
ÉN VAGYOK
Magvető, Budapest, 1984
2. vydanie
beletria, román
720 s., maďarčina
hmotnosť: 614 g
tvrdá väzba, papierový prebal
stav: výborný, nepoužívaná
0,70 € PREDANÉ!
*R13*
Kodolányi posztumusz regényének Jézus a hőse, méghozzá a modern ábrázolásokkal ellentétben - az evangéliumok Jézusa. A tudományos és regényes életrajzokkal ellentétben Kodolányit nem az érdekli, milyen történelmi körülmények adtak Jézusnak kivételes szerepet, őt az izgatja, miért nem fogadta el környezete a „Megváltó”-! nemes tanításai, emberfeletti csodatettei ellenére, miért árulta el legbensőbb híveinek, tanítványainak egyike. Igazában tehát az áruló érdekli, s nem az elárult. A regénynek csak szerkezetileg főhőse Jézus, tartalmilag inkább Júdás, azaz Jehuda bar Simon.
Az Újszövetség az árulás tényén túl nem mond szinte semmit az árulóról: „e boldogtalan egmagyarázhatatlan okoknál fogva elárulta mesterét” - summázza az evangéliumok adta információt Renan. Kodolányi itt s ezért van elemében: a tényhez, hogy egy regény cselekményévé tehesse, figurát kellett teremtenie, magyarázatot találnia, az árulót az elárultéval egyenrangú mítosz hősévé emelnie.
Mestermű a Jehuda történetében kibontakozó lélektani analízis; az előtörténet - szerencsétlen születésének, nyomorékságának, családja széthullásának, kereskedőéletének és Judithtal való végzetes szerelmének krónikája — csakúgy, mint maga a történet a hűség és hűtlenség általános érvényű, jelképes erejű drámája. Jehuda kezdetben őszintén hisz és szolgál, mikor azonban szembesíti ismereteivei, tanulmányaival a jézusi tanításokat, ugyanolyan hittel és küldetéstudattal áll az ellenfél táborába. Jehuda furcsa negatív bűnös: árulása a jellem szerkezetében gyökerező hamis önértékelésből s a nemzeti érdek tragikus félreértéséből következik. Hű a meggyökeresedett szokásokhoz, mikor szakítania kellene velük, ragaszkodik a törvényekhez, mikor az idő már túllépett rajtuk, az írásoknak csak a betűjét érti, szellemét nem.