DEJINY UMENIA 5
(Historia del arte, tomo 5)
Tatran, Bratislava, 1984
preklad Anna Škorupová
register zostavil Juraj Žáry
prebal Ludmila Zapletalová
1. vydanie, 30.000 výtlačkov
61-588-84
história, umenie, encyklopédie,
352 s., 301 far. fot., slovenčina
stav: dobrý, pečiatky v knihe
PREDANÉ
*trsos-xtrsosx*ume*
Piaty zväzok sa zapodieva začiatkami renesančného umenia. V desiatich kapitolách načrtáva vývoj výtvarného umenia 13. —15. storočia v najvýznamnejších hospodárskych a kultúrnych centrách vtedajšej Európy — v Itálii a vo Flámsku. Osvetľuje premeny v ľudskej činnosti a myslení, ktoré sa najvypuklejšie prejavili v italských mestských štátoch a vyvrcholili v humanistickom a renesančnom hnutí. Nové myšlienkové prúdy našli svoj výraz aj v novom umeleckom vkuse, v novom slohu. Renesančné umenie, ktorého kolískou je Itália, nadväzovalo síce na gotiku, ale vo svojom úsilí o zobrazenie činorodého človeka, jeho krásy, sily a jeho reálneho sveta nachádzalo najsilnejšie podnety a poučenia v pamiatkach antického umenia, ako aj vo vymoženostiach súvekej vedy (geometrické princípy kompozície, perspektívne zobrazovanie priestoru, anatómia ľudského tela). V neposlednom rade aj potreby mocnejúceho meštianstva podnietili vznik nových žánrov (voľná socha, portrét, krajinomaľba).
Prvé tri kapitoly 5. zväzku nám približujú takzvané predrenesančné umenie reprezentované pisanským sochárstvom, ranoitalskou maľbou a sienským maliarstvom v 14. a 15. storočí, ktoré dalo svetovému umeniu prvé veľké osobnosti (Pisanovci, Cimabue, Giotto, Duccio a ďalší). Štvrtá kapitola sa zaoberá vývojom flámskeho umenia, ktoré vydalo také skvosty, ako sú diela van Eyckovcov, Huga van der Goes a Rogiera van der Weyden. Ostatných šesť kapitol sa zapodieva už obdobím ranej renesancie a jeho veľkými tvorcami, ako bol Brunelleschi, Verrocchio, Masaccio, Fra Angelico a ďalší. Osobitné kapitoly osvetľujú najvýznamnejšie osobnosti tohto obdobia a ich tvorbu: Donatella, Botticelliho i všestranného génia renesancie Leonarda da Vinci.