LONDON, JACK
MARTIN EDEN
(Martin Eden)
Slovenské vydavateľstvo krásnej literatúry, Bratislava, 1960
edícia Výber z diela J. Londona (2)
edícia Svetových klasikov (106)
preklad Štefan Kýška
preal František Kudláč
2. vydanie 6.000 výtlačkov
beletria, román, literatúra americká
416 s., slovenčina
tvrdá väzba
stav: dobrý, prebal ošúchaný
predané
*unk*belx-usa*
Životné príbehy Jacka Londona a jeho románového hrdinu Martina Edena sú veľmi blízke, často aj totožné: zážitky z detstva, pestré dobrodružstvá na mori a romantické spomienky na ďaleké končiny zemegule, ako aj snaha povzniesť sa z bezodnej priepasti biedy a nevedomosti do vyšších sfér života. Autor vedie svojho Martina Edena cez všetky životné úskalia, cez nekonečné trpké príkoria a sebazapierania, ktoré sám podstúpil na svojej púti školou života, do verejných knižníc, do redakcií časopisov a neskôr už ako úspešného spisovateľa do veľkých nakladateľstiev a do najvyšších spoločenských kruhov — až k tragickému koncu. Celý román je pretkaný ľúbostnou zápletkou medzi Martinom, človekom z ľudu, túžiacim po vzdelaní, a Ruth, dcérou zámožného podnikateľa, ktorá svojím éterickým zjavom a pestovanou krásou okúzli neskúseného, neohrabaného chlapca z robotníckeho prostredia. Naoko veľká láska, v skutočnosti však len bublina, ktorá pukne pri prvom silnejšom nápore, a Ruth v hodine skúšky zradí veľkú Lásku. A prečo ju zradí? Preto, že pochádza z iného sveta ako Martin, zo sveta, ktorému vládne konvenčná morálka vyšších vrstiev a ktorý je presiaknutý triednymi predsudkami.
Martin sa síce vypracuje na spisovateľa veľkého formátu, no v úspechoch, ktoré dosiahol na literárnom poli, nenachádza šťastie. Jeho vieru v šťastie človeka podkopala zrada osoby, ktorá mu mala byť’ najbližšia, ktorá mohla najlepšie posúdiť jeho dielo. Ruth sa síce pokúsila o zmierenie, keď sa Situácia zmenila a Martin sa vyšvihol, ale bolo už neskoro; a Ruth jeho prácu poznala. Martin sa utvrdzuje v presvedčení, že dolár, spoločenské styky, literárne uznanie a sláva sú jedinou hybnou silou spoločnosti, do ktorej patrí Ruth a do ktorej by mal patriť aj on. Uvedomuje si, že sa odcudzil svojej triede, robotníckemu prostrediu, do ktorého sa už nemôže vrátiť. Na druhej strane však vôbec nezrástol s novým prostredím, s vyššou spoločnosťou, a tak prichádza k záveru, že vlastne nemá miesta v spoločnosti, a stáva sa individualistom. Medzi Martinom a spoločnosťou vznikla priepasť a do jeho uzavretej duše čoraz častejšie prenikajú slová: „celá práca už vykonaná“, ktoré sú akoby tragickou ozvenou jeho chorobného podvedomia. A tragédia nedá na seba dlho čakať — London dôsledne a logicky rozvíja dej a vedie svojho hrdinu do nevyhnutnej záhuby — k samovražde, ktorá je u Martina Edena jediné možné, nevyhnutné a umelecky účinné riešenie. Akoby v tom autor predvídal svoj vlastný koniec!
Autobiografický román o Martinovi Edcnovi je umeleckým vrcholom Londonovej tvorby; predsa však nemožno Martina stotožňovať s Jackom Londonom, ktorý je predovšetkým kritický realista a bojovný socialista, k čomu má Martin Eden strašne ďaleko — Martin je totiž anarchista. Je to aj obžaloba moderného nietzscheovského individualizmu a útok na triednu diferenciáciu spoločnosti.