Vitajte v mojom antikvariáte!

Chcete mať prehľad o najnovších prírastkoch? Zadajte svoju e-mailovú adresu do kolónky "Prírastky kníh na e-mail" v ľavom stĺpci a na váš e-mail príde maximálne jedna správa denne.

Alebo sa staňte členom stránky na Facebooku.
https://www.facebook.com/groups/ripakovantikvariat/
Vyberte si to, čo je Vašej duši najbližšie.

Ak sa Vám niečo zapáči, napíšte mi na
riporipo@gmail.com
Postup bude nasledujúci :

a.) uveďte tituly, o ktoré máte záujem
b.) uveďte Vašu adresu, prípadne telefón
c.) skontrolujem dostupnosť kníh a následne vám pošlem pokyny na platbu vopred. Na dobierku, po zlých skúsenostiach, neposielam.
d.) Dáte mi avízo o zrealizovaní platby.
e.) Po obdržaní platby na môj účet vám knihy do troch dní posielam

Jednoduché, však? )

ANTIKVÁRIUM (magyarul)

Ha Magyarországról van, és bármelyik könyv érdekelné, kérjük írjon a riporipo@gmail.com címre. A könyvek küldhetök postán. Ha átutazóban van Kassán, a megrendelt könyveket személyesen is átveheti.

piatok 30. novembra 2018

HAVLASA, JAN - KVETOUCÍ NOPÁLY

HAVLASA, JAN

KVETOUCÍ NOPÁLY
Zlomky života 1904 - 1928
Se 40 neotypiemi podle snímků autorových

Česká grafická Unie, Praha, 1929

cestopis, cestovanie
456 s., čeština
hmotnosť: 719 g

tvrdá väzba
stav: veľmi dobrý, veľmi kvalitná zrejme dobová preväzba

NEPREDAJNÉ

*kvaja* in *H-6-6*










LAKOMÝ, ZDENĚK - ARCHITEKTÚRA

LAKOMÝ, ZDENĚK

ARCHITEKTÚRA
(Architektura)

Alfa, Bratislava, 1969
Edícia stavebnej literatúry
preklad Katarína Sudeková
obálka Ladislav Hruškovič
63-358-69

architektúra, učebnice,
260 s., 476 čb obr., slovenčina
hmotnosť: 668 g

tvrdá väzba s prebalom
stav: dobrý, prebal po okrajoch ošúchaný

3,50 €

*kvaja*ume*





MAREK, JIŘÍ - PRAGA BOHEMIAE METROPOLIS / BRATISLAVA SLOVACIAE METROPOLIS

MAREK, JIŘÍ
FABRY, RUDOLF

PRAGA BOHEMIAE METROPOLIS
BRATISLAVA SLOVACIAE METROPOLIS

Naše vojsko, Praha, 1973
mapy kreslil Jaroslav Vildt
1. vydanie, 100.000 výtlačkov
28-072-73

cestopis
24 s., 2 mapové prílohy
hmotnosť: 105 g

mäkká väzba, veľký formát
stav: dobrý

2,60 €

*kvaja* in *H-TV-2*










VLČEK, MARTIN - PŘIŽIVNICTVÍ V ČESKOSLOVENSKÉM TRESTNÍM PRÁVU

VLČEK, MARTIN

PŘIŽIVNICTVÍ V ČESKOSLOVENSKÉM TRESTNÍM PRÁVU

Academia, Praha, 1985
obálka Vladimír Kalenský
1. vydanie, 2.000 výtlačkov
21-049-85

právo
108 s., čeština
hmotnosť: 195 g

mäkká väzba
stav: dobrý, knižničné pečiatky

2,00 € PREDANÉ

*bib10*

Československý právní řád reguluje práci a vztahy spojené s prací a jejími výsledky v řadě právních odvětví. Práci samu, v souladu s nově se formujícími socialistickými společenskými vztahy, osvobozenými od vykořisťování člověka člověkem a budovanými v podmínkách zespolečenštění výrobních prostředků, považuje za jediný primární zdroj hodnot. Proto také právo stanovilo hranice, které není možno ve vztahu k práci a ve způsobech získávání a nabývání prostředků k obživě překročit, a proto práci ochraňuje i trestněprávními prostředky před nejzávažnějšími, společensky nebezpečnými útoky, směřujícími proti principům socialistické morálky.

Publikace Martina Vlčka monografickým způsobem zpracovává problematiku jednoho z těchto institutů — příživnictví. Příživnictví bylo jako samostatná skutková podstata zakotveno v československém trestním právu v roce 1956 a prošlo mnoha změnami až k současné úpravě. Práce zachycuje nejen právní stránky jeho vývoje a podává rozbor forem příživnických jednání a platné právní úpravy, ale zpřístupňuje i širší sociologické a kriminologické souvislosti parazitismu. Autor věnuje pozornost také judikatuře a uplatňování ustanovení o příživnictví v praxi orgánů činných v trestním řízení, i jevům, které se v procesu aplikace práva u těchto ustanovení projevují.

Důsledné spojování juristických rozborů a pasáží s rozbory a úvahami trestněpolitickými a kriminologickými přináší komplexní pohled na jeden z trestněprávních institutů. Umožňuje čtenáři postihnout v plné šíři problematiku příživnictví v platném trestním právu i jeho další, společenské důsledky jako jevu, který je v rozporu s morálkou socialistické společnosti, který narušuje zdravý vývoj jedince a je zázemím pro deformace jeho hodnotového systému i pro další trestnou činnost. Autor tak na zdánlivě úzké matérii dává řadu inspirativních podnětů pro výzkum a rozvoj trestního práva, ukazuje na jeho konkrétní společenský dosah.

Práce je svým tematickým zaměřením na jeden z aktuálních problémů trestné činnosti a svým teoretickým zpracováním cenným příspěvkem do diskuse o dalším vývoji československého trestního zákonodárství, může sloužit nejen pracovníkům teorie, učitelům a studentům právnických fakult, ale také pracovníkům praxe a všem, kdo mají zájem o otázky boje s trestnou činností.







DEYL, ZDENĚK - SOCIÁLNÍ VÝVOJ ČESKOSLOVENSKA 1918-1938

DEYL, ZDENĚK

SOCIÁLNÍ VÝVOJ ČESKOSLOVENSKA 1918-1938

Academia, Praha, 1985
obálka Vladimír Kalenský
1. vydanie, 1.400 výtlačkov
21-085-85

sociológia, história
224 s., 16 s. čb fot., čeština
hmotnosť: 407 g

mäkká väzba
stav: dobrý, knižničné pečiatky

3,00 € PREDANÉ

*bib10*






streda 28. novembra 2018

SCHŮREK, OLDŘICH - KRBY (NÁVRHY A STAVBA)

SCHŮREK, OLDŘICH

KRBY (NÁVRHY A STAVBA)

SNTL, Praha, 1985
edícia Udělejte si sami (44)
obálka Richard Maršák
3. prepracované a doplnené vydanie, 90.200 výtlačkov
04-313-85

hobby
216 s., 315 obr., 17 tab., čeština
hmotnosť: 366 g

2,00 € 

*bib10*tech*




VANĚK, ANTONÍN - VZNIK SAMOSTATNÉHO ČESKOSLOVENSKÉHO STÁTU V ROCE 1918

VANĚK, ANTONÍN

VZNIK SAMOSTATNÉHO ČESKOSLOVENSKÉHO STÁTU V ROCE 1918
Svědectví a dokumenty

Melantrich, Praha, 1988
prebal Milan Jaroš
1. vydanie, 3.500 výtlačkov
32-032-88

história, dejiny
584 s., čeština
hmotnosť: 701 g

tvrdá väzba s prebalom
stav: veľmi dobrý, knižničné pečiatky

3,90 € PREDANÉ

*bib10*

70. výročí vzniku novodobého československého státu je príležitostí k tomu, abychom opětovně připomněli zásadní stanovisko Klementa Gottwalda, že ,,28. října 1918 setřásl český národ třistaleté habsburské jařmo a proklamoval znovuzřízení svého vlastního, samostatného státu. 30. října 1918 následovali tohoto příkladu Slováci, vyhlásili odloučení od Maďarské Svatoštěpánské koruny a spojili se s Čechy v jeden státní celek — v Československou republiku. 28. říjen 1918 vešel do historie jakožto den zrození československa“.

Přispět dílčím způsobem — bez mýtického nánosu i jednoduchých a nevědeckých zkreslení — k poznání toho, jak se státotvorná myšlenka postupně utvářela a přeměnila v čin a rovněž ukázat, že první republika nesplnila všechna očekávání našich národů, které z toho vyvodily po roce 1945 náležitá ponaučení, je cílem této publikace. Má také připomenout mladé generaci, že komunisté jsou opravdovými dědici velkých a pokrokových tradic našich národů a že trvalé naplňování těchto tradic aktuálním obsahem je nejvyšším vlasteneckým posláním.

Prof. PhDr. ANTONÍN VANĚK, DrSc. Narodil se 17. 5. 1932 ve Vysočanech, okres Blansko. Absolvoval filozofickou fakultu UK v Praze a pedagogickou fakultu UP v Olomouci. Od roku 1977 vedoucím katedry sociologie na FF UK, v letech 1985-1986 prorektorem UK a od roku 1986 děkanem FF UK. Nositel státního vyznamenání Za zásluhy o výstavbu (1970), Řádu práce (1988).

Hlavní spisy: Vývoj názorů na pojetí pracovní výchovy (1965), Příznaky krize manželské rodiny (1971), Mýtus elit (1973), Sociální struktura (1975), Vědeckotechnická revoluce a inteligence (1975), Studenti a společnost (1976), Postavení ženy ve společnosti (1977), Kapitoly z dějin české a slovenské sociologie (1985), Slovník českých a slovenských sociologů (1986), Sociologie výchovy, spoluautor (1986), řada vysokoškolských učebních textů.








MASARYKOVO DŮVĚRNÉ MEMORANDUM „SAMOSTATNÉ ČECHY“
(INDEPENDENT BOHEMIA),
NAPSANÉ V LONDÝNĚ
V KVĚTNU 1915
PRO BRITSKOU VLÁDU

Samostatné Čechy: ústava a vláda.

Čechy jsou projektovány jakožto stát monarchistický; česká republika je zastávána jen několika radikálními politiky.

Dynastie by mohla býti dosazena dvojím způsobem. Buď by spojenci dali některého ze svých princů, nebo by mohla být personální unie mezi Srbskem a Čechami, kdyby mohl být utvořen srbsko-český koridor.

Český lid — to je nutno znovu zdůrazniti — je venkoncem rusofilský. Ruská dynastie v jakékoli formě by byla nejpopulárnější. Každým způsobem si čeští politikové přejí zřízení království českého v plné shodě s Ruskem. Přání a úmysly Ruska budou míti rozhodující vliv.

Čeští politikové, jsouce si vědomi nesnadného úkolu znovuzřízení Čech, nelekají se odpovědnosti za dílo, jež musí být vykonáno. Žádají-li úplnou samostatnost, je to proto, že chtějí užiti všech politických sil národa k vybudování silného státu. Nejenom Rusku, ale i jeho spojencům nejlépe prospějí silné slovanské státy a národy, a tohoto cíle bude nejlépe dosaženo, jestliže tito národové ponesou plnou odpovědnost za svou politiku.

Cechy budou ovšem konstituční a demokratické — jak se sluší národu Husovu, Chelčického a Komenského, národu, který prvý zlomil středověkou teokracii a který svou reformací a svým bojem za svobodu duchovní připravoval moderní vývoj evropský. Tato veliká služba, kterou Čechy prokázaly Evropě a lidstvu, dává jim právo, aby se hlásily o svou samostatnost a aby měly své místo a svůj hlas v areopagu svobodných národů.

Obrození Evropy nebude dosaženo jen zahraniční politikou, nýbrž musí ho býti dosaženo především činnou podporou svobody a pokroku ve vnitřním životě evropských národů. Pro tento úkol mohou spojenci na český národ plně spoléhati.

„Sine qua non“.

Předpoklad českého programu je obmezení Německa a jeho porážka v této válce.

Tato porážka musí býti dvojí. Předně přímé vítězství spojenců nad Německem; za druhé: trvalá porážka Německa bude porážkou Rakousko-Uherska a povede k rozdělení tohoto umělého státu. Každé oslabení Rakouska je oslabením Německa; Bismarckův plán vymačkávati Rakousko jako citron bude u konce.

Dnes disponuje Německo 50 milióny rakouského obyvatelstva ; avšak až budou neněmečtí a nemaďarští národové osvobozeni, zbude z nich jen 10 miliónů — předpokládáme-li stále, že německé Rakousko zůstane zadobře s Německem, nebo bude dokonce s ním sloučeno.

Osvobozené Čechy budou jistě vždy jednati ve shodě s Dohodou a budou vždy jejím loyálním spojencem; nyní si Čechy přejí, aby jejich ruští bratří brzy obsadili české a slovenské území a doufají v to. To by bylo nejlepším rozřešením nejenom české otázky, nýbrž i rakouské, německé a ostatních otázek, o něž právě běží.


ŠIMKANIN, CYRIL - FILMUJEME NA CESTÁCH

ŠIMKANIN, CYRIL

FILMUJEME NA CESTÁCH

Osveta, Martin, 1982
fotografie a ilustrácie Jaroslav Barák, Božena Mrhová, Jozef Ponec, Jiří Rentz, Cyril Šimkanin, Ivan Urbanovič, Peter Valach
prebal Ján Andel
2. nezmenené vydanie, 5.000 výtlačkov
70-045-82

príručky, film, fotografovanie,
312 s., slovenčina
hmotnosť: 432 g

tvrdá väzba
stav: veľmi dobrý, bez prebalu, knižničné pečiatky

0,90 €

*bib10*






UDRŽAL, PAVEL - ŘEZBÁŘSTVÍ

UDRŽAL, PAVEL
DAVID, STANISLAV

ŘEZBÁŘSTVÍ

SNTL, Praha, 1985
edícia Udělejte si sami (95)
obálka Miroslav Houska
2. vydanie, 30.200 výtlačkov
04-303-85

hobby
184 s., 144 obr., 4 tab., čeština
hmotnosť: 332 g

7,50 €

*bib10*







utorok 27. novembra 2018

SUCHOTIN, ANATOLIJ KONSTANTINOVIČ - PARADOXY VEDY

SUCHOTIN, ANATOLIJ KONSTANTINOVIČ

PARADOXY VEDY
(Paradoksy nauki)

Smena, Bratislava, 1984
edícia Sputnik
preklad Anna Lackovičová
ilustrácie Koloman Leššo
prebal Jozef Pernecký
1. vydanie, 2.000 výtlačkov
73-074-84

veda, filozofia,
206 s., slovenčina
hmotnosť: 369 g

tvrdá väzba
stav: veľmi dobrý, bez prebalu, knižničné pečiatky

2,40 € PREDANÉ

*bib10*






ZÁBLESK GÉNIA (OSVIETENIE)

Pri úspešnom bádaní inkubačné vzrušenia sa končia výsledkom, ktorý prichádza odrazu ako plod voľného spájania myšlienok. Pretože prichádza nečakane, nazýva sa osvietením. Tak sa dostávame k tretej etape vedeckej tvorivosti. Nie je to ani tak etapa, ale akt, pre ktorý je charakteristický bleskový priebeh. Porovnáva sa to s náhlou záplavou svetla neočakávane silnej intenzity. Dante to opísal takto:

Blesk z výšin mi v myseľ šľahol, čo úsilia jej zrazu napĺňal.

M. Planck charakterizoval svoj stav v momente vzniku kvantovej teórie: „Po niekoľkých týždňoch tej najintenzívnejšej práce v mojom živote zrazu tmu, v ktorej som sa zmietal, osvetlil blesk a predo mnou sa otvorili neočakávané perspektívy.“

Podstata osvietenia spočíva v tom, že prvky problémovej situácie, t. j. poznatky bezprostredne sa zúčastňujúce na riešení problému a dovtedy roztrieštené, sa spájajú do jedinej celistvej štruktúry. Osvietenie sa nemôže uskutočňovať po častiach najmä preto, že prebieha završovanie a rodí sa nové poznanie. Riešenie vzniká naraz, vcelku, završuje sa rýchlo, za oveľa kratší čas, než trvala inkubácia.

Nakoniec to, čo vyzeralo zamotané, nepostrehnuteľné a nejasné, zrazu sa vyjasňuje, chaos a neporiadok nečakane nadobúdajú zmysel, rozhádzané detaily sa skladajú do celkového obrazu. G. Polya používa na vysvetlenie takýto opis: Predstavte si, že neskoro v noci vchádzate do hotelovej izby. Pritom ako potme hľadáte vypínač, vrážate do istých nepochopiteľných predmetov, cítite ich hrany, narážate na prekážky. Vtom nájdete vypínač, zažnete svetlo a všetko zrazu zjasnie. Veci sú tam, kde majú byť, sú na svojich miestach a sú uspôsobené na svoj účel. A neforemné predmety nie sú ničím iným ako bežnými vecami obývanej miestnosti.

Na osvietenie vždy chýba iba „maličkosť“, akýsi jednotiaci článok, spájajúci dané fragmenty do jedného celku. Ako na uzavretie elektrického okruhu, umožňujúceho pohyb celého strojového parku, električiek, občas chýba len žilka, tak aj tu vznik grandióznej teórie závisí od maličkosti. A tá sa zrazu nájde, prináša radosť z objavu a prijíma sa ako osvietenie, ako vzplanutie génia. A to všetko preto, lebo fakt, sám osebe bezvýznamný, je príčinou skvelého objavu, t. j. prináša informáciu neporovnateľne väčšiu, ako je tá, čo je obsiahnutá v ňom samom.

Povaha osvietenia, závisiaca od maličkostí, takrečeno kapriciózna, sa právom charakterizuje ako náhodilosť. Skutočne, pravdepodobne nenájdeme taký objav, ktorý by sa nezavŕšil náhodou. „Životopisy“ vedeckých udalostí sú plné takých opisov. Všimneme si niektoré.

Na začiatku 19. storočia francúzsky lekár R. Laennec vynašiel prístroj na vyšetrovanie chorých — stetoskop. Čitateľovi pripomíname, že je to dutá rúrka podobná drevenej cievke, z jednej strany (tej, ktorá sa prikladá k uchu) rozšírená. To je celá tá múdrosť, ale koľké uľahčenie pre lekára!

Laennec dospel ku svojmu objavu takto: Vedel, že už starovekí lekári, napríklad Hippokrates, uchom vedeli vyšetrovať niektoré chorobné prejavy v ľudskom organizme. Prirodzene, v mnohých prípadoch je vyšetrenie uchom nevhodné, ale bez neho chýbal lekárovi dôležitý zdroj informácií o chorom.

Raz sa Laennec prechádzal po dvore Louvru a upútala ho hra, ktorou boli zaujaté deti. Jedno chlapča škriabalo ihlicou po prerezanom brvne a druhé s uchom priloženým na rez na opačnej strane počúvalo. A tu sa zrodila myšlienka stetoskopu, ktorého opis bol uvedený roku 1819 v Traktáte o nepriamej auskultácii (počúvaní). Uvádzajú sa v ňom metódy diagnostikovania pľúcnych chorôb pomocou nového prístroja. Používa sa dodnes. Pravda, v posledných desaťročiach ho zatlačil (no nevytlačil) mäkký stetoskop, ale starý vynález stále dobre slúži ľuďom.

A čo náhodilosť? Nebyť toho, že Laennecovi padol zrak na hrajúce sa deti, ktovie aká iná udalosť by bola uzavrela reťaz úvah Laenneca či iného lekára.

Povieme si ešte o jednom takisto lekárskom osvietení, ktoré ožiarilo súčasnú vedu.

čitateľ možno počul o prístroji kurganského lekára G. Ilizarova. Ilizarov namiesto sadry, ktorá obmedzuje pohyb, narúša krvný obeh a je celkove nepohodlná, používa špeciálny prístroj. Spevní z obidvoch strán zlomenú kosť tak, že zabráni posúvaniu zlomených častí. Umožňuje však chorému hýbať končatinou (napríklad chodiť so

CIGER, JURAJ - LOGIKA A NORMA OSOBNOSTI

CIGER, JURAJ

LOGIKA A NORMA OSOBNOSTI

Osveta, Martin, 1984
edícia Zdravotníctvo a vedecký svetonázor (12)
prebal Peter Ďurík
1. vydanie, 1.000 výtlačkov
70-083-84

psychológia, filozofia,
360 s., slovenčina
hmotnosť: 520 g

tvrdá väzba
stav: veľmi dobrý, knižničné pečiatky, bez prebalu

4,90 €

*bib10* in **S4**





RIEŠENIE OTÁZKY TVORIVÉHO SPÔSOBU MYSLENIA A MOTIVÁCIÍ

Nedostatky tradičného stereotypu myslenia historicky potvrdil aj prechod epochy európskeho osvietenstva do epochy ideového „romantizmu“. Na jednej strane túto etapu podmienila dobová úroveň kritickosti a na druhej strane poznanie, že prezentačná a či „nazeravá“ zmyslová intuícia, uznávaná aj naivno-realistickým „racionalizmom“, nepotvrdzuje ani „teoretické“ presvedčenie o nezávislej skutočnosti sveta, ani teoretickú sústavu vedeckých kategórií, najmä kategórie príčinnosti, zákonitosti, celostnosti a substancie „javov“. Preto chýbalo aj teoretické zdôvodnenie jednoznačnej oprávnenosti hodnotovej orientácie osobnosti na jej ľudskú „dokonalosť“ a „celistvosť“. Morálne rozhodovanie, ktoré si niekedy vyžaduje zrieknutie sa osobných príjemností, predpokladá silu presvedčenia. Ak toto presvedčenie chýba, rozhodujúcim sa stáva osobný zážitok príjemná a nepríjemná s celým subjektivisticko-skupinovým relativizmom, ktorý postihuje okrem záväznosti kultúrneho ideálu aj vzťahy vzájomnej pomoci a porozumenia. Keď sa teda v dobovom kultúrnom povedomí nepotvrdila apodiktická istota predpokladaného charakteru sveta a nezávislá platnosť všeobecných zákonitostí, renesančno-humanistický ideál osobnosti a jeho ašpirácie na „dokonalosť“ sa zdali takisto „nereálnymi“, nedosiahnuteľnými. Spoločnosť však potrebovala motivovať žiadúce formy spoločenského života postulátmi, ktoré sa pokladali za celkom isté, aj keď sa nedali celkom dokázať. Ideový „romantizmus“ spočíval teda na pseudonoetickom zneuznaní kategórií a spôsobu myslenia kultúrneho povedomia doby Mikuláša Kusánskeho. Ideový romantizmus treba odlíšiť od postojov samých „romantikov“ a mal by sa pokladať skôr za ideológiu „osobnosti“ ako za esteticko-formálny smer, ktorá je ovládaná mocnou tendenciou motivovať spoločenské vzťahy. Princíp sociability zreteľne dostal prevažne emocionálny a inštinktívno-družný charakter. Smeroval však k podstatnému oslabeniu medzinárodných duchovno-kultúrnych vzťahov uplatňujúcich sa ešte za čias osvietenstva. Historicky sa preukázalo, že iba heslovite používané kategórie a pojmy napr. „unitas multiplex et variabilis“ — osobnosť ako „mnohostranná a variabilná jednota“, celostnosť, splývanie protikladov neznamenajú nijakú záruku, že sa na ne nezabudne, ak ich logická genéza nie je teoreticky formulovaná. V živelnej podobe do kultúrneho povedomia trvale neprenikne. Neexistuje vedecký poznatok, ktorý by sa nemohol stať obsahom „viery“, ak nežije v individuálnom vedomí mocou svojho spôsobu poznania. Hoci takéto riešenie pomocou „viery“ je zo sociálnopsychologického hľadiska čiastočne nevyhnutné a relatívne potrebné, v prípade zásadného neriešenia genézy a logickej štruktúry kategórií stáva sa všeobecným a výlučným v zmysle konzervatívnych tendencií. Tieto si želajú a veria vo večitý „šerosvit“ a potrebu poslušnosti v základných oblastiach „gnozeologického“, „hodnotového“ a „ontologického“ vedomia aj pri rozvíjaní prakticko-profesionálnej rafinovanosti. Často však chýba aj nepravé osvojenie si vedeckého poznatku „vierou“. Primitívny spôsob myslenia poznatok jednoducho odmietne a sústreďuje sa iba na také sprostredkované obsahy a skúsenosti, ktoré mu slúžia ako motívy emocionálne i materiálne prospešného správania. Pritom každá „viera“ vo vedecký poznatok môže kritikou zaniknúť, ak je táto postavená na „uprílišnene“ rozčleňujúcom a zjednostraňujúcom spôsobe myslenia, čo vedie k radikálnemu skepticizmu. Elementárna zmyslová skúsenosť, ktorá sa koriguje iba formálnologickým myslením, rečou i citovými zážitkami potrieb a nedbá na dôslednú sebakontrolu prakticky pôsobiaceho človeka, prezentuje svet zložený z absolútne rozčlenených faktov („metafyzický pohľad“). Smer poznania naznačený Davidom Humeom, vyznačuje sa touto „vivisekciou“ dialektických pojmov — aj keď vtedy inak menovaných — a potvrdzuje našu analýzu. Odvtedy sa stalo nezriedkavou módou „vyhadzovať“ z vedy dôležité pojmy, ktoré súvisia s pojmom „príčinnosti“. Výsledkom takéhoto redukcionizmu nadobúdal napr. aj pojem „matérie“ charakter inertnej „látky“, obsahu, hoci z dialektického hľadiska mu nemožno priznať nijakú pasivitu pri súčasnom odmietnutí napr. „energetizmu“, ktorý neuznával obsahovú a formálnu diferencovanosť energie ako schopnosti práce v daných systémoch. Na základe redukcionizmu v oblasti základných pojmov možno potom aj v otázkach osobnosti dospieť k stanoviskám, ktoré jednoznačne zna-