PIJOAN, JOSÉ
DEJINY UMENIA 6
(Historia del arte, tomo 6)
Tatran, Bratislava, 1984
preklad Soňa Hollá
register zostavil Juraj Žáry
prebal Ludmila Zapletalová
1. vydanie, 30.000 výtlačkov
61-589-84
história, umenie, encyklopédie,
350 s., 332 far. fot., slovenčina
tvrdá väzba, veľký formát
stav: dobrý, pečiatky v knihe
PREDANÉ
*2xtrsos*ume*
V šiestom zväzku Pijoanových Dejín umenia sa čitateľ oboznámi s umením 1 6. storočia, obdobia, v ktorom dosiahla vrchol rozkvetu talianska renesancia. Šírením jej myšlienok sa otvára nová kapitola dejín umenia nielen v Taliansku, ale aj v celej Európe, a ako jej záverečná fáza vzniká manierizmus, charakteristické umelecké hnutie 1 6. storočia.
Prvých päť z dvanástich kapitol tohto zväzku je venovaných maliarstvu, sochárstvu a architektúre 1 6. storočia v Taliansku. K hlavným umeleckým centrám patril najmä Rím, ktorý prevzal úlohu, ktorú plnila v quattrocente Florencia. Pôsobili v ňom mnohí významní a slávni umelci, maliari, sochári i architekti, a vznikli tam majstrovské diela, ako Raffaelove fresky vo vatikánskom paláci alebo Michelangelova výzdoba Síxtínskej kaplnky, či jeho slávny Mojžiš alebo prekrásna Pieta. Druhým významným umeleckým strediskom boli Benátky, kde sa formovala nová, originálna maliarska škola, ktorej hlavnými predstaviteľmi boli Giorgone, Veronese, Tintoretto, a najmä Tizian. Tomuto majstrovi farby, jednej z najslávnejších osobností nielen Benátok, ale i celého vtedajšieho sveta, je venovaná osobitná kapitola.
Ďalšia časť knihy prináša prehľad vývoja umenia v Španielsku, Francúzsku, Nizozemsku a v strednej Európe pod vplyvom renesančných ideálov, šíriacich sa z Talianska.
V Španielsku vzbudzujú pozornosť najmä El Grecove maľby, vo Francúzsku diela vycibreného klasicistického cítenia, ale i manieristická tvorba tzv. fontainebleauskej školy. V nizozemskom umení vynikajú dvaja svojrázni maliari Hieronymus Bosch a Pieter Bruegel. Svojím pôsobením v Prahe, dôležitom stredisku európskeho manierizmu, je pre nás zaujímavý predstaviteľ nizozemského manierizmu Bartholomaeus Spranger. Tri záverečné kapitoly sa zaoberajú umením strednej Európy. Osobitne starostlivo sa v nich rozoberá predovšetkým tvorba dvoch veľkých postáv nemeckej renesancie, najväčšieho nemeckého umelca všetkých čias Albrechta Dürera a významného maliara nemeckej reformácie Lucasa Cranacha.
Obrazovú časť šiesteho zväzku tvorí 332 farebných reprodukcií, ktoré nám približujú najslávnejšie diela majstrov renesancie.