Vitajte v mojom antikvariáte!

Chcete mať prehľad o najnovších prírastkoch? Zadajte svoju e-mailovú adresu do kolónky "Prírastky kníh na e-mail" v ľavom stĺpci a na váš e-mail príde maximálne jedna správa denne.

Alebo sa staňte členom stránky na Facebooku.
https://www.facebook.com/groups/ripakovantikvariat/
Vyberte si to, čo je Vašej duši najbližšie.

Ak sa Vám niečo zapáči, napíšte mi na
riporipo@gmail.com
Postup bude nasledujúci :

a.) uveďte tituly, o ktoré máte záujem
b.) uveďte Vašu adresu, prípadne telefón
c.) skontrolujem dostupnosť kníh a následne vám pošlem pokyny na platbu vopred. Na dobierku, po zlých skúsenostiach, neposielam.
d.) Dáte mi avízo o zrealizovaní platby.
e.) Po obdržaní platby na môj účet vám knihy do troch dní posielam

Jednoduché, však? )

ANTIKVÁRIUM (magyarul)

Ha Magyarországról van, és bármelyik könyv érdekelné, kérjük írjon a riporipo@gmail.com címre. A könyvek küldhetök postán. Ha átutazóban van Kassán, a megrendelt könyveket személyesen is átveheti.

nedeľa 15. septembra 2019

KORBELÁŘ, JAROSLAV - NAŠE ROSTLINY V LÉKAŘSTVÍ

KORBELÁŘ, JAROSLAV
ENDRIS, ZDENĚK

NAŠE ROSTLINY V LÉKAŘSTVÍ

Avicenum, Praha, 1981
ilustrácie Jindřich Krejča
5. prepracované vydanie, 80.000 výtlačkov
08-092-81

botanika, zdravie, alternatívna medicína,
504 s., 202 far. obr., čeština
hmotnosť: 947 g

tvrdá väzba, veľký formát
stav: výborný

9,00 € PREDANÉ

*H-5-1*





ČERVENÁ, DRAHOMÍRA - LIEČBA VÝŽIVOU

ČERVENÁ, DRAHOMÍRA
ČERVENÝ, KAREL

LIEČBA VÝŽIVOU
Encyklopédia liečivých potravín

Vydavateľstvo Neografie, Martin, 2002
preklad Denisa Michnáčová, Alžbeta Stančevová
ISBN 80-88892-48-1

zdravie, recepty, kuchárky,
216 s., far. fot., slovenčina
hmotnosť: 682 g

tvrdá väzba

4,00 € stav: veľmi dobrý *barpe*stra*
5,00 € stav: výborný *home* PREDANÉ

Autori knihy Drahomíra Červená a Karel Červený sú známi propagátori zdravého spôsobu života, ku ktorému patrí aj správny výber a zloženie stravy. Keďže naše telo sa vlastne buduje z toho, čo zjeme, je vhodné venovať jedlu patričnú pozornosť. Z publikácie sa dozviete, aké účinky majú najdôležitejšie potraviny. State o ovocí a zelenine sú abecedne zoradené a obsahujú údaje o tom, aké majú zloženie a ako ich možno liečebne využiť. Pripojené sú recepty na prípravu zdravých jedál. Nájdete tu aj kapitolu o škodlivých potravinách a zoznam chorôb s návodom na ich liečenie pomocou potravín.








KOSIDOWSKI, ZENON - ČO ROZPRÁVALI EVANJELISTI

KOSIDOWSKI, ZENON

ČO ROZPRÁVALI EVANJELISTI
(Opowieści ewangelistów)

Obzor, Bratislava, 1988
edícia Periskop
preklad Jozef Marušiak
obálka Jozef Michaláč
1. vydanie, 80.000 výtlačkov
65-003-88-ČRE

náboženská literatúra, náboženstvo, Biblia,
328 s., 16 s. far. fot., slovenčina
hmotnosť: 714 g

tvrdá väzba, veľký formát

1,50 € stav: veľmi dobrý *nab*+sklad*

PREDANÉ stav: veľmi dobrý 
PREDANÉ stav: veľmi dobrý *home*nab*
PREDANÉ stav: veľmi dobrý *bruri*nab*

Zainteresovanému čitateľovi sa isto nebude ťažko rozpamätať na dielo poľského autora Zenona Kosidowského Čo rozprávali proroci, ktoré po nezvyčajnom čitateľskom úspechu vyšlo za posledné roky v niekoľkých vydaniach (naposledy roku 1985 vo Vydavateľstve Obzor). Pravdaže, každé z vydaní sa veľmi rýchlo rozobralo. Prehovorila totiž prísna, argumentmi a dokumentmi podložená veda; svojou analytickou racionalitou vstúpila do priestorov, v ktorých celé stáročia panovalo všetko vede protichodné: náboženská a cirkevná dogma, mysterióznosť, viera v silu nadprirodzena a podobne. Poľský autor, vedecky erudovaný biblista a súčasne pôsobivý vykladač a publicista, sugestívny interpretátor historických i legendárnych dejov, usiluje sa otvoriť dvere rozumovému poznaniu a vedeckému postupu pri čítaní a výklade Starého zákona, nezanedbateľnej literárnej pamiatke civilizovaných národov starých ľudských kultúr. Zdá sa priam logické, že Zenon Kosidowski napísal aj voľné pokračovanie tohto diela a že ho významovo zhodne nazval Čo rozprávali evanjelisti. Zaujali ho otázky typu — kto bol Ježiš z Nazaretu, kde a kedy sa narodil, ako a čím pôsobil na ľudí aj na celé spoločenstvá, ďalej čo o ňom, jeho rodine, jeho apoštoloch a ich osudoch vedeli starí Rimania a Židia, ako vnímali a posudzovali kresťanské hnuťie ... Slovom, zaujalo ho všetko to, čo obsahuje Nový zákon a apokryfická literatúra a čo sa neskôr stalo tak či onak interpretovanou náplňou rozličných cirkevných učení a dogiem ...









25. DECEMBER A INÉ LEGENDY O NARODENÍ

Vzhľadom na túto zmes omylov a protirečení musíme sa s údivom spýtať, ako potom došlo k tomu. že kresťanský svet slávnostne svätí Ježišove narodeniny práve 25. decembra. Na akom základe sa tak presne ustálil tento dátum? Aj tu, keď preskúmame tajomstvá historických prameňov k tejto otázke, ocitneme sa zrazu zoči-voči javu, nesmierne charakteristickému pre ranú cirkev.

Hádam najčudnejšie je to, že do polovice 3. storočia sa kresťania vôbec nezaujímali o Ježišove narodeniny. Preto sa v nápisoch, sochách a freskách z prvých troch storočí nenašli nijaké stopy po Ježišovom narodení. Až v 4. storočí bol v katakombách sv. Sebastiána zobrazený ako dojča zavinuté do plienok na egyptský spôsob, s aureolou okolo hlavy, s Jozefom a Máriou, volom a oslami pri boku. Bola to kompozícia, inšpirovaná navidomoči tak Izidiným kultom, ako aj apokryfmi Nového zákona.

Až rímsky biskup Hipolytos určil 2. január za deň Božieho narodenia. Neskôr sa ešte navrhovali iné dátumy, ako 25. alebo 28. marec, 18. alebo 19. apríl a 20. máj. Na Blízkom východe a v Egypte sa dlhý čas slávilo výročie narodenia dňa 6. januára. V Jeruzaleme sa tohto posledného dátumu pridržiavali až do roku 549, zatiaľ čo u arménskych kresťanov platí dodnes.

Z dokumentov vyplýva, že latinská cirkev začala oficiálne svätiť Ježišove narodeniny dňa 25. decembra až v prvej polovici 4. storočia. Čo cirkev viedlo, keď vybrala tento deň, a nie iný? Je to čas zimného slnovratu, keď sa deň začína predlžovať a sila slnka vzrastať. Rimania vtedy slávili narodenie neporaziteľného slnka, "Dies natalis Solis Invicti“. Oslavovali ho ošiaľom saturnálií, zábavami, hostinami a výmenou darčekov, najmä bábik pre deti. Vtedy prestával všetok normálny život, úrady nepracovali, školy boli zavreté, odkladal sa výkon trestov, ešte aj otrokom sa dovoľovalo slobodne vystrájať.

V 3. storočí sa kult slnka, ktorý do Ríma uviedol cisár Heliogabal, zastávajúci súčasne hodnosť sýrskeho kňaza slnka, začal stotožňovať s mitraizmom, jedným z najrozšírenejších náboženstiev tých čias. Vznešené obrady spojené s narodeninami boha slnka Mitru 25. decembra, podobnosť teologických koncepcií, ako aj staré tradičné zvyky spôsobili, že mitraizmus sa stal najnebezpečnejším súperom kresťanstva. Cirkevný spisovateľ Tertulianus, ktorý zomrel roku 220, pobúrene volal: „To diabol našepkáva kacírom, aby napodobňovali naše posvätné obrady v čase pôct vzdávaných ich falošným bohom. On prikazuje poznamenať krížom čelá Mitrových vojakov.“

Anonymný náboženský spisovateľ zo Sýrie nám dáva jasnú a úprimnú odpoveď, prečo sa latinská cirkev definitívne rozhodla pre 25. december. Píše toto: „Zvykom pohanov bolo oslavovať 25. decembra narodenie slnka a počas týchto osláv zapaľovali svetlá. Na týchto slávnostiach a sviatkoch sa zúčastňovali aj kresťania.

Preto keď si doktori cirkvi všimli, že kresťania prejavujú príchylnosť k týmto slávnostiam, rozhodli, že v tento deň treba oslavovať Božie narodenie ..."

Skutočnosť, že sa cirkev prispôsobila pohanskému sviatku, neprijali hneď a všetci so súhlasom. Sýrčania a Arméni obvinili latiníkov, že pestujú pohanský kult, hoci aj ich samých by bolo možné obviňovať z toho istého, lebo slávili Božie narodenie 6. januára, v deň slnovratu podľa juliánskeho kalendára, hoci sa v ten deň v Alexandrii oslavovalo narodenie Ozirida, stotožňovaného so slnkom. Sv. Augustín (prelom 4. a 5. storočia) vyzýval svojich kresťanských bratov, aby slávili sviatok 25. decembra nie na počesť slnka, ale na počesť toho. kto slnko stvoril.

Ešte v 5. storočí pápež Lev Veľký (440—461) vydal pastiersky list. v ktorom píše:

„Sú medzi nami takí, ktorí si myslia, že slávnosti treba svätiť nie tak z dôvodu Kristovho narodenia ako z dôvodu východu nového slnka.“ Na inom mieste toho istého listu sa stretáme s takouto pozoruhodnou výčitkou: „Lebo títo prv než vstúpia do baziliky svätého apoštola Petra, zastanú na schodoch, obrátia sa a pokorne skláňajú hlavu smerom k slnečnému kotúču.“

Znovu tu treba poznamenať, že cirkvi nešlo o zrušenie sviatku, ale o to, aby mu dala nový, kresťanský zmysel. Sviatok 25. decembra jej bol do istej miery nanútený veriacimi, lebo sa zrodil zo starodávnych ľudových zvykov, z reakcie ľudu na ročné obdobia, z túžby pochopiť tajomstvo prírodných premien. Boli to odveké zvyky, hlboko zapísané do tradície pokolení. Nečudo preto, že kresťania, prevažne prostí ľudia, nemohli a nechceli sa s nimi rozlúčiť. Lebo aj keď prijali nové náboženstvo, zostali deťmi prírody. Na druhej strane cirkev, bezmocná proti životaschopnosti týchto sviatkov, bola natoľko múdra, že si ich adaptovala a dala im svoj vlastný zmysel. Takto si kresťanstvo privlastnilo z mitraizmu niekoľko ďalších sviatkov: sviatok sv. Juraja v apríli nahradil pohanský sviatok Parilli, Jána Krstiteľa — pohanský sviatok vody, Nanebevzatie Panny Márie v auguste — sviatok Diany a sviatok Všechsvätých je pokračovaním pohanského sviatku zomrelých.

..................................................................................................................................................

... posledná veta ...

Dokonca ani veriaci ľudia, keby odložili nabok zázraky a pozastavili sa nad ohromujúcou cestou dejín, nemali by mať problémy, aby uverili, že kresťanstvo vzniklo cestou prirodzeného vývoja, pravdaže s tým, že by v tomto vývoji videli prejav božej vôle.

sobota 14. septembra 2019

ČERŇAK, JEFIM BORISOVIČ - TAJNÉ SPOLOČNOSTI

ČERŇAK, JEFIM BORISOVIČ

TAJNÉ SPOLOČNOSTI
(Nevidimyje imperii)

Pravda, Bratislava, 1990
preklad Eva Piovarcyová
prebal Ivan Šimek
1. vydanie, 5.000 výtlačkov
ISBN 80-218-0061-5

politika, záhady, ezoterika,
336 s., čb fot., slovenčina
hmotnosť: 415 g

tvrdá väzba s prebalom
stav: výborný

1,80 € PREDANÉ

*H-6-3*

Práca J. B. Čerňaka, u nás známeho autora knihy Päť storočí tajnej vojny, sa zaoberá rastúcou vlnou iracionalizmu medzi širokými spoločenskými vrstvami, a to v rozličných podobách od mysticizmu až po okultizmus, astrológiu, mágiu a podobne. Ich organizačnou formou sú tajné spoločnosti a sekty, ktorých história často siaha až do staroveku. Autor nám približuje najznámejšie tajné a mystické spoločnosti, hovorí o ich vzniku a cieľoch, hlavných predstaviteľoch, diferenciácii, zámeroch, činnosti a legendách, ktoré o nich kolovali. Sú to katari, templári, bratia Ružového kríža a iní. Dotýka sa aj pôsobenia niektorých významných postáv svetovej kultúry - Bacona a Descarta. Podrobne opisuje činnosť slobodomurárov v Anglicku, Škótsku, Francúzsku, Taliansku a Nemecku, kde sa zameriava najmä na obdobie fašizmu, analyzuje celé jeho ideologické a sociálno-psychologické podzemie, ktoré vplývalo na Hitlera a jeho najbližších spolupracovníkov.

Viaceré časti knihy sú venované analýze súčasného stavu a vplyvu tajných spoločností na život buržoáznej spoločnosti od USA až po západnú Európu, predovšetkým Taliansko, kde aktívne pracovala lóža P-2. Čitateľ sa môže dozvedieť mnoho zaujímavých faktov o činnosti okultných a astrologických spolkov a hnutí, teozofických spoločností, sekte Sun-Moona, ako aj pôsobení medzinárodnej mafie, jej ideológii a politických cieľoch.









OBRODENIE OKULTIZMU

„Satanskú renesanciu“ sprevádzalo „obrodenie okultizmu“. Vo Francúzsku číta dvadsať miliónov ľudí astrologickú literatúru a v krajine pôsobí tridsaťštyritisíc astrológov. Začiatkom päťdesiatych rokov uverejňovalo v USA sto novín horoskopy, roku 1978 stúpol ich počet na dvetisíc. Existujú početné astrologické spoločnosti vrátane takého „vedeckého centra“, akým je Vysoká škola astrologického výskumu. V USA číta astrologickú literatúru štyridsať miliónov ľudí, desaťtisíc osôb profesionálne veští z hviezd a dvadsaťtisíc to robí popri inom povolaní. Západná tlač tvrdí, že bývalý prezident USA R. Reagan sa každý deň radil s astrológom.

Desiatky škôl pripravujú diplomovaných šarlatánov. V NSR sleduje horoskopy dvadsaťdva miliónov ľudí, z toho pätnásť miliónov verí astrologickým veštbám. V Taliansku bolo v sedemdesiatych rokoch desaťtisíc astrológov. Ich služby využívali aj predsedovia vlády G. Andreoti a A. Fanfani. Vo Veľkej Británii naďalej prekvitá Blavatskej výtvor — Teozofická spoločnosť, ktorá má päťtisíc členov a pobočky vo Francúzsku (kde vydáva časopis Modrý lotos), USA a Indii. K nim treba pridať rozličné oddelené spoločnosti, ako napríklad Spojená lóža teozofov, ktorá existuje v Paríži od roku 1909. V Londýne funguje Medzinárodný rád kabalistov, v ktorom je niekoľko tisíc ľudí.

Ako ironicky poznamenal časopis Time, americkým okultistom sa zrejme podarilo uskutočniť starý sen stredovekých alchymistov o premene obyčajného kovu na zlato. Vydávanie Okultného obchodného časopisu sa veru stalo výhodným. Uverejňovali sa v ňom veštby o pohybe kurzu na burze podľa horoskopov, veštenie z kávovej usadeniny a mystických tarokových kariet, odporúčania pri obchodovaní s predmetmi „obrodenia okultizmu“, ved len Metafyzické ústredie v San Franciscu predávalo za milióny dolárov okultnú literatúru a iný tovar, ktorý bol žiadaný v kruhoch stúpencov nových kultov. A to, prirodzene, nerátame predaj týchto „nesmierne užitočných“ vecí v bežných obchodoch.

A aké by to bolo obrodenie, keby pri ňom chýbali bratia Ružového kríža? Starý mystický rád bratov Ružového kríža založil v USA roku 1908 Spencer Lewis. Keď zakladateľ rádu roku 1939 umrel, túto funkciu prevzal jeho syn Ralf M. Lewis. Okrem toho existuje v USA Najvyššia veľká lóža a v pobočkách mimo Ameriky sa vymenúvajú legáti. Vo frankofónnych krajinách je najvyšším legátom doktor filozofie Raymond Bernard. Vedie Veľkú lóžu aj „chrámy“, lóže, kapituly a podobne. Členovia rádu sa delia podľa deviatich stupňov zasvätenia; vodcovia, ktorých vymenúva „krúžok iluminátov“ podľa troch stupňov. Za svojich predchodcov vyhlasuje rád R. Bacona, Leonarda da Vinci, Nostradama, G. Bruna, F. Bacona, Spinozu, Newtona, Pascala, La Fayetta a slávnych fyzikov a chemikov minulého storočia ako Daltona a Faradaya. Krédo rádu je zmesou gnosticizmu, kabaly, alchýmie a iných podobných „vied“. Podľa názoru vodcov rádu sa v jeho činnosti striedajú obdobia „vonkajšej aktivity“ a „spánku“, z ktorých každé trvá stoosem rokov. Nakoľko sa prvý aktívny cyklus začal v Amerike roku 1694 a skončil roku 1801, nastúpilo po vyše storočnom „spánku“ roku 1909 obdobie novej aktivity, ktoré sa zavŕši až v 21. storočí. Je to dlhodobý termín, a preto majú bratia Ružového kríža veru ešte dosť času na „vonkajšiu aktivitu“.

Rád má údajne vyše šesť miliónov členov. Jeho pobočky sídlia v desiatkach kapitalistických krajín. Rád založil aj mládežnícke organizácie. Do lóží dospelých prijímajú mladistvých od pätnástich rokov, „predpríprava“ trvá iba tri mesiace, čo nie je tak veľa, zato každoročné členské príspevky už nie sú také zanedbateľné. Neprístupnosť nebráni rádu mať vlastné vydavateľstvo a vydávať časopis Brat Ružového kríža, v ktorom sa okrem informácií o činnosti bratov v celom svete, o medzinárodných konventoch bratov v rezidencii rádu v San José (Kalifornia) prerokúva pálčivá otázka, či veštenie z ruky a iné oblasti činnosti majú vedecký základ. Čitatelia časopisu môžu dostať práce, ktoré vydáva rád vo forme učeného traktátu Vláda nad životom, určeného záujemcom o „záhady vedomia a fakty, týkajúce sa vlastného »ja«“. „Bratia Ružového kríža,“ presviedča rád, „nehlásajú náboženstvo. Je to starodávne učené bratstvo. Po stáročia ukazovalo mužom

..........................................................................................................................................................

... posledná veta ...

Medzi tajnými spoločnosťami súčasného kapitalistického sveta jestvujú aj syndikáty zločincov, ale to už je osobitná téma.



JAMBRICH, ĽUDO - INDOČÍNA SKRZ NASKRZ I.

JAMBRICH, ĽUDO

INDOČÍNA SKRZ NASKRZ I.
Thajsko, Kambodža
+ Dobré rady ako fotografovať na cestách a dovolenke

Informačné centrum podnikateľov, Žilina, 1999
obálka Tibor Majerčík, Ľudo Jambrich
fotografie Ľudo Jambrich
ISBN 80-88888-64-6

cestovanie, cestopis, fotografovanie,
248 s., čb a far. fot., slovenčina
hmotnosť: 398 g

tvrdá väzba
stav: výborný

2,50 €

*H-6-3*

Dvojdielna publikácia Indočína SKRZ NASKRZ nadväzuje na úspešný cestopis Ľuda Jambricha, Exotické kontinenty Skrz Naskrz. Prvý diel Indočíny nás zavedie do Thajska a Kambodže. Už samotné názvy destinácií napovedajú, že v knihe o ďalekých ázijských krajinách nebude chýbať exotika. Čitateľ v nej však nájde podstatne viac, pretože autor - cestovateľ, publicista a fotograf v jednej osobe dokáže rozprávanie o svojom putovaní obohatiť nielen zaujímavými postrehmi, ale aj napätými situáciami a svojským humorom.

Súčasťou knihy je aj poradenská časť venovaná farebnému fotografovaniu. Dobré rady ako fotografovať na cestách a dovolenke neponúkajú suchú teóriu. Autor svoje bohaté skúsenosti z fotografovania na cestách pretavil do praktických rád a tipov, ktoré podáva záujemcovi o fotografiu jednoduchou a zrozumiteľnou formou. Rady doplnené desiatkami autorových najlepších záberov pomôžu pri fotografovaní tak začiatočníkom, ako aj pokročilým priaznivcom fotografie.

Rady o fotografovaní lektoroval Karol Kállay.











Milí čitatelia, boli ste už vy niekedy v karaoke čiže KTV bare? Nie, nemyslím karaoke Fun-rádia ani inej rozhlasovej stanice. Mám na mysli taký ozajstný, akurátny karaoké bar. Že ste možno aj boli, ale nie ste si istí, pretože neviete presne, ako taký karaoké vyzerá? Dobre, dobre, vidím, že budem musieť začať opisom. Videli ste už zariadenie obývačky? Predpokladám, že áno. Tak si ho predstavte: gauč, konferenčný stolík, jedno alebo dve kreslá, televízor, hi-fi veža s poriadnymi reproduktormi, video a stojan s tuctom kaziet. Ak si to všetko vo vašich predstavách nasťahujete do stiesneného priestoru 3 krát 5 krát 2 metre, intímne ho osvetlíte girlandami drobných žiarovočiek a k stolu si primyslíte niekoľko mikrofónov, z ktorých vedú káble do zosilňovača, pred očami by sa vám malo objaviť Karaoké Ani. Lepšie povedané, jedna z jeho miestností, pretože tam boli takéto priestory tri. Boli si navlas podobné, takže ak túžite po predstave celkom dokonalej, vynásobte si tú prvú miestnosť tromi a výsledok prepojte úzkou tmavou chodbičkou.

Zariadení podobných tomuto sú v Phnom Penhe tucty. Nie je tomu tak dávno, čo Phnompenhčania o podobných inštitúciách ani nechyrovali. Vietnamom podporovaný režim nastolený po zvrhnutí Pol Pota nemal veľké pochopenie pre moderné zábavky, a tak si priaznivci karaoké museli počkať až do deväťdesiateho tretieho. Vtedy s prvými slobodne organizovanými voľbami pod záštitou OSN zavial z najvyšších miest liberálny vetrík, ktorý prial aj karaoké. Táto forma zábavy, pri ktorej si návštevníci môžu zaspievať spoločne so svojim obľúbeným spevákom sa podobne, ako všade vo východnej Ázii rýchlo ujala. KTV-bary začali vyrastať ako huby po daždi a stali sa takou populárnou formou oddychu, že bohatšie firmy ponúkajú svojim zamestnancom bonusy vo forme preplatenia návštevy KTV. Tí čo si prichádzajú zaspievať za vlastné, platia buď hodinovo za prenajatie celej miestnosti, alebo nadrobno, za každú pesničku. Jeden song vyjde tak na 10 Sk.

My sme však platiť nemuseli. Bol som opäť hosťom. Tentoraz Ponaritovým. Z jeho kostnatej tváre sa nestrácal úsmev a ochotne mi porozprával (po slovensky mu to išlo vynikajúco), ako si zvyká po návrate na svoju staronovú vlasť.

„Je to poriadne odlišné než na čo som bol zvyknutý,“ začne opisovať svoj džob. “ Pracujem v stavebnej firme a mám na starosti všetko, jednoducho všetko čo so stavbou súvisí. Robím výpočty, rysujem projekty. Či oceľ, či betón všetko jedno. Keď som inžinier, mal by som to vraj vedieť. Okrem toho mám na starosti kontakt so zákazníkmi a aj stavebný dozor.“ Poklepe si na mobil pri boku. „Naša firma je na miestne pomery moderná, napriek tomu, že je čisto kambodžská. Zamestnávateľ nám napríklad dáva motorky aj na domáce používanie, alebo prepláca návštevy nočných podnikov. Na druhej strane, práva zamestnanca, sociálne alebo zdravotné dávky tu neexistujú. Ja robím nonstop, bez voľnej soboty a nedele. Ani na dovolenku nemám žiadny nárok. Občas dostaneme vo firme voľno, ale to závisí plne od dobrej vôle majiteľa. Môže dať, ale nemusí. Za to zarobím tak 200 dolárov mesačne, čo je tu pre mnohých ročný plat, takže som na tom veľmi dobre.“

Ponaritova firma bude mať v blízkych rokoch plné ruky práce. Dve tretiny budov boli v Phnom Penhe poškodené, prakticky všetky sú v dezolátnom stave. Podobne je to aj s inžinierskymi sieťami, o ktorých zničenie sa polpotovci postarali. Strach o miesto Ponarit mať nemusí. V Kambodži je akútny nedostatok vzdelaných pracovných síl. V Roku nula a v tých štyroch, ktoré nasledovali, bolo zavraždených 20 000 inžinierov a skoro všetci architekti. Jeho rodičom sa však podarilo prežiť a na miesme pomery sa im darí vcelku úspešne.

„Ako rodina sa nemôžeme na núdzu sťažovať. Otec pred rokmi emigroval do USA a za peniaze čo poslal sme si otvorili toto KTV. Nie je to žiadny luxusný podnik, ale mojej matke a sestre to na živobytie stačí. Keď sa k tomu pridá ešte môj zárobok, je to fajn.“

Využil som príležitosť, aby som sa priamo od prameňa dozvedel niečo bližšie o tomto druhu podnikania.

„Zriadiť karaoké nie je až taký problém. Potrebuješ nejakú miestnosť, zariadenie, video, televízor. To je základná konfigurácia. Ak máš vyššie ašpirácie, musíš zamestnať obsluhu. Dievčatá, ktoré nosia zákazníkom nápoje, prípadne im spievajú. V mnohých podnikoch ich služby idú ešte ďalej, to však nie je náš prípad, my

GALSKÝ, DEZIDER - HAZARD PANA LESSEPSE

GALSKÝ, DEZIDER

HAZARD PANA LESSEPSE

Svoboda, Praha, 1966
obálka Miloslav Jágr
1. vydanie, 63.800 výtlačkov

politika, história
180 s., čeština
hmotnosť: 292 g

tvrdá väzba s prebalom
stav: dobrý

1,30 €

*H-6-3*

Každá doba má svá dobrodružství a dobrodruhy. Osmnácté století dalo světu poslední skupinu slavných mořeplavců, kteří na korábech objevovali ještě neobjevené. Dobrodruzi devatenáctého století, kdy vrcholí období liberálního kapitalismu a začíná éra imperialismu, jsou z rodu Cyruse Fielda, který financoval riskantní podnik položení prvního kabelu mezi Amerikou a Evropou, zkrachovaného diplomata Ferdinanda Lessepse, který se stal ve vědomí několika generací stavitelem, inženýrem, tvůrcem, strůjcem a otcem největší stavby období liberálního kapitalismu a největší korektury přírody v dějinách lidstva vůbec...








Setkání pana Ferdinanda de Lessepse s rytířem Aloisem Negrellim von Moldelbe


Přišel čas jet do Paríže i z jiného důvodu. Konečně bylo třeba odstranit z cesty Studijní společnost, která se drze vetřela do přízně císařského dvora, kde přece on má všechny předpoklady hrát první housle. Studijní společnost mu připadala jako brzda a balast v jeho podnikání.

Dne 30. dubna opustil Káhiru. Těsně před odjezdem odevzdal Mehmedu Saídovi návrh projektu průplavu vypracovaný inženýrem Linantem a Mugelem s tím, že tento návrh předloží k posouzení nej lepším evropským odborníkům. Po dobrozdání věhlasných inženýrů z Anglie, Francie, Rakouska a jiných zemí zahájí se okamžitě upisování akcií. A pak bez prodlení začne se kopat na šíji. Mehmed Saíd dal na oplátku za toto optimistické prohlášení Lessepsovi vyhotovit francouzský opis koncese z 30. listopadu 1854.

Hned po příjezdu do Paříže se dal Lesseps do práce a než se Enfantin a Arlés-Dufour stačili vzpamatovat, získal bez větší námahy všechny vlivné kruhy na svou stranu. Studijní společnost vylíčil jako skupinu podivínů, neschopných jakékoli seriózní akce. U císařského dvora to byla pro něj maličkost podat posudek o bývalém saint-simonovci, který byl za své pochybné mravní názory v době Ludvíka Filipa dokonce odsouzen. A co by císařovna Evženie neudělala pro svého příbuzného!

Když se Enfantin dověděl, v jakých barvách ho vylíčil Lesseps u dvora, dožadoval se audience u císaře. Ale Napoleon III. pro něj neměl čas. A kamkoli se Enfantin obrátil, našel zavřené dveře, přibouchnuté Lessepsem. Arlés-Dufour se chtěl s Lessepsem sejít, aby si vzájemně vysvětlili trapné nedorozumění. Ale Lesseps nestál o setkání se Studijní společností, ani s Arlés-Dufourem osobně.

Francouzská skupina dlouho tajila před německou skupinou, jak se věci mají s Lessepsem. Celá věc jí byla vrcholně nepříjemná a stále čekala, že se přece nějak urovná.

A pak se stalo toto.

Dne 5. května 1855 napsal Lesseps dopis baronu Bruckovi, bývalému řediteli Terstského Lloydu a tehdejšímu ministrovi obchodu:

»Jeho Výsost vicekrál mne pověřil, abych vám sdělil, že zapsal vaše jméno a jméno pana Negrelliho na listinu zakladatelů podniku. Vicekrál by nemohl najít významnější a silnější ochránce než skvělého rakouského ministra a slavného inženýra staveb v Lombardii a Benátkách.«

Byl to zjevný tah na rozbití Studijní společnosti.

Když se o tom Arlés-Dufour dověděl, napsal Lessepsovi poslední dopis:

»Zdá se, že jakákoli spolupráce v budoucnosti je nemožná a vyloučená. Nebudu se do vašich záležitostí již míchat, ale žádám vás současně, abyste mne také nechal bez povšimnutí. jsem přesvědčen, že mne znáte natolik, abyste věděl, že přijímám přerušení spojenectví, které jsem považoval za tak vážné jako sám cíl, s hlubokým smutkem.«

Ve své obsáhlé odpovědi se Lesseps znovu vrací k starému argumentu, že Studijní společnost je historická záležitost a není jí ničím zavázán. »A konečně nepovažuji současnou záležitost Suezského průplavu za svou. Je záležitostí egyptského vicekrále, jako konec konců bude v budoucnosti záležitostí celého světa.«

Arlés-Dufour ještě udělal jeden pokus o záchranu prakticky již mrtvé Studijní společnosti. Napsal německé skupině otevřeně, jak se Lesseps zachoval, a navrhoval schůzku Studijní společnosti u příležitosti Světové výstavy v Paříži v letních měsících roku 1855. Na programu mělo být oživení činnosti a změna Společnosti nyní již ve stavební společnost.

Schůzka se konala až v září a její průběh plně obrážel bezradnost vedení Společnosti. Negrelli, Talabot a Stephenson nebyli jednotni v názoru, jaký průplav vybudovat. Negrelli byl v zásadě pro prokopání přímého spojení obou moří bez jakýchkoli zdymadel, Talabot byl pro průplav se zdymadly a Stephenson, který podlehl atmosféře londýnských vládních kruhů a měl před časem zajímavý důvěrný rozhovor s lordem Palmerstonem, byl vůbec skeptický k celé záležitosti, a když už, tak se přikláněl k průplavu nepřímé-

..........................................................................................................................................................

... posledná veta ...

Snad u nejmladší generace slovo Suez vyvolá přece jen asociaci s ušlechtilou odvěkou touhou lidstva aperire gentibus terram.



TERNER, ERICH - STÁT IZRAEL

TERNER, ERICH

STÁT IZRAEL

Svoboda, Praha, 1990
edícia Encyklopedický přehled
obálka Anna Kubů
1. vydanie, 15.000 výtlačkov
25-026-90

geografia
64 s., čeština
hmotnosť: 63 g

mäkká väzba
stav: mierne pokrčené

0,70 €

*H-6-4*





SMOLÁK, VLADIMÍR - FRANCÚZSKO-SLOVENSKÝ A SLOVENSKO-FRANCÚZSKY VRECKOVÝ SLOVNÍK

SMOLÁK, VLADIMÍR
HRČKA, ONDREJ

FRANCÚZSKO-SLOVENSKÝ A SLOVENSKO-FRANCÚZSKY VRECKOVÝ SLOVNÍK

Slovenské pedagogické nakladateľstvo, Bratislava, 1980
4. vydanie, 24.850 výtlačkov
64-430-80

slovníky prekladové
872 s., slovenčina, francúzština
hmotnosť: 465 g

tvrdá väzba, malý formát
stav: veľmi dobrý

2,00 €

*H-6-4*





VOGRALIK, VADIM GABRIELEVIČ - AKUPUNKTURA

VOGRALIK, VADIM GABRIELEVIČ
VOGRALIK, MICHAIL VADIMOVIČ

AKUPUNKTURA
bodová reflexní terapie
(Punkturnaja refleksoterapija Čžeň-czju)

Avicenum, Praha, 1992
preklad Ivan Heidler, Václav Kajdoš
obálka Miloš Kašpárek, Milan Jílek
ISBN 80-201-0196-9
1. vydanie, 15.000 výtlačkov

zdravie, alternatívna medicína, akupunktúra, zdravotnícka literatúra,
351 s., 133 čb obr., čeština
hmotnosť: 570 g

tvrdá väzba
stav: uvoľnená väzba, knižničné pečiatky

2,50 € PREDANÉ

*bib14* in *H-kris*






GIBBON, LEWIS GRASSIC - ŠKÓTSKA SÁGA 3 - SIVÁ ŽULA

GIBBON, LEWIS GRASSIC

ŠKÓTSKA SÁGA 3 - SIVÁ ŽULA
(A Scots Quair - Grey Granite)

Pravda, Bratislava, 1978
preklad a doslov Miroslava Majerčíková
prebásnil Ján Turan
prebal Emil Bačík
1. vydanie, 15.000 výtlačkov
75-067-78

beletria, román
224 s., slovenčina
hmotnosť: 312 g

tvrdá väzba s prebalom
stav: dobrý

0,10 € darované THCK

*cesvo*

V treťom diele Škótskej ságy sledujeme pohnutý osud ovdovenej Chris Colquohounovej, ktorá sa po manželovej smrti ocitne spolu so synom takmer bez prostriedkov. Mladý Ewan chápe matkino neľahké položenie a rozhodne sa, že zanechá sny o archeológii a stane sa učňom v hutách Gowans a Gloag v neďalekom meste Duncairne. Chris sa presťahuje za ním, a aby oboch uživila, stane sa spolumajiteľkou neveľkého penziónu.

Mladá pekná žena priťahuje všeobecnú pozornosť mužov, ale trpké životné sklamania — smrť dvoch manželov — spôsobili, že Chris netúži vydať sa znovu, hoci zavše zatúži po láskavom slove a chlapskej nehe.

Ewan, doteraz uzavretý, vážny chlapec, pohrúžený do vlastného sveta, sa ocitá v prostredí, jemu neznámom. Spočiatku so mu protiví drsná spoločnosť výrastkov z periférie. Pod vplyvom Elien Johnsovej, mladej učiteľky, si začína všímať sociálne problémy, ktoré mu boli dovtedy cudzie. Postupne sa mu otvárajú oči, a keď na vlastnej koži spozná pravú tvár spoločnosti rozdelenej na tých, čo majú právo na všetko, a no tých, čo sú odsúdení na bezprávie, vzbúri sa. Stráca však svoju lásku Elien.

Jeho matka Chris sa z vďačnosti za synovu záchranu vydá za človeka, ktorý jej nezištne pomohol. Manželia sa však po čase rozchádzajú a Chris sa navracia do rodného kraja, k prírode, ktorá jej po celý život bola priateľom najbližším.






Dôstojný pán MacShilluck si trocha odkašlal a zaváhal: „Nie celkom tak, tomu by ste vy nerozumeli. Ach, čože, vojna je v nejednom ohľade užitočná. Rozprával som vám už ten príbeh o ošetrovateľke a vojakovi, ktorého poranilo na isté miesto, holubička moja?“

A gazdiná, ktorá to počula len sto ráz, postojačky, posediačky, poležiačky, na poschodí aj v prízemí, v kuchyni a raz i v kúpeľni, pokrútila hlavou a tvárila sa, že nevníma, musí sa starať o svoje živobytie a už dávno si zvykla na ten pohľad, ktorý sa zjavoval v MacSchiliuckových očiach; kedysi si raz v takej bláznivej chvíli pomyslela, že ten pohľad páchne tým najodpornejším zo všetkých zápachov...

Sudca Brown vyhlásil, že na vine bol ten hlupák policajný náčelník, prečo nemal poruke dosť policajtov? Robotníci nie sú zlí, aj keď ich zviedli červení; keby boli dôverovali svojim prirodzeným vodcom, ako napríklad jemu, neboli by v takej kaši - utopili majstra, ktorý bol vždy dobrým labouristom, a hádzali policajtom do očí čierne korenie! Mali čakať, kým sa dostane k moci ďalšia labouristická vláda...

Policajný náčelník povedal, že na vine bol ten mizerný inšpektor, vravel mu, aby si dal pozor na nepríjemnosti u Gowansa. Hádzať korenie chlapom do očí - panebože, nabudúce budú strieľať z revolverov. Povie mestskej rade, že ak nebude mať plnú moc...

Starosta zašiel autom na svoju pílu, aby ušiel tomu rozruchu a napätiu, a prechádzal sa hore-dolu, na dlhej bezvýraznej tvári kyslý výraz, kým nenatrafil na Aka, ako skúša sústruh. „Čítal si dnešného Bežca?“ A Ake sa spýtal, čo tam bolo, a starosta mu povedal o vražde v prístave, štrajkujúci utopili starého majstra Edwardsa, a potom hádzali polícii do očí korenie. Ake povedal, že to čítal a nijako ho to nedojíma, sviňa je sviňa, či už ho nájdu napuchnutého a utopeného v duncairnskom prístave, alebo ako znásilňuje za plotom vrieskajúce dievča... A starosta náhlivo zaodŕhal a Ake si pomyslel, ak niekedy pôjde sám za tmavej noci a stretli by sa. sa, Ake s holými päsťami a Jimmy s nožom, mal by asi malú šancu dostať sa domov so zdravou kožou...

Redaktori a korektori zívli a zamrmlali, Piddlovi sa podaril kúsok, zohnal fotografiu toho utopeného Edwardsa. Čo keby tak v nasledujúcich dňoch umlčali nadobro aj zopár policajtov? — takého poltucta utopených, to by nebol zlý titulok. Ten fígeľ s tým korením bol šikovný, náčelník z toho bude iste obviňovať červených. Treba povedať poslíkovi, aby vyhľadal Treasovu fotografiu, stavme sa, že ho zatkli...

Chris si prečítala správy a pomyslela si, akoby sa jej to netýkalo: „Strašné... Ešte tri dni a rozhodne sa o tomto dome. “

Prečítal si to celý Cowgate a v kolónii aj uličke ozval sa čudný zvuk, odrážal sa ako poletujúci prach, skrúcal sa a ligotal a poskakoval sem a ta, raz do Footforthie, raz do Kirriebenu, výbuchy smiechu a nadávky, doparoma, akýsi figliar vybabral s polišmi. A hladní nezamestnaní, čo sa rozhodli prikradnúť sa k fabrike, vkĺznuť do brány a pousilovať sa uchmatnúť robotu nejakému štrajkujúcemu, si trocha pohladili bruchá, napuchnuté od hladu... no nič, znova to musia skúsiť s podporou v nezamestnanosti ...

Červený predák Jim Trease sa zachechtal a zavolal na svoju ženu, aby mu priniesla čižmy. „Asi o hodinu po mňa prídu. Poponáhľaj sa s raňajkami, dobre? Kým na policajnej stanici skončia s vypytovaním, riadne vyhladnem. “ Jeho žena sa spýtala: „Čože, už zasa majú niečo proti tebe?“ pokojne, ani okom nemihla, už ho toľko ráz

.......................................................................................................................................................

... posledná veta ...

Sedela však ďalej, svetlá po jednom zhasínali, strhol sa dážď a začal biť do kameňov oko nej, pršalo celú tú noc, čo tam sedela, a teraz už necítila dotyk dažďa, ani nepočula pískanie cíbikov poletujúcich naokolo.