Vitajte v mojom antikvariáte!

Chcete mať prehľad o najnovších prírastkoch? Zadajte svoju e-mailovú adresu do kolónky "Prírastky kníh na e-mail" v ľavom stĺpci a na váš e-mail príde maximálne jedna správa denne.

Alebo sa staňte členom stránky na Facebooku.
https://www.facebook.com/groups/ripakovantikvariat/
Vyberte si to, čo je Vašej duši najbližšie.

Ak sa Vám niečo zapáči, napíšte mi na
riporipo@gmail.com
Postup bude nasledujúci :

a.) uveďte tituly, o ktoré máte záujem
b.) uveďte Vašu adresu, prípadne telefón
c.) skontrolujem dostupnosť kníh a následne vám pošlem pokyny na platbu vopred. Na dobierku, po zlých skúsenostiach, neposielam.
d.) Dáte mi avízo o zrealizovaní platby.
e.) Po obdržaní platby na môj účet vám knihy do troch dní posielam

Jednoduché, však? )

ANTIKVÁRIUM (magyarul)

Ha Magyarországról van, és bármelyik könyv érdekelné, kérjük írjon a riporipo@gmail.com címre. A könyvek küldhetök postán. Ha átutazóban van Kassán, a megrendelt könyveket személyesen is átveheti.

streda 27. apríla 2022

ZOLA, ÉMILE - ROZVRAT

ZOLA, ÉMILE

ROZVRAT
(La débacle)

Naše vojsko, Praha, 1988
edícia Světový válečný román (64)
preklad Alena Poková
ilustrácie Milan Erazim
doslov Karel Livanský
obálka Jan Solpera
3. vydanie, 22.000 výtlačkov
28-042-88

beletria, román, literatúra francúzska,
400 s., čeština 

tvrdá väzba s prebalom
stav: veľmi dobrý

DAROVANÉ

*xxx*

Málokterý ze světových spisovatelů nastavil svým dílem svému národu a době tak nelítostné a kritické zrcadlo jako Émile Zola. Těžko bychom nalezli v umění otřesnější vidění jedné epochy, než jsou Zolovy obrazy rozvratu a pádu Francie, ztvárněné v základních dílech jeho dvacetisvazkového románového cyklu rodu Rougon-Macquartů.

Tento zakladatel „nejnelichotivější školy“ v dějinách literatury - naturalismu - systematicky bořil každým svým románem ustálené představy o životě, sociální realitě, lidských mravech, podstatě člověka, o úloze spisovatele a poslání umění. Ale přitom, jak příznačně napsal F. X. Šalda, „rozšířil klaviaturu krásy a zjednal v umění domovské právo dojmům, pocitům, náladám, divadlům přírodním i životním, které z něho byly dosud vylučovány jako ošklivé nebo střízlivé“.

Spisovatelova umělecká metoda, v jejíchž základech leželo přírodovědecké materialistické nazírání a poetika holého faktu, vyvolávaly ve své době bouře odporu a nepochopení. Zola byl nazýván mužem beze studu a způsobů, skandálním autorem a Anatol France ve svém eseji o románu Země napsal, že nikdo předtím nenavršil takovou hromadu špíny a nepošlapal ideál člověka jako Zola a že tento autor je hoden hluboké soustrasti. Byli ovšem i kritikové a prozíraví duchové kultury, jako Flaubert, Barbusse aj., kteří se sice netajili svými kritickými výhradami k jeho dílům, avšak vytušili v Zolovi génia a plně chápali jeho umělecké snažení a cíle.

Román Rozvrat, který předkládáme našim čtenářům v novém moderním překladu, vyšel v roce 1892 a je vlastně předposledním svazkem ságy rodu Rougon--Macquartů, historicky uzavřené porážkou Francie v prusko-francouzské válce a Pařížskou komunou v letech 1870-1871. Zola byl vzápětí obviňován, že falšoval dějiny a urazil francouzskou armádu, protože ukázal neschopnost velitelů, a Němci se rozhorlovali, že byl neobjektivní, neboť je vylíčil jako kruté a nelidské dobyvatele. Současný čtenář je však poučen historií a dokáže si z románu vzít to, co zůstalo živé, pravdivé a umělecky hodnotné.

Dílo nemá pevnou dějovou linii a svou kompozicí je blízké modernímu dokumentárnímu románu nebo válečné kronice: kromě autentických historických postav -Napoleona III., generálů Mac-Mahona, Bourgain-Desfeuillese aj. - provádí čtenáře válečnými poli a posléze událostmi v Paříži několik fiktivních postav, z nichž nejvíce utkvějí v paměti osudy Jeana Macquarta a sourozenců Maurice Levasseura a Henrietty Weissové. Zolovi šlo především o zobrazení války, v níž jsou prostí vojáci trpnými oběťmi jakýchsi úradků, ať už úradku přírody /silnější vždycky zabíjí slabšího/, nebo úradku vyšší moci a vůle, kterým se nemohou ubránit. Nad jiné tu vyniká spisovatelovo umění zobrazit prostředí, postihnout atmosféru, využít detailu, faktu k vytvoření válečné scenérie hýřící barvitostí a množstvím rekvizit. Pozornému čtenáři rovněž neujdou Zolovy pokusy ukázat, jak může prostředí působit na vojáky, jaké mohou být mechanismy vzniku davové hysterie a kde jsou skryty zdroje lidských sil překonávat strázně a utrpení. Pochopit Rozvrat v kontextu doby a Zolova pojetí „lidské komedie“ znamená souhlasit se soudem F. X. Šaldy, že Zolovy romány „jsou nej mohutnějším projevem génia tohoto času“.