Vitajte v mojom antikvariáte!

Chcete mať prehľad o najnovších prírastkoch? Zadajte svoju e-mailovú adresu do kolónky "Prírastky kníh na e-mail" v ľavom stĺpci a na váš e-mail príde maximálne jedna správa denne.

Alebo sa staňte členom stránky na Facebooku.
https://www.facebook.com/groups/ripakovantikvariat/
Vyberte si to, čo je Vašej duši najbližšie.

Ak sa Vám niečo zapáči, napíšte mi na
riporipo@gmail.com
Postup bude nasledujúci :

a.) uveďte tituly, o ktoré máte záujem
b.) uveďte Vašu adresu, prípadne telefón
c.) skontrolujem dostupnosť kníh a následne vám pošlem pokyny na platbu vopred. Na dobierku, po zlých skúsenostiach, neposielam.
d.) Dáte mi avízo o zrealizovaní platby.
e.) Po obdržaní platby na môj účet vám knihy do troch dní posielam

Jednoduché, však? )

ANTIKVÁRIUM (magyarul)

Ha Magyarországról van, és bármelyik könyv érdekelné, kérjük írjon a riporipo@gmail.com címre. A könyvek küldhetök postán. Ha átutazóban van Kassán, a megrendelt könyveket személyesen is átveheti.

štvrtok 4. júna 2020

ŠALDA, F. X. - ANTONÍN SOVA

ŠALDA, FRANTIŠEK XAVER

ANTONÍN SOVA
Essay
Vydáno Aventinem k šedesátým narozeninám básnikovým

Otakar Štorch-Marien, Praha, 1924
edícia Aventinum (81)

eseje, literatúra česká,  číslovaný výtlačok
34 s., čeština
hmotnosť: 280 g

tvrdá väzba, veľký formát
stav: veľmi dobrý, dobová preväzba

NEPREDAJNÉ

*kvaja* *H-6-2*

Kniha vydaná nakladatelstvím Dr.Ot.Štorch-Marien k šedesátým narozeninám básníka 26. února 1924 jako 81. svazek edice Aventinum.





Kniha „Ještě jednou se vrátíme" obsahuje ve své prvotní redakci z r. 1900 staré i nové, dovršené i počínající.

Cyklus stejného jména — který, rozšířený a doplněný jinými básněmi z oněch let, rozrostl se později v celou knihu téhož názvu a vyšel roku 1912 v konečné úpravě jako VII. svazek Sebraných spisů — vyvrcholuje v nejjemnějších a nejkouzelnějších útvarech dlouhé úsilí Sovovo o lyrický impressionism český, úsilí, jehož jednotlivé etapy nalezl jsi již v „Květech intimních nálad" i v „Mém kraji". Zde teprve v řadě krajinomaleb, zvláštně sytých i vzdušných zároveň, rozvířených podivným vnitřním vlnobitím, plní se Amielův postulát krajiny jako stavu duše. Zřídka jen nalezneš zde malbu pro malbu, reprodukci pouze viděného; pravidlem básníkovy dojmy jsou nejen podloženy hlubokou stříbrnou melodií nitra, nýbrž v ní přímo přetaveny. Všude vybíhá, jakož jinak nemůže ani býti u básníka v pravém smyslu slova, impressionism Sovův v symbolism: vnější svět všude je vykládán duší a to duší nad pomyšlení neklidnou, zmučenou, stále toužící. Řídké jest u Sovy plná harmonie, celé ponoření se v okamžik a vyžití jeho; ale pak vzniká něco, co se může postavit po bok Mörikeovi. Tak taková „Samota": „Les modře hučí s horských stěn... A dolů pod horu mír svítí sluncem napojen a sálá až k obzoru... " „Nad temnou sosnou ve výši vesluje křídly pták... Let jeho mé ucho neslyší, jak mizí do oblak... " „Kouř na obzoru tu a tam, však obydlí nevidět... Jsi na míle tu sám a sám, pod sebou široký svět... " „A ticho, jež svítí a rozvírá své prostory nejzazší, svým žárem se na tě opírá, jak rámě ti nejdražší, " „a přináší harmonický klid na modrých vrcholech, a počíná význam zjevení mít i modlitby na tvých rtech. " Jest v tomto svazku asi osm deset básní, které se mohou měřiti s nejsuggestivnější poesií symbolismu francouzského, s Verlainem z „Romancí beze slov" nebo z „Druhdy a nedávno", tak jest tu uskutečněno zhudebnění slova, přehodnocení jeho z těžkého nástroje popisného ve vyvolatele nejprchavějších a nejvíce odstíněných pocitů, vněmů, snů. Všude jest hledán a nalézán odstín, ne barva, jak to diktuje Verlainova Poetika, uvědomující si, že básnická pravda je v odstínu a polotónu. „Car nous voulons la Nuance encor, Pas de Couleur, rien que la nuance!“

Novost a zárodečnost knihy „Ještě jednou se vrátíme" jest v cyklu „Údolí nového království", východisku nové sociální a humanitní větve poesie Sovovy. Jsou-li „Vybouřené smutky" útěkem na hory snu, do říše intelektualismu a aristokratismu, do ledového ovzduší purismu a odtažitosti, jest tento cyklus sestupu z nich nalezením člověka, jeho jedinečnosti, zvláštnosti a srostitosti. Neboť Sova neznal dosud člověka a jeho složité skutečnosti, jak byl cele zahleděn a zaposlouchán do své duše, sleduje upiatě její citlivkové reakce na vnější svět. A proto vrátiv se, nalézá člověka jiným, než jakým jej opustil: bezradným a bezpomocným, ale právě proto potřebným lásky a posily. Jeho návrat je v pravdě objev.

Proč se vrací do údolí? Básník vyznává se — nestydí se vyznati, a to je tak básnicky krásné — že z jakési vlastní slabosti: zastesklo se mu prostě po lidech a lidství.