BARTKO, DANIEL
MODERNÁ PSYCHOHYGIENA
Obzor, Bratislava, 1975
edícia Malá moderná encyklopédia
3. prepracované a doplnené vydanie, 5.000 výtlačkov
psychológia, psychológia sociálna, sociológia, zdravie
544 s., slovenčina
hmotnosť: 615 g
tvrdá väzba, papierový prebal
stav: prebal ošúchaný po krajoch, kniha vo veľmi dobrom stave
1,00 € PREDANÉ!
*094*
Kniha, ktorú čitateľ dostáva v priebehu niekoľkých rokov v 3. prepracovanom a rozšírenom vydaní do ruky, rozpráva nielen o tom, čo je psychohygiena, ale i o tom, ako ju možno využiť pre duševné zdravie človeka. Autor vychádza z toho, že ľudskú psychiku a jej vývin determinuje stála interakcia medzi vonkajším prostredím a organizmom. Preto stojí jednoznačne na stanovisku, že psychofyzický vývoj človeka sa dá ovplyvniť utvorením vhodných podmienok a vhodnými zásahmi z prostredia. To mu umožňuje dôsledne preventívny prístup k problematike duševného zdravia a jeho porúch. Oblasť duševnej hygieny v súčasnej industriálnej spoločnosti je par excellence problematikou životného prostredia. Psychohygiena sa dotýka nielen problémov zdravotných, ale i výchovných, psychologických, etických, estetických, dotýka sa spolunažívania ľudí atď. A to je viac ako prevencia alebo profylaxia. Ide o takú úpravu životných podmienok Človeka, ktorá uňho vyvolá pocit spokojnosti, osobného šťastia, fyzickej a psychickej
sviežosti, zdatnosti a výkonnosti. Ide teda o to, aby človek nielen žil, bol zdravý, viedol zápas o svoj každodenný chlieb, ale aj o svoj ľudský profil. Aby sa cítil aj užitočným, potrebným a mravným, a to nielen na prechodný čas, ale stále, dnes i v budúcnosti, od detstva až po starobu. Systém predpisov „ako byť zdravým a šťastným", aký má na tom podiel jednotlivec a spoločnosť, univerzálny návod, receptár nemožno vypracovať. Preto aj táto kniha je knihou návrhov a problémov, diskutuje a provokuje diskusiu, chce pomôcť lepšie poznávať seba, ľudí, život. Hovorí nešablónovite, otvorene, úprimne a pritom citlivo aj o najintímnejších otázkach.
Spôsob podania látky upútava čitateľa raz faktickými údajmi, inokedy vtipom, rozličnými postrehmi a mnohými poznámkami. Autor vie upútať čitateľa aj na posledných riadkoch rozsiahlej knihy.
Už to, že dielo vychádza v priebehu niekoľkých rokov v treťom vydaní, čo v našich podmienkach pri odborných dielach vôbec nie je bežné, hovorí samo za seba.
".....Žijeme v dobe, ktorá žiada, aby mladí ľudia dozrievali v dňoch či týždňoch rovnako dôkladne, ako dozrievali ich predchodcovia za mesiace a roky. Je to doba plná dynamiky, priam nabitá novými prevratnými zmenami v technike, priemysle, hospodárstve. Povinnosti, ktoré kladie na ľudí, vyžadujú dobrú psychickú a rozumovú kondíciu. Je to nevyhnutné nielen preto, aby sme sa schopnosťami vyrovnali požiadavkám dňa a vedeli sa udržať tam, kde sme, ale aby sme vedeli napredovať a využívať všetky možnosti pre ďalší vývoj. To musíme robiť ako jednotlivci i ako väčšie kolektívy a napokon aj celá spoločnosť. Prvým predpokladom toho je, aby človek poznal sám seba. Iste to nejde naraz, ale postupne, stálym sebapozorovaním, naprávaním vlastných chýb a nedostatkov, porovnávaním sa s inými, dokonalejšími ľuďmi. Sebapoznávanie je začiatkom sebavýchovy, ale aj podmienkou ďalšieho zdokonaľovania. Nástrojom sebapoznávania je sebakritika. Len ten sa vychováva a zdokonaľuje, kto je schopný celý svoj život sa kritizovať, upevňovať svoju vôľu a usilovať o nápravu chýb, ktoré objavil na sebe, odstraňovať nedostatky, ktoré si uvedomil, ten, kto bilancuje a rekapituluje svoj doterajší život, úsilia a plány. Každý človek robí chyby, ale iba hlupák vo svojich chybách zotrváva, a najväčšou chybou je — nebyť si vedomý nijakej chyby. Ľudský život nie je minca, ktorú možno vrátiť len preto, že sa niekomu zdá byť falošná. Je dobre, ak si to mladý človek uvedomí. Nech sa nespolieha na to, že škola mu dá všetko, čo bude v živote potrebovať. Škola poskytuje vedomosti všetkým. Vedomosti a schopnosti však nemožno zamieňať, hoci úzko súvisia. Ak chce mladý človek utvoriť ..."