DEJINY LITERATÚRY SLOVENSKEJ
vlastným nákladom, Turčiansky sv. Martin, 1890
literárna teória, história, literatúra slovenská
280 s., slovenčina
tvrdá väzba,
stav: dobrý
7,90 €
*kvaja*litt-lakoc*
Staré, ale dobré knihy. Lebo knihy sú ako víno. Niektoré kúsky vám v rukách dozrejú na poklady. Keď ich čítate, ovanie vás príbeh alebo poučenie.
Chcete mať prehľad o najnovších prírastkoch? Zadajte svoju e-mailovú adresu do kolónky "Prírastky kníh na e-mail" v ľavom stĺpci a na váš e-mail príde maximálne jedna správa denne.
Alebo sa staňte členom stránky na Facebooku.
https://www.facebook.com/groups/ripakovantikvariat/
Vyberte si to, čo je Vašej duši najbližšie.
Ak sa Vám niečo zapáči, napíšte mi na riporipo@gmail.com
Postup bude nasledujúci :
a.) uveďte tituly, o ktoré máte záujem
b.) uveďte Vašu adresu, prípadne telefón
c.) skontrolujem dostupnosť kníh a následne vám pošlem pokyny na platbu vopred. Na dobierku, po zlých skúsenostiach, neposielam.
d.) Dáte mi avízo o zrealizovaní platby.
e.) Po obdržaní platby na môj účet vám knihy do troch dní posielam
Jednoduché, však? )
ANTIKVÁRIUM (magyarul)
Ha Magyarországról van, és bármelyik könyv érdekelné, kérjük írjon a riporipo@gmail.com címre. A könyvek küldhetök postán. Ha átutazóban van Kassán, a megrendelt könyveket személyesen is átveheti.
Academia, Praha, 1980, 1981, 1982
obálka Ivan Krejzlík
1. vydanie, 170.000 výtlačkov
21-044-80 / 21-080-81 / 21-105-82
encyklopédie
I. 976 s., 1653 čb fot., 16 s. far. fot., čeština
II. 960 s., 1658 čb fot., 16 s. far. fot., čeština
III. 976 s., 1797 čb fot., 16 s. far. fot., čeština
Az ókori világ egyik leggazdagabb kultúrája, az indiai, csodálatos mitológiát alakított ki, amelynek számos eleme máig áthatja az indiai emberek gondolatvilágát – elég, ha a világszerte terjedő Krisna-kultúrára utalunk. Nagy Kelet-kutatónk, Baktay Ervin indológus, avatott kézzel válogatta ki ebből a hatalmas és bonyolult anyagból azt, ami az ifjúságot leginkább érdekelheti. A kötet lapjain megelevenednek az óind hitregék istenei, az ősi teremtésmondák és a földre szállt istenek csodálatos hőstettei. Baktay Ervin lendületes, költői átdolgozása megőrzi a regék és mondák eredeti szépségét, és igazi élvezetet nyújt a művelődni és szórakozni vágyó olvasónak.
tvrdá väzba
stav: veľmi dobrý
3,00 €
*gopal4**jaz*
tvrdá väzba
stav: dobrý
1,50 €
*gopal4**uče*
tvrdá väzba, malý formát
stav: veľmi dobrý
1,40 €
*kocev*geo*
Krajinou našich susedov vás spoľahlivo bude viesť táto knižočka, ktorá je všestranným sprievodcom, nepostrádateľným najmä pre individuálne cestujúcich turistov.
Informácie v nej nájdu milovníci umenia, obdivovatelia prírodných krás, ako aj turisti, ktorí by sa chceli zoznámiť so životom hlavného mesta aj z iných aspektov.
Kniha nie je však určená iba našim návštevníkom Rakúska, ale poslúži každému, kto chce rýchlo a prehľadne získať obraz o cudzej krajine.
Čitateľ tu nájde Rakúsko akoby na dlani — všestranný a objektívny pohľad na jej obyvateľov, dejiny, hospodárstvo, umenie a literatúru, na sociálne pomery i tendencie a rozloženie politického života. To všetko podáva slovenskému čitateľovi známy rakúsky publicista, ktorý nám neobyčajne zaujímavým spôsobom približuje svoju naozaj krásnu vlasť, no vonkoncom nie takú idylickú a bezproblémovú, ako si ju u nás často predstavujú najmä ľudia neinformovaní.
Originálne cestopisné dielo najznámejšieho českého cestovateľa, etnografa a spisovateľa. Smrť v raji je vzrušujúca, napínavá kniha, ktorá nás zavedie „do raja“, do exotického vzdialeného Tichomoria, krajín mimoriadnych prírodných krás a neobyčajne pôvabných obyvateľov. Autor však venuje hlavnú pozornosť dramatickej histórii ozbrojených zápasov a oslobodeneckých bojov, ktoré sa odohrávali v tejto oblasti od čias, kedy sem prišli prví kolonizátori, po dnešok, kedy na „rajských ostrovoch“ zahrmeli výbuchy atómových bômb. Stretávame sa tu s Mikronézanmi, s hrdinskými Maormi, s európskymi moreplavcami, ako bol Cook, so vzbúrencami na lodi Bounty; v centre pozornosti autora sú korzári, veľrybári, ale aj domorodé obete atómových pokusov.
Kniha je cenným čitateľsky príťažlivým činom k poznaniu dejín ozbrojených zápasov exotickej časti tretieho sveta, zahrňuje mnohoročné poznatky dr. Stingla a početných výprav a expedícií.
PREDANÉ
*kocev**bot*
Lidové nakladatelství, Praha, 1990
edícia Planeta (5)
preklad Jan Dienstbier
ilustrácie Zdeněk Berger
2. vydanie, 150.000 výtlačkov
ISBN 80-7022-029-5
botanika
376 s., čeština
tvrdá väzba
stav: veľmi dobrý
predané
*kocev**bot*
tvrdá väzba s prebalom, malý formát
stav: dobrý
PREDANÉ
*koecv**bels*
Medzi popredné diela porevolučného obdobia v slovenskej literatúre patrí aj Kubániho román Valgatha. Historický román, čerpajúci látku z obdobia vojenských akcií bratríkov na konci 15. storočia, je v mnohom blízky historickým ságam A. Jiráska, najmä jeho trilógii Bratstvo.
Prednosťou Kubániho diela je, že ho autor koncipoval ako historickú drámu, plnú napätia na pozadí bojov medzi Hunyadym a Jánom Jiskrom. Dramatickú myšlienku zosobňujú postavy, ktoré svoje zásady nielen hlásajú, ale sa ich vo svojom konaní aj dôsledne pridržiavajú. Predstaviteľmi historických síl sú Jiskra, Hunyady a gróf Cilley. Ústrednou postavou je rytier Valgatha, veliteľ pevnosti Drienčany. Je to človek bez vyššieho cieľa, mysliaci iba na svoje osobné blaho a na peniaze.
Zápas historických síl autor využil iba na rámcovanie individuálnych konfliktov. V ich strede dominuje Valgathova dcéra Milica, bratrícky kňaz Brožko, rytier Krask a Ladislav Huňad. Milicin sobáš s Ladislavom má zmierniť a zmieriť bojujúce sily.
Kruh roľníckych pracovníkov, Bratislava, 1943
časopis, poľnohospodárstvo, ekonomika
nestr., slovenčina
mäkká väzba, veľký formát
stav: dobrý
predané
*bib22*čas*
3/1943
Prevýchova národa
Poľnohospodárstvo v povojnovej výstavbe svetového hospodárstva
Dipl. agr. Karol Sokáč: Politika pozemkovej reformy u nás
Ing. Andrej Kožuch: Zúrodňovanie pôdy - hlavný predpoklad zveľadenia nášho poľnohospodárstva
Ing. Ján Revay: Možnosť zlepšenia výkrmu ošípaných
Dr. Jozef Kosorin: Príkladné roľnícke hospodárstva
Ing. Jozef Antošík: Vývoj poľnohospodárstva a príkladné gazdovstvá
Dr. Jozef Magala: Smysel a cieľ príkladných gazdovstiev
4-5/1943
Ing. C. A. Paldia: Dedina versus mesto?
Dr. Eugen Lelley: Poľnohospodárstvo v povojnovej výstavbe svetového hospodárstva
Dr. Ing. Viktor Gejmovský: Ešte niekoľko slov o vyživovacom hospodárstve
Dr. Emil Šaršún: Vyživovacie hospodárstvo
Dr. W. H. Hebert: Opodstatnenie a cieľ európskej agrárnej politiky
Dr. Martin Kvetko: Súčasná výroba živočíšna na Slovensku a možnosti jej zintenzívnenia a zhospodárnenia
Ing. Michal Hawrylenko: Kaučukodarné rastliny a možnosť ich pestovania na Slovensku
Doc. Dr. Ján Hovorka: Pigment a jeho vplyv na farbu a konštitúciu domácich zvierat
Ing. Ján Revay: Príkladné hospodárstvo
Kruh roľníckych pracovníkov, Bratislava, 1941
časopis, poľnohospodárstvo, ekonomika
nestr., slovenčina
mäkká väzba, veľký formát
stav: dobrý
3,90 €
*bib22*eko*
Názov časopisu, ktorého 1. číslo dovoľujeme si Vám zaslať, hovorí sám, aký máme cieľ. Chceme sa zaoberať našimi slovenskými hospodárskymi a sociálnymi otázkami. Chceme s nimi oboznamovať aj cudzinu a zároveň sledovať takéto otázky aj v iných štátoch. Zvýšenú pozornosť chceme venovať slovenskému roľníctvu. Obsah časopisu Vás presvedčí, že sme pevne rozhodnutí dať časopisu dobrú úroveň. Slovensko dnes takýto časopis potrebuje. Preto veríme, že nás podporíte odoberaním časopisu a spoluprácou.
Redakcia a vydavateľstvo.
tvrdá väzba s prebalom
stav: výborný, nečítaná
PREDANÉ
*kocev**hob*
Bohuslav Hlinka a Pavel Radoměřský sú známi českí autori, ktorí napísali viacero kníh o peniazoch. V tejto novej publikácii, ktorá je upraveným a doplneným vydaním českého originálu (vyšiel v Mladej fronte roku 1981), spracovali vo forme encyklopédie históriu kovových a papierových peňazí od najstarších čias po súčasnosť.
Vzhľadom na rozsah encyklopédie obmedzili výber hesiel na najznámejšie menové jednotky, kovové a papierové platidlá, ktoré obiehali a obiehajú na našom území a v najdôležitejších krajinách sveta. Heslá sú koncipované tak, aby sa čitateľ dozvedel čo najviac informácií o peniazoch v minulosti aj v súčasnosti: obsahujú názov menovej jednotky, výslovnosť, pôvod, charakteristiku, územie, na ktorom minca obiehala, nominálnu stupnicu a iné dôležité údaje. Pri tomto zaujímavom čítaní plasticky vystupujú do popredia osudy a premeny peňazí, ktoré sa nám javia nielen ako dobový doklad určitých ekonomických pomerov, ale aj ako závažný civilizačný faktor zanechávajúci viacero výrazných stôp až do našej súčasnosti.
Heslovú časť encyklopédie dopĺňajú tabuľky, ktoré obsahujú zoznam súčasných základných a čiastkových menových jednotiek podľa názvov, podľa krajín a svetadielov. Do tejto časti autori zaradili aj skratky menových jednotiek podľa krajín v medzinárodnom písmenovom kóde podľa ISO (International Organisation for Standardisation) a v systéme ABO (automatizácia bankových operácií). Tieto tabuľky veľmi dobre poslúžia všetkým čitateľom, ako aj pracovníkom peňažných ústavov.
filozofia, podpis autora,
196 s., čeština
tvrdá väzba, malý formát
stav: výborný
NEPREDAJNÉ
*kvaja**h-tv-r3*
história, mytológia, starovek
524 s., čb fot., maďarčina
tvrdá väzba s prebalom, veľký formát
stav: veľmi dobrý
predané
*bruri**his*
KREV NA PALETĚ
Caravaggio - román malíře
Práce, Praha, 1982
edícia Příliv
prebal Vladimír Janský
2. vydanie, 30.000 výtlačkov
24-003-82
literatúra česká, životopisy, umenie, výtvarné umenie, beletria, román
544 s., far. fot., čeština
tvrdá väzba s prebalom
stav: dobrý
DAROVANÉ
*bruri*bio*
Řím. Věčné město. Koncem vlády papeže Sixta V. obrovské staveniště, cíl a naděje začínajicích i zkušených umělců. Sem z Milána přichází mladičký Michelangelo Merisi, později podle svého rodiště zvaný Caravaggio...
V poutavém románu Krev na paletě sledujeme Caravaggiovo titánské úsilí umělecky se prosadit navzdory panujícím zpátečnickým názorům většiny jeho současníků na umění. Současně nám autor přibližuje i bouřlivou dobu na přelomu 16. a 17. století:
„... kdy v Anglii tvořil Shakespeare svá nesmrtelná díla, kdy ve Španělsku Cervantes psal Dona Quijota, kdy v Itálii Galileo Galilei začínal svou dráhu a myslitel Giordano Bruno snil o nekonečnosti vesmíru, aby pak skončil svůj život na hranici zapálené svatou inkvizicí, kdy Francie hledala cestu ke Slunci a kdy protireformace dokončovala přípravy na rozhodný boj proti všem, kdo jinak věřili... “
Miloš Kočka je dobrý vypravěč, jeho románové dílo nalezlo velký ohlas u čtenářů — jak mezi ctiteli výtvarného umění, tak i mezi milovníky dobré četby, které zaujaly vzrušující malířovy osudy v Římě, na Maltě i v Neapoli, proto vychází v krátké době už podruhé.
Častým hrdinom srbochorvátskych i slovenských rozprávok je silák. Slovenský Valivrch či Lomidrevo sú symbolom sily. Juhoslovanské rozprávky sa však veľa ráz vysmievajú z nepeknej ľudskej vlastnosti — siláctva. Medveďovič alebo hrdina z rozprávky Či sú mocnejší od junáka? sa vystatujú svojou silou. Po dlhom putovaní však prídu na to, že nemali byť prečo takí namyslení, lebo takých a ešte mocnejších junákov od seba stretli na svojich cestách neúrekom.
Mnohé rozprávky zo zbierky Šarkan a kráľov syn majú svoj pôvod v dávnej minulosti, v časoch, keď si človek isté prírodné javy nevedel ešte vysvetliť. V rozprávke Šesť bratov a jedna sestra sa zachoval zlomok mýtu o vzniku súhvezdia Plejády. Šesť bratov, obdarených nadprirodzenými schopnosťami, vyslobodí krásnu princeznú. Ako odmenu chcú všetci nemožné — princezninu ruku. Napokon sa všetci premenia na hviezdy. V súčasnosti nás čarodejné motívy v rozprávkach upútavajú ako svedectvá o myslení a predstavách našich dávnych predkov. Rozprávky nás od nepamäti očarúvajú svojím jedinečným umeleckým stvárnením, múdrosťou i skúsenosťou, ktoré do nich ľud vložil. A napokon výrazným posolstvom o túžbe človeka po spravodlivosti a dobre.
tvrdá väzba s prebalom
stav: dobrý, prebal poškodenýPREDANÉ
*gopal4**ume*
publicistika, história,
496 s., slovenčina
mäkká väzba
stav: dobrý
1,00 €
*kocev*/*kovake*/*sampa*his*
PREDANÉ
*kocev**belx*
Plochozemi hrozí nezadržateľná zrážka so škodoradostnou červenou hviezdou a zachrániť ju môže len jediný človek - neschopný a zbabelý čarodejník Vetroplaš, ktorého naposledy videli v okamihu, keď prepadol cez okraj sveta...
NAJZÁBAVNEJŠIA A NAJPODIVUHODNEJŠIA FANTASY V TEJTO I AKEJKOĽVEK INEJ GALAXII
1,50 €
*kocev**čas*
PREDANÉ
*kocev**fil*
Michel de Montaigne (1533— 1592), humanista a renesančný mysliteľ svetového významu, privítal v Esejach zrod modernej doby a novej vedy na prelome stredoveku a novoveku. Montaigne analyzuje človeka ako bytosť, ktorá sa realizuje iba prácou a tvorbou. V čase náboženských zmätkov sa dobrovoľne stiahol z verejného života — bol sudcom — a venoval sa literatúre. Jeho myšlienky zohrali významnú úlohu pri vytváraní správneho náhľadu na zmysel života a kladne ovplyvnili mnohých neskorších mysliteľov. Montaigne bojoval perom proti skostnatenej scholastickej filozofii a stredovekej teológii. Pochyboval o božskom pôvode človeka a hlásal, že človek je výtvor vonkajších podmienok a okolností. Jeho Eseje, ktoré vychádzajú v podstatnom výbere prvý raz v slovenčine, sú hlbokým ponorom do mnohých stránok ľudskej existencie. Veľkú pozornosť venoval psychickej a výchovnej stránke človeka od narodenia po smrť. Zaujal moderné stanovisko k medziľudským vzťahom, protestoval proti formalizmu v škole i v živote. A hoci nás delia od vzniku pútavých Esejí takmer štyri storočia, čas nezmyl ich svieže farby.
OBECNÉ DĚJINY HANEBNOSTI
Práce, Praha, 1990
edícia Erb
preklad Vít Urban
ilustrácie Svatopluk Klimeš
doslov František Vrhel
prebal Ivan Kincl
1. vydanie, 50.000 výtlačkov
ISBN 80-208-0017-4
beletria, poviedky, literatúra argentínska
120 s., čeština
tvrdá väzba s prebalom
stav: veľmi dobrý
PREDANÉ
*kocev**belx*
Svérázná sbírka krátkých povídek a glos Obecné dějiny hanebnosti (1935) předznamenala svou stylistickou nápaditostí a originalitou námětů celé pozdější dílo světové proslulého argentinského spisovatele J. L. Borgese. Mnohé napovídá již titul: jde skutečně o jakési tematizované záznamy z „dějin“ hanebných, mravně pokleslých skutků, kterých se dopustili různí lidé v různých dobách a různých zemích, ale rozhodně ne ti, o nichž se říká, že tvořili dějiny. Borges sepisuje historii hanebností nikoli na základě skutků mocných a velkých tohoto světa, ale výlučně s přihlédnutím k lopotivému padoušství bezvýznamných individuí, přičemž motivace zůstává samozřejmě stejná: hamižnost a slavomam, stejně jako zbabělost, licoměrnost, bezectnost, krutost, totální duchovní vyprázdněnost. Zdánlivě při tom ponechává morální hledisko stranou, odsouzeníhodné počínání gangsterů, desperátů či podvodníků a zlodějů se mění ve zdroj pobavení, kritéria dobra a zla jsou dána jaksi do závorek. A přece jde o jednu z nejetičtějších Borgesových knih, která má všechny znaky jeho geniálního rukopisu.
PADESÁTKA Z MÉ TOBOLKY
Veraikon, 1918
edícia Knihovna Veraikonu (10)
211 číslovaných výtlačkov
literatúra česká, poézia
36 s., čeština
tvrdá väzba. malý formát
stav: veľmi dobrý
NEPREDAJNÉ
*kvaja**h-tv-r3*
tvrdá väzba, malý formát
stav: veľmi dobrý
NEPREDAJNÉ
*kvaja**h-tv-r3*
*agisa*h-tv-4/3*
tvrdá väzba
stav: zachovalý, prasknutý chrbát väzby
9,90 €
*home**bels*
Život Štěpána Desmonda, hrdiny této Croninovy rozsáhlé románové fresky, je osudem muže, který cítí, že je povolán být umělcem. Jeho niterné a hluboké přesvědčení, jež nakonec kulminuje v posedlost, má své základní oprávnění v Štěpánově mimořádném malířském nadání, v jeho novém pohledu na svět, v jeho názoru, který odporuje požadavkům uznávaného tradičního umění. A v tom právě tkví jádro rozporu mezi jeho pojetím poslání umělce a požadavkem konformních estétů, kteří udávají tón v anglickém uměleckém světě dvacátých let. A nejen to. Štěpánův nekompromisní umělecký postoj se odráží i v jeho soukromém a společenském životě, z mladíka, až dosud pevně zakotveného v rodině anglikánského duchovního, se stává černá ovce a vyděděnec, který — když poznal barvitý a povrchní život pařížské bohémy — si musí vydělávat na živobytí jako příležitostný malíř v cirkuse. Oběti, které je ochoten přinést na oltář své umělecké posedlosti, se neustále stupňují a vytvářejí nepřeklenutelnou propast mezi ním a pruderní maloměšťáckou společností, z níž vyšel.
Cronin v tomto bohatě členěném a poutavém románu vytvořil portrét opravdového umělce, který je ochoten pro své dílo obětovat zdraví i život a který — jako tolik velkých malířů v historii — došel uznání až po smrti.
„Fantastika, zakorenená vo všednej realite, rýchle striedanie obrazov vo filme... “, tak charakterizuje ranú Bulgakovovu prózu Jevgenij Zamiatin, A skutočne, všetky tri ponúkané krátke prózy Psie srdce, Osudné vajcia, Diaboliáda z polovice dvadsiatych rokov sú akýmsi „tvorivým laboratóriom“, overovanie, príprava postupov neskorších diel, ako aj samostatnou literárnou hodnotou, príťažlivosťou originálnych, autentických, zväčša satirických svedectiev o dobe a ľuďoch v nej. Renesancia záujmu o Bulgakova je nesmierne pozitívnym javom. Zoznamovanie sa s najvýznamnejšími tvorcami ruskej sovietskej literatúry, s ich bohatým dielom, je najbezpečnejšia cesta, ako si uvedomiť rozlohy tejto literatúry, ako pochopiť jej estetickú, etickú, filozofickú závažnosť.
Michail Bulgakov patrí k najzaujímavejším osobnostiam literatúry 20. storočia. Jeho originálne dielo je syntézou mytológie a grotesky, prenikavej satiry i svojskej filozofie umelca obdareného nezvyčajnou obrazotvornosťou. Všetky tri novely patria neoddeliteľne do Bulgakovovho dedičstva, sú výrazom jeho neopakovateľného nadania. Bulgakov sa v nich usiluje o satirické zobrazenie skutočnosti; jeho satira je útočná, nechcel len štekliť - vypaľuje. Bulgakovovi nejde o absolutizáciu, ale o paródiu, výsmech, o reakciu na základné rozpory porevolučnej spoločnosti a jej deformácie.
V literatúre sa našťastie skôr či neskôr ustanovuje reálna hierarchia hodnôt, a preto sa i Bulgakovova tvorba dočkala uznania.
„Alexander Matuška kdesi tvrdí, že v každej knižke je diera, do ktorej vliezol s výkladom svojho diela autor.
Podobne by sa dalo povedať, že v každej knižke je aj úkryt, v ktorom nájdeme toho, od koho si dal autor pri jej písaní najviac poradiť.
Pokiaľ ide o túto knižku, nebude hľadanie ťažké. I keď básne vznikali pred rokmi i včera, na jari na jeseň, a vznikali aj iné, inak ladené, do knižky nezaradené, zistil som postupne, že v užšom výbere tentoraz rátam najmä s tými, ktoré akoby sa spontánne organizovali okolo výroku Borisa Sluckého: To nemnohé, co doopravdy vím, za plané žvásty nezměním. Sluckého knižku v Kabíčkovom preklade som totiž čítal práve vtedy, keď som ten užší výber robil. A keď už rad básní vytvoril kostru práve takto organizovanej knihy, nebolo ťažké ani vyrátať si možnosť vzniku niektorých ďalších. Zbierka sa ich na nejednom mieste dožadovala - tak ako Mendelejevova tabuľka ešte neobjavených prvkov.
Pravdaže, koncepcia do bitky idúcich najsilnejších zážitkov problémy nielen rieši, ale ich aj prináša. Vyrozprávanie silného zážitku ďaleko od seba básnika nepustí. Virtuózne krídelká dostanú - hoci zo vzácneho kovu - no predsa len závažie. Len si spomeňme, čo ostalo veľkému hermetikovi Holanovi vo chvíli, keď chcel vyjadriť svoj zážitok z porážky fašizmu a z oslobodenia: iba prostá reč faktov. A čo som mohol dodať ja k rozprávaniu hrdinu ZSSR Gerusa? Už len ten vešiak v závere, ktorý ho musí udržať, vešiak naozajstný i obrazný, vešiak jediného obrazu, vešiačik jediného rýmu... Aby nevzniklo nedorozumenie - aj silný zážitok potrebuj e virtuózne vyrozprávanie. Možno by som nemal váhať s tvrdením: o čo silnejší je zážitok, o to virtuóznejšie ho treba vyjadriť. No virtuozita tu má na seba len pár sekúnd, len pár slov - a ani tie sa nesmú premrhať na parádičky.
Je nevyhnutné využiť ich v službách tvorby napätia. Dva-tri razy má odťažité slovo právo dotknúť sa priamočiareho slovného materiálu, potrebného na vyjadrenie zážitku - a zážitok alebo zasvieti, alebo nevydarená báseň musí opustiť knihu.
Ale dosť už tej hry ’sám sebe kritikom’, ku ktorej nás nabáda zvyk zaužívaný na zadnej strane prebalu kníh z edície Erb.
Tak ako neviem, prečo by mala byť znakom zdravého života najmä pozornosť venovaná svojmu vlastnému telu, keď predsa oveľa zdravšie je venovať pozornosť cudziemu - práve tak si myslím, že aj zdravie literatúry je v jej sebazabudnutí a v obrátení pozornosti na veci obecné, napríklad na ľahkomyseľný optimizmus atómových vedcov, ako o ňom hovoril na sovietskom spisovateľskom zjazde Olijnyk.
Ponúkam to aj ako možné vysvetlenie (hoci iné nevylučujem), prečo sa v poslednom riadku tejto knihy stráca píšúci a ostáva žijúci... “
( Ľubomír Feldek )