ZÁVĚŤ HRABĚTE DE MONTE CHRISTO
Cesty, Praha, 1991
edícia Světové bestsellery
voľná úprava Karel Princ
ISBN 80-85363-21-6
beletria, román, literatúra rakúska
256 s., čeština
mäkká väzba
stav: veľmi dobrý, neautorské venovanie
0,50 €
*juran*belx-aut*
OD 15.2.2025 JE TÁTO STRÁNKA NEAKTUALIZOVANÁ! PREJDITE PROSÍM NA : WWW.STAREDOBRE.SK
beletria, román, literatúra rakúska
256 s., čeština
mäkká väzba
stav: veľmi dobrý, neautorské venovanie
0,50 €
*juran*belx-aut*
0,50 €
*juran*belx-eng*
Peter Benchley patrí k jednej z najznámejších amerických literárnych rodín. Jeho starým otcom bol humorista Robert Benchley a otcom novelista Nathaniel Benchley.
O more sa začal zaujímať vo svojich deviatich rokoch cez leto v Nantucket. Počas dospievania sa tento jeho záujem prehlboval a skoncentroval sa na skúmanie života žralokov. Vyvrcholil napísaním románu Čeľuste.
Po tomto románe nasledoval ďalší bestseller Hlbočina.
Čeľuste skoncipoval na základe punktičkársky presných výskumov mora, Beštiu písal podľa široko založeného skúmania pevniny aj mora a nebezpečného objektu - Architeuthis dux.
Turistika pre spoločnosť a Cirkev sa stáva veľkou výzvou. S turistikou sa treba zaoberať ako s časťou života, kde nesmie chýbať ani starostlivosť o ľudské duše. „Turistika, alebo neturistika, dovolenka, alebo nedovolenka, nadovšetko a predovšetkým je naša duša“(A. Luciani: Listy včerajším). Práve tu môže veľa pomôcť kňaz i dobrý kresťanský sprievodca animovaním programu dovolenky.
Richard Bamberger je veľký priateľ detí. Prečo? Celý život zasvätil práci s detskou literatúrou a knihou. Vedie Medzinárodný ústav pre detskú literatúru a výskumy čítania vo Viedni. Je to jedna z kultúrnych inštitúcií unesco. Okrem teoretických prác pripravil pre deti aj tri veľké rozprávkové knihy. Prvá — Sklená studňa, pre najmenších, vyšla v Mladých letách už v dvoch vydaniach. Snehulienka a iné rozprávky je Bambergerova druhá veľká rozprávková kniha. Určená je starším čitateľom. Obsahuje rozprávky mnohých národov Európy a Ázie.
Ľudí, ktorí si ich rozprávali, veľa ráz delili od seba obrovské vzdialenosti. Mohlo by sa preto zdať, že ich rozprávky nemôžu mať nič spoločné. Je to naozaj iba zdanie. Napriek tomu, že národy mali a majú iné spoločenské zriadenie, odlišnú kultúru, živia sa iným spôsobom, hovoria rôznymi jazykmi, veď i názvy pre panovníkov majú rôzne — králi, cisári, kalifovia, sultáni a iné — je v ich rozprávkach mnoho spoločného.
Prostí ľudia na celom svete odpradávna túžia po spravodlivosti, statočnosti, štedrosti, dobrosrdečnosti, nebojácnosti a mnohých iných vynikajúcich vlastnostiach. Svoje túžby vyjadrili aj v rozprávkach. Odjakživa sa vysmievali hlúposti. Dôvtipom a múdrosťou iskria najmä rozprávky — Sedliak a čert, Klamárska rozprávka a Pastierik. V prvej sedliak prekabáti čerta, v klamárskej dobehne oráč chamtivého šľachtica a múdry pastierik pohotovo odpovie kráľovi na tri ťažké otázky — koľko kvapiek je v mori, koľko hviezd je na nebi a koľko sekúnd má večnosť.
Koľko ráz v živote sa človek ocitne pred otázkami; Ako sa zachovať v tejto situácii, ako sa rozhodnúť v tomto prípade? Ako pracovať, ako žiť, aby som sa na sklonku života mohol s čistým svedomím pozrieť na prejdenú životnú cestu s pocitom, že som život nepremrhal, že som nežil povrchne, prízemným cieľom, ale prežil život ľudsky, že tu po mne niečo cenné zostane?
Na tieto a iné otázky z oblasti morálky odpovedajú autori knihy MORÁLKA DNES A ZAJTRA živým, neschematickým výkladom noriem komunistickej morálky, ako ich sformuloval XXII. sjazd KSSS v morálnom kódexe budovateľa komunizmu. Vystríhajú — a sami sa tomu úspešne vyhli - pred chápaním kódexu ako akéhosi nového „desatora". Ukazujú, že kódex nie je receptom, ktorý nás zbavuje povinnosti samostatne sa rozhodovať, je iba východiskom zložitého rozhodovania ako konať, ako hodnotiť, ako žiť. Správne zdôrazňujú, že kódex má skutočný zmysel iba ako organická súčasť celého programu komunistickej výstavby, t. j. uvedomelého a vedecky zdôvodneného rozhodnutia ľudí vytvoriť komunistický spôsob života, komunistické vzťahy medzi ľuďmi. Takto správne pochopeným kódexom získava morálne hodnotenie ľudských činov objektívne kritérium. Práca v prospech socializmu v socialistických pracovných kolektívoch a boj proti všetkému, čo stojí socializmu v ceste, je tou živnou pôdou, z ktorej vyrastá nová morálka, na ktorej jedine môže vyrásť mravne bohatá osobnosť, rozkvitať zmysluplný, šťastný ľudský život. Komunizmus nevzišiel len z mravných pohnútok, ale nemožno ho vybudovať ani bez mravných pohnútok. Odstránením vykorisťovania vzniklo prvý raz v dejinách spoločenské zriadenie, v ktorom sa všetko dobré a mravné, všetky ideály ľudskosti môžu presadiť. Z vlastnej skúsenosti vieme, že to nie je jednoduchý, automatický proces. Z minulosti sme zdedili poriadnu nošu nepekných čŕt v charakteroch a v ľudských vzťahoch. V období kultu osobnosti si mnohé z týchto čŕt veľmi hoveli, ba sa i „obrodili", pretože chyby obdobia kultu osobnosti sa premietli veľmi výrazne práve do oblasti morálky. A predsa sme optimisti. Náš optimizmus vyviera z toho, že sa s nedostatkami nezmierujeme a že poznáme reálne cesty na ich prekonanie. Hlboké premyslenie mravnej problematiky, postupné prenikanie komunistických mravných postojov do každodenného života, do práce, myslenia i cítenia, je nerozlučnou súčasťou riešenia dnešných aktuálnych problémov a ťažkostí.
Malá encyklopédia filmu prináša vo vyše 3000 stručných heslách bohatý informatívny materiál o zahraničnej filmovej tvorbe a o všetkých základných otázkach týkajúcich sa tohto najmladšieho a zároveň najrozšírenejšieho odvetvia umeleckej tvorby — filmu. Je to vlastne široký komplex, ktorý zahrnuje umeleckú zložku vo vlastnom zmysle slova, zložitú techniku, rozvetvený priemysel a obchod, nie naposledy aj organizáciu a teóriu. Zostaviť takúto encyklopédiu a uspokojiť aspoň najvšeobecnejšie záujmy čitateľov — veľkej rôznorodej rodiny milovníkov filmu — nebolo jednoduché. Filmová literatúra tohto druhu je viac-menej v začiatkoch, tých niekoľko málo základných prác sa často rozchádza v podrobnejších údajoch, história filmovej tvorby viacerých, v tom aj socialistických krajín je len slabo spracovaná a na usporiadanie celého materiálu chýbajú ustálené jednotné hľadiská a kritériá. Umelecká a ideová hodnota a divácky úspech sú niekedy polárne protikladné, ale v práci tohto druhu nemožno nebrať do úvahy ohlas hoc aj menej hodnotnej filmovej tvorby u publika. Ďalej je len samozrejmé, že filmové umenie poskytuje široký priestor subjektivizmu, že niekedy rozličné kritériá kolidujú a že pre jazykové a národnokultúrne špecifiká nie je možné nijaké „nadnárodné" stanovisko.
Socialistická spoločnosť kladie osobitný dôraz na všestranný harmonický rozvoj ľudskej osobnosti. Práve preto má táto práca našich filmových odborníkov aj funkciu napomáhať vytvorenie uvedomelého vzťahu k vizuálnemu umeniu, ktoré zaberá najmä v modernom svete stále širší priestor, takže stále rastie sociologický význam filmu.
Malá encyklopédia filmu obsahuje základné údaje o teórii filmu, stručné charakteristiky zahraničných režisérov, hercov s príkladmi z ich filmov, malé články o jednotlivých národných kinematografiách, o ich najdôležitejších etapách a celkovom historickom vývoji, heslá filmových skladateľov, významných technikov, scenáristov a kameramanov, prehľad svetových festivalov, vyznamenaných filmov, zoznam Oscarov. Text osviežuje vyše 1000 fotografií a orientáciu uľahčuje pripojený register filmov s udaním roku ich uvedenia.
Tak ako predchádzajúce encyklopédie tohto radu iste aj Malá encyklopédia filmu bude obľúbenou príručkou mnohých záujemcov.
Kniha od nám už dobre známeho autora Carla Carretta obsahuje 22 meditácií. Východiskom meditácií sú texty zo Svätého písma Starého i Nového zákona. Meditácie sú úžasné! Kypí z nich láska, viera, nádej, optimizmus, radosť i múdrosť. Texty sú zrozumiteľné pre každého. Môžu nám byť východiskom pri riešení osobných duchovných problémov, majákom na ceste k Bohu i návodom na pokojnejší a šťastnejší život.
Z doslovu autora, hlboko veriaceho katolíka:
... Nenechal som sa unášať iba fantáziou. Jadro tohto románu je založené na historickej analýze, dedukcii a rekonštrukcii. Predpokladám, že viacerí čitatelia by prišli po toľkých rokoch čítania materiálu k rovnakým záverom ako ja. Najväčším problémom, ako sa ukázalo, bolo zladenie historických údajov s údajmi kresťanskej tradície a štruktúr mnohých iných stredozemských náboženských tradícií. Nové historické údaje, povedal by som laické, sa vyskytli v hojnej miere v posledných päťdesiatich rokoch. Najvýznamnejšie z nich sú slávne Zvitky Mŕtveho mora, objavované postupne od roku 1949. Žiaľ... nebolo z nich dodnes publikovaných viac ako dvadsať percent! Verejnosť vie o ich existencii, málokto však vie, čo obsahujú... zvitky prezrádzajú, že podstatná časť i vlastná štruktúra Ježišovho učenia existovala už pred Ježišom. V krátkosti: Ježiš bol silne ovplyvňovaný učením rozširovaným učiteľmi esejskej náboženskej obce v Kumráne...
... Keď Mária tajomne otehotnela, Jozef sa chvel pri pomyslení na škandál; znovu to bol veľkňaz, ktorý ho prinútil vziať si Máriu za manželku pod hrozbou väzením. Slová, ktorými som túto príhodu vyrozprával, boli priamo inšpirované Apokryfmi...
... V tejto knihe som postavil postulát, že Ježiša v Kumráne zasväcoval Ján Krstiteľ.... učenie Jána Krstiteľa predchádza Ježišovo učenie, Krstiteľ ohlasoval príchod Mesiáša...
Tento atlas uvítá především každý, pro koho je práce s určováním rostlin podle klíčů příliš obtížná. Srovnáním nalezené rostliny s obrázkem zjistí si každý ihned její jméno a v popisných textech se navíc doví, kdy která rostlina kvete, kde roste a čím je zajímavá botanika nebo důležitá. Autor vybrané rostliny řadí podle systematického třídění, takže čtenář si častým listováním v atlase osvojí i základy botanické systematiky. K základním poznatkům ze všeobecné botaniky ho přivede i úvodní textová část, jejímž pročtením by měl každý čtenář práci s atlasem začínat.
Je samozřejmé, že pouhý výběr nemůže dát plnou představu o bohatosti naší květeny, ale jestliže tato kniha nezpůsobí nic jiného než probuzení zájmu o naše rostliny, pak už tím splnila úkol, který jí autoři určili.
Obsah
Ľ. H o 1 o t í k, Za hlbšie poznanie dejín východného Slovenska
I. Obdobie feudalizmu
B. V a r s í k, Osídlenie východného Slovenska do 14. storočia
V. Budinský-Krička, K otázkam slovanského osídlenia na východnom Slovensku.
P. R a t k o š, Vznik a osídlenie makovického hradného panstva do začiatku 17. storočia
F. Uličný, Vznikanie cirkevného a šľachtického vlastníctva pôdy a osídlenie Šariša v 13. storočí
B. Polla, O bratríkoch vo svetle archeologických vykopávok (resumé)
T. L a m o š, Bitka pri Rozhanovciach
O. R. H a 1 a g a, Vznik miest na východnom Slovensku
A. H ú š č a v a, Mestské miery a ich funkcie od r. 1526 (resumé)
A. Gácsová, K spoločenskej štruktúre mesta Bardejova v 15. storočí
E. Petách, Z dejín košickej mincovne
J. Novák, Prvý armáles pre Košice a Prešov (resumé)
Š. Butkovič, Z dejín Soľnej Bane
J. Vlachovič, K dejinám baníctva na Spiši v 17. a 18. storočí
P. Horváth, Obchodné styky východoslovenských miest s Poľskom v 16. a 17. storočí (resumé)
Š. K a z i m í r, K vývoju cien a miezd na východnom Slovensku v 16. a 17. storočí (resumé)
M. K u š í k, Feudálna renta na východnom Slovensku v 16. a 17. storočí
E. Stavrovský, K niektorým otázkam triedneho boja (resumé)
M. Suchý, Postavenie poddaných na spišskom hradnom panstve od polovice 16. do konca 17. storočia
Š. Borovský, Rozšírenie vinohradníctva na východnom Slovensku v minulosti (resumé)
G. Kočiš, K problematike majetkovej držby za feudalizmu na východnom Slovensku (resumé)
J. Kuruc, Sociálne rozvrstvenie obyvateľstva v 16 spišských mestách na konci 18. a zač. 19. storočia
J. S i r á c k y, Sťahovanie poddaných z východného Slovenska v 18. a v prvej polovici 19. storočia
A. S p i e s z, Východoslovenské plátenníctvo od konca 17. do polovice 19. storočia.
M. Jeršová, Z dejín plátenníctva na východnom Slovensku v 15. storočí.
L. H a r a k s i m, Slovenská účasť v protihabsburských povstaniach druhej pol. 17. a zač. 18. storočia
V. Ružička, Východoslovenské školstvo v Rezikovej Gymnasiologii
J. R e p č á k, O dejinách knižníc na východnom Slovensku (resumé)
P. V a j c í k, Školstvo na východnom Slovensku za feudalizmu (resumé)