Vitajte v mojom antikvariáte!

Chcete mať prehľad o najnovších prírastkoch? Zadajte svoju e-mailovú adresu do kolónky "Prírastky kníh na e-mail" v ľavom stĺpci a na váš e-mail príde maximálne jedna správa denne.

Alebo sa staňte členom stránky na Facebooku.
https://www.facebook.com/groups/ripakovantikvariat/
Vyberte si to, čo je Vašej duši najbližšie.

Ak sa Vám niečo zapáči, napíšte mi na
riporipo@gmail.com
Postup bude nasledujúci :

a.) uveďte tituly, o ktoré máte záujem
b.) uveďte Vašu adresu, prípadne telefón
c.) skontrolujem dostupnosť kníh a následne vám pošlem pokyny na platbu vopred. Na dobierku, po zlých skúsenostiach, neposielam.
d.) Dáte mi avízo o zrealizovaní platby.
e.) Po obdržaní platby na môj účet vám knihy do troch dní posielam

Jednoduché, však? )

ANTIKVÁRIUM (magyarul)

Ha Magyarországról van, és bármelyik könyv érdekelné, kérjük írjon a riporipo@gmail.com címre. A könyvek küldhetök postán. Ha átutazóban van Kassán, a megrendelt könyveket személyesen is átveheti.

streda 15. júna 2016

FURMÁNEK, VÁCLAV - RADZOVCE - OSADA ĽUDU POPOLNICOVÝCH POLÍ

FURMÁNEK, VÁCLAV

RADZOVCE - OSADA ĽUDU POPOLNICOVÝCH POLÍ

Veda, Bratislava, 1990
edícia Archeologické pamätníky Slovenska (1)
prebal Ľubomír Mika
fotografie Václav Furmánek, Marta Novotná
kresby Mária Novotná
ruské a nemecké resumé
1. vydanie, 3.000 výtlačkov
ISBN 80-224-0094-7

archeológia
104 s., čb a far fot., slovenčina
hmotnosť: 493 G

tvrdá väzba s prebalom
stav: výborný

6,00 € PREDANÉ

*mipet*  in **S8Z**

PhDr. Václav Furmánek, CSc. — samostatný vedecký pracovník, vedúci vedeckého oddelenia Archeologického ústavu Slovenskej akadémie vied v Nitre. Narodený 1. 5. 1942 v Ostrave. V rokoch 1959-64 študoval archeológiu na Filosofickej fakulte University Jana Evangelistu Purkyňu v Brne. Od roku 1964 pracuje v Archeologickom ústave SAV. Patrí k popredným československým odborníkom na problematiku doby bronzovej. Už vo svojej diplomovej práci sa venoval otázkam doby bronzovej v strednej Európe. Realizoval niekoľko veľkých systematických výskumov, ktoré v mnohých smeroch osvetlili dejiny pravekej a včasnohistorickej spoločnosti (Šafárikovo, Radzovce, Žehra-Dreveník, Pinciná, Kyjatice, Včelince). Výsledky terénnych výskumov, ako i teoretického skúmania publikoval doma i v zahraničí v desiatkach odborných štúdií a v príspevkoch vedecko-populárneho charakteru. Je autorom štyroch monografií. Táto kniha približuje širokej verejnosti výsledky niekoľkoročného systematického archeologického výskumu v Radzovciach, okres Lučenec, kde sa komplexne preskúmalo žiarové pohrebisko z konca 2. a zo začiatku 1. tisícročia pred n. l. a čiastočne preskúmala osada, ktorej obyvatelia na pohrebisku pochovávali. Predkladá výsledky výskumu zaradené do širších súvislostí stredoeurópskeho historického vývoja. Oboznamuje čitateľa s hospodárskou a spoločenskou úrovňou predslovanských kmeňov, ktoré žili na našom území v podmienkach rozvinutej rodovej spoločnosti.





utorok 14. júna 2016

MILTNER, VLADIMÍR - INDIE MÁ JMÉNO BHÁRAT

MILTNER, VLADIMÍR

INDIE MÁ JMÉNO BHÁRAT
aneb Úvod do historie bytí a vědomí indické splečnosti

Panorama, Praha, 1978
edícia Stopy - Fakta - Svědectví
ilustrácie Vladimír Miltner
obálka Jaroslav Fišer
fotografie Vladimír Miltner, Petr Fulín
1. vydanie, 20.000 výtlačkov

cestopis, India, história
336 s., 24 s. čb fot., čeština
hmotnosť: 353 g

mäkká väzba
stav: výborný

2,90 € 1,90 €

*geo*








Brzy po smrti proroka Muhammada (zemřel r. 632), ovládli Arabové kromě celé Arábie i Sýrii, Palestinu, Egypt a Írán A jak už byli v Íránu, tu se jejich chtivé pohledy obrátily i na Indii. Dobyvatelské choutky nebyly vůbec vedeny snahou o rozšíření islámu; hlavní příčinou tu bezpochyby byla touha po kořisti a bohatství, což potvrzuje i arabský dějepisec Balázurí. První vpád Arabů do Indie se udál v letech 636-637. Arabové připluli po moři a vylodili se v Tháně (nedaleko Bombaje). Vydrancovali celý kraj a odpluli. Takových přepadů bylo několik. Jejich jediný nájezd po souši - přes Makrán - byl však odraizen. Počátkem 8. století, kdy se už panství Arabů rozlilo přes severní Afriku až do Španělska a na východě přes Bucharu, Samarkand a Ferghanu ke Kašgaru, přepadli sindhští piráti z Débale několik lodí, jež vezly ze Srí Lanky dary pro chalífu al-Válida. Chalífa nařídil svému náměstkovi al-Hadždžádžovi, aby do Indie vyslal trestnou výpravu. Al-Hadždžádž svěřil vedení výpravy svému mladičkému bratranci Muhammadu bin Kásim a ten v čele šesti tisíc jezdců vtrhl přes Makránské pobřeží do Sindhu a roku 712 dobyl město Débal. Krvavě se vypořádal nejen s ozbrojenými obránci, nýbrž se vším obyvatelstvem, město vyplenil a přešel na levý břeh Sindhu. Tam se srazil s vojskem sindhského krále Dáhira. V kruté bitvě byli Indové poraženi a král Dáhir padl. Jeho manželka a syn našli útočiště v pevnosti Rávaru, leč ani ta neodolala útoku Arabů. Muhammad bin Kásim pak dobyl ještě Bahmanábád, Álór a Múltán.

Tak se Sindh dostal pod nadvládu Arabů. Na sever od ústí Sindhu do moře bylo založeno město Mansúra a to se roku 871 stalo hlavním městem sindhským. Dobyté území bylo rozděleno na provincie, jimiž vládli arabští vojevůdci. Vojákům byla buď přidělena země k obdělávání nebo jim byl vyplácen žold. Správa byla přísně vojenská, sudí rozhodovali podle islámského práva i v záležitostech domorodého obyvatelstva, vůči němuž byly vynášeny zvlášť tvrdé rozsudky. Hlavním zdrojem příjmů arabských vládců kromě pozemkové daně (dosahující výše jedné čtvrtiny až dvou pětin celkové úrody), byla tzv. daň z hlavy, džizja nebo džazija, kterou museli platit všichni obyvatelé vyznávající jinou víru než islám.

Víra a bojovnost spojovala Araby v době jejich nájezdů a výbojů, sotva však se jejich moc v Sindhu upevnila, nastaly třenice nejen politické, nýbrž i náboženské. S oslabením moci chalífů se Sindh stal nezávislým a rozpadl se brzy na několik menších států. Dál do nitra Indie se Arabové nedostali a koncem 12. stol. celý Sindh stal kořistí Muhammada Ghórího z Afghánistánu.

Trůnu v Ghazně (na jih od Kábulu) se roku 977 zmocnil středoasijský Turek Sabuktigín, původně otrok. První jeho starostí bylo rozšířit svou moc i na další území a dobýt bohatou kořist. Kolem roku 986 vtrhl do Paňdžábu a zpustošil království tamějšího panovníka Džajpála, leč hlavní jeho město Bhatindu nedobyl. Boje trvaly několik let se střídavým štěstím, až se Džajpál spojil s několika dalšími indickými vladaři a spojenou silou napadli Sabuktigína. V průsmyku Kurram však byla indická vojska těžce poražena a Turci získali Purušapuru (Pešávar) i se širokým


HORVÁTH, PAVOL - PODDANÝ ĽUD NA SLOVENSKU V PRVEJ POLOVICI XVIII. STOROČIA

HORVÁTH, PAVOL

PODDANÝ ĽUD NA SLOVENSKU V PRVEJ POLOVICI 18. STOROČIA

Vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, Bratislava, 1963
edícia Publikácie Slovenskej historickej spoločnosti pri Slovenskej akadémii vied (6)
obálka Metodej Sychra
1. vydanie, 1.000 výtlačkov

história, dejiny
328 s., slovenčina
hmotnosť: 382 g

tvrdá väzba
stav: dobrý, bez prebalu

12,00 € PREDANÉ

*mipet*





pondelok 13. júna 2016

MARKOVIČ, FRANTIŠEK - POSLEDNÉ PRIKÁZANIE

MARKOVIČ, FRANTIŠEK

POSLEDNÉ PRIKÁZANIE
Čo vám na náboženstve nepovedia

Juraj Masár - AMA, 2003
1. vydanie
ISBN 80-968938-1-5

náboženstvo
136 s., čb obr., slovenčina
hmotnosť: 160 g

mäkká väzba
stav: veľmi dobrý

3,00 €   1,00 €
 
*nab*





KRAMER, SAMUEL NOAH - MYTOLOGIE STAROVĚKU

KRAMER, SAMUEL NOAH

MYTOLOGIE STAROVĚKU
(Mythologies of the Ancient World)

Orbis, Praha, 1977
edícia Stopy - Fakta - Svědectví
preklad Zdeňka Šťovíčková (vo vakáte), Dana Heroldová (v tiráži)
doslov Otakar Klíma
slovom záverom Antonín Robek
obálka J. Fišer
1. vydanie, 20.000 výtlačkov

história, mytológia,
448 s., 16 s. čb fot., čeština
hmotnosť: 512 g

mäkká väzba
stav: dobrý, avšak lepená brož je zosušená, láme sa väzba

4,40 € PREDANÉ

*H-TV-1*

Sbírka studií předních odborníků o mýtech starého Egypta, Sumeru a Akkadu, Anatólie, Kanaánu, Řecka, Indie, Íránu, Číny, Japonska a Mexika představuje významný příspěvek k poznání starověké mytologie. Přináší nové, dosud méněznámé nebo i neznámé poznatky, získané v posledních letech, a snaží se korigovat některé chybné údaje.




štvrtok 9. júna 2016

LOUKOTKA, JIŘÍ - MODERNÍ SVĚT A KŘESŤANSTVÍ

LOUKOTKA, JIŘÍ

MODERNÍ SVĚT A KŘESŤANSTVÍ

Horizont, Praha, 1980
edícia Malá moderní encyklopedie (94)
obálka Milan Hegar
1. vydanie, 7.000 výtlačkov

náboženstvo
360 s., čeština
hmotnosť: 341 g

mäkká väzba s prebalom
stav: veľmi dobrý, malý kúsok prebalu natrhnutý

darované

*H-TV-1*


V posledních letech se stále větší pozornost věnuje rozvíjení vědeckoateistické výchovy a propagandy jako nedílné součásti celkové světonázorové výchovy obyvatelstva. Formování materialistického světového názoru má tak nezastupitelné místo při utváření člověka zbaveného pout náboženského myšlení jako přežitku minulosti. Účinnost této výchovy a celková intenzita překonávání vlivů náboženství však vyžaduje propracovaný systém působení na vědomí lidí. Významným prvkem z tohoto hlediska je i vědecké zkoumání nových jevů a procesů v soudobé krizi náboženství, v současných modernizačních tendencích jednotlivých církví, nevyjímaje ani zkoumání sekularizačních procesů a jejich odrazu v postojích soudobého křesťanství.

V těchto intencích se pokouší zachytit v globálním pohledu nové prvky a změny v teologických, filozofických a sociologických přístupech katolicismu k vážným problémům teismu i monografie Moderní svět a křesťanství, dílo kolektivu autorů vedených profesorem Jiřím Loukotkou, ředitelem Ústavu vědeckého ateismu ČSAV. Jde v podstatě o první práci tohoto druhu, zkoumající zvýšenou dynamiku pokusů církví o hledání nejúčinnějších projektů na záchranu svých struktur a hlavně o udržení možnosti působit na masy prostých věřících. Tím, že autoři jednotlivých statí osvětlují věcně, korektně a bez zbytečných invektiv, avšak ideově správně aktuální otázky náboženského modernismu (jež byly zejména v šedesátých lotech mnohdy falešně interpretovány), dávají účinnou zbraň do rukou lektorů, propagandistů a všem, kdo se podílejí na zápase o socialistické vědomí dnešního člověka.







ROZPAD TRADIČNÍHO OBRAZU SVĚTA - KRIZE KŘESŤANSKÉ METAFYZIKY
V marxistické vědě o náboženství byla nejednou podrobena kritické analýze skutečnost, že filozofie plnila v rámci křesťanství především apologetickou funkci, že stále tvoří koncentrovaný výraz náboženské a církevní ideologie. Pro studium způsobů, jimiž se novodobá křesťanská filozofie snaží překonávat ideové aspekty vlastní krize, je však užitečné přihlédnout k tomu, jak v zájmu obhajoby svých stanovisek využívá nejen myšlenkové principy tradičního křesťanství, ale také některé teorie nenáboženského charakteru, nebo jak se dokonce obrací ke „světské“ filozofii, která se k věroučným základům náboženství staví skepticky a namnoze k nim zaujímá vysloveně kritický postoj.

Exploatace „světské“ filozofie k specifickým teologicko-apologetickým cílům a k výstavbě vlastní náboženské světonázorové doktríny není ovšem zejména v křesťanství zdaleka jevem novým. Je známa již z doby formování křesťanského věroučného systému, z doby rané patristiky, a měla řadu exponovaných zastánců (Bonaventura, Albert Veliký, Tomáš Akvinský aj.) v období vrcholného středověku. Proces kodifikace křesťanského náboženského učení se však vždy vyznačoval úsilím o zachování zřetelného odstupu teologie od filozofie, a to i v případech, kdy filozofie neměla jinou existenční možnost než církvi a teologii bezvýhradně sloužit. Tato situace křesťanského filozofického myšlení - vycházet z rozumu a být současně neochvějnou oporou víry - usnadňovala sice řešení mnohých teoretických obtíží samotné teologie tím, že teologii umožňovala, aby se ožehavým problémům vyhýbala, ale na druhé straně přispívala k prohlubování krize vlastních základů křesťanského světového názoru. Mohla se jevit jako „funkční“ až do doby, kdy obraz světa, který společnost vytvářela na základě rozumového poznání a zkušenosti, bylo ještě možno uvádět do souladu s náboženskými „zjevenými pravdami“. Jakmile však vědecké poznáni překročilo hranice tradičních názorů, tato „jednota“ vědy a víry se začala nezadržitelně rozpadat a postupně se bořila celá konstrukce křesťanské kosmologie a metafyziky.

Pro stabilizaci a určení další perspektivy křesťanské filozofie mělo vždy veliký význam to, jak se vysvětloval vztah boha a světa, popřípadě jak se formovala metodologická stránka výkladu tohoto problému - učení o vzájemném poměru víry a vědy.

V prvních vývojových fázích křesťanské filozofie se „racionální“ stránce obou problémových okruhů nevěnovala zvláštní pozornost. Vznik světa se nevysvětloval jako přirozená, logická nutnost, nýbrž výhradně jako akt tvořivé boží vůle. Namísto ontologického hlediska, které je typické pro starší antickou filozofii, převládá v křesťanské filozofii z počátku antropologické a etické stanovisko. Křesťanství sice navazuje na starší antickou filozofii, mimo jiné v tom smyslu, že z ni vyjímá některé principy učení o morálce a o lidském jednání, například názor, že mravní rozhodování a činy jsou výsledkem volby mezi řadou možností (Epikuros), křesťanská filozofie však projevuje sklon k absolutizaci a zvěcňování lidských vlastností a k jejich přenosu na ideu nadpřirozeného boha. Sloučením prvků antické filozofie s tradicí židovského náboženství pak vytvářejí koncepci „stvořeni světa z ničeho“ působením boží vůle. Tím se ovšem na dlouhou dobu dopředu odmítá možnost vysvětlovat svět z něho samého, neboť o světě se předpokládá, že existuje proto, že tomu tak chce bůh.

V této souvislosti je křesťanská filozofie nucena věnovat pozornost teodicei - výkladu existence zla ve světě, které neodporuje všemohoucnosti a nejvyšší dokonalosti boží. Zlo se nechápe jako vlastnost hmoty, poněvadž ta je koneckonců také stvořena bohem, ale jako „odpadnutí od boha“, jako „vzpoura“ proti bohu. Na druhé straně, vzhledem k tomu, že svět tvoři potenciální prostor pro existenci zla, raně křesťanské učení se o něm vyjadřuje vesměs s pohrdáním a odporem. O světě převládá mínění, že je naplněn démony (zlými duchy), kteří podněcují člověka k nepřátelství k bohu, dusí v něm hlas „přirozeného zjevení“ a vyvolávají tak potřebu nápravy, tj. zjevení zvláštního. Pro tuto fázi vývoje křesťanského učeni je příznačné, že východisko z předpokládaného rozporu mezi světem a bohem se opět hledá v požadavku morální, etické povahy - v odvráceni od smyslového světa.

Tato koncepce má ovšem také závažné důsledky teoreticko-poznávací. Vede k podceňování zkušenostních složek poznání ...


EVANGELIUM PODLE JANA - THE GOSPEL OF JOHN

EVANGELIUM PODLE JANA - THE GOSPEL OF JOHN

Česká biblická společnost, Praha, 1991

náboženská literatúra, Biblia, dvojjazyčné
80 s., čeština, angličtina
hmotnosť: 100 g

mäkká väzba
stav: veľmi dobrý

0,70 €

*H-TV-2*





SV. TEREZIE OD JEŽÍŠE - ŽIVOT

SV. TEREZIE OD JEŽÍŠE
(Teresa de Cepeda y Ahumada)

ŽIVOT
(La Vida)

Tiskárny Vimperk, 1991
edícia Karmelitánská spiritualita
preklad Josef Koláček
obálka Anna Kubů
2. vydanie, v tomto vydavateľstve prvé, 10.000 výtlačkov
ISBN 80-900138-3-X

náboženská literatúra, autobiografia
414 s., čeština
hmotnosť: 426 g

mäkká väzba
stav: dobrý

3,50 € PREDANÉ

*H-TV-2*

Vlastní životopis svaté Terezie od Ježíše (1515–1582) je jedním z nejkrásnějších svědectví o lásce člověka k Bohu, o lidské touze po Boží blízkosti. A spolu s Vyznáními svatého Augustina patří mezi vůbec nejvýznamnější autobiografie, které můžeme ve světové literatuře najít.




XIII.

Považuji za užitečné hovořit o některých pokušeních, jimž jsou podrobeni začátečníci, jak jsem zjistila, a jimž jsem byla podrobena někdy i já. To mi skýtá příležitost dát některé pokyny, které se mi zdají potřebné.

Začátečníci ať si udržují dobrou náladu a svobodu ducha. Ať si nemyslí, jak to dělají někteří, že všechna zbožnost se vytratí, sotvaže se trochu rozptýlí.

Je dobré, když si nedůvěřují, aby se ani v malých, ani ve velkých věcech nevystavovali příležitostem, v nichž lze snadno urazit Boha: tato obezřetnost je nezbytná, dokud nezískali hodně pevné ctnosti. Není mnoho těch, kteří zůstanou tak pevní, že dokáží nedbat v příhodných okolnostech na svou slabou stránku. Když už kvůli ničemu, tedy kvůli pokoře je vždy dobré pamatovat na svou slabost, dokud žijeme; přitom připouštět, že je mnoho věci, jak jsem už uvedla, při nichž se můžeme zotavit, také proto, abychom se vrátili k modlitbě s větší horlivostí Ve všem je třeba rozlišovat. 

2. Nadto je třeba mít velkou důvěru, nikdy nepotlačovat touhy, nýbrž věřit, že i my s Boží pomoci, budeme-li mít dobrou vůli, můžeme krok za krokem, i když ne rychle dojít až tam, kam došli mnozí svati. Kdyby totiž v sobě nevzbudili takové touhy a nesnažili se je uvést do praxe, nikdy by nedosáhli tak vznešeného stavu. Jeho Velebnost chce a miluje odvážné a pokorné duše, jež nedůvěřují sobě. Žádnou takovou jsem neviděla zůstávat pozadu na cestě dokonalosti, jako jsem neviděla žádnou ojácnou, která se skrývá pod pláštíkem pokory, že by za mnoho let získala to, co lze na této cestě dosáhnout za krátkou dobu, jestliže dychtí po velkých věcech. I když duše nemá ještě velkou sílu, hned vzlétne a vznese se vysoko, ačkoliv se může brzo unavit jako sotva opeřený ptáček, a nechat se unášet křídly.

3. Před časem jsem si často připomínala, co říká svatý Pavel: V Bohu je možné všechno, a jasně jsem chápala, že sama nedokáži nic. Tato myšlenka mi hodně pomáhala podobně jako výrok sv. Augustina: Dej mi, Pane, co přikazuješ, a přikazuj, co chceš!

Myslívala jsem na to, že sv. Petr nic neztratil, když se vrhl do moře, ani tím strachem, který ho pak přepadl. Velmi záleží na prvních rozhodnutích. Jistě v tomto počátečním stavu je třeba postupovat velmi opatrně a řídit se pokyny moudrého a prozíravého učitele. Musí však dávat pozor, aby neučil pochodovat jako želva, a nespokojoval se, že duše si zvykne lovit jen ještěrky. Nadevše však pokora, abychom se přesvědčili, že takové vzlety nepocházejí z nás.

4. Je ovšem zapotřebí dobře chápat, jaká to musí být pokora, abychom zabránili škodě, kterou působí ďábel mnoha osobám oddaným modlitbě, když jim namluví, že je to pýcha živit v sobě velké touhy, chtít napodobovat svaté a toužit po mučednictví. Říká nám i našeptává, že my hříšníci máme skutky svatých obdivovat, ne však napodobovat.

Ano, říkám to i já. Ovšem je nutno rozlišovat to, co lze napodobovat, od toho, co je možné jen obdivovat. Jistě by nebylo dobré, kdyby slabá a nemocná osoba ...


O´DONOVAN, PATRICK - PADRE PIO

O´DONOVAN, PATRICK

PADRE PIO
Rozjímání o neposkvrněném početí

Řád, Praha, 1993
preklad Karel Dachovský
3.500 výtlačkov
ISBN 80-901189-4-1

náboženstvo
20 s., far. fot., čeština
hmotnosť: 27 g

mäkká väzba
stav: dobrý

0,30 € 

*bruri**printer*





streda 8. júna 2016

GYÖRGY, TIBOR - KRÁSNA HÔRKA A BETLIAR

GYÖRGY, TIBOR
KUSÁK, DALIBOR

KRÁSNA HÔRKA A BETLIAR

Osveta, Martin, 1985
foto Dalibor Kusák
obálka Robert Brož
posúdili Alexander Frický, Ivan Chalupecký
edícia Slovenské hrady
1. vydanie, 22.000 výtlačkov

cestovanie, turistika, história,
136 s., čb a far. fot., slovenčina
resumé v ruštine, nemčine, angličtine a maďarčine

mäkká väzba
hmotnosť: 220 g

predané stav: veľmi dobrý  *inco*geog*
PREDANÉ stav: veľmi dobrý *bruri*geo*




BAGIN, ANTON - DVAJA VEĽKÍ RODOĽUBOVIA

BAGIN, ANTON

DVAJA VEĽKÍ RODOĽUBOVIA
Jozef Čársky a Jozef Ignác Bajza

Spolok sv. Vojtecha, Trnava, 1987
spolupráca Pavol Čech, Ladislav Ostrák
úvodné slovo Štefan Onderko

náboženská literatúra, životopisy,
110 s., čb fot., slovenčina
hmotnosť: 135 g

mäkká väzba
stav: výborný

PREDANÉ

*in nab*





GOSMAN, SVATOSLAV - NÁSLEDOVÁNÍ KRISTA

GOSMAN, SVATOSLAV

NÁSLEDOVÁNÍ KRISTA
Dvanáct příběhů ze života svatých

Práh, Praha, 1991
ilustrácie Jiřina Lockerová
predhovor P. A. Kánský
ISBN 80-900835-3-6

náboženská literatúra
116 s., čeština
hmotnosť: 88 g

mäkká väzba
stav: výborný, nepoužívaná

1,50 €

*H-TV-1*





KVĚTEN ROKU 1182

Deo gratias, mám syna! Bud' sláva na výsostech Nejvyššímu za to, že přece jen vyslyšel mé modlitby a dopřál mi mužského potomka. Když mi před několika měsíci moje žena Dominika oznámila, že přece jen počala, nemohl jsem tomu ani uvěřit. Připadal jsem si už delší dobu jako Zachariáš s Alžbětou, a tak mou první myšlenkou bylo, abychom našemu synu dali křestní jméno Jan. Druhým jménem je ale chlapec od dnešního dne Francesco. Tohle jméno jsem mu totiž vymyslel už dávno, v dobách, když jsem nad štůčkami v krámě snil o tom, že jednoho dne na vývěsním štítě mého obchodu bude velký, zdaleka viditelný nápis: Bernardone a syn. Pořád ale ještě musím myslet na to, jak za mnou do obchodu přiběhla porodní bába a už zdálky křičela, že je to chlapec. To se ví, běžel jsem hned nahoru. Dům byl plný ženských a v ložnici na posteli ležela pobledlá Dominika. Než jsem se stačil vzpamatovat, jedna z těch ženských mi vrazila do náručí cosi uvrněného v bílém povijanu. Popravdě řečeno, Francesco po narození nevypadal kdovíjak krásně, to musím přiznat. Obličej měl rudý a celý byl jaksi pomačkaný. Ale z té pohublé tvářičky doslova trčel k mé velké radosti nefalšovaný bernardonovský nos. A když se pak chlapec na celé kolo rozkřičel silným hlasem, věděl jsem v té chvíli, že náš rod bude mít dobré pokračování.

ŘÍJEN ROKU 1187

Chlapec mi dělá radost. Je hbitý a čilý. Při hrách předčí všechny svoje vrstevníky. Běhá po domě jako vítr a je ho všude slyšet. Ale nejraději jsem, když je se mnou v krámě. Už dokáže poznat florentský aksamit od lyonského sametu. Rozezná drahé hedvábí dovezené až z daleké Číny od pestrých polohedvábných látek z Indie. Vyzná se i v suknech a obyčejných lněných plátnech, má oko pro lesk i jemný hmat. Jsem přesvědčený, že z něho jednou bude velmi dobrý obchodník. Dovede už také počítat a při placení ho nechávám přijímat peníze od zákazníků. Nikdy se nesplete. Za pomoc v krámě mu vyplácím odměnu, pokaždé dostane grošík, to aby si už od dětství vážil peněz. Vadí mi jen, že ušetřené peníze pak o nedělích rozdává žebrákům před kostelem. Má zbytečně měkké srdce, a to si dobrý obchodník nemůže dovolit. Lidé také říkají, že jsem na něho příliš mírný. Prý ho dokonce rozmazluji. Což o to, možné to je, ale copak se mi kdo může divit? A že občas vyvede nějakou tu lumpárnu? K smíchu, vždyť jsme byli také mladí. Co chvíli si na něj přijde stěžovat některý ze sousedů. Naoko se na něj zlobím, to aby lidé neřekli, ale nechávám to být. Takové klukoviny přece nestojí za řeč. Dominika ho také rozmazluje. Když nejsem doma, podstrojuje mu, snad aby se víc držel jejích sukní. Ale není jí to moc platné, chlapec se doma sotva ohřeje. Budu také co nevidět muset dohlédnout na jeho vzdělání a obstarat mu nějakého učitele.

SRPEN ROKU 1203

Francesco nedávno oslavil jedenadvacáté narozeniny. Je z něho muž. A musím rovnou říci, že docela hezký. Kdejaká matka ve městě by byla ráda, kdyby získala tuhle výhodnou partii. Ale Francesco není jen tak pro někoho. Mimoto, má zatím na ženění čas. Jen ať si užívá, ať si zašpásuje, říkám často Dominice. Však já v jeho věku také nebyl žádný ...

HOVORKA, JAROSLAV - ČÍNSKÁ MASÁŽ

HOVORKA, JAROSLAV

ČÍNSKÁ MASÁŽ

Panorama, Praha, 1990
foto Miroslav Vlček
1. vydanie

zdravie, alternatívna medicína,
70 s., far. fot., čeština
hmotnosť: 144 g

kalendárová väzba
stav: veľmi dobrý

1,70 € PREDANÉ

*H-TV-1*