Vitajte v mojom antikvariáte!

Chcete mať prehľad o najnovších prírastkoch? Zadajte svoju e-mailovú adresu do kolónky "Prírastky kníh na e-mail" v ľavom stĺpci a na váš e-mail príde maximálne jedna správa denne.

Alebo sa staňte členom stránky na Facebooku.
https://www.facebook.com/groups/ripakovantikvariat/
Vyberte si to, čo je Vašej duši najbližšie.

Ak sa Vám niečo zapáči, napíšte mi na
riporipo@gmail.com
Postup bude nasledujúci :

a.) uveďte tituly, o ktoré máte záujem
b.) uveďte Vašu adresu, prípadne telefón
c.) skontrolujem dostupnosť kníh a následne vám pošlem pokyny na platbu vopred. Na dobierku, po zlých skúsenostiach, neposielam.
d.) Dáte mi avízo o zrealizovaní platby.
e.) Po obdržaní platby na môj účet vám knihy do troch dní posielam

Jednoduché, však? )

ANTIKVÁRIUM (magyarul)

Ha Magyarországról van, és bármelyik könyv érdekelné, kérjük írjon a riporipo@gmail.com címre. A könyvek küldhetök postán. Ha átutazóban van Kassán, a megrendelt könyveket személyesen is átveheti.

utorok 4. júla 2017

SEBESTYÉN, GYULA - A MAGYAR NEMZET TÖRTÉNETE

SEBESTYÉN, GYULA

A MAGYAR NEMZET TÖRTÉNETE
Polgári és felsőbb leányiskolák
számára

Méhner Vilmos Kiadása, Budapest, (1889?)

učebnice
176 s., maďarčina
hmotnosť: 298 g

tvrdá väzba
stav: dobrý, podčiarkovaný text ceruzou

2,00 €  DAROVANÉ

*zelda* (in *X01*)



ŠRÍ ŠRÍMAD A. Č. BHAKTIVÉDANTA SVÁMI PRABHUPÁDA - CESTA ZA POZNÁNÍM

ŠRÍ ŠRÍMAD A. Č. BHAKTIVÉDANTA SVÁMI PRABHUPÁDA

CESTA ZA POZNÁNÍM
(The Quest for Enlightenment)

The Bhaktivédanta Book Trust International, 2006
ISBN 978-80-903829-1-6

náboženstvá východné, náboženská literatúra, filozofia,
352 s., čeština
hmotnosť: 265 g

mäkká väzba
stav: veľmi dobrý

predané

*zelda*  in **S1P**

V této knize zvané Cesta za poznáním nám Šríla Prabhupáda ukazuje skutečnou cestu osvícení a zve nás, abychom se po ní vydali - z temnoty noci materialismu do zářícího dne transcendence. Šríla Prabhupáda je široce uznáván učenci a duchovními vůdci jako nejvýznamnější novodobý učitel indické kultury a filosofie a je tedy dokonalým průvodcem a společníkem na naší cestě k osvícení.





pondelok 3. júla 2017

HIKMET, NÁZIM - BOJUJÚCE SRDCE

HIKMET, NÁZIM

BOJUJÚCE SRDCE
Výber z poézie

Slovenský spisovateľ, Bratislava, 1951
preklad Jozef Blažkovič, Pavol Horov
doslov Jozef Blažkovič

poézia
102 s., slovenčina
hmotnosť: 146 g

mäkká väzba s prebalom
stav: dobrý, prebal natrhnutý, knižničné pečiatky

2,00 € PREDANÉ *zelda* 




ANGINA PECTORIS

Hoci je polovička srdca môjho tu, 
druhá je, doktor, v Číne, 
v armáde, ktorá sa valí, 
valí sa k Žltej rieke.
A každé ráno na svitaní 
srdce mi, doktor, v Grécku 
zbabelá guľka vraha raní.
A potom, keď už všetci 
sa vo väzenskej nemocnici v spánok ponoria, 
tu moje srdce zájde do malého domku v Čamlidži, 
každú noc, doktor.
Veď ja už neviem celých desať liet,
čo by som svojmu úbohému ľudu mohol dať,
mám iba jedno jabĺčko, pán doktor,
len jedno jabĺčko červené,
len svoje srdce.
Cez mreže cely hľadím do noci,
no hoci na mňa samotou stien žalár útočí,
svit hviezdy ďalekej chveje sa v mojom srdci.
Nie kôrnatenie, nikotín, nie žalár ma tu morí, 
pre tamtie veci, doktor môj, 
pre tamtie veci ostatné 
ma moje srdce bolí.

(1948)

DVADSIATE STOROČIE

Môcť teraz zaspať,
na sto liet zaspať, milý môj...
Nie, nedesí ma moje storočie,
nezradím nikdy boj.

Biedne je moje storočie,
tvár jeho hanbou horí.
Smelé je moje storočie, 
hrdinské,
veľké,
krásne.
Som hrdý na to, že som prišiel na svet 
práve v tomto veku dvadsiatom, 
že sa môžem jeho synom zvať.
Stačí mi,
že mi dnes už nikto nezabráni
biť sa v radoch Strany 
za nový, krajší svet...
To bude, milý, za sto liet...
Nie, skorej, hodne skorej.
Umrie a znova narodí sa,
posledné jeho roky budú nádherné a krásne,
strašlivá moja noc sa mocne v ráno prevalí — 
jak tvoje oči, milá, storočie naše zažiari
a zjasnie...

(1948)

HAĽAMOVÁ, MAŠA - BÁSNE

HAĽAMOVÁ, MAŠA

BÁSNE

Slovenský spisovateľ, Bratislava, 1957
edícia Pôvodná poézia
obálka Irena Tarasová
2. vydanie, 1.700 výtlačkov

poézia
96 s., slovenčina
hmotnosť: 192 g

tvrdá väzba
stav: dobrý, bez prebalu, na frontispice neautorské venovanie

2,00 € PREDANÉ

*zelda*  in **S1P**





LÁSKA

Napísať literami hviezd 
len slovo v oblohy oko! 
Napísať mocne, vysoko, 
aby ho nikto nemohol zniesť.

Aby večne bolo čisté, 
nepadlo v priepasti blata — 
napísať literou zlata 
v diaľavy, výšky striebristé:

Milujem!


Z VEČERA
Bojím sa večera! 
Večer vždy zdá sa mi, 
že tam — poblíž dverí 
zuby na mňa cerí, 
ohňom oka mámi, 
strnule pozerá.

Bojím sa večera. 
Podvečer prichodí.
V užaslom trude 
len čakám, čo bude — 
kým vyjde na schody, 
pot z čela si stiera.

Bojím sa večera. 
Mladosť vo mne volá, 
ale drží — Ona!
Pod klopom jej zvona, 
darmo — nič nezdolá. 
Hrozná to príšera. 
Bojím sa večera. 
Bojím sa večera!


FIGULI, MARGITA - TRI GAŠTANOVÉ KONE

FIGULI, MARGITA

TRI GAŠTANOVÉ KONE

Smena, Bratislava, 1967
doslov Michal Chorváth
ilustroval Vincent Hložník
prebal Vincent Hložník, Miroslav Váša
1. vydanie, 10.500 výtlačkov

beletria, novela
148 s., slovenčina
hmotnosť: 205 g

tvrdá väzba s prebalom

5,00 € stav: dobrý, prebal ošúchaný, lepený

PREDANÉ  stav: prebal po krajoch poohýnaný, kniha v dobrom stave*zelda*

Tri gaštanové kone od Margity Figuli patria k vrcholným dielam slovenského naturizmu. Novela naplno rozvinula kľúčové motívy slovenského naturizmu – normy, implikované prírodou v konflikte s normami, diktovanými civilizáciou, ambivalentná etika prírodného človečenstva, epické skúmanie významových možností prírodného či pohanského fatalizmu v kontraste s kresťanskou civilizáciou. Novela ponúka klasický trojuholník dvoch mužov a ženy, v ktorom víťazí čistá láska.





DVA ĽUDSKÉ ŽIVOTY SOM MAL V MOCI, MAGdalénin a svoj. Vedel som, že nijaký zázrak nás nevytrhne z položenia, v akom sme sa nachodili. Bolo mi jasné od prvopočiatku, že len vlastnou húževnatosťou dosiahneme to, po čom sme túžili celým srdcom. Prvý krok mal som spraviť ja, mal som splniť sľub, ktorý som dal Magdaléne.

Po návrate do Žiliny vymienil som si teda, že už nebudem chodiť do krajov obzerať hory, ale že zostanem pracovať na píle. Veď i tam sa našla robota pre mňa. Vo voľnom čase po práci zamýšľal som si postaviť domček.

Hneď v prvú nedeľu vybral som sa do neďalekej rodnej obce. Vyhľadal som pusté priestranstvo, kde kedysi stál, a potom zhorel dom mojich rodičov. Pri pohľade naň sňal som klobúk a s obnaženou hlavou stúpil som ako na posvätné miesta. V pamäti ožil mi obraz, ako v plameňoch prišli o život otec i matka. Mňa zachránili dobrí ľudia, no po tom nešťastí zostal som navždy sirotou. Celý krušný život preletel mi mysľou, ako som tam stál so skloneným čelom sťa nad hrobom. V dojatí, ale s pevným predsavzatím prisahal som pri hroznej smrti rodičov a pri živote Magdalény, že tento priestor premením na radosť a na džavot detí. Chcel som sa pričiniť o to zo všetkých síl, i keď som vedel, že ma čaká úmorná robota. Poobzeral som sa dookola. Pohorenisko bolo zarastené trávou, pŕhľavou, burinou a zahádzané kamením. Sám by som si veru neporadil, nuž zašiel som k ujcovi a ujčinej. Boli to jediní moji blízki príbuzní v tejto obci.

- Neuveriteľná vec, že prichodíš, Peter! - vykríkol ujček, keď ma zočil, a ujčinka sa mi hodila okolo hrdla.

- Dom by som si chcel postaviť na starootcovskom, - priznávam sa hneď po zvítaní. 

- Veru sa ti patrí, - povedali obaja naraz, a ujčinke vtisli sa ešte aj slzy do očí.

Našiel som v nich oporu. Pritúlili ma v komore, kam som sa presťahoval, a potom už stade každý deň som chodil do práce. Ujček prejavoval nevídanú horlivosť.
Hneď sa pribral vymerať základy pre chalúpku. Spolu sme pozabíjali kolíky do zeme ako znaky.

Ľudia sa pristavujú pri nás a vypytujú:

- Vari sa len nevraciaš na rodičovské, Peter?

Prikyvujem s úsmevom.

Pristavujú sa aj dievčatá a žartovne, ale i túžobne vyzvedajú sa, či sa potom ožením, keď budem mať dom. Ujčiná im očami odpovedá namiesto mňa a nevie, že zbytočne zapaľuje nádeje v nich. Ani pre tú najkrajšiu nevyhostil by som Magdalénu zo svojho srdca.

Ako len vládzeme, ponáhľame sa dom stavať. Ustavične ho nosím v mysli, či už preberáme pre pílu plte na Váhu, alebo nakladáme dosky do vozňov na železničnej stanici. Aby moje drobné stavisko skoršie rástlo, predlžujem si deň nocou. Čochvíľa dokončíme kopanie základov. Kým som ja bol v práci v Žiline, ujček sa snažil vždy ma niečím prekvapiť. A tak doviezol prvú fúru dreva z horičky, čo mi zostala po rodičoch, a do bývalého dvora, čo sa teraz dvoru ani nepodobal, postavil kobyliny na kresanie. Krešeme i pri mesačnom svetle.

Mládenci idú v skupine od dievčat popri nás. Jeden od nich odskočí a núka sa:

- Pomôžem ti, Peter.

Prijímam s vďačnosťou, lebo síl niet nikdy nazvyš. Musel som poriadne napínať svaly. Iste to vedeli všetci, lebo zrazu sa začalo po dedine rozprávať, že sa statočne držím a že by mi mali pomôcť. O niekoľko dní začali sa mládenci striedať. Pomohli mi vymurovať z kameňa podstavok na domci a začali sme naň klásť okresané brvná.

Najradšej by som bol mal domec do zimy ako-tak pod strechou, aby do neho nepršalo a zbytočne nemokol. Ale naraz dovalilo sa na mňa to najhoršie, zápas s peniazmi. Ujček mi ponúkol niekoľko svojich grošíkov na šindeľ, veď že mu potom vrátim. Nezostávalo iné, len ešte väčšmi vypnúť sily a nejakým činom zvýšiť zárobok na píle. Púšťam sa do roboty aj cez poludňajšiu prestávku. Darmo ma chlapi napomínali, aby som si oddýchol, lebo že sa pripravím o zdravie. Zavše sa vraciam z píly k domu v rodnej dedine s poslednými silami. Lenže musím vydržať, musím splniť, čo som sľúbil Magdaléne. 

GRIGULEVIČ, IOSIF ROMUAĽDOVIČ - PÁPEŽI 20. STOROČIA

GRIGULEVIČ, IOSIF ROMUAĽDOVIČ

PÁPEŽI 20. STOROČIA
(Papstvo vek XX)

Pravda, Bratislava, 1987
preklad Jirka Vašinová, Anton Eliáš
edícia Členská knižnica Pravda
prebal Jozef Szabó
2. vydanie, 22.000 výtlačkov

náboženstvo, dejiny,
464 s., čb fot., slovenčina
hmotnosť: 405 g

tvrdá väzba s prebalom

PREDANÉ stav: veľmi dobrý, nečítaná *zelda*
 PREDANÉ stav: dobrý, prebal ošúchaný *zukol5*

Sovietsky autor I. R. Grigulevič patrí medzi najlepších marxistických znalcov dejín Vatikánu, najmä náboženskej a politickej činnosti pápežov. V knihe Pápeži 20. storočia sa zaoberá dejinami cirkvi a pápežstva v našom storočí. Ukazuje katolícku cirkev prostredníctvom biografií pápežov — od Pia IX. až po terajšieho najvyššieho predstaviteľa katolíckej cirkvi Jána Pavla II. Okrem toho autor analyzuje najdôležitejšie pápežské encykliky a iné dokumenty a skúma otázky dogmatickej i politickej orientácie katolíckej cirkvi.

Kniha je spracovaná na základe hlbokej znalosti širokého okruhu príslušnej literatúry, ako aj cirkevných dokumentov. Má populárno-vedecký charakter a je napísaná živým jazykom. Jej 1. vydanie sa stretlo s veľkým ohlasom.





„DEJINY KONKORDÁTOV SÚ DEJINAMI ZÁRMUTKU“

Nádeje Pia XI., že sa katolícka cirkev pod jeho vedením stane rovnoprávnym spojencom fašistických vlád a za ich pomoci obnoví svoje pozície, sa nesplnili. Fašisti využili cirkev na uchopenie moci a rozbitie robotníckeho hnutia. Z toho však vôbec nevyplývalo, že boli ochotní uzavrieť rovnoprávne spojenectvo s katolíckou cirkvou alebo dodržiavať všetky jej programové direktívy.

Fašistickí predáci — tak ako svojho času Napoleon a Bismarck — chceli, aby sa duchovenstvo a pápež bezpodmienečne podriadili ich vôli. Nedôverovali laickým organizáciám cirkvi, ako bola Katolícka akcia, lebo sa obávali, že sa v nich môžu skoncentrovať opozičné sily a stať sa hrozbou pre ich režim. Postupne, ako sa tieto režimy upevňovali, Hitler a Mussolini vyvíjali čoraz väčší nátlak na cirkevnú hierarchiu a Pia XL, aby dosiahli rozpustenie katolíckych organizácií a prijatie takých odióznych fašistických teórií, ako bol rasizmus a antisemitizmus; s tým však ani vrcholne reakčný Pius XI. nemohol súhlasiť. Bolo mu jasné, že by to poprelo kozmopolitickú ideológiu cirkvi a úplne podlomilo jej pozície v USA i v ďalších buržoáznych krajinách. Proti tomuto bezpodmienečnému podriadeniu sa fašizmu mala námietky aj časť talianskeho duchovenstva a katolíckych činiteľov, ktorí sympatizovali s buržoáznou demokraciou. Aj Mussolini aj Pius XI. sa pokúšali dokázať, že lateránske zmluvy nie sú výsledkom vzájomných ústupkov. Podľa názoru Pia XI. utvorenie „nezávislého“ Vatikánu vôbec neznačilo, že sa pápežstvo zrieka vedenia katolíckeho hnutia v Taliansku, a pri prvom Mussoliniho pokuse zosilniť fašistickú kontrolu nad týmto hnutím dal sa podráždene brániť svoje práva a výsady.

Okrem toho utvorenie trpasličieho cirkevného štátu mnohých katolíckych hierarchov a cirkevných činiteľov jednoducho šokovalo, pretože snívali o obnovení niekdajšieho veľkého pápežského štátu. Hoci Pius XI. vytrvalo dokazoval, že malá rozloha pápežského štátu je pre cirkev výhodná, lebo v takom štáte niet sociálnych problémov, a teda nie je potrebné riešiť ani sociálne konflikty, odstraňovať nezamestnanosť, potláčať štrajky a pod., tento argument na starých „sanfedis-tov“ nezapôsobil. Podľa nich pápež podpísaním lateránskych zmlúv urobil fašistickému Taliansku veľmi veľké ústupky.

Lenže zďaleka nie všetci fašisti boli s lateránskymi zmluvami spokojní. Mnohí sa pokladali za antiklerikálov a chceli si vyrovnať účty s členmi katolíckej Ľudovej strany. Mussolini musel tieto nálady zobrať na vedomie. V nijakom prípade si nechcel vyslúžiť povesť kajúcneho hriešnika, ktorému pápež odpustil. Na verejnosti sa správal k Piovi XI. povýšenecky, dokonca až vyzývavo. Ako sme už povedali, po podpísaní lateránskych zmlúv Mussolini pápeža ani nenavštívil. Vlastne ani raz sa s ním nestretol. Vyvolávalo to dojem, že obidvom stranám je akosi trápne to, čo vykonali.

Tieto protirečenia sa odzrkadlili aj v Mussoliniho prejave 13. mája 1929 venovanom uzavretiu lateránskych zmlúv. Mussolini sa síce vystatoval, že utvorením Vatikánskeho štátu sa definitívne pochovala „rímska otázka“, no zároveň jednoznačne vyhlásil, že aj keď má katolícka cirkev v talianskom štáte dominujúce postavenie v živote ľudu, vo vzťahu k štátu vôbec „nie je suverénna ani slobodná“ a že vzdialenosť Vatikánu od Ríma nie je o nič menšia ako vzdialenosť Vatikánu

FORNOVÁ, AMINATTA - SPOMIENKY NA LÁSKU

FORNA, AMINATTA

SPOMIENKY NA LÁSKU
(The Memory of Love)

Ikar, Bratislava, 2013
preklad Martina Zrubáková
ISBN 978-80-551-3585-4

beletria, román
528 s., slovenčina
hmotnosť: 465 g

tvrdá väzba s prebalom
stav: výborný

PREDANÉ

*zelda* in **S1Z**

Štyridsiatnik Adrian Lockheart, psycholog so súkromnou praxou, sa rozhodne odísť z Británie, uniknúť z pút krachujúceho manželstva i pomerne úspešnej, no stagnujúcej kariéry. Do hlavného mesta Sierry Leone prichádza krátko po skončení občianskej vojny, a hoci si to nepriznáva, dúfa, že práve tu si vyrieši svoje problémy. Postupne objavuje exotickú krajinu, kultúru, vzťahy, postoje k životu, zdraviu i smrti, no aj pôsobenie Európanov v tejto africkej krajine, ktoré je často zištné, rasistické a poháňané túžbou po lacných sexuálnych dobrodružstvách.

V nemocnici sa spriatelí s mladým charizmatickým chirurgom Kaiom Mansarayom, ktorý žije len prácou a spomienkami na svoju veľkú lásku Nenebah. Adrianovým prvým pacientom je umierajúci bývalý profesor histórie Elias Cole. Ten Adrianovi postupne vyrozpráva svoj kontroverzný dvojgeneračný životný príbeh, osudovo poznamenaný láskou k žene svojho kolegu Saffii. Jeho rozprávanie sa odvíja na pozadí dramatických historických udalostí, ale odkrýva aj obraz krajiny zničenej občianskou vojnou a priepasťami, ozajstnými aj pomyselnými, ktoré nepreklenie nijaký most. Aj Adrian tu nájde svoju lásku, pôvabnú hudobníčku Mamakay so záhadným pôvodom...

Spomienky na lásku pútavým spôsobom zachytávajú osudy obyčajných ľudí v neobyčajných situáciách, zradu, ľahostajnosť i statočnosť, nepredstaviteľné krutosti a násilie, štyri životy, ktoré sa napokon pospletajú do príbehu o priateľstve, pochopení a nezmazateľných dôsledkoch minulosti, o cestách a snoch, aj o vášni a netušených hlbinách lásky.





Desiata kapitola

Toto robilo Kaiovi ozajstnú radosť. Kmital zručnými prstami ako klavirista pri cvičení stupníc. Deťom sa to páčilo. Zdvihol do výšky dlhý pás pomarančovej kôry, vlastne celú šupku skrútenú do jedinej špirály a podal ju dievčatku, ktoré sedelo vedia neho na lavici a tislo sa k nemu. Jeden šťavnatý mesiačik si vložil do úst a zvyšok pomaranča rozdelil medzi deti. Posledný kúsok podal svojej malej susedke. Keď vstal, urobila to isté. Keď kráčal, išla mu v pätách krok za ním ako tieň. Ozýval sa buchot a škrípanie, lebo dievčatko tlačilo pred sebou chodúľku vyrobenú z bambusových palíc. Kai sa zvrtol a skusmo vsunul ukazovák do medzery medzi jej nohou a sadrou.

„Ide to?“

Malá prikývla.

Kai vykročil k dverám. Dievčatko z neho nespustilo oči a oprelo sa o chodúľku ako starena o záhradnú bránku.

Prešiel cez detské oddelenie ešte stále ovešané zvyškami vianočnej výzdoby - zlatými strapcami a girlandami z farebného papiera. Tento rok ju dostali ako dar od niektorej západnej charity, ktorá vyslala aj fotografa, aby zvečnil túto udalosť. Deti sedeli a s vážnymi tvárami zvierali v lone darčeky. Fotograf, Nemec v stredných rokoch, ich nabádal, aby si ich odhalili. Deti to so slzami na krajíčku odmietli. Napokon zobral, či skôr vytrhol darček z ruky päťročnému pacientovi a strhol z neho ozdobný papier. Deti sa medzitým ešte väčšmi vyplašili, no odrazu akoby zázrakom pookriali pri pohľade na malý drevený domček, čo fotograf vytiahol zo škatule. Miestnosť okamžite zaplavili zvuky trhaného papiera a detských rúčok hmatkajúcich po darčekoch.

Fotograf bol konečne šťastný, dlhé minúty stláčal spúšť ako najatý. Kai tam stál oblečený v bielom plášti so stetoskopom okolo krku, ktorý za normálnych okolností nosil iba zriedka, a tlieskal spolu s ostatným osadenstvom nemocnice.

V jednej škatuli bola plastová puška. Dvaja chlapci sa o ňu pobili. Napodiv práve ten menší mal šťastie a vytrhol ju z ruky väčšiemu. Okamžite naňho namieril, prinútil ho kľaknúť si, ruky založiť za hlavu a nakoniec mu strelil zozadu do tyla. Rytmický potlesk zoslabol. Pani Mara podišla k malému pacientovi, zobrala mu pušku a namiesto nej mu vtisla do ruky inú hračku. Keď sa vrátila na svoje miesto, skryla ju za chrbát.

Z vonkajšej strany lietacích dverí, ktorými sa vchádzalo do dennej ambulancie, sedel na fúriku chlapec samá ruka, samá noha s apatickým výrazom na tvári. Masívne zdeformované koleno a dolnú časť nohy mal amatérsky obviazanú a držal ju natiahnutú pred sebou. Sedel pri ňom strýko a odháňal dotieravé muchy z poranenej nohy. Kai už z diaľky zacítil známy pach — sladký a výrazný ako zhnité kvety. Amputáciu dohodli nadnes večer. Na chvíľu sa pri nich pristavil, aby sa spýtal strýka, kto príde darovať krv na operáciu. Muž si ďobol prstom do hrudníka. Krásny chlapec s výraznými lícnymi kosťami, veľkými očami a ťažkými viečkami blúdil horúčkovitým, zasneným pohľadom kdesi v diaľke. Vyzeral ako z iného sveta. Kai sa zháčil a v duchu si kládol otázku, ako je možné, že smrť, ktorá býva často škaredá, na seba občas zoberie takú krásnu masku.

Diagnóza: Sarkóm v pokročilom štádiu. Navrhovaná liečba: Kai do prijímacej karty napísal: Chirurgický zákrok. Amputácia ľavej nohy (nad kolenom). Dôvod: zo súcitu.

V miestnosti pred operačkou sa prezliekol, použité zelené nohavice hodil do koša, z nôh skopol šľapky a obul si gumené sandále. Niektorí hosťujúci zahraniční chirurgovia si priniesli svoje vlastné a na tie si hrubou čiernou fixkou napísali iniciály mena. Kaiovi to bolo jedno, používal erárne. Aj tak to ešte stále bol prepych.

Zobral z police čiapku, sadol si na lavicu a chvíľu skusmo cvičil prstami. Niekedy pred operáciou trávil v tejto miestnosti

nedeľa 2. júla 2017

KRŮTOVÁ, BOŽENA - UČÍME SE ŠÍT

KRŮTOVÁ, BOŽENA
CYRUSOVÁ, KAMILA

UČÍME SE ŠÍT

Státní nakladatelství technické literatury, Praha, 1959
edícia Technika a domácnost
1. vydanie, 15.000 výtlačkov

učebnice, domácnosť,
244 s., 373 obr., čeština
hmotnosť: 420 g

tvrdá väzba
stav: dobrý

5,00 € PREDANÉ

*zelda* (in *X02*)

Pomocná kniha pro 1. a 2. roč. prům. školy oděvní v Praze a pro učitelky prací v domácnosti na všeobec. vzdělávacích školách. Podrobný popis jednotlivých pracovních postupů při zhotovování oděvů až ke konečné úpravě hotového výrobku s názornými obrázky. Úvodní kapitoly jsou věnovány nejrůznějším krejčovským pomůckám, seřizování i údržbě šicího stroje a zhotovování základních střihů.





TOMAŠČÍK, KAROL - DŽARKOVIA

TOMAŠČÍK, KAROL

DŽARKOVIA

Mladé letá, Bratislava, 1981
ilustrácie Róbert Dúbravec
4. vydanie, 11.000 výtlačkov

beletria, román, knihy pre deti,
144 s., slovenčina
hmotnosť: 300 g

tvrdá väzba s prebalom
stav: dobrý

0,90 €

*zelda*/*unk* in dets

Knihu, ktorú beriete do rúk, napísal Karol Tomaščík roku 1953 a pred vami sa s ňou zoznámili už mnohí mladí čitatelia.

Na drotárikov-džarkov si dnes spomenie málokto, a predsa ich cesta bola cestou mnohých chlapcov z Kysúc, ktorým sa nepošťastilo dostať do učenia, ba ani do služby v blízkej dedine. Hrdinovi tejto knižky by sa podľa veku ešte patrilo sedieť v školskej lavici, ale nemôže na takú, pre nás samozrejmú vec ani pomyslieť. Jeho škola, nebohatá na veselé príhody, je ďaleko od mamy, medzi kamarátmi rovnako chudobnými a hladnými ako on. Múdrosť v nej nenadobúda sa z knižiek, ale z každodenných skúseností. Často trpkých, nie však skľučujúcich. Je v nej veľa smutných príbehov, veľa ťažkých osudov, ale i nimi vykúpeného poznania, že človek medzi ľuďmi s rovnakým údelom nie je sám, že snaha pomôcť jeden druhému musí byť taká silná, aby dokázala premeniť svet. O tom snívajú všetci drotárici, lebo pochopili, že ich túžba je túžbou mnohých.

Tomaščíkovi Džarkovia sú osudom proletárskych detí spríbuznení s hrdinmi knižiek Kráľových, Šteinhíblových, Bodenekových, Horákových, Štiavnického a všetkými, ktorí sa privčas museli túlať svetom za smidkou chleba. Patrí ku knižkám, ktoré sa nečítajú ľahko, a ani ľahko nezabúdajú.






NOVOMESKÝ, LACO - VILA TEREZA

NOVOMESKÝ, LACO

VILA TEREZA
v ktorýsi 6. november v rokoch dvadsiatych

Slovenský spisovateľ, Bratislava, 1963
ilustrácie Vincent Hložník
edícia Pôvodná poézia
1. vydanie, 4.000 výtlačkov

poézia
64 s., slovenčina
hmotnosť: 287 g

tvrdá väzba s prebalom
stav: prebal ošúchaný, knižničné pečiatky, kniha v dobrom stave

4,00 € NENAJDENE

*zelda* (in *X02*)




utorok 27. júna 2017

BIBLIOGRAFICKÝ KATALOG ČSSR / ČESKÉ KNIHY

BIBLIOGRAFICKÝ KATALOG ČSSR / ČESKÉ KNIHY
Soupis českých bibliografií 1986
Zvláštní sešit 2

Státní knihovna ČSR, Praha
spracovala Marie Klinkerová
600 výtlačkov
ISSN 0323-1860

bibliografia
86 s., čeština
hmotnosť: 120 g

mäkká väzba
stav: dobrý, knižničné pečiatky

1,00 €

*balbe* (in *X02*)



KAŽDAN, A. P. - NÁBOŽENSTVÍ A ATEISMUS VE STAROVĚKU

KAŽDAN, A. P.

NÁBOŽENSTVÍ A ATEISMUS VE STAROVĚKU
(Religija i ateizm v drevnem mire)

Orbis, Praha, 1960
edícia Malá moderní encyklopedie (14)
preklad Ema a Zdeněk Lahulkovi
obálka Milan Hegar
1. vydanie, 17.000 výtlačkov

história, náboženstvo,
300 s., čeština
hmotnosť: 225 g

tvrdá väzba
stav: preväzba, dosky fľakaté, knižničné pečiatky, knižný blok vo veľmi dobrej forme

1,00 €

*balbe* (in *X02*)

A. P. Každan ve své knize zavádí do hluboké historie náboženství a ateismu od prvobytných společností, starého Egypta, starověké Mezopotámie, Indie, staré Číny přes starořecké městské státy až po vznik křesťanství.




Utrpení seslané Diem je pro člověka poučením. Básník nazývá Dia příčinou všeho, zastáncem pobožných, všeslyšícím otcem, spasitelem.

Aischylos sám přiznává, že takový výklad božství se příčí starým mytologickým představám. V tragédii „Agamemnón“ volá: „Die, ať jsi kdokoli, líbí-li se ti být tak nazýván, volám tě tímto jménem!“ A ještě zřetelněji je to řečeno v jedné Aischylově tragédii, která se nám zachovala celá: „Zeus, to je éter, Zeus je země, Zeus je nebe, Zeus je vše, ba ještě více.“

Jiným způsobem se pokoušel revidovat staré báje aristokratický básník Pindaros, který se blížil pythagorovcům a jako oni věřil, že v smrtelném těle je uzavřena nesmrtelná duše. Pindaros zavrhoval naivní antropomorfismus homérovské mytologie a položil jasnou hranici mezi člověka — nicotný stín — a ideálně skvělé bohy. Z jeho hlediska jsou staré báje o bozích a hrdinech hrubé a odporují „správnému chápání“. Proto se Pindaros snažil stará podání zušlechťovat. Zvláště tvrdil, že bohové nikdy mezi sebou nebojovali a rozhodně nikdy nepojídali při hostině tělo Tantalova syna Pelopa.

Tak se na počátku 5. století př. n. 1. hlavně mezi řeckou aristokracií utvářel nový náboženský světový názor. Jeho charakteristickými rysy byla idea odměny nebo trestu za hříchy a snaha „očistit“ mytologii, která u Aischyla dospěla bezmála k jednobožství. Aristokracie se neodvracela od náboženství, naopak všemožně pomáhala rozvoji bohosloví a náboženské etiky a hlásala, že člověk je bezmocný a osud všemohoucí.

V starořecké společnosti však byly v té době i vrstvy, které rozhodně vystupovaly proti náboženskému světovému názoru. Vývoj řemesel, obchodu a peněžnictví, kolonizace pobřeží Středozemního a Černého moře podkopávaly panství aristokracie a stále vlivnějším se stávalo řecké kupectvo, jemuž byla úcta k starým časům cizí a které mělo zájem o rozvoj věd, bez nichž se nemohly uskutečňovat daleké mořské plavby ani peněžní operace. Řekové se tehdy seznámili s vymoženostmi egyptské a babylónské vědy: matematika, medicína a astronomie byly v prvé polovině 1. tisíciletí př. n. 1. na Východě na úrovni mnohem vyšší než v Řecku.

Řecká věda se zvláště rozvíjela v jónských městech; zemědělské městské státy v jižní Itálii a na Sicílii se staly středisky pythagorovství a příbuzných učení, kdežto v Milétě, v Efesu a jiných obchodních městech vznikaly v 6. století př. n. 1. základy živelně materialistického světového názoru.

Jónští filosofové 6. století př. n. 1. vycházeli z představy o hmotném základu světa, o neproměnné, věčné podstatě všeho. Jedni se domnívali, že touto prapodstatou je voda, druzí za ni pokládali vzduch, další (například filosof Anaximandros) zvláštní prvopříčinu „apeiron“, tj. neohraničené. Ve světě založeném na hmotné prapříčině ovšem nezbývá místo pro božského tvůrce. Stvoření je prostě zbytečné, existuje-li příroda věčně. Jónští filosofové, spatřující ve hmotě podstatu a základ vesmíru, šli mnohem dale než Aischylos, který jako by rozpouštěl přírodu v bohu tím, že prohlašoval Dia za zem i vzduch.

Jónští filosofové vytvořili teorii, která je při veškeré své naivnosti zajímavá tím, že se pokouší vysvětlit původ prvního člověka, aniž jej spojuje s nadpřirozenými činy jakéhokoli božstva. Podle učení Anaximandrova se lidé původně zrodili v útrobách ryb a ryby je nosily tak dlouho, dokud lidé tak nezesílili, aby si již mohli sami dobývat potravu. Potom ryby vyvrhly lidi oděné tvrdou skořápkou na souši. Tady skořápka praskla a lidé byli volní.

Podle Anaximandrova názoru není v nebeských tělesech nic božského a slunce, měsíc i hvězdy jsou gigantická ohnivá kola kroužící kolem země. V úryvcích, jež se zachovaly z děl Anaximandra a jiných jónských filosofů, však nenajdeme přímé odmítnutí náboženství nebo výsměch obřadům a mytologii. Materialisté z poloviny 6. století př. n. 1. pouze připravovali půdu pro takovouto kritiku náboženství. A již za několik desetiletí, koncem 6. století př. n. 1., s ní vystoupili tři učenci: Hekataios, Xenofanes a Hérakieitos.

Hekataios z Milétu byl nadaný historik. Jeho dílo se ovšem nezachovalo celé, ale ze zachovaných úryvků je vidět, že se snažil racionalisticky, z hlediska zdravého rozumu, promyslit staré báje a odstranit z nich to, co se mu zdálo fantastické a nerozumné.

MISTRÍK, JOZEF - KURZ GRAFOLÓGIE

MISTRÍK, JOZEF

KURZ GRAFOLÓGIE

Fontána, Šamorín, 1995
edícia Okno do duše
1. vydanie
ISBN 80-85701-08-1

grafológia, psychológia,
162 s., slovenčina
hmotnosť: 120 g

mäkká väzba

PREDANÉ stav: veľmi dobrý, pečiatky v knihe *bib24*psy*
stav: veľmi dobrý, knižničné pečiatky *bib10* PREDANÉ
stav: veľmi dobrý *balbe* PREDANÉ


Univerzitný profesor PhDr. Jozef Mistrík, DrSc., slovenský jazykovedec, grafológ a stenograf, je dobre známy ako vedec doma i v zahraničí. Prednášal na desiatkach univerzít a kongresov, publikoval doma i v cudzine desiatky kníh. Grafológii sa venuje 40 rokov. Dlhý čas bol aj súdnym znalcom písma.

Vo svojej najnovšej monografii Kurz grafológie systematicky vysvetľuje zákonitosti písma a na základe bohatých experimentov prináša mnoho nových poznatkov z tejto oblasti. V knihe uverejňuje všeobecné a podrobné pohľady na rukopisy detí i dospelých, zdravých i chorých ľudí, na strojové i ozdobné písmo a na symptómy rukopisných prejavov človeka vôbec, podľa ktorých - vo väčšine prípadov - uvádza aj charakteristické psychologické vlastnosti pisateľov rukopisov. Poslednú kapitolu tvorí rozsiahly slovník, ktorý čitateľom pomôže určiť, psychologické vlastnosti pisateľa na základe rôznych tvarov písma. Autor svoj výklad opiera o bohatý dokladový materiál a čitateľa provokuje k hlbšiemu štúdiu vlastného i cudzieho rukopisu.







PETER, RUDOLF - DOSPIEVAJÚCE DIEVČA

PETER, RUDOLF
ŠEBEK, VÁCLAV
HYNIE, JOSEF

DOSPIEVAJÚCE DIEVČA
(Dospívající dívka)
Lekárske poučenia pre dievčatá

Osveta, Bratislava, 1960
preklad Andrej Štipala
obálka Vladimír Machaj
2. vydanie, 6.000 výtlačkov

zdravie, sexualita,
182 s., čb obr., slovenčina
hmotnosť: 85 g

mäkká väzba
stav: dobrý, knižničné pečiatky

0,50 €

*balbe* (in *X02*)

Nie je také jednoduché prihovoriť sa Vám, milá mladá priateľka, a rozprávať sa s Vami o problémoch, s ktorými sa v období dospievania priam každodenne stretávate a ktoré sa poväčšine týkajú pohlavného života a vzťahu muža a ženy. Zaujíma Vás toľko vecí, rada by ste vysloviť každé „Prečo? Ako?", ktoré sa Vám derie na jazyk pri stretnutí s dospelými. Ale stud Vám bráni dať tieto otázky.

Autori tejto knižky sa podujali na náročnú úlohu dať Vám odpoveď na nevyslovené otázky. Chcú Vám podať ucelený a vedecky správny obraz o všetkých zmenách, ktoré sa s Vami v období dospievania dejú, a vysvetliť Vám, prečo je to tak. Oboznámia Vás so zásadami hygieny a správnej životosprávy v puberte a objasnia Vám veľkú premenu, ktorá sa s Vami v týchto rokoch deje. Chceli by Vám toho povedať čo najviac, aby Vás — ako lekári a dobrí znalci psychológie dospievajúcej mládeže - pravdivo a taktne poučili o všetkom, čo by ste mali vedieť o biologických a spoločenských predpokladoch splnenia Vášho najkrajšieho a najušľachtilejšieho poslania v ľudskej spoločnosti v čase, keď úplne dospejete - byť milovanou a milujúcou ženou, byť zdravou a láskavou matkou, darkyňou nového života, byť prvou a uvedomelou vychovávateľkou nového pokolenia. Chcú Vás presvedčiť, že popri tvorivej práci pre spoločnosť toto je ozajstný základ šťastného, spokojného a láskou naplneného života.

Vy sa zatiaľ ešte len pripravujete na to, aby ste mohli splniť toto svoje poslanie v spoločnosti. Uvedomte si však, že Váš život už teraz môže byť v hojnej miere naplnený šťastím a spokojnosťou, ak sa budete čo najzodpovednejšie pripravovať na svoje budúce povolanie, ak sa budete usilovať prežiť roky dospievania zdravo a bez mravných vykoľajení a ak budete v sebe rozvíjať predpoklady pre to, aby sa vo Vás v pravý čas zrodila ozajstná a silná láska.