Slovenský spisovateľ, Bratislava, 1958
edícia Tvorba národov
zostavil a preložil a doslov napísal Mikuláš Pažitka
obálka M. Čunderlík
1. vydanie, 12.000 výtlačkov
beletria, poviedky, literatúra talianska, literatúra stredoveká,
124 s., slovenčina
tvrdá väzba s prebalom
stav: dobrý, prebal ošúchaný
PREDANÉ
*unk*belx-ita*
Novela je popri lyrickom básnictva vari najtypickejším prejavom talianskej renesančnej literatúry. Ako taká, stáva sa zrkadlom obrovského spoločenského, sociálneho i kultúrneho prerodu, ktorý otvára brány do novoveku. Sústredila sa predovšetkým na oblasť náboženstva a morálky. Boccaccio, majster, i Bandello, ktorý často dosahuje jeho majstrovstvo, útočia predovšetkým na duchovenstvo, podrývajúc tak duchovnú moc cirkvi, potláčajúcej sociálne i národné prejavy. No hoci novelisti málokedy siahajú na vrchnosť — ponajviac si podávajú mníchov, kláštory ako pareniská nemravnosti a útočištia rozličných lúpežníkov — predsa nepriamo mieria na ňu. Neinak to vyzeralo aj so spoločenským životom.
Tieto skutočnosti boli vdačnou pôdou pre spisovateľov, vidiacich život. Umeleckým vzorom všetkých ostával Boccaccio, „majster a pán“, ale máloktorí ho dosahujú. Najviac sa mu priblížil Masuccio Salemitano, dávajúci skutočným príbehom zo života svojej doby novelistickú formu. Najoriginálnejší je v tom, že jeho cieľom nie je výsmech, ale „upozorniť ľudí na úklady zlých duchovných“. V našom výbere nájde čitateľ tri novelky takéhoto charakteru. Slabosti žien i mužov, najmä „defekty“ ženského pohlavia sú silnou stránkou noviel Girolama Paraboscu, Francesca Straparolu, Arientiho, Manettiho i Albertiho, ktorí, hoci s menším umeleckým majstrovstvom, predsa s realistickou vernosťou zachycujú rovnako prostredie ako príbeh. Pred nami ožíva Florencia, Bologna, Padua i Rím s pápežským dvorom. Vtipom, živým rozprávaním deja, prepleteného situačnou komikou, pobavia nás aj poučia.
Náš výber — po Bandellových novelách, ktoré vydalo Slovenské vydavateľstvo krásnej literatúry — otvára dalšie okno do života renesančného človeka, ktorý sa snaží zhodiť zo seba putá stredovekej nevedomosti, povery, mystiky a askézy. Voľnosť a neviazanosť vášní je reakciou na stredovekú uzavretosť a pokrytectvo. Slovenský čitateľ sa iste rád oboznámi s prejavmi tohto výbuchu oslobodených renesančných ľudí, ich myslenia a postoja k životným a spoločenským problémom, ako nám to podáva prítomný výber z noviel tejto doby.