ŠULC, MIROSLAV
JOHANN STRAUSS A TI DRUZÍ
Supraphon, Praha, 1985
hudba, skladatelia, Strauss, životopisy, opereta
300 s., čeština, 32 s. obr.
hmotnosť: 484 g
tvrdá väzba, papierový prebal
stav: prebal mierne pokrčený, kniha vo výbornom stave, nepoužívaná
0,70 €
*094*
Říká se, že to byl nápad monsieura Offenbacha (nebo lépe řečeno papá Offenbacha - jak se jmenuje předchozí titul Miroslava Šulce), co přivedlo v život operetu. Ale po Paříži přišla na řadu Vídeň, a tam předeslal zlatou éru na Dunaji Josef Lanner. Pak už následoval Johann Strauss - senior a po něm jeho synové.
„Cikánský baron jsem já..." zpívala v druhé půli 80. let celá Vídeň, ba i celá Evropa, a později i Amerika. Odkud vycházela a kde všude se šířila sláva Straussů spojená s událostmi někdy velice pestrými - o tom promlouvá autor svěžím jazykem. Před čtenářem defilují velmi známé i méně známé operety, jako Netopýr, Noc v Benátkách, Cikánský baron, Veselá vojna, Simplicius a další.
Autor Cikánského barona Johann Strauss syn, nejslavnější a také nejvýznamnější skladatel vídeňské operetní „školy", jak ji reprezentují jména Suppé, Millocker, později Lehár, náš Nedbal, Stolz, psal hudbu vesměs veselou, ale že by se stále veselil? Měl i své osobní (včetně milostných), tvůrčí i provozně-obchodní starosti. Pestrá hudba, pestré osudy: autor je literárně skloubil a sepsal s osvědčeným smyslem pro humornou distanci. Kde jinde se v českém jazyku můžete seznámit s obsahy Straussových operet, pojednanými s nadhledem i žertem? V knize však najdete i korektní a obsáhlý soupis skladeb Straussů — otce, syna a jeho dvou bratrů - včetně děl vydaných posmrtně (balety na hudbu Johanna Strausse mladšího).
Král valčíku, jak bývá skladatel nazýván, dodnes žije svou hudbou ve Vídni - a nejen ve Vídni; straussovská „česká" kapitola této knihy o tom svědčí víc než výmluvně. Publikace je vybavena bohatou obrazovou přílohou, soupisem pramenů a literatury a jmenným rejstříkem.