Vitajte v mojom antikvariáte!

Chcete mať prehľad o najnovších prírastkoch? Zadajte svoju e-mailovú adresu do kolónky "Prírastky kníh na e-mail" v ľavom stĺpci a na váš e-mail príde maximálne jedna správa denne.

Alebo sa staňte členom stránky na Facebooku.
https://www.facebook.com/groups/ripakovantikvariat/
Vyberte si to, čo je Vašej duši najbližšie.

Ak sa Vám niečo zapáči, napíšte mi na
riporipo@gmail.com
Postup bude nasledujúci :

a.) uveďte tituly, o ktoré máte záujem
b.) uveďte Vašu adresu, prípadne telefón
c.) skontrolujem dostupnosť kníh a následne vám pošlem pokyny na platbu vopred. Na dobierku, po zlých skúsenostiach, neposielam.
d.) Dáte mi avízo o zrealizovaní platby.
e.) Po obdržaní platby na môj účet vám knihy do troch dní posielam

Jednoduché, však? )

ANTIKVÁRIUM (magyarul)

Ha Magyarországról van, és bármelyik könyv érdekelné, kérjük írjon a riporipo@gmail.com címre. A könyvek küldhetök postán. Ha átutazóban van Kassán, a megrendelt könyveket személyesen is átveheti.

utorok 30. marca 2021

ŠIKULA, VINCENT- VOJAK

ŠIKULA, VINCENT

VOJAK

Smena, Bratislava, 1981
edícia Erb (15)
ilustrácie Ľudovít Hološka
1. vydanie, 9.700 výtlačkov
73-059-81

literatúra slovenská, beletria, román
174 s., slovenčina

tvrdá väzba s prebalom
stav: dobrý, pečiatky v knihe a na prebale

PREDANÉ

*trsos**bels*

„Šikulova novela je rozprávaním vojaka z prvej svetovej vojny, ktorý sa ako invalid stane žobrákom a pútnikom. Jadrom novely je živel rozprávania drobných a väčších príhod, ktoré skutočne, no niekedy len zdanlivo odbočujú od deja, aby napokon vyústili do prekvapujúcej koncovky — tragickej smrti hrdinu. Navonok nenáročné rozprávanie príhod nadobúda tak v závere silný baladický ráz. Ideová problematika novely je teda veľmi závažná, lebo smeruje k rozpoznaniu protiľudskej podstaty fašizmu. Umelecká účinnosť Šikulovej novely je o to väčšia, že sa s touto vážnou témou zdanlivo (naozaj len zdanlivo) pohráva, aby efekt ,zvážnenia‘ novely bol silnejší. Odhliadnuc od tejto problematiky sú v knihe pasáže, ktoré majú až nekonečný pôvab detského pohľadu na svet a detského humoru (napr. pasáž, keď mladý hrdina pomáha hasičom), no tento pôvab má svoje basso continuo, ktoré sa ohláša ako budúca hrozba v prítomnosti ľahučkého zážitku. Novela má tak svoju štylistickú a obsahovú kontrapozíciu, je to sledovanie dvoch hlasov súčasne — detského hlasu naivnosti a akoby dospelého hlasu úzkosti a strachu. Autor tak dosahuje zaujímavý efekt, totiž do detských pocitov sa premieta kus vážnosti a starostí sveta a naopak, do dospelého života hrdinu vkladá autor kus detskej naivnosti. V tejto ľahkosti a akejsi nenáročnosti je tragický prvok o to účinnejší... “ / Ján Števček /

„Postava vojaka, o ktorej píšem v tejto knihe, mi vyskočila už pri písaní Majstrov. Mal to byť jeden zo súpútnikov Guldana a Karčimarčika, no nevedel som si s ním rady, lebo sa mi zdal šikovnejší ako oni. Keďže som knihu niekoľko ráz prepracovával, raz som mal vojaka Ďurisa v deji, inokedy v digresii a zakaždým som ho nechal inak hrať. A hoci mi bolo za ním ľúto, napokon som ho z Majstrov vylúčil, no nie preto, že by mi v nich prekážal, ale preto, že vyrástol na postavu, ktorá podľa mňa unesie vlastný príbeh. Medzitým som napísal niekoľko kníh a kedy-tedy som sa pohrával aj s Vojakom; niekedy to bol jarmočný spevák, ba možno len krikľúň, inokedy zasa mudrlant, ktorého som musel tíšiť alebo zahriakovať. Postupne som mu venoval viac a viac času, znova som ho prepracovával a zdalo sa mi, že keby som ho chcel dokončiť a vyčerpať všetko, čo sa mi s touto témou vždy spájalo, zabralo by mi to najmenej polovicu života. Spisovateľ sa však musí vedieť sám rozhodnúť, kedy treba knihu odovzdať. Ba zdalo sa mi, že sa treba i poponáhľať, poponáhľať aj preto, lebo patrím možno k poslednej generácii, ktorá sa na takýchto ľudí, na veteránov z prvej vojny ešte pamätá. A hoci je pre niekoho kadečo už vzdialené, predsa sa k podobným ľuďom viažu aj mnohé moje zážitky z detstva. Neraz som si vravel, možno som to aj iným povedal, že spisovateľ píše celý život jednu knihu. O iných to nemusí platiť tak ako o mne. Ale aj keď napíšem novelu či poviedku, celý život píšem iba jeden román. Aj teraz mám v taške plno ošúchaných strán, ktoré som s Vojakom neodovzdal, no vedľa nich aj balík čistého papiera, a čo na nich bude, istotne — aspoň pre mňa — bude súvisieť s Vojakom. “ / Vincent Šikula /