GALSWORTHY, JOHN
MODERNÁ KOMÉDIA
(A Modern Comedy)
Slovenský spisovateľ, Bratislava, 1970
preklad Alfonz Bednár
2. vydanie,
edícia Tvorba národov
beletria, román,
856 s., slovenčina
hmotnosť: 904 g
tvrdá väzba, papierový prebal
0,70 € stav: prebal po krajoch mierne pokrčený, kniha vo výbornom stave - *W2A*
0,60 € stav: prebal po krajoch pokrčený, kniha v dobrom stave - *cesvo* in *parap*
Keď sa nad Forsytovcami dvíha po druhý raz opona, divák zastihuje ich na miestach a v situáciách, v akých ich v prvom dejstve, vo Forsytovskej ságe, nevidel; ich starosvetské sídla vymenili salóny modernej mládeže, z rušných dostihových tribún presťahovali sa do dancingov, ba i do Dolnej snemovne, objavujú predmestské slumy, štvrte londýnskej chudoby, hoci sa narodili so striebornou lyžičkou v ústach, nevozia sa už v hansomoch a drožkách za svojimi malými vášňami, ale konečne zoberú na vedomie autá. To všetko platí predovšetkým o Soamesovej dcére Fleur a o jej mužovi Michaelovi Montovi, okolo ktorých sa krútia kulisy tohto druhého forsytovského cyklu.
Všetky postavy tohto románu hľadajú svojskými cestami východisko zo spoločenskej krízy povojnového Anglicka. „Všetko sa pominulo,“ vraví jedna z postáv románu, básnik Wilfrid Desert, „všetko krásne, mohutné, prekvitajúce! Niet výhľadov, siahajúcich do ďaleka, niet veľkých plánov.“ Mladušká Fleur, pôvabná žena i matka, hľadá zmysel života v dieťati, v módnych salónoch a v stratenej dievčenskej láske, Michael Mont v neúspešnej filantropii, v sociálnych reformách a v odpúšťaní a náš starý Soames, znalec spoločnosti a umenia, v zdravom rozume, v láske k umeniu a k rodine, v pevných starých zásadách — miestami azda až smiešne. Tragédia sa zmenila nebadane na frašku, sága na komédiu: v tom je hlboký, jemne ironický zmysel Modernej komédie. Hospodárske pomery prinútili autora kriticky sa postaviť k nemohúcnosti Forsytovcov v obrodzovaní vlastného malého i veľkého sveta a vysmiať sa krachu „mocných“, pokiaľ sa usilujú vyviesť krajinu z krízy. Kronikár Forsytovcov siaha v Modernej komédii k výsmechu z parlamentu, poslancov a karieristov, strhuje masky z ľudí, za ktorých bezchybným výzorom sa cerí dobrodruh a špekulant, koristník zo zatuchnutej atmosféry finančného kapitálu, trustov a účastinárskych spoločností, a smeje sa aj mladým Forsytovcom, ktorých, zdá sa, nepúta k životu nijaký zmysel, iba honba za tým, čo ešte nemajú, a ktorí sa akýmsi vlastným šibeničným humorom sami vysmievajú nebezpečnej prázdnote svojho života.
V tomto zmysle je Galsworthyho Moderná komédia odpoveďou na tienisté stránky života v starnúcom impériu a povedzme: odpoveďou veľmi krutou. Odpoveďou, ale i veštbou nevyhnutného zániku. Vo chvíli, keď umiera Soames (a zase koľká irónia: veď neumiera na nič iné ako na svoju lásku k Fleur a k umeniu), ozve sa síce autorov hlas znova teplo, v prehriatych tóninách, k akým sa neuchyľoval už v Modernej komédii tak často ako v Ságe. No, to je už labutia pieseň Forsytovcov. Čo leží pred nimi, je neistá budúcnosť, neznáma krajina, do ktorej dosial nik z nich nevkročil.
... posledná veta ...
Akoby niekde labuť zaspievala!