streda 8. júna 2016

BAGIN, ANTON - DVAJA VEĽKÍ RODOĽUBOVIA

BAGIN, ANTON

DVAJA VEĽKÍ RODOĽUBOVIA
Jozef Čársky a Jozef Ignác Bajza

Spolok sv. Vojtecha, Trnava, 1987
spolupráca Pavol Čech, Ladislav Ostrák
úvodné slovo Štefan Onderko

náboženská literatúra, životopisy,
110 s., čb fot., slovenčina
hmotnosť: 135 g

mäkká väzba
stav: výborný

PREDANÉ

*in nab*





GOSMAN, SVATOSLAV - NÁSLEDOVÁNÍ KRISTA

GOSMAN, SVATOSLAV

NÁSLEDOVÁNÍ KRISTA
Dvanáct příběhů ze života svatých

Práh, Praha, 1991
ilustrácie Jiřina Lockerová
predhovor P. A. Kánský
ISBN 80-900835-3-6

náboženská literatúra
116 s., čeština
hmotnosť: 88 g

mäkká väzba
stav: výborný, nepoužívaná

1,50 €

*H-TV-1*





KVĚTEN ROKU 1182

Deo gratias, mám syna! Bud' sláva na výsostech Nejvyššímu za to, že přece jen vyslyšel mé modlitby a dopřál mi mužského potomka. Když mi před několika měsíci moje žena Dominika oznámila, že přece jen počala, nemohl jsem tomu ani uvěřit. Připadal jsem si už delší dobu jako Zachariáš s Alžbětou, a tak mou první myšlenkou bylo, abychom našemu synu dali křestní jméno Jan. Druhým jménem je ale chlapec od dnešního dne Francesco. Tohle jméno jsem mu totiž vymyslel už dávno, v dobách, když jsem nad štůčkami v krámě snil o tom, že jednoho dne na vývěsním štítě mého obchodu bude velký, zdaleka viditelný nápis: Bernardone a syn. Pořád ale ještě musím myslet na to, jak za mnou do obchodu přiběhla porodní bába a už zdálky křičela, že je to chlapec. To se ví, běžel jsem hned nahoru. Dům byl plný ženských a v ložnici na posteli ležela pobledlá Dominika. Než jsem se stačil vzpamatovat, jedna z těch ženských mi vrazila do náručí cosi uvrněného v bílém povijanu. Popravdě řečeno, Francesco po narození nevypadal kdovíjak krásně, to musím přiznat. Obličej měl rudý a celý byl jaksi pomačkaný. Ale z té pohublé tvářičky doslova trčel k mé velké radosti nefalšovaný bernardonovský nos. A když se pak chlapec na celé kolo rozkřičel silným hlasem, věděl jsem v té chvíli, že náš rod bude mít dobré pokračování.

ŘÍJEN ROKU 1187

Chlapec mi dělá radost. Je hbitý a čilý. Při hrách předčí všechny svoje vrstevníky. Běhá po domě jako vítr a je ho všude slyšet. Ale nejraději jsem, když je se mnou v krámě. Už dokáže poznat florentský aksamit od lyonského sametu. Rozezná drahé hedvábí dovezené až z daleké Číny od pestrých polohedvábných látek z Indie. Vyzná se i v suknech a obyčejných lněných plátnech, má oko pro lesk i jemný hmat. Jsem přesvědčený, že z něho jednou bude velmi dobrý obchodník. Dovede už také počítat a při placení ho nechávám přijímat peníze od zákazníků. Nikdy se nesplete. Za pomoc v krámě mu vyplácím odměnu, pokaždé dostane grošík, to aby si už od dětství vážil peněz. Vadí mi jen, že ušetřené peníze pak o nedělích rozdává žebrákům před kostelem. Má zbytečně měkké srdce, a to si dobrý obchodník nemůže dovolit. Lidé také říkají, že jsem na něho příliš mírný. Prý ho dokonce rozmazluji. Což o to, možné to je, ale copak se mi kdo může divit? A že občas vyvede nějakou tu lumpárnu? K smíchu, vždyť jsme byli také mladí. Co chvíli si na něj přijde stěžovat některý ze sousedů. Naoko se na něj zlobím, to aby lidé neřekli, ale nechávám to být. Takové klukoviny přece nestojí za řeč. Dominika ho také rozmazluje. Když nejsem doma, podstrojuje mu, snad aby se víc držel jejích sukní. Ale není jí to moc platné, chlapec se doma sotva ohřeje. Budu také co nevidět muset dohlédnout na jeho vzdělání a obstarat mu nějakého učitele.

SRPEN ROKU 1203

Francesco nedávno oslavil jedenadvacáté narozeniny. Je z něho muž. A musím rovnou říci, že docela hezký. Kdejaká matka ve městě by byla ráda, kdyby získala tuhle výhodnou partii. Ale Francesco není jen tak pro někoho. Mimoto, má zatím na ženění čas. Jen ať si užívá, ať si zašpásuje, říkám často Dominice. Však já v jeho věku také nebyl žádný ...

HOVORKA, JAROSLAV - ČÍNSKÁ MASÁŽ

HOVORKA, JAROSLAV

ČÍNSKÁ MASÁŽ

Panorama, Praha, 1990
foto Miroslav Vlček
1. vydanie

zdravie, alternatívna medicína,
70 s., far. fot., čeština
hmotnosť: 144 g

kalendárová väzba
stav: veľmi dobrý

1,70 € PREDANÉ

*H-TV-1*






DEJINY NOVOVEKU I. - 1640-1789

DEJINY NOVOVEKU
prvý diel
1640-1789
(Novaja istorija - tom pervyj)

Vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, Bratislava, 1955
preklad J. Jaďuďová, J. Vančíková, J. Slovinec, O. Ďurej, O. Lauko, B. Nociar, N. Dudeková, O. Šnírerová
3.000 výtlačkov

história, dejiny,
424 s., slovenčina
hmotnosť: 824 g

tvrdá väzba
stav: dobrý, na obale fľak

5,50 € PREDANÉ

*mipet*  in **S8Z**







utorok 7. júna 2016

SENKEVIČ, JURIJ - NA VORU RA PŘES ATLANTIK

SENKEVIČ, JURIJ

NA VORU RA PŘES ATLANTIK
(Na Ra čerez Atlantiku)

Orbis, Praha, 1975
edícia Cesty
preklad Vladimír Muller
mapy Karel Zpěvák
obálka Soňa Valoušková

cestopis
148 s., 32 s. far fot., čeština
hmotnosť: 405 g

tvrdá väzba s prebalom
stav: knižný blok v dobrom stave, prebal na chrbte natrhnutý

2,50 € PREDANÉ

*mipet*

Norského cestovatele a etnografa Thora Heyerdahla znají dnes čtenáři na celém světě; jeho plavby byly popsány, zfilmovány, jeho díla vydána v mnohatisícových nákladech. Málokdo však asi ví, že obou Heyerdahlových posledních výprav na voru Ra se účastnil i mladý sovětský lékař Jurij Senkevič. Jeho cestopis je z čtenářského hlediska možná dokonce zajímavější než dílo norského vědce. Nechtěl-li se totiž Senkevič opakovat, musel zvolit vlastní originální přístup ke zpracované látce. A to se mu skutečně podařilo: napsal knížku, jakou o Heyerdahlovi nikdy nikdo nenapsal a v níž nejlépe vystihl myšlenku, které Heyerdahl zasvětil celý svůj život. Jádrem Senkevičovy knížky nejsou však Heyerdahlovy vědecké teorie ani výsledky jednotlivých expedic - ty tvoří jen rámec vyprávění. Jsou to na prvním místě lidé, jejich chování a psychologie ve zvláštních podmínkách života na moři, kdo stojí v centru autorova zájmu, neboť Senkevič zůstává i na moři víc psychologem než mořeplavcem. Avšak především je vždy a za všech okolností člověkem, který se dovede nadchnout pro dobrou věc, a skvělým kamarádem.







POLLA, BELO - VÝCHODOSLOVENSKÉ HRADY A KAŠTIELE

POLLA, BELO
VINDIŠ, IMRICH

VÝCHODOSLOVENSKÉ HRADY A KAŠTIELE

Východoslovenské vydavateľstvo, Košice, 1966
obálka Zoltán Sokolovič
edícia Autostop
fotografie Ján Hajduch, Ján Kanka, Štefan Pisoň, Hilda Fialová
kresby Imrich Puškár
1. vydanie, 3.400 výtlačkov

história, architektúra,
176 s., čb fot., slovenčina
hmotnosť: 218 g

mäkká väzba
stav: veľmi dobrý, rozkladacia mapa

12,00 € PREDANÉ

*mipet*




ADAMEC, VLADIMÍR - MAGAS TÁTRA

ADAMEC, VLADIMÍR
ROUBAL, RADEK

MAGAS TÁTRA
Turistavezető

Šport, Bratislava, 1978
preklad Jolana Protičová
15.000 výtlačkov

turistika
232 s., maďarčina
hmotnosť: 256 g

tvrdá väzba
stav: dobrý, bez rozkladacej mapy

0,50 €

*mipet* in **S4P**




GORKIJ MŰVEI 10

GORKIJ MŰVEI 10
Orosz földön, orosz mesék, színművek
1912-1917

Európa, Budapest, 1962
preklad Erzsébet Brodszky, Sándor Kelemen, György Gellért, Imre Makai, Imre Görög, Béla Tábor
11.200 výtlačkov

próza krátka, poviedky,
764 s., maďarčina
hmotnosť: 630 g

tvrdá väzba
stav: dobrý

0,80 € DAROVANÉ

*mipet*






GORKIJ MŰVEI 11

GORKIJ MŰVEI 11
Visszaemlékezések, elbeszélések
színművek
1924-1936

Európa, Budapest, 1963
preklad Erzsébet Brodszky, György Gellért, Gyula Füzesi, Hugó Gellért, Andor Gábor, György Radó, László Wessely
6.500 výtlačkov

próza krátka, poviedky, divadelné hry
744 s., maďarčina
hmotnosť: 700 g

tvrdá väzba
stav: dobrý

0,80 €

*mipet*






GORKIJ MŰVEI 12

GORKIJ MŰVEI 12
Visszaemlékezések, elbeszélések
1913-1926

Európa, Budapest, 1962
preklad Erzsébet Brodszky, Imre Makai, Imre Görög, Klára Szőlösy, Béla Tábor
9.500 výtlačkov

próza krátka, poviedky,
704 s., maďarčina
hmotnosť: 595 g

tvrdá väzba
stav: dobrý

0,80 € DAROVANÉ

*mipet*







pondelok 6. júna 2016

KOLNÍK, TITUS - RÍMSKE A GERMÁNSKE UMENIE NA SLOVENSKU

KOLNÍK, TITUS

RÍMSKE A GERMÁNSKE UMENIE NA SLOVENSKU

Tatran, Bratislava, 1984
príhovor Ján Dekan
fotografie Jozef Krátky
kresby Mária Novotná
prebal Eva Kovačevičová - Fudala
1. vydanie, 5.000 výtlačkov

história, archeológia, publikácie obrázkové,
316 s., slovenčina
hmotnosť: 1853 g

tvrdá väzba s prebalom, veľký formát

PREDANÉ*ume* stav: dobrý
PREDANÉ stav: dobrý *inc*his*
PREDANÉ stav: dobrý, pečiatky v knihe *trsos**ume*
PREDANÉ stav: veľmi dobrý *mipet*  

Monografia Titusa Kolníka, popredného slovenského archeológa, prvý raz syntetizujúcim spôsobom sprístupňuje všetky významné, na Slovensku nájdené alebo v slovenských múzeách uložené doklady o rímskom a ranogermánskom výtvarnom prejave. Nechýbajú medzi nimi ani unikáty, ktoré by mohli zaujať významné miesto medzi antickými pamiatkami v hociktorom poprednom svetovom múzeu (napríklad polychrómovaná reliéfna doska s Daidalom a Ikarom z Bratislavy-Rusoviec, súbor strieborných nádob a spôn z Krakovian-Stráží, hlava mramorovej sochy cisára Caracallu alebo nedávno objavená pyxida zo slonoviny z Čiernych Kľačian). Cieľom publikácie však nie je upútať čitateľa doteraz neznámymi výtvormi rímskeho umenia, ktoré by azda mohli súperiť s pamiatkami z klasických oblastí, ale predovšetkým ukázať, akým podielom prispieva Slovensko do svetovej pokladnice rímskeho a ranogermánskeho umenia. Čitateľ sa presvedčí, že tento prínos je prekvapujúci a pozoruhodný.

Súčasníkovi sa hĺbkou zobrazenia a silou umeleckej a ľudskej výpovede prihovárajú aj mnohé diela umeleckého remesla. Pomáhajú pochopiť vtedajší myšlienkový a duchovný Svet oveľa lepšie ako celá škála ostatnej materiálnej kultúry. Hlavný zámer práce tkvie v úsilí pomôcť záujemcom o antiku a priateľom umenia nahliadnuť prostredníctvom archeologických nálezov zo Slovenska do bohatstva a rozmanitosti výtvarných hodnôt z doby rímskej a sťahovania národov, teda približne z 1. polovice prvého tisícročia nášho letopočtu na stredoeurópskej periférii antického sveta. Kniha je určená širším čitateľským vrstvám, bude však zaiste užitočná aj pre špecialistov.

PhDr. Titus Kolník, kandidát historických vied, sa narodil 1. januára 1932 v Hrachovišti. Od roku 1954 je pracovníkom Archeologického ústavu SAV v Nitre. Študoval archeológiu a národopis na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave a Filozofickej fakulte Karlovej univerzity v Prahe. V roku 1955 obhájil titul promovaný historik, v roku 1964 titul kandidát historických vied a doktor filozofie. Od počiatku sa špecializuje na štúdium doby rímskej a sťahovania národov. V r. 1964—1965 pôsobil ako štipendista Humboldtovej nadácie na univerzite v Mníchove u významného európskeho špecialistu pre štúdium raného dejinného obdobia, u profesora J. Wernera. Od roku 1970 je korešpondujúcim členom Nemeckého archeologického inštitútu v Berlíne. V roku 1982 mu Slovenská akadémia vied udelila striebornú čestnú plaketu Ľudovíta Štúra Za zásluhy v spoločenských vedách.

Realizoval veľa významných terénnych výskumov lokalít z doby rímskej (Abrahám, Branč, Cífer-Pác, Kostolná pri Dunaji, Milanovce, Očkov, Sládkovičovo, Štúrovo). Pôsobil ako odborný konzultant pri výskumoch rímskej stanice v Stupave (1974—1976), v Rusovciach (od 1979) a v Iži (od 1978). V r. 1961-1964. 1966—1970 viedol Protohistorické a slovanské oddelenie Archeologického ústavu SAV.

Predmetom jeho bádateľského záujmu sú predovšetkým otázky pobytu Rimanov na Slovensku, problematika barbarského, a najmä germánskeho osídlenia v strednej Európe a rímsko-germánske kontakty v 1.—4. stor. n. l.

V posledných rokoch sa intenzívne zapodieva štúdiom pamiatok antického umenia na Slovensku.

V odborných domácich i zahraničných časopisoch publikoval desiatky štúdií a článkov. Je autorom knižných publikácií Skvosty antiky na Slovensku (Tatran 1979), Staroveká plastika (Tatran 1981), Roemerzeitliche Gräberfelder in der Slowakei (Veda 1980).




TEOLÓGIA

TEOLÓGIA
(Theology for Beginners)
náčrt teológie voľne spracovaný podľa knihy F. J. Sheeda

Slovenský ústav sv. Cyrila a Metoda, Rím, 1969

náboženstvo, ,náboženská literatúra,
184 s., slovenčina
hmotnosť: 152 g

mäkká väzba
stav: dobrý, obal mierne ošúchaný

6,20 € PREDANÉ

*H-TV-1*






Pochopenie, kto je Kristus, pokiaľ sme takéhoto pochopenia vôbec schopní, je nevyhnutne potrebné k porozumeniu toho, čo Kristus robí. Môžeme, pochopiteľne, prijať zásadu, že svoj duchovný život budeme bez rozumovania budovať výlučne na láske a poslušnosti. Takéto stanovisko je v najlepšom prípade hlbokou intelektuálnou pokorou, ale v najhoršom jednoducho intelektuálnou ľahostajnosťou. Každá z týchto eventualít znamená ochudobnenie, je odmietnutím pokrmu, ktorý naša duša potrebuje. Je chvályhodné byť pripraveným zomrieť za pravdu, že Kristus je Bohom, ale nie je vôbec chvályhodné túto formulu vyznávať iba ako formulu, neprisvojac si bohatstvo jej obsahu.

Kristus bol tesár. Bol jednoduchým človekom, na ktorého sa mohol hociktorý sused obrátiť, aby mu urobil pluh alebo dvere. Taký tesár bol na každej dedine Palestíny.

Tesár z Nazaretu sa od nich líšil tým, že bol zároveň nekonečným Bohom, ktorý stvoril všetko z ničoho (aj zákazníka, ktorý si objednal prácu, i svoje vlastné telo a dušu) a ktorý osvecoval každého človeka, prichádzajúceho na tento svet. Toľko povedať znamená iba vyjadriť slovami tajomstvo. Ale my sa musíme snažiť pochopiť, čo to znamená.

Kľúčom k osvojeniu si povedaného, urobiť to v našich myšlienkach skutočným, je uvedomenie si rozdielu medzi osobou a prirodzenosťou (prírodou). Zopakujeme v krátkosti to, čo sme hovorili pri tajomstve Najsvätejšej Trojice.

Keď hovoríme o rôznych veciach, čím sú (kameň, strom, človek), poukazujeme na ich prirodzenosť, prírodu (naturu), ako na žriedlo jednoliatej, vymedzenej činnosti alebo zachovania danej veci. Môžeme analyzovať každú z prirodzenosti, napr. ľudskú, stanoviac, že je telesnou i duševnou zároveň. Podobne môžeme hovoriť o prirodzenosti Božej, že je nekonečne dokonalá, nemeniteľná.

Keď teda určujeme, čím daná vec je (že je to strom, človek), hovoríme o jej prírode (nature), prirodzenosti. Tak o Kristovi hovoríme, že je Bohom a človekom, čiže že má dve prirodzenosti, prírody: božskú a ľudskú.

Osobou voláme samostatnú rozumnú podstatu. Odtiaľ: konkrétny strom — jednotka, vlastniaca podstatu stromu — nie je osobou. Jednotka ľudskej podstaty (prirodzenosti) však je osobou. Keď používame vo vzťahu medzi jednotkami rozumovej podstaty názov « osoba », poukazujeme na rozdiel medzi týmito jednotkami. Činnosť, reakcia rozumovej bytosti, je motivovaná uvedomelosťou a slobodou, a čo z toho plynie: zodpovednosťou, ktorú nenachádzame vo svete nerozumných bytostí, v ktorom panuje nutnosť, podriadenosť. Iba rozumné bytosti sú autonomnými subjektami činnosti. Preto iba tieto menujeme osobami.

Na základe pozorovania nás samých sme náchylní usudzovať, že každá osoba má jednu podstatu, prírodu (naturu) a každá rozumová bytosť je jednou osobou.

Ale už sme sa presvedčili, že takéto úsudky, interpolované na Boha, sú mylné: V Bohu je jedna podstata, príroda (natura), ktorú majú v plnosti všetky tri rozdielne osoby. Avšak Kristus je naraz Bohom i človekom, ale je iba jednou osobou. Druhou Osobou Najsvätejšej Trojice, Synom Božím.


SPISY APOŠTOLSKÝCH OTCŮ

SPISY APOŠTOLSKÝCH OTCŮ

Kalich, Praha, 1986
Komenského evangelická bohoslovecká fakulta v Praze
preklad Ladislav Varcl, Dan Drápal, Jan Sokol
úvodné texty Dan Drápal
dotlač 1. vydania

skriptá vysokoškolské, náboženstvo,
366 s., čeština
hmotnosť: 328 g

mäkká väzba
stav: výborný, nepoužívaná

2,70 € PREDANÉ

*bruri**H-TV-2*







IV.

1. O tom vás, milovaní, poučuji, protože vím, že i vy tak smýšlíte. Předem vás varuji před dravci v lidské podobě, které nemáte nejen přijímat, ale pokud možno ani se s nimi nesetkat. Jen modlit se za ně můžete, pokud by se nějak obrátili, což je velmi těžké; ale moc nad tím má Ježíš Kristus, náš pravý život. 2. Pokud to náš Pán učinil jen zdánlivě, také já jsem jen zdánlivě spoután. Proč jsem se sám vydal na smrt, ohni, meči a dravým zvířatům? Protože blízko k meči je i blízko k Bohu a s dravými zvířaty znamená i s Bohem, ovšem jen ve jménu Ježíše Krista. Všechno snáším, abych trpěl spolu s ním, a on, který se stal dokonalým Člověkem, mi dodává sílu.

V.

1. Někteří ho neznají a zapírají, ale spíš zapře on je, neboť jsou mluvčími smrti a ne pravdy. Nepřesvědčili je ani proroci, ani zákon Mojžíšův, ani evangelium až dosud, ani utrpení některých z nás. 2. O nás totiž smýšlejí také tak.

Co mi prospěje, kdyby mne i chválil , a rouhal se mému Pánu, když nevyznává jeho vtělení? Kdo je nevyznává, bude tím spíše zavržen jako chodící mrtvola. 3. Jejich nevěrná jména se mi ani nechtělo vypisovat a na mou věru, že na ně už nevzpomenu, dokud by se neobrátili k utrpení, které je naším vzkříšením.

VI.

1. Nikdo ať se nemýlí: sami nebešťané, sláva andělů a vládcové viditelní i neviditelní, neuvěří-li v krev Kristovu, budou také souzeni. Kdo rozumíš, rozuměj! Nikdo at se nehonosí svým postavením - všecko je víra a láska, které nic nepřevyšuje. 2. Ty, kdo smýšlejí jinak o milosti Ježíše Krista, která k nám přišla, považujte za odpůrce vůle boží. Na lásce jim nezáleží, nestarají se o vdovy ani o sirotky, o utiskované, o spoutané ani o propuštěné, o hladovějící ani o žíznící.

VII.

1. Vyhýbají se slavení večeře Páně i modlitbě, protože nevyznávají že eucharistie je tělo spasitele našeho Ježíše Krista, které trpělo za naše hříchy a které Otec ve své dobrotě vzkřísil. Kdo tedy odporuje daru božímu, pro svoji svárlivost zemře. Raději kdyby se obrátili k lásce, aby také byli vzkříšeni. 2. Takovým se je tedy třeba vyhýbat a nemluvit o nich ani v soukromí, ani ve shromáždění, a obracet se k prorokům a zejména k evangeliu, v němž se nám ukazuje utrpení a dovršuje vzkříšení. Ale před rozkoly utíkejte, je to počátek zla.

VIII.

1. Všichni se přidržujte episkopa, jako Ježíš Kristus Otce, a presbyterů jako apoštolského sboru. Diakony ctěte jako přikázání boží. Bez episkopa ať nikdo nedělá nic, co by se týkalo církve. Za platnou považujte takovou eucharistii, kterou slaví episkop nebo někdo, komu to on povolil. 2. Kdekoli se episkop objeví, tam ať jsou všichni, tak jako kdekoli je Ježíš Kristus, tam je obecná církev. Není dovoleno bez episkopa ani slavit večeři lásky, ale to co on usoudí, bude se i Bohu líbit, aby všechno, co se dělá, mělo pevný základ a bylo platné.

IX.

1. Vůbec je rozumné vystřízlivět a protože máme dosud čas, obrátit se k Bohu. Je krásné ctít Boha i episkopa. Kdo ctí episkopa, toho ctí Bůh; kdo něco činí potají před episkopem, slouží ďáblu. 2. Ať tedy ve všem z milosti oplýváte, jste toho hodni. Mnoho jste mne povzbudili, kéž i vás povzbudí ...