Vitajte v mojom antikvariáte!

Chcete mať prehľad o najnovších prírastkoch? Zadajte svoju e-mailovú adresu do kolónky "Prírastky kníh na e-mail" v ľavom stĺpci a na váš e-mail príde maximálne jedna správa denne.

Alebo sa staňte členom stránky na Facebooku.
https://www.facebook.com/groups/ripakovantikvariat/
Vyberte si to, čo je Vašej duši najbližšie.

Ak sa Vám niečo zapáči, napíšte mi na
riporipo@gmail.com
Postup bude nasledujúci :

a.) uveďte tituly, o ktoré máte záujem
b.) uveďte Vašu adresu, prípadne telefón
c.) skontrolujem dostupnosť kníh a následne vám pošlem pokyny na platbu vopred. Na dobierku, po zlých skúsenostiach, neposielam.
d.) Dáte mi avízo o zrealizovaní platby.
e.) Po obdržaní platby na môj účet vám knihy do troch dní posielam

Jednoduché, však? )

ANTIKVÁRIUM (magyarul)

Ha Magyarországról van, és bármelyik könyv érdekelné, kérjük írjon a riporipo@gmail.com címre. A könyvek küldhetök postán. Ha átutazóban van Kassán, a megrendelt könyveket személyesen is átveheti.

nedeľa 23. februára 2014

ARETINO, PIETRO - NECUDNÉ ROZHOVORY

ARETINO, PIETRO

NECUDNÉ ROZHOVORY
(I Ragionamenti)

Tatran, Bratislava, 1971
preklad Dominik Jarábek
1. vydanie, 30.000 výtlačkov

beletria, literatúra stredoveká, román
318 s., slovenčina
hmotnosť: 383 g

tvrdá väzba, papierový prebal

0,20 € stav: prebal podlepený, po krajoch ohnutý, kniha v dobrom stave *home* darovan=
0,50 € stav: dobrý *zukol*

Šestnáste storočie, tzv. Cinquecento, je v talianskej literatúre tým, čím je v latinskej literatúre storočie Augustovo alebo vo francúzskej obdobie Ľudovíta XIV. Aj ono prevzalo meno štedrého podporovateľa písomníctva a nazýva sa storočím Leva X. Nesie sa v znamení rozkvetu svetskej literatúry so všetkými životnými prvkami humanistickej kultúry — obohacuje sa čoraz väčšmi kritickým duchom a zmyslom pre postihovanie dejinných súvislosti, ako aj skvelou formou.

V tomto období vznikli aj slávne I Ragionamenti (Rozhovory) Pietra Aretina, klasika talianskej literatúry 16. storočia, básnika, satirika a dramatika, autora epigramov, pre ktoré ho nazvali „bič boží“. Najmä v pôvodnej, neupravenej podobe ide o rozhovory skutočne necudné, o dialógy žien pochybnej povesti, ktoré vyvreli v jeho pracovnej dielni ako horúca láva a ako celok sa rozliali vo fresku sýtych farieb, hýriacu bohato; živou, zvlnenou malebnosťou.

Ako to, že Aretino vedel toľko toho povedať o živote a osudoch týchto žien? Nie je to jeho vlastná úzkosť, doznievanie spomienok na vlastný pôvod, na pestré a dobrodružné úsilie vymaniť sa z neistého položenia, obáv? Zabíjať trpkosť z nízkeho pôvodu, ukájať hlad po peniazoch, utrácať a vedieť požadovať a vytĺkať aj mlčaním pera zlato z bohatých vreciek — to bolo jeho umenie. Zlaté storočie nedovoľuje odpočívať, Aretino nechcel živoriť a bojoval o život zbraňou svojho umenia. To krásne storočie, ako rozpuklo v kvet, v tej chvíli spelo ku koncu. A Aretino, tak ako ho zobrazuje, akoby mu svietil vo veľkom tušení na zánik.