NOVINÁRSKA PUBLICISTIKA II.
beletristické novinárske žánre
Slovenské pedagogické nakladateľstvo, Bratislava, 1983
obálka Štefan Pavelka
1. vydanie, 1.500 výtlačkov
žurnalistika, štylistika, slovenský jazyk
234 s., slovenčina
hmotnosť: 530 g
tvrdá väzba, veľký formát, papierový úrebal
stav: výborný, nepoužívaná
5,50 €
*H-2-3*
"... Poslucháči žurnalistiky, ale aj žurnalistická prax čoraz naliehavejšie kladú pred novinovedu otázku, ako písať dobrú reportáž, črtu a besednicu (causerie). V tejto vysokoškolskej učebnici odpovedá na ne docent Katedry žurnalistiky Filozofickej fakulty Univerzity Komenského PhDr. Emil Kadnár, kandidát vied o umení. Jeho vedecká štúdia dáva nielen komplexný a vyčerpávajúci pohľad na históriu a teóriu týchto žánrov, ale najmä poslucháčom vysokoškolského štúdia žurnalistiky a novinárom v praxi dáva aj návody na ich tvorbu. Štúdia nevychádza iba z teórie týchto žánrov, nehovorí iba o tom, čo je reportáž, črta a zábavnica, ale najmä o tom, aké by mali byť, resp. ako ich tvoriť, aby takými boli. Metóda tvorby týchto žánrov nevychádza len z teoretického, ale aj z empirického poznania, opierajúc sa hlavne o tvorbu klasikov týchto žánrov. Reportáž je azda najfrekventovanejší žáner umeleckej publicistiky, najobľúbenejší nielen u čitateľov, ale aj u jej tvorcov v novinárskej praxi, pretože zachytáva a zobrazuje mnohorakosť, mnohotvárnosť a dynamiku dneška. Reportáž má v československej žurnalistike bohaté tradície — môže nadväzovať na tvorbu jej klasikov: Egona Ervína Kischa, Juliusa Fučíka, ale aj Bohuša Chňoupka. Hoci vznikla pred dva a pol storočím, svoju dnešnú podobu nadobudla až niekedy na začiatku tohto storočia, najmä po prvej svetovej vojne. V slovenskej tlači sa začala výraznejšie frekventovať až v tridsiatych rokoch a zameriavala sa najmä na sociálnu tematickú oblasť. Naša súčasná reportáž, napriek obľúbenosti u čitateľov i u tvorcov, zápasí o vyššiu kvalitu a čaká na výrazné reportérske osobnosti. ..."