SÝKORA, VÁCLAV JAN
DĚJINY KLAVÍRNÍHO UMĚNÍ
Panton, Praha, 1973
1. vydanie, 6.000 výtlačkov
hudba
332 s., čeština, obrazova príloha
hmotnosť: 740 g
tvrdá väzba, papierový prebal
stav: prebal po okrajoch mierne pokrčený, knihy vo výbornom stave
2,70 €
*R11* in **S2P**
Dr. Václav Jan Sýkora CSc., musikolog, cembalista a klavirista, byl svou dosavadní vědeckou i uměleckou činností přímo predestinován k tomu, aby podal velký přehled dnešních vědomostí z oblasti klavírní hry a literatury. Jeho kniha „Dějiny klavírního umění“ splňuje očekávání a poskytuje českému čtenáři hluboce fundované a přitom přehledné pohledy na všechny obory předmětu. Kniha má tři části: Dějiny nástroje, Dějiny hry a pedagogiky, Dějiny klavírní literatury. První část pojednává o vzniku a rozvoji základních typů, clavichordu, cembala a kladívkového klavíru. Jsou probrány i všechny důležité přechodné a dobové typy, jako byla orfika, tangentové klavíry, gambové klavíry, cimbal d´amour, sklenná harmonika atd. Pojednává se o reformních klaviaturách, o ladění a jeho vývoji, jsou podány základní informace o dnešním klavíru a jeho údržbě.
Druhá část informuje o počátcích pedagogické práce v 15. století, o rozvoji názorů na prstoklady a frázováni během staletí, o vývoji základních pedagogických směrů, pojednává o důležitých učebnicích v minulosti a dospívá ke kritice metodických soustav dnešních. Čtenář se dozví o velkých výkonných umělcích a školách, ke kterým se hlásili, o uměleckých ideálech virtuosů minulosti. Pojednání o interpretačním a pedagogickém zaměření velkých skladatelů, jako byli Bach, Mozart, Beethoven, Chopin, Liszt, Schumann, Brahms, Smetana a jiní, je jistě lákavou četbou a přináší řadu nových poznatků i překvapení. Mluví se o vzniku etudové literatury a o jejím rozmachu ve škole anglické a vídeňské, o mohutném rozvoji romantické virtuozity, o Lisztovi, jeho škole a jejím vlivu na metodiku a pedagogiku, o obnově cembalového umění v moderní době.
Nejobsáhlejší část, Dějiny klavírní literatury, probírá systematicky, ale přitom přehledně notové písmo tabulatur, nejstarší památky, epochu virginalistů, a pokračuje výkladem rozmachu umění nizozemského, španělského, portugalského, italského, francouzského, německého až do baroku a do epochy klasické. Bach a jeho synové jsou jakýmsi přirozeným centrem celého staršího vývoje. Je podán přehled nových poznatků o české hudbě předsmetanovské. Kapitoly o romantismu a o národních školách celé Evropy pak vedou čtenáře až do současnosti a k problémům dnešní avantgardy.
Kniha, rozdělená přehledně do 87 kapitol, je doplněna 104 notovými příklady a řadou ilustrací. Bohatý výběr z české i světové literatury, týkající se všech probraných oborů, knihu zakončuje.