TITKOS TANÍTÁSOK
VÁLOGATÁS AZ UPANISADOKBÓL
Helikon, Budapest, 1987
edícia Prométheusz könyvek (14)
11.500 výtlačkov
ISBN 963-207-614-1
filozofia, náboženstvá východné, ezoterika,
204 s., maďarčina
hmotnosť: 223 g
mäkká väzba
stav: výborný, nepoužívaná
4,50 € DAROVANÉ
*R04*
Ez a könyv a brahmanok titkos tanításaiból, az upanisadokból ad válogatást. Az upanisadok az indiai bölcselet első jelentős művei, bennük gyökerezik az indiai filozófia és a hindu vallás. Sajátos világszemléletükkel az egyetemes misztikus gondolkodás legszebb alkotásai közé tartoznak. Az upanisadok a létezés végső kérdéseire keresik a választ: a világ keletkezésére és fennállására, a megváltásra, a halál utáni létre, a bölcsesség és a tökéletesség útjaira kérdeznek rá. Allegorikus-szimbolikus világmagyarázatuk szerint az egész mindenséget egyetlen örök, végtelen, változatlan szellemi tényező, a világiélek alkotja, s az élőlények és az élettelen dolgok ennek csupán különböző megjelenési formái. Ebből következik az upanisadok legfontosabb tanítása: az egyéni lélek azonos a világlélekkel. Ennek az igazságnak felismerése szabadít meg a lélekvándorlás kényszerétől, ez a felismerés maga a megváltás. Az upanisad szó eredetileg „mellételepedést” jelentett, utalván a mester és a tanítvány bensőséges együttlétére, amelyet maguk a szövegek hangsúlyoznak is: „Ezt a tanítást ne add tovább másnak, csak fiaidnak vagy megbízható tanítványodnak!” a valóság ez: Tűzből kipattan sok ezernyi szikra, és lénye mindnek egy a tűz-anyával. Így az Örökből sok ezernyi múló lény születik, majd megtér bele ismét. Csodás ez az örök Lélek: kívül s belül egyszerre van, nem születik, nem lélegzik, nem gondol, mégis létezik. Belőle lesz a lélegzet, gondolkodás, az érzetek, a tér, a szél, a fény, a víz s a föld, az élet támasza. Mert énünk azonos a brahmannal. Ismeretből áll, gondolatból áll, lélegzetből áll, szemből áll, fülből áll, földből áll, vízből áll, szélből áll, levegőből áll, fényből és fénytelenségből áll, vágyból és vágytalanságból áll, haragból és haragtalanságból áll, igazságból és igazságtalanságból áll, mindenből áll. Attól függően, hogy ebből vagy abból áll: ahogyan cselekszik, ahogyan viselkedik az ember, olyanná lesz... Amilyenek az ember vágyai, olyanok lesznek a képességei; amilyenek a képességei, olyan cselekedeteket cselekszik; amilyen cselekedeteket cselekszik, olyan lesz a sora... Ez vonatkozik arra, akinek vágyai vannak. Aki vágytalan, aki eltávoztatta vágyait, kiélte vágyait, vágya csak önmaga, abból nem távoznak az élet-erők.