ROZUMOVÉ SCHOPNOSTI A VEK
Slovenské pedagogické nakladateľstvo, Bratislava, 1973
edícia Základné pedagogické a psychologcké diela
prebal Karol Rosmány
1. vydanie, 4.000 výtlačkov
67-138-73
psychológia
228 s., slovenčina
tvrdá väzba s prebalom
stav: dobrý, pečiatky v knihe, prebal ošúchaný
predané
*bib30*psy*
V prvej kapitole autor venuje pozornosť vekovym osobitostiam žiakov a ich významu pre vývin rozumových schopností. V následujúcich troch podkapitolách pojednává autor o celkových psychických svojráznostiach žiakov 2., 6. a 9. ročníka. Na týchto reprezentantoch ilustruje špecifické a svojrázné psychické osobitosti dětí rôznych vekových skupín. Pritom autor využíva svoje bohaté skúsenosti a výsledky vlastných pozorování.
V druhej kapitole autor venuje pozornosť problémom nerovnomernosti vývinu schopností. Zacieľuje sa najmä na problém tzv. „zázračných détí“, podrobne osvetľuje túto problematiku so znalosťou odborníka a podává aj pripomienky, jako třeba takéto javy hodnotiť v praxi a správně k nim pristupovať. Značnú pozornosť táto kapitola venuje otázkám vzrastu všeobecných i špeciálných schopností v staršom školskem veku.
V tretej kapitole autor pojednává o vekovom a individuálnom pristupe k rozumovým osobitostiam žiakov, kde rozoberá tak niektoré teoretické otázky, ako aj možnosti praktických prístupov, aplikovanie teoretických a výskumných faktov na praktickú výchovu a usmerňovanie rozumového vývinu žiaka. V kapitole sa venuje primerana pozornosť aj niektorým metódam psychologického výskumu…
Celkove kniha pojednáva o všeobecných rozumových schopností vo vzťahu k vekovym osobitostiam žiakov mladšieho, stredného a staršieho skolského veku. Autor akcentuje najmä zásadu, že schopnosti sa u detí nezískávajú v hotovej forme od narodenia, ale že sa rozvíjajú postupně v súčinnosti dieťaťa s okolitým svetom...