ARTEMIDÓROS
SNÁŘ
(Artemidori Daldiani Onirocriticon libri V)
Svoboda, Praha, 1974
edícia Antická knihovna (26)
preklad Radislav Hošek
predhovor Petr Horák
obálka Leo Novotný
1. vydanie, 45.000 výtlačkov
literatúra staroveká, ezoterika,
336 s., čeština
hmotnosť: 446 g
tvrdá väzba, papierový prebal
stav: dobrý
3,60 € NENÁJDENÉ
*BIB09*
Artemidóros z Efesu nebo po matce z Daldis byl charakteristickým představitelem vědy druhého století n. 1., které usilovalo o shrnutí dosavadního bádání a o jeho tlumočeni jasným stylem nejširším masám. K tomuto cíli směřoval i náš autor, a proto se jeho dílo stalo natolik oblíbenou četbou, že zatlačilo všechny své předchůdce. I po zániku antiky trvala obliba Artemidórova Snáře v prostředí byzantském i arabském, které si v 9. století n. l. vytvořilo vlastní překlad. Renesanční Evropa se opírala o knižní vydání řeckého textu v Benátkách z r. 1517 a o jeho překlady zprvu do latiny, později i do ostatních světových jazyků. Také v naší době se objevil úplný překlad Snáře ve Švýcarsku a jeho literární přepracování v Polsku.
Na Artemidórův Snář se můžeme dívat jako na dílo tehdejší vědy a pozorovat v něm odraz dávných filosofických a náboženských představ, případně pokusy o dosažení pravdivých poznatků. Snář byl však už v době svého vzniku též dílem literárním, které mělo čtenáři vedle poučení přinést i zábavu a ukázat sečtělost a znalost svého autora. Pro nás je především ojedinělým dílem, které dovoluje proniknout do starostí denního života všeho obyvatelstva, zvláště jeho nižších vrstev, do rozvrstvení sociálního i myšlenkového a také do bohatého světa celého tehdejšího vědění. Náš čtenář jistě nebude hledat u Artemidóra svou budoucnost, nýbrž bude s nadhledem a místy i s úsměvem pročítat vážná tvrzení antického autora, který chtěl v rámci svých možností v tehdejším rozbouřeném světě dát svému čtenáři životní jistotu.
Jasný Artemidórův výklad, množství případů z každodenního života veřejného, soukromého i intimního, pohledy do přírody a četné přírodovědné a lékařské poznatky, nečekané detaily a zajímavosti z kultů, her, nočních slavností apod. najdou i dnes vděčného čtenáře. Přírodovědci, lékaři, psychologové i literáti najdou v Artemidórově Snáři jeden z kamenů, které stojí v základech jejich dnešní vědy.
73/ Ve výkladu o pohlavním styku je nejlépe látku rozdělit, a to za prvé na výklad o styku odpovídajícím přírodě, zákonu a zvyku, za druhé na výklad o styku protizákonném a za třetí na výklad o styku protipřirozeném. Nejprve tedy výklad o styku podle zákona. Mít styk s vlastní ženou, která se ráda, sama od sebe a dobrovolně oddá, je pro všechny stejným dílem dobré. Žena je totiž bud řemeslo snícího, nebo činnost, jíž si opatřuje předměty rozkoše, nebo práce, které stojí v čele a dělá jí vedoucího právě tak, jak ho dělá ženě, a sen tak naznačuje prospěch z takovýchto činností; neboť jak se lidé radují z milostných her, tak se radují i z toho, co jim přináší zisk. Jestliže by se manželka vzpěčovala nebo se nechtěla oddat, znamená to opak. Týž výklad platí i o milence. Mít styk s hetérami, které stojí u veřejných domů, naznačuje malou hanbu a nepatrné vydání. Neboť lidé, kteří se k nim přibližují, současně docházejí pohany a vynakládají peníze. Avšak k tomu, abychom se podjali jakékoliv práce, jsou hetéry dobré, neboť ony jsou některými lidmi nazývány „pracovnicemi“ a samy sebe dávají k dispozici bez jakéhokoliv zdráhání. Znamená dále dobro vcházet do veřejných domů a moci odtud vyjiti, kdežto nemoci vyjiti je zlověstné. Znám také jednoho, co ve snu vešel do veřejného domu a nemohl z něho vyjít; ten člověk zemřel za několik dní poté — v duchu tohoto výkladu, který se na něm vyplnil. Toto místo se totiž nazývá veřejným — právě tak jako to, které přijímá mrtvé — a je záhubou mnoha lidských semen, a podobá se tedy právem smrti. Nic však s tímto místem nemají společného ony ženy; ty totiž znamenají příznivé věci, avšak místo příznivé není. Proto je daleko výhodnější spatřit ve snu hetéry, které se potulují. Příznivé jsou dále i ty, které vysedávají u veřejných domů, přijímají peníze a jsou viděny i při souloži. Jestliže by se někdo domníval, že měl styk se ženou, kterou neznal, pak — je-li dobře stavěná, půvabná, v drahocenném a jemném odění, se zlatými náramky a sama se oddá — to snícímu naznačuje dobro, a to nemalé, které se mu vyplní. Jestliže je to stařena — odporná, ošklivá, špatně zabalená, jsoucí na obtíž a sama se neoddá — znamená to opak předešlého. Neznámé ženy je totiž nutno považovat za zobrazení událostí, které se spícímu přihodí v budoucnu. Jaká tedy to je žena a v jakém je postavení, taková okolnost potká snícího. Mít styk s vlastní otrokyni i otrokem přináší prospěch, protože otroci jsou majetkem snícího. Naznačují tedy, že snící našel potěšení ve svém majetku, jako kdyby se jeho jmění zmnožilo a stalo mnohem cennějším. Být však otrokovi předmětem styku není dobré, neboť to naznačuje opovržení a škodu ze strany otroka. Stejný význam má i to, dojde-li k tomu ze strany bratra — ať už je násilník mladší nebo starší — nebo nepřítele. Mít styk s přátelsky známou ženou, pokud by někdo ten sen spatřil v milostném vzruchu a v touze po té ženě, nenaznačuje nic — a to pro vypjatou žádost. Netouží-li však po té ženě, je to pro něho dobré znamení, pokud je žena zámožná. Muž totiž dosáhne něčeho velmi prospěšného od té ženy nebo skrze tu ženu, kterou spatřil ve snu. Neboť taková žena, která někomu poskytuje své vlastní tělo, dojista by poskytla i to, co je kolem tohoto těla. Takovýto sen, i když se odehrával v době ženiných mystérií, častokrát snícímu prospěl, neboť taková žena dovoluje dotknout se i toho, co se nesmí vyslovit. Dotknout se ženy, která je zákonitě provdána, není dobré vzhledem k tomuto zákonu. Neboť k jakým trestům zákon přivádí toho, kdo byl dopaden při cizoložství, k takovým přivádí i sen. Být předmětem styku někomu známému je pro ženu příjemné prospešné, ať je ten známý kdokoliv. Pro muže být předmětem styku muži bohatšímu a staršímu znamená dobro, neboť od takovýchto lidí se obvykle bere. Ale být předmětem styku pro člověka mladšího a bez prostředků nepřináší prospěch, neboť takovým se zpravidla musí dávat. Totéž znamená i sen, je-li násilníkem starší a žebrák. Jestliže měl někdo ve snu dojem, že rukou napíná úd, pak znásilní otroka nebo otrokyni a to skrze k údu vztažené ruce, které se týkají obsluhy. Nemá-li služebníky, může očekávat ztrátu — skrze to, že své sémě vyprázdnil nadarmo. Znám jednoho otroka, který svému pánu stahoval ve snu předkožku, a ten se stal vychovatelem a pěstounem jeho synů, neboť držel v rukou pánův úd, který byl znakem pánových dětí. A dále znám jednoho, kterému se ve snu totéž dálo od pána — ten byl postaven ke kůlu a dostal mnoho ran a takto s ním tedy jeho pán naložil.
O protizákonném styku je třeba uvažovat takto. Mít styk s vlastním synem, který ještě nemá pět let, znamená pro dítě smrt, jak jsem s tím často udělal zkušenost. Je zřejmé, že se to naznaěuje skrze zkažení děcka, protože i záhubu nazýváme slovem „zkáza“. Má-li však chlapec přes pět let, ale ještě ne deset, bude stižen nemocí a ten, co sen spatřil, udělá něco bláhového a utrpí škodu: prvý onemocní skrze to, že byl v dětském věku před vyspěním bolestivě zneužit, druhý bude mít škodu skrze svůj nerozum. Vždyť pro toho, kdo je duševně zdráv, není charakteristické dotknout se svého nebo cizího syna v takovém věku. Je-li takto milovaný syn dospělý a je-li otec chudobný, pak až bude posílat syna do školy a mít s tím náklady, bude se vydávat z peněz. Jestliže by něco takového uviděl ve snu bohatý, pak až bude svému synu poskytovat hojné dary a připisovat je k jeho dobru, utrpí ....