na tom skutku a kázni, lebo, kde núti Krista Jeho láska a priateľské srdce ku skutku, ten skutok nemôže byť zlý, ani chatrný.

Čomu sa učíme z umývania nôh.

K čomu to slúži, to označuje Ján umele, málo slovami, hovoriac: »Ježíš miloval své, kteříž byli na světě.* Ako by povedal: V tomto čase mal Ježiš svet opustiť, ale Jeho učeníci aj na ďalej pri ňom zostali. Tí potrebovali takí príklad a poučenie, ak chceli zostať Jeho pravými učeníkmi a nedať sa sviesť príkladom sveta. Lebo vieme, čo sveť robieva. Tu každý pamätá len na seba, nech druhí trpia čokoľvek. Na tom svetu málo záleží.

Umývanie nôh slúži proti príkladu sveta.

Kto teda na svete žije a nechce sa dať sviesť tomuto pohoršeniu, ten nech ide sem, hovorí Kristus, a nech nasleduje tento príklad, ktorý vám ja, váš Pán, teraz ukazujem. Ja nepanujem, ale slúžim vám, a nie vy mne. Tomu sa učte a to robte, tak budete blahoslavení, bez pohoršenia.

Umývanie nôh slúži proti pokušeniu diabla.

K tomu slúži tiež, čo Ján so zvláštnou pilnosťou oznamuje, že ďábel již byl vnukl v srdce Jidáše, — aby jej zradil.< Tým označuje, že nás bude nielen príklad sveta, ale aj diabol pokúšať a ponúkať ku vlastnej cti, moci a pýche. Oproti tomu nebudeme mať inej rady, pomoci, ani prostriedku, len tento príklad Kristov a jeho nasledovanie, ktorý nám predložil Pán zo zvláštnej lásky, keď mal byť vydaný od Svojho národu v ruky pohanov. Lebo na svete byt, znamená vlastne byť uprostried diablov. Tu neni možné, aby sme sa dobre spravovali, ak sa nepridŕžame Slova Božieho a zvlášte tohoto príkladu. Lebo telo sa nerado dá potlačiť; ono sa rado povyšuje. Aby tomuto pokušeniu predišiel, prednáša nám Pán tento príklad, aby sme na to mysleli a dľa toho sa chovali; lebo veď On dobre myslí a je samá láska a plápolajúci oheň k nám, — tak rád by nás zavaroval pred škodou a hriechom.

Tak pekne sa primlúva Ján prv, než hovorí o umývaní nôh, aby sme sa učili, čo chcel s tým Kristus označiť, a jako verne On s nami smýšľal. Ale tisíc a tisíc razy sa dnes o tom spieva a číta v ústavoch a v kláštoroch, lež nikto tomu nerozumie.

Lež čo znamenajú tie ďalšie slová Jánove: »Věda Ježíš, že jemu Otec všecko v ruce dal, a že od Boha vyšel a k Bohu jde?« To sú znamenité, veľké slová, v ktorých nám Ján predstavuje myšlienky Pána Ježiša prv, než učeníkom nohy umyl. Nemyslel On na Svoje utrpenie, ani nebol v duši skormútený, ako po umývaní nôh. Ale On myslel na Svoju slávu, v ktorej bol od večnosti u Otca, a ktorú teraz zase obdrží po svojom človečenstve, a večne v nej zostane. To boly vysoké myšlienky, ktoré ho od sveta na toľko odtiahly, že na žiadneho človeka nemyslel. Ale práve teraz, keď sa týmito myšlienkami o sláve večnej zaoberal, od razu a nenazdajky »vstal od večeře a složil roucho, a vzav zástěru přepásal se. Potom nalil vody do medenice i