Vitajte v mojom antikvariáte!

Chcete mať prehľad o najnovších prírastkoch? Zadajte svoju e-mailovú adresu do kolónky "Prírastky kníh na e-mail" v ľavom stĺpci a na váš e-mail príde maximálne jedna správa denne.

Alebo sa staňte členom stránky na Facebooku.
https://www.facebook.com/groups/ripakovantikvariat/
Vyberte si to, čo je Vašej duši najbližšie.

Ak sa Vám niečo zapáči, napíšte mi na
riporipo@gmail.com
Postup bude nasledujúci :

a.) uveďte tituly, o ktoré máte záujem
b.) uveďte Vašu adresu, prípadne telefón
c.) skontrolujem dostupnosť kníh a následne vám pošlem pokyny na platbu vopred. Na dobierku, po zlých skúsenostiach, neposielam.
d.) Dáte mi avízo o zrealizovaní platby.
e.) Po obdržaní platby na môj účet vám knihy do troch dní posielam

Jednoduché, však? )

ANTIKVÁRIUM (magyarul)

Ha Magyarországról van, és bármelyik könyv érdekelné, kérjük írjon a riporipo@gmail.com címre. A könyvek küldhetök postán. Ha átutazóban van Kassán, a megrendelt könyveket személyesen is átveheti.

streda 29. januára 2020

ĎURÍČKOVÁ, MÁRIA - BIELA KŇAŽNÁ

ĎURÍČKOVÁ, MÁRIA

BIELA KŇAŽNÁ

Mladé letá, Bratislava, 1980
ilustrácie Miroslav Cipár
2. vydanie, 45.000 výtlačkov
66-027-80

beletria, knihy pre deti, rozprávky, literatúra slovenská
160 s., slovenčina
hmotnosť: 705 g

tvrdá väzba s prebalom, veľký formát

1,80 € stav: dobrý, pečiatky v knihe *bib17**H-bar*FR

Mala som šťastie, že mi osud dožičil starkú, ktorá vedela plno všelijakých povedačiek, povrávok, hádaniek i rozprávok a vďačne mi ich rozprávala pri pradení, šití alebo inej tichej práci. A mamka ma zas naučila stovky pesničiek. — Ale nielen tieto moje dve mamky. Za môjho detstva žila ešte celá naša dedina oným starosvetským dedinským životom: odveký zápas s prírodou, odveký boj medzi ľuďmi, raz zjavný, raz skrytý, ale inak ďaleko od ostatného sveta, a úplná nedotknutosť modernejšou technikou: nijaká elektrina, rozhlas, kino, televízia — nič. Keď sa tak dívam dozadu, zdá sa mi ten svet môjho detstva malý, jednoduchý a celkom zrozumiteľný, skoro ako svet ľudových rozprávok.

No a ja som si ten svoj malý detský svet priniesla v pamäti a v srdci aj do tohto veľkého a zložitého sveta a niekedy sa k nemu vraciam. Najmä pri rozprávkach. A najmä pri rozprávkach, ako sú tieto. Prihodí sa, že sa dostanem do pomykova, ako to či ono vyjadriť. Vtedy sa zamyslím: Ako by to povedala moja mamka? A otec? A starká? A oni mi hneď prídu na pomoc, ustavične sú niekde nablízku. Preto sa v rozprávke cítim ako doma, je to môj rodný chotár.

Mária Ďuríčková








Janko Hraško

Ešte sa len Janko Hraško narodil, už sa mu na svete zapáčilo. Ale jeho mamka lamentovala:

„Bože, bože, aké je len drobné to chlapča, ani hrášok! Čože z neho, takého malinkého, bude? “ A poplakúvala, že ani krštenie nemá z čoho spraviť, chalupa je zadĺžená, komora prázdna.

Chlapček ako hráštek vyskočil, aby ho mamka lepšie videla, a vraví:

„Mamko moja, nič sa vy netrápte, ja vám všetko obstarám! “ Vybehol z chalupy rovno do hory, v hore chytil diviaka a doniesol ho na pleci domov.

„No, mamko, teraz už varte a pečte, nech je krštenie, ako má byť. A meno mi dajte Janko Hraško. “

Práve vtedy sa vrátil z poľa otec a spytuje sa:

„Tak čože sa nám narodilo, chlapček, či dievčatko? “

„Ani chlapček, ani dievčatko, “ zakričal Janko Hraško, až sa steny zatriasli, „ale sa vám narodil chlap! “

A sadol si s otcom za stôl, jedli a pili, otec za misu, Hraško za dve, otec za džbán, Hraško za dva.

„Vidím, že si ty naozaj chlap, “ vraví otec, „a keď je tak, zajtra pôjdeme orať. “

A Janko rád, lebo vedel, že oranie je chlapská robota.

Prišli na roľu, Janko Hraško vyskočil volovi do ucha a hej sa, Kešo, hajsa, Sivoň! Orali, ani keby im hral. Otec videl, že robota aj bez neho dobre ide, nuž sa vyvalil pod vŕbu, klobúk na oči, a chrápal, ani čo by buka pílil.

Ide okolo pán na koni.

„Hej, sedliak, čo si sa tu rozdrichmal! “ ďobol ho paličkou. „Pozri, voly ti samy po roli chodia! “

Otec vyskočil na rovné nohy, hlboko sa pánovi klania.

.......................................................................................

... posledná veta ...

Aspoň rozprávka nespomína, že by sa odvtedy bol ešte nejaký vyliahol.


utorok 28. januára 2020

CANFIELD, JACK - SLEPAČIA POLIEVKA PRE DUŠU - 2. PORCIA

CANFIELD, JACK
HANSEN, MARC VICTOR

SLEPAČIA POLIEVKA PRE DUŠU - 2. PORCIA
(A 2nd Helping of Chicken Soup for the Soul)

SOFA, Bratislava, 1996
preklad Miriam Ghaniová
1. vydanie
ISBN 80-85752-26-3

beletria, próza krátka, poviedky, literatúra americká
389 s., slovenčina
hmotnosť: 512 g

tvrdá väzba s prebalom
stav: dobrý

0,90 €

*bib19*/*H-kris*FR
*barpe*psy*

Milý čitateľ! Som tu pre teba. Keď budeš trpieť pocitom osamelosti alebo odlúčenosti, vyhľadaj moju spoločnosť. Keď stratíš istotu a pocit sebadôvery bude pre teba len vzdialenou spomienkou, zažni moje svetlo. Keď zmätok a chaos úplne ovládnu tvoj život, započúvaj sa do mojej múdrosti. Tak ako starí rodičia liečili slepačou polievkou tvoje telo, ja som tu preto, aby som pohladila tvoju dušu. Moje rozprávanie o rodine a láske ťa vyvedie z hlbín samoty a moje príbehy o odvahe a statočnosti utužia tvoju rozhodnosť.

V mojom recepte je silná dávka inšpirácie. Ponúkajú ju tí, ktorí čelili nesmiernym problémom, zdolali ich a ocitli sa medzi oblakmi a hviezdami. Konzumácia veľkej dávky humoru a snaha podeliť sa o nadobudnuté dary s tými, ktorí ich potrebujú, rozochvejú tvoje telo novou energiou a svetlom. Príbehy majstrov, hrdinov a hrdiniek, ktorí tu boli pred tebou, ťa vyburcujú k činom a vdýchnu život tvojim snom. Ušľachtilé myšlienky múdrych prelomia putá strachu, ktoré ťa držia v otroctve.

To hlavné, čo ti ponúkam, je však „vitamín V" - vitamín vízie tvojej budúcnosti naplnenej radosťou, víťazstvami, šťastím, zdravím, prosperitou, dobrými priateľmi a láskou. Som Slepačia polievka pre dušu.








Láska ťa nikdy neopustí

Vyrástol som v úplne obyčajnej rodine s dvoma bratmi a dvoma sestrami. Hoci sme nikdy nemali peňazí nazvyš, pamätám sa, že rodičia nás vždy cez víkend brávali na piknik alebo do zoologickej záhrady.

Moja matka bola starostlivá a milujúca žena. Každému bola ochotná pomôcť a často doniesla domov zatúlané alebo poranené zviera. Hoci mala sama na krku päť detí, vždy si našla čas, keď ju ostatní potrebovali.

Keď sa v spomienkach vraciam späť do môjho raného detstva, vidím mojich rodičov nie ako manželku a manžela s piatimi deťmi, ale ako mladomanželov až po uši zaľúbených jeden do druhého. Dni trávili s nami, deťmi, ale noci, tie patrili len im.

Pamätám sa na jednu noc, ležal som ticho v posteli. Bolo to v nedeľu 27. mája 1973. Zobudil som sa na to, že moji rodičia sa vracali domov s nejakými priateľmi. Smiali sa a zabávali a keď som počul, že sa ukladajú do postele, ľahol som si aj ja spať, ale celú noc ma prenasledovali nočné mory.

V pondelok 28. mája 1973 som sa prebudil do zamračeného, pochmúrneho rána. Mama ešte nebola hore, a tak sme sa všetci vychystali sami a šli sme do školy. Celý deň ma vnútri zožieral akýsi pocit prázdnoty. Po vyučovaní som sa vrátil domov a vošiel som do domu: „Ahoj, mami, už som doma! “ Žiadna odpoveď. Dom mi pripadal veľmi prázdny a chladný. Zľakol som sa. Trasúc sa na celom tele som vyšiel hore po schodoch a podišiel som k rodičovskej spálni. Dvere boli len trochu pootvorené, a tak som dovnútra nevidel. „Mami? “ otvoril som dvere dokorán, aby som uvidel celú izbu a tam, na zemi vedľa postele ležala moja mama. Snažil som sa ju zobudiť, ale jej sa nechcelo vstávať. Vedel som, že je mŕtva. Otočil som sa a vybehol som z izby. Zbehol som dolu schodmi a sadol si na gauč. Sedel som tam dlho bez slova, až kým neprišla domov moja staršia sestra. Videla, ako tam sedím, a potom sa ako blesk rozbehla hore schodmi.

Sedel som v obývačke a sledoval otca, ako sa rozpráva s policajtom. Videl som, ako do sanitky naložili na nosidlách telo mojej matky. Mohol som len sedieť a pozerať sa, to bolo všetko. Dokonca som nemohol ani plakať. Nikdy som nerozmýšľal o otcovi ako o starom mužovi, ale keď som sa naňho v ten deň pozrel, jakživ sa mi nezdal taký starý.

Utorok 29. mája 1973. Moje jedenáste narodeniny. Nikto nespieval, nezišli sa žiadni priatelia, nebola žiadna torta, len sme mlčky sedeli za stolom a hľadeli na jedlo. Bola to moja chyba. Keby som bol prišiel skôr domov zo školy, bola by ešte nažive. Keby som bol starší, bola by žila ďalej. Keby...

Celé roky som žil s pocitom viny za matkinu smrť. Premýšľal som o všetkom, čo som mal urobiť. 


SALVANESCHI, NINO - TAJOMSTVO VIERY

SALVANESCHI, NINO

TAJOMSTVO VIERY
(Saper Credere)

Spolok sv. Vojtecha, Trnava, 1950
preklad Blahoslav Hečko
obálka Štefan Cpin
3.300 výtlačkov

náboženská literatúra, literatúra talianska,
242 s., slovenčina
hmotnosť: 303 g

tvrdá väzba s prebalom
stav: veľmi dobrý

PREDANÉ

*kvaja*nab*

TAJOMSTVO VIERY je posledná a najzávažnejšia časť Salvaneschiho trilogie (Tajomstvo lásky, Tajomstvo bolesti, Tajomstvo viery), z ktorej prvé dva diely sa v slovenskom preklade rozobraly v neuveriteľne krátkom čase, ako to konečne bolo aj so samými originálmi v Taliansku, kde jednotlivé nové vydania tejto trilogie vychádzaly skoro každý mesiac.

„Slepý pesničkár na rohu ulice“ — ako sa Salvaneschi často sám nazýva — začína v trilogii od ľahkých popevkov melódií lásky (Tajomstvo lásky), prechádza disonančnými zvukmi ľudského utrpenia, vyvažovaného pevným zameraním k večnosti (Tajomstvo bolesti), a vyznieva v pokojných a vyrovnaných akordoch hlboko veriacej duše (Tajomstvo viery). Takto by sa dal asi vystihnúť mohutný oblúk troch podstatných otázok, riešených v týchto troch neveľkých dielkach.

Salvaneschi nie je teolog ani kňaz; je to laik, spisovateľ-essayista a románopisec, ktorý — ako sám priznáva — chcel Tajomstvom viery napísať knihu, ktorá bude hovoriť o viere, ako ju sám „cítil rodiť sa vo svojom srdci, ktoré je len úbohým srdcom, podobným srdciam všetkých smrteľníkov“. Ponúka sa teda za sprievodcu, ktorý čitateľovi nepredkladá nijaké zásadové formuly, lež cez najľudskejšie stránky života osvetľuje mu základné pravdy existencie človeka. Pritom štylisticky vyjadruje sa sviežo a myšlienkovo stručne, bez zbytočného balastu, používajúc často náznakov, ktoré poskytujú možnosť na domeditovanie úsečne formulovanej vety. Hlboko ľudský postoj, vyplývajúci z toho, že autor sám je slepec, majúci úprimný vzťah k biede človeka, je nám všetkým taký blízky a ľudsky hrejivý. Aj keď sa nám vynoruje autor slepec tohto života, jednako len tým ostrejšie cítime jeho duchovný zrak, ktorým tak jasne triedi hodnoty tohto sveta v zameraní na večnosť.

Podľa dosiaľ vydaných diel Salvaneschiho v slovenských prekladoch vieme, že aj knižka Tajomstvo viery vyhľadá si tých, ktorým jej autor podáva svoju pomocnú ruku „na ceste k večnosti“.









Keď prišla hodina a svedomie ľudstva bolo zrelé, Nebeský Otec soslal Syna, aby nám zjavil pravdu s vykúpením, aby nás urobil všetkých deťmi jediného kráľovstva. A to sa stalo na Veľkú noc a na Nanebevstúpenie.

Celá kresťanská prehistória je preniknutá týmto očakávaním. S túžbou sme čakali Vykupiteľa od prvých nocí najtemnejších čias. Predpovedal ho zástup prorokov, predchádzal ho na hore Sinai veľký a mlčanlivý Mojžiš, ktorý pred smrťou na hore Nebo predpovedal príchod Spasiteľa. A Boh lásky a bolesti, odpustenia a vykúpenia, vzývaný po tisícročia, cez veky nádeje osvieteným svedomím ľudstva, tušený Platonom, Senecom, Ciceronom, Epiktétom, povedal: „Ja som cesta, pravda, život“. Vtedy neochabujúce úsilie ľudí, ktorí hľadali na všetkých cestách príčinu existencie a zdôvodenie toľkého utrpenia, dostalo odpoveď v jeho božskom srdci. A cesta našla správny smer, pravda uhasila svoj smäd vo večnom žriedle, život stal sa istotou nesmrteľnosti a bolesť každého sa premenila v spoluprácu na vykupiteľskom diele celého ľudstva.

Bezpochyby mnohé náboženstvá obsahujú úryvky kresťanskej pravdy. A Soloviev hovorí: „Budhizmus nie je ani takým omylom ako skôr neúplnou pravdou. “ A v eleuzinských mystériách i v mystériách Osirisových nachádzame ďaleký náznak Vzkriesenia. Avšak iba Človek-Boh, ktorý v svojich dvoch prirodzenostiach mal v sebe smysel pre náš krátky pozemský čas a súčasne dych nekonečnej večnosti, mohol nám odhaliť slovo, aby sme prišli až k Otcovi. A toto slovo je zákon lásky a učenie lásky k bližnému.

........................................................................................

... posledná veta ...

A končím vierou, ktorá je najkrajšia, pretože dáva každému pútnikovi nádej na nebo a istotu vo Večnosť na ceste pozemským časom.

Z BÁSNÍ ANTONÍNA TRÝBA

Z BÁSNÍ ANTONÍNA TRÝBA

Brno, 1932
ilustrácie Jan Šembera
300 číslovaných výtlačkov

poézia, bibliofília, číslovaný výtlačok, podpis autora,
32 s., čeština
hmotnosť: 93 g

mäkká väzba
stav: vyblednutá obálka

NEPREDAJNÉ

*arumcz* in *H-6-2*





KAZANTZAKIS, NIKOS - KRISTUS ZNOVA UKRIŽOVANÝ

KAZANTZAKIS, NIKOS

KRISTUS ZNOVA UKRIŽOVANÝ
(Le Christ recricifié)

Slovenský spisovateľ, Bratislava, 1983
edícia SPKK (421)
preklad Michal Bartko
doslov Michal Bartko
prebal Igor Rumanovský
2. vydanie
13-72-012-83

beletria, román, literatúra grécka
456 s., slovenčina
hmotnosť: 496 g

tvrdá väzba
stav: dobrý, bez prebalu

0,40 € DAROVANÉ

*zukol5*





A Manolios, ktorý vzal na seba všetky hriechy svojich blížnych a chcel umrieť, aby zachránil dedinu? A dokonca i ten nešťastný Panajotis nerobí nič iné, iba sa pripravuje na ťažkú a hroznú úlohu Judáša! Pripravujete sa, deti, pripravujete, i keď si to neuvedomujete: ste na dobrej ceste.

Znova zmĺkli. Manolios si vzdychol a uprel oči na veľkú hviezdu, ktorá sa smiala a tancovala po nebi; pastier ju dobre poznal a mal ju rád. Koľkokrát ho ako malého pastierika oklamala! Mysliac si, že je to Zornička, vypustil ovce na pašu. A bol to Jupiter. „Ľudia majú pravdu, keď ju volajú Šudierkou! " vravel si a díval sa na ňu ako na starého kamaráta z čias detských hier.

Kostantis sklonil hlavu; odrazu pocítil hlboký smútok; on jediný dosiaľ nič neurobil, celkom nič; zaostal za ostatnými; i Judáš ho predišiel.

Jannakos zúfalo krútil hlavou: „Nič som neurobil! " vravel si. „Dať peniaze, rozdať tovar, to všetko nie je nič; dať Jusufáčika, to by bola obeť! Toto ťa čaká, Jannakos. Vedel by si to? Všetko ostatné nestojí za reč! "

Myseľ otca Fotisa sa opäť začala túlať; odišla ďaleko, na staré známe miesta; prešla ich krížom-krážom, potom sa vrátila po svojich stopách na pustý vrch, ktorý sa volal Sarakina. Bola noc; vo svetle hviezd matne rozoznával drahé tváre, črtajúce sa na skalnej stene.

Otec Fotis prerušil mlčanie; hovoril pokojne, nežne.

Deti moje, niekedy mám dojem, že ľudská duša je ako nočný kvet; celý deň je zavretá, a iba keď príde noc, otvorí sa. Dnes večer, keď vás tuším pri sebe tu v tme, cítim, ako sa mi duša otvára. Prednedávnom som vám na salaši sľúbil — pamätáte sa? — že vám i ja raz porozprávam o svojom živote, lebo trpím, keď sa skláňate a bozkávate mi ruku, pretože neviete, kto som a čiu ruku bozkávate.

Aj naše duše sa dnes večer otvorili, otče, — povedal Manolios dojatý; — počúvame ťa.

Otec Fotis začal rozprávať pomalým hlasom, ako keby rozprával rozprávku:

Na brehu mora, v Propontide, oproti Carihradu, leží uprostred záhrad pôvabná dedinka, ktorá sa volá Artaki. Tam som sa narodil. Môj otec bol pop; bol prísny, skúpy na slovo, zamračený ako askéti na freskách v starých kostoloch. Môj otec bol pop a starý otec tiež; chceli, aby som i ja bol popom. Lenže ja som na to veru nemal chuť; sníval som o cestách, o obchodoch, o tom, ako naplním truhly zlatom, nakúpim pušiek, vyzbrojím ľud a oslobodím Artaki od Turkov. Ako vidíte, od mladosti som bol burič a mal som plnú hlavu preludov.

Ale bál som sa otca; bol to jediný človek, ktorého som sa v živote bál. Chodil som do školy a bol som najlepším žiakom, nie zo záľuby, ale zo strachu. Keď som vychodil školu v Artaki, neborka mamička, ozajstná svätica, mi pripravila kufor; poukladala mi doň bielizeň, položila ikonu s krstom Kristovým, sucháre, oriešky, figy a sušené hrozná a poslali ma na teológiu do Carihradu.

Ale odkiaľ som mal vziať trpezlivosť a zbožnosť, s ktorými by som sa bol zapriahol do teológie? Bol som burič; krížom-krážom som prešiel celý Carihrad ako posadnutý: očarila ma jeho krása. Iba jedna myšlienka mi vŕtala v hlave: ako túto posvätnú zem a tieto posvätné vody oslobodiť od Turkov?... A tu jedného dňa vypukla prekliata vojna v deväťdesiatom siedmom. Celý som horel a blčal: nadišla chvíľa, vravel som si, keď môžeme zahnať Turkov až na koniec sveta! Podarilo sa mi tajne nastúpiť na loď; vylodil som sa na gréckom pobreží; ozbrojil som sa ako povstalci puškou, nábojmi a krpcami a vydal som sa do boja proti Turkom.

Otec Fotis si vzdychol; jeho hlas dostal tupý a posmešný tón.

Bol to boj hlineného hrnca so železným kotlom! Preklínam štát, deti moje; on zničí národ!

......................................................................................

... posledná veta ...

A znova sa vydali na pochod po ceste bez konca, na východ.


ŠEBESTA, PAVEL - MEZI NEJMENŠÍMI LIDMI SVĚTA

ŠEBESTA, PAVEL
LVOVÁ, SÍNA

MEZI NEJMENŠÍMI LIDMI SVĚTA

Mladá fronta, Praha, 1959
edícia Glóbus (34)
ilustrácie M. a J. Novotný
obálka M. a J. Novotný
doslov Vojtěch Fetter
1. vydanie, 10.250 výtlačkov

cestopis, geografia
336 s., čb fot., čeština
hmotnosť: 737 g

tvrdá väzba, dobová preväzba
stav: dobrý, knižničné pečiatky

3,00 €

*bib19*geo*in*H-bar-RL*






nedeľa 26. januára 2020

PAVLOVIČ, JOZEF - PRINCEZNÁ KVAPÔČKA

PAVLOVIČ, JOZEF

PRINCEZNÁ KVAPÔČKA

Mladé letá, Bratislava, 1975
edícia Poslušné písmenká
ilustrácie Alžbeta Szabová-Štefunková
1. vydanie, 9.000 výtlačkov
66-044-75

beletria, rozprávky, knihy pre deti,
44 s., slovenčina
hmotnosť: 340 g

tvrdá väzba, veľký formát

PREDANÉ stav: dobrý *tomzom*dets*
DAROVANÉ stav: dobrý, knižničné pečiatky
*bib17*dets*






MARIA, JAROSLAV - PAMÁTNÍK JAROSLAVU JEREMIÁŠOVI

MARIA, JAROSLAV

PAMÁTNÍK JAROSLAVU JEREMIÁŠOVI

O. Štorch-Marien, Praha, 1919
edícia Aventinum
1.100 výtlačkov

životopisy, hudba, podpis autora
192 s., čeština
hmotnosť: 221 g

tvrdá väzba, malý formát, dobová preväzba
stav: dobrý, voviazaná obálka

NEPREDAJNÉ

*kvaja* in *H-6-2*








Milé dítě!

Projel jsem maličký kousek země a poznal jsem toho tolik, že nestačím vše zažít. Jsem tak roztříštěn přívalem dojmů povahy nejrůznější, že budu potřebovat dlouhý čas — až se vrátím domů — abych se uklidnil a učinil se možným k práci. Proto také budu pospíchat do Čech; jest mně již líto času. Pracovat nelze! Vždy po cestách a po silných zážitcích vůbec dostavují se mně doma nejmocnější inspirace. Jsem žádostiv sám, co bude výsledkem této cesty. Potřebuji teď opravdu velmi pomoci, abych v další práci stoupl o sféru výše, než jsem byl při práci „Starého krále“ toho díla, které jest mně nesmírně a nevyslovitelně drahé. Plánů mám mnoho a velikých, ale také nesmírně těžkých. Proto jsem spokojen, neboť v takovém stavu, v jakém jsem teď právě, ve stavu jistých pochyb o rozvoj svého myšlení a cítění, mám jednu jistotu: že mne nic nesvede z dráhy dávno vytčené, že se nemohu státi pohodlným.

Prahu jsem opouštěl velmi rád, ač jest mně jako město nejmilejší ze všeho na světě. Umělecké a zvláště hudební poměry jsou tam takové, že potřebuji revolucionáře nutně a nevyhnutelně. Ten tam chybí. Já jsem příliš mlád a ne dosti kvalifikován, abych si mohl dovolit to, co chci a co si dovolím velmi brzy: Jednou dupnout a ticho. — S ohromnou radostí jsem přijel do Mnichova a zůstal jsem tam 10 dní. Nemohl jsem se s tím roztomilým městem a jeho nahromaděnou kulturou rozloučit. Z opakoval jsem si všechny obrazárny a musea, navštívil jsem všechna divadla i koncertní sály a všude jsem byl skoro víc doma, než v Praze. Měl jsem náhodou také štěstí být v Mnichově právě při otevírání výstavy německého sochaře Hoetgera, jehož umění se mi sice nelíbí, jest příliš akademické, ale bylo mně jakýmsi prostředkem k seznámení se s mnohými velmi důležitými lidmi. Byl jsem totiž zván k matinée a tam jsem poznal osobně německého malíře Kogana vedle sochaře Hoetgera, francouzského futuristu Fauconiera, hudební kritiky dry a prof. Neissera a Rohra, spisovatele Raffaye a jeho choť, výtečnou herečku (Češku) a zejména dvorního radu Kocha, majitele „Kunst und Dekoration“, který si mne hrozně oblíbil a chce, abych byl povolán do Darmstadtu ke dvoru do Kunstlerkolonie jako Hofkammertonkunstler, což by byl pro mne velmi pohodlný život, bez starosti bych mohl komponovali, ale přece bych si to rozmýšlel. Pracoval jsem, to se ví, silně o přijetí mé opery v Mnichově a jest to na velmi dobré cestě. To by byl rekord, na který by česká hudební veřejnost zůstala koukat v němém úžase, neboť byl bych první český komponista, operní ovšem (vyjma Smetanu) za hranicemi. Dá to ještě moc práce, ale jít to musí!

Z Mnichova jsem jel do Norimberku. Nevím, znáte-li to jedinečné město. O tom nelze psát a mluvit. Kdyby tam nejezdily tranwaye a automobily, zapomněl by tam člověk na dnešní tak zvaný moderní, ale řekněme hnusný způsob života. Vše — lidé, jejich zvyky, společnost atd. jest tam staré, ryzí a poctivé. V hospůdce Hanse Sachse a Alberta Durera jsem snil o tehdejším životě a upřímném nadšení a zbožné víře pro krásu. Germánské mu-
.......................................................................................................................

... posledná veta ...

Tolik bylo třeba říci o tónomalbě.





ŠKUTINA, VLADIMÍR - TAK UŽ JSEM TADY S TÍM VÁPNEM, PANE WERICHU!

ŠKUTINA, VLADIMÍR

TAK UŽ JSEM TADY S TÍM VÁPNEM, PANE WERICHU!

Rozmluvy, Praha, 1990
ilustrácie Jan Kristofori
obálka Jan Brychta
5. vydanie
ISBN 09-463-5263-1

literatúra česká, próza krátka, humor, podpis autora
160 s., čb fot., čeština
hmotnosť: 173 g

tvrdá väzba, malý formát
stav: dobrý

NEPREDAJNÉ

*arumcz* in *H-6-2*







Po návratu z Monte Carla jsme hned začali pracovat na druhém dílu. Ale nejen na něm. Bylo to období, kdy Jan Werich sypal nápad za nápadem, byl plný elánu a pracovního nadšení. Koncepce druhého dílu už byla hotova a připravena k natáčení, když nám to zkomplikovaly obyčejné železniční závory.

Jak vlastně vznikl ten nápad "s těma šraňkama"? Nebo se říká správně česky s těmi závorami? Či snad s těma závorama? - Tyhle jazykozpytné hlavolamy ponechal Jan Werich Ústavu pro jazyk český a říkal "s těma šraňkama".

To jsme jednou v polovině února jeli s panem Werichem Dejvickou třídou a chtěli jsme jet přes Valy k Chotkovým sadům. Jan Werich mi chtěl v Chotkových sadech ukázat tak zvanou «mramorovou tlačenici*, jak s Jiřím Voskovcem říkali Maudrově sousoší z roku 1913, znázorňujícímu všechny postavy z díla Julia Zeyera. Mělo to být do pořadu o pražských sochách, který ne vinou naší ani vinou Čs. televize už nikdy natočen nebyl. (Dá-li mi příroda zdraví a budou-li i jinak příznivé okolnosti, snad se ještě podobný pořad natočí. Stejně tak jeho zahraniční pokračování. Jan Werich znal výborně římské dějiny a všelijaké ty zkazky a historky o římských imperátorech. V Římě na Foru Romanu jsou sochy a busty většiny římských císařů, imperátorů a vladařů. Pan Werich snil o jakýchsi apokryfických disputacích s císaři. Já, že bych vždycky řekl, kdo je to — ta socha či busta, stručně vyložil historická fakta, a pan Werich by se s tím imperátorem hádal, co dělal blbě a jak špatně vládl, že to všechno vedlo k rozpadu římského imperia. To byl velký životní sen Jana Wericha — tyto televizní rozhovory se sochami na Foru Romanu. „Kdyby nic, tak ty rozhovory s pražskými a římskými sochami se musí natočit, ” řekl mi pan Werich, když ležel ve střešovické nemocnici. „A kdyby se se mnou, nedej příroda, něco stalo, pane Škutino, natočte to přesto! Vy víte, jak jsem to chtěl dělat. ” A protože to vím, beru to jako životní úkol. Jako memento. )

Jeli jsme tedy Dejvickou a Jan Werich za jízdy v autě předváděl, jak mezi ty postavy na sousoší vleze, jak mu bude jen vykukovat hlava a bude vyprávět, že Chotkovy sady založil v roce 1833 Nejvyšší purkrabí hrabě Chotek na místě skládky dříví.

Na konce Dejvické ulice akorát spustili závory. Museli jsme zůstat stát. Pan Werich povídá:

„Dávejte pozor, pane Škutino. Já vám budu povídat anekdoty, a ne žádné slovní hříčky. Pořádně dlouhé anekdoty. A schválně, kolik jich napovídám, než ty šraňky vytáhnou nahoru... ”

Dovyprávěl jich třináct.

A zrovna, když dovyprávěl třináctou a závory neboli šraňky šly nahoru, podívali jsme se s panem Werichem na sebe, rozesmáli jsme se a aniž jsme si řekli slovo, věděli jsme, že ten nápad s vyprávěním anekdot u spuštěných závor použijeme. Pak jsme ty anekdoty, vyprávěné u spuštěných závor na různých místech Prahy, rozstrkali a rozstříhali mezi jednotlivé episody druhého dílu seriálu "Přiložte životopis" - jestli se račte pamatovat.

.....................................................................................

... posledná veta ...

A děkuji Vám!


MIK, PAVEL - AMATÉRSKÁ VÝROBA LAMINÁTOVÝCH KÁNOÍ A KAJAKŮ

MIK, PAVEL

AMATÉRSKÁ VÝROBA LAMINÁTOVÝCH KÁNOÍ A KAJAKŮ

Olympia, Praha, 1980
fotografie Pavel Mik
obálka Ivan Urbánek
1. vydanie, 8.000 výtlačkov
27-008-80

technika, domácnosť, hobby,
127 s., 12 s. čb fot., čeština
hmotnosť: 131 g

mäkká väzba
stav: veľmi dobrý

3,50 €

*gopal2* in *H-parap*R4