Vitajte v mojom antikvariáte!

Chcete mať prehľad o najnovších prírastkoch? Zadajte svoju e-mailovú adresu do kolónky "Prírastky kníh na e-mail" v ľavom stĺpci a na váš e-mail príde maximálne jedna správa denne.

Alebo sa staňte členom stránky na Facebooku.
https://www.facebook.com/groups/ripakovantikvariat/
Vyberte si to, čo je Vašej duši najbližšie.

Ak sa Vám niečo zapáči, napíšte mi na
riporipo@gmail.com
Postup bude nasledujúci :

a.) uveďte tituly, o ktoré máte záujem
b.) uveďte Vašu adresu, prípadne telefón
c.) skontrolujem dostupnosť kníh a následne vám pošlem pokyny na platbu vopred. Na dobierku, po zlých skúsenostiach, neposielam.
d.) Dáte mi avízo o zrealizovaní platby.
e.) Po obdržaní platby na môj účet vám knihy do troch dní posielam

Jednoduché, však? )

ANTIKVÁRIUM (magyarul)

Ha Magyarországról van, és bármelyik könyv érdekelné, kérjük írjon a riporipo@gmail.com címre. A könyvek küldhetök postán. Ha átutazóban van Kassán, a megrendelt könyveket személyesen is átveheti.

streda 28. novembra 2018

VANĚK, ANTONÍN - VZNIK SAMOSTATNÉHO ČESKOSLOVENSKÉHO STÁTU V ROCE 1918

VANĚK, ANTONÍN

VZNIK SAMOSTATNÉHO ČESKOSLOVENSKÉHO STÁTU V ROCE 1918
Svědectví a dokumenty

Melantrich, Praha, 1988
prebal Milan Jaroš
1. vydanie, 3.500 výtlačkov
32-032-88

história, dejiny
584 s., čeština
hmotnosť: 701 g

tvrdá väzba s prebalom
stav: veľmi dobrý, knižničné pečiatky

3,90 € PREDANÉ

*bib10*

70. výročí vzniku novodobého československého státu je príležitostí k tomu, abychom opětovně připomněli zásadní stanovisko Klementa Gottwalda, že ,,28. října 1918 setřásl český národ třistaleté habsburské jařmo a proklamoval znovuzřízení svého vlastního, samostatného státu. 30. října 1918 následovali tohoto příkladu Slováci, vyhlásili odloučení od Maďarské Svatoštěpánské koruny a spojili se s Čechy v jeden státní celek — v Československou republiku. 28. říjen 1918 vešel do historie jakožto den zrození československa“.

Přispět dílčím způsobem — bez mýtického nánosu i jednoduchých a nevědeckých zkreslení — k poznání toho, jak se státotvorná myšlenka postupně utvářela a přeměnila v čin a rovněž ukázat, že první republika nesplnila všechna očekávání našich národů, které z toho vyvodily po roce 1945 náležitá ponaučení, je cílem této publikace. Má také připomenout mladé generaci, že komunisté jsou opravdovými dědici velkých a pokrokových tradic našich národů a že trvalé naplňování těchto tradic aktuálním obsahem je nejvyšším vlasteneckým posláním.

Prof. PhDr. ANTONÍN VANĚK, DrSc. Narodil se 17. 5. 1932 ve Vysočanech, okres Blansko. Absolvoval filozofickou fakultu UK v Praze a pedagogickou fakultu UP v Olomouci. Od roku 1977 vedoucím katedry sociologie na FF UK, v letech 1985-1986 prorektorem UK a od roku 1986 děkanem FF UK. Nositel státního vyznamenání Za zásluhy o výstavbu (1970), Řádu práce (1988).

Hlavní spisy: Vývoj názorů na pojetí pracovní výchovy (1965), Příznaky krize manželské rodiny (1971), Mýtus elit (1973), Sociální struktura (1975), Vědeckotechnická revoluce a inteligence (1975), Studenti a společnost (1976), Postavení ženy ve společnosti (1977), Kapitoly z dějin české a slovenské sociologie (1985), Slovník českých a slovenských sociologů (1986), Sociologie výchovy, spoluautor (1986), řada vysokoškolských učebních textů.








MASARYKOVO DŮVĚRNÉ MEMORANDUM „SAMOSTATNÉ ČECHY“
(INDEPENDENT BOHEMIA),
NAPSANÉ V LONDÝNĚ
V KVĚTNU 1915
PRO BRITSKOU VLÁDU

Samostatné Čechy: ústava a vláda.

Čechy jsou projektovány jakožto stát monarchistický; česká republika je zastávána jen několika radikálními politiky.

Dynastie by mohla býti dosazena dvojím způsobem. Buď by spojenci dali některého ze svých princů, nebo by mohla být personální unie mezi Srbskem a Čechami, kdyby mohl být utvořen srbsko-český koridor.

Český lid — to je nutno znovu zdůrazniti — je venkoncem rusofilský. Ruská dynastie v jakékoli formě by byla nejpopulárnější. Každým způsobem si čeští politikové přejí zřízení království českého v plné shodě s Ruskem. Přání a úmysly Ruska budou míti rozhodující vliv.

Čeští politikové, jsouce si vědomi nesnadného úkolu znovuzřízení Čech, nelekají se odpovědnosti za dílo, jež musí být vykonáno. Žádají-li úplnou samostatnost, je to proto, že chtějí užiti všech politických sil národa k vybudování silného státu. Nejenom Rusku, ale i jeho spojencům nejlépe prospějí silné slovanské státy a národy, a tohoto cíle bude nejlépe dosaženo, jestliže tito národové ponesou plnou odpovědnost za svou politiku.

Cechy budou ovšem konstituční a demokratické — jak se sluší národu Husovu, Chelčického a Komenského, národu, který prvý zlomil středověkou teokracii a který svou reformací a svým bojem za svobodu duchovní připravoval moderní vývoj evropský. Tato veliká služba, kterou Čechy prokázaly Evropě a lidstvu, dává jim právo, aby se hlásily o svou samostatnost a aby měly své místo a svůj hlas v areopagu svobodných národů.

Obrození Evropy nebude dosaženo jen zahraniční politikou, nýbrž musí ho býti dosaženo především činnou podporou svobody a pokroku ve vnitřním životě evropských národů. Pro tento úkol mohou spojenci na český národ plně spoléhati.

„Sine qua non“.

Předpoklad českého programu je obmezení Německa a jeho porážka v této válce.

Tato porážka musí býti dvojí. Předně přímé vítězství spojenců nad Německem; za druhé: trvalá porážka Německa bude porážkou Rakousko-Uherska a povede k rozdělení tohoto umělého státu. Každé oslabení Rakouska je oslabením Německa; Bismarckův plán vymačkávati Rakousko jako citron bude u konce.

Dnes disponuje Německo 50 milióny rakouského obyvatelstva ; avšak až budou neněmečtí a nemaďarští národové osvobozeni, zbude z nich jen 10 miliónů — předpokládáme-li stále, že německé Rakousko zůstane zadobře s Německem, nebo bude dokonce s ním sloučeno.

Osvobozené Čechy budou jistě vždy jednati ve shodě s Dohodou a budou vždy jejím loyálním spojencem; nyní si Čechy přejí, aby jejich ruští bratří brzy obsadili české a slovenské území a doufají v to. To by bylo nejlepším rozřešením nejenom české otázky, nýbrž i rakouské, německé a ostatních otázek, o něž právě běží.


ŠIMKANIN, CYRIL - FILMUJEME NA CESTÁCH

ŠIMKANIN, CYRIL

FILMUJEME NA CESTÁCH

Osveta, Martin, 1982
fotografie a ilustrácie Jaroslav Barák, Božena Mrhová, Jozef Ponec, Jiří Rentz, Cyril Šimkanin, Ivan Urbanovič, Peter Valach
prebal Ján Andel
2. nezmenené vydanie, 5.000 výtlačkov
70-045-82

príručky, film, fotografovanie,
312 s., slovenčina
hmotnosť: 432 g

tvrdá väzba
stav: veľmi dobrý, bez prebalu, knižničné pečiatky

0,90 €

*bib10*






UDRŽAL, PAVEL - ŘEZBÁŘSTVÍ

UDRŽAL, PAVEL
DAVID, STANISLAV

ŘEZBÁŘSTVÍ

SNTL, Praha, 1985
edícia Udělejte si sami (95)
obálka Miroslav Houska
2. vydanie, 30.200 výtlačkov
04-303-85

hobby
184 s., 144 obr., 4 tab., čeština
hmotnosť: 332 g

7,50 €

*bib10*







utorok 27. novembra 2018

SUCHOTIN, ANATOLIJ KONSTANTINOVIČ - PARADOXY VEDY

SUCHOTIN, ANATOLIJ KONSTANTINOVIČ

PARADOXY VEDY
(Paradoksy nauki)

Smena, Bratislava, 1984
edícia Sputnik
preklad Anna Lackovičová
ilustrácie Koloman Leššo
prebal Jozef Pernecký
1. vydanie, 2.000 výtlačkov
73-074-84

veda, filozofia,
206 s., slovenčina
hmotnosť: 369 g

tvrdá väzba
stav: veľmi dobrý, bez prebalu, knižničné pečiatky

2,40 € PREDANÉ

*bib10*






ZÁBLESK GÉNIA (OSVIETENIE)

Pri úspešnom bádaní inkubačné vzrušenia sa končia výsledkom, ktorý prichádza odrazu ako plod voľného spájania myšlienok. Pretože prichádza nečakane, nazýva sa osvietením. Tak sa dostávame k tretej etape vedeckej tvorivosti. Nie je to ani tak etapa, ale akt, pre ktorý je charakteristický bleskový priebeh. Porovnáva sa to s náhlou záplavou svetla neočakávane silnej intenzity. Dante to opísal takto:

Blesk z výšin mi v myseľ šľahol, čo úsilia jej zrazu napĺňal.

M. Planck charakterizoval svoj stav v momente vzniku kvantovej teórie: „Po niekoľkých týždňoch tej najintenzívnejšej práce v mojom živote zrazu tmu, v ktorej som sa zmietal, osvetlil blesk a predo mnou sa otvorili neočakávané perspektívy.“

Podstata osvietenia spočíva v tom, že prvky problémovej situácie, t. j. poznatky bezprostredne sa zúčastňujúce na riešení problému a dovtedy roztrieštené, sa spájajú do jedinej celistvej štruktúry. Osvietenie sa nemôže uskutočňovať po častiach najmä preto, že prebieha završovanie a rodí sa nové poznanie. Riešenie vzniká naraz, vcelku, završuje sa rýchlo, za oveľa kratší čas, než trvala inkubácia.

Nakoniec to, čo vyzeralo zamotané, nepostrehnuteľné a nejasné, zrazu sa vyjasňuje, chaos a neporiadok nečakane nadobúdajú zmysel, rozhádzané detaily sa skladajú do celkového obrazu. G. Polya používa na vysvetlenie takýto opis: Predstavte si, že neskoro v noci vchádzate do hotelovej izby. Pritom ako potme hľadáte vypínač, vrážate do istých nepochopiteľných predmetov, cítite ich hrany, narážate na prekážky. Vtom nájdete vypínač, zažnete svetlo a všetko zrazu zjasnie. Veci sú tam, kde majú byť, sú na svojich miestach a sú uspôsobené na svoj účel. A neforemné predmety nie sú ničím iným ako bežnými vecami obývanej miestnosti.

Na osvietenie vždy chýba iba „maličkosť“, akýsi jednotiaci článok, spájajúci dané fragmenty do jedného celku. Ako na uzavretie elektrického okruhu, umožňujúceho pohyb celého strojového parku, električiek, občas chýba len žilka, tak aj tu vznik grandióznej teórie závisí od maličkosti. A tá sa zrazu nájde, prináša radosť z objavu a prijíma sa ako osvietenie, ako vzplanutie génia. A to všetko preto, lebo fakt, sám osebe bezvýznamný, je príčinou skvelého objavu, t. j. prináša informáciu neporovnateľne väčšiu, ako je tá, čo je obsiahnutá v ňom samom.

Povaha osvietenia, závisiaca od maličkostí, takrečeno kapriciózna, sa právom charakterizuje ako náhodilosť. Skutočne, pravdepodobne nenájdeme taký objav, ktorý by sa nezavŕšil náhodou. „Životopisy“ vedeckých udalostí sú plné takých opisov. Všimneme si niektoré.

Na začiatku 19. storočia francúzsky lekár R. Laennec vynašiel prístroj na vyšetrovanie chorých — stetoskop. Čitateľovi pripomíname, že je to dutá rúrka podobná drevenej cievke, z jednej strany (tej, ktorá sa prikladá k uchu) rozšírená. To je celá tá múdrosť, ale koľké uľahčenie pre lekára!

Laennec dospel ku svojmu objavu takto: Vedel, že už starovekí lekári, napríklad Hippokrates, uchom vedeli vyšetrovať niektoré chorobné prejavy v ľudskom organizme. Prirodzene, v mnohých prípadoch je vyšetrenie uchom nevhodné, ale bez neho chýbal lekárovi dôležitý zdroj informácií o chorom.

Raz sa Laennec prechádzal po dvore Louvru a upútala ho hra, ktorou boli zaujaté deti. Jedno chlapča škriabalo ihlicou po prerezanom brvne a druhé s uchom priloženým na rez na opačnej strane počúvalo. A tu sa zrodila myšlienka stetoskopu, ktorého opis bol uvedený roku 1819 v Traktáte o nepriamej auskultácii (počúvaní). Uvádzajú sa v ňom metódy diagnostikovania pľúcnych chorôb pomocou nového prístroja. Používa sa dodnes. Pravda, v posledných desaťročiach ho zatlačil (no nevytlačil) mäkký stetoskop, ale starý vynález stále dobre slúži ľuďom.

A čo náhodilosť? Nebyť toho, že Laennecovi padol zrak na hrajúce sa deti, ktovie aká iná udalosť by bola uzavrela reťaz úvah Laenneca či iného lekára.

Povieme si ešte o jednom takisto lekárskom osvietení, ktoré ožiarilo súčasnú vedu.

čitateľ možno počul o prístroji kurganského lekára G. Ilizarova. Ilizarov namiesto sadry, ktorá obmedzuje pohyb, narúša krvný obeh a je celkove nepohodlná, používa špeciálny prístroj. Spevní z obidvoch strán zlomenú kosť tak, že zabráni posúvaniu zlomených častí. Umožňuje však chorému hýbať končatinou (napríklad chodiť so

CIGER, JURAJ - LOGIKA A NORMA OSOBNOSTI

CIGER, JURAJ

LOGIKA A NORMA OSOBNOSTI

Osveta, Martin, 1984
edícia Zdravotníctvo a vedecký svetonázor (12)
prebal Peter Ďurík
1. vydanie, 1.000 výtlačkov
70-083-84

psychológia, filozofia,
360 s., slovenčina
hmotnosť: 520 g

tvrdá väzba
stav: veľmi dobrý, knižničné pečiatky, bez prebalu

4,90 €

*bib10* in **S4**





RIEŠENIE OTÁZKY TVORIVÉHO SPÔSOBU MYSLENIA A MOTIVÁCIÍ

Nedostatky tradičného stereotypu myslenia historicky potvrdil aj prechod epochy európskeho osvietenstva do epochy ideového „romantizmu“. Na jednej strane túto etapu podmienila dobová úroveň kritickosti a na druhej strane poznanie, že prezentačná a či „nazeravá“ zmyslová intuícia, uznávaná aj naivno-realistickým „racionalizmom“, nepotvrdzuje ani „teoretické“ presvedčenie o nezávislej skutočnosti sveta, ani teoretickú sústavu vedeckých kategórií, najmä kategórie príčinnosti, zákonitosti, celostnosti a substancie „javov“. Preto chýbalo aj teoretické zdôvodnenie jednoznačnej oprávnenosti hodnotovej orientácie osobnosti na jej ľudskú „dokonalosť“ a „celistvosť“. Morálne rozhodovanie, ktoré si niekedy vyžaduje zrieknutie sa osobných príjemností, predpokladá silu presvedčenia. Ak toto presvedčenie chýba, rozhodujúcim sa stáva osobný zážitok príjemná a nepríjemná s celým subjektivisticko-skupinovým relativizmom, ktorý postihuje okrem záväznosti kultúrneho ideálu aj vzťahy vzájomnej pomoci a porozumenia. Keď sa teda v dobovom kultúrnom povedomí nepotvrdila apodiktická istota predpokladaného charakteru sveta a nezávislá platnosť všeobecných zákonitostí, renesančno-humanistický ideál osobnosti a jeho ašpirácie na „dokonalosť“ sa zdali takisto „nereálnymi“, nedosiahnuteľnými. Spoločnosť však potrebovala motivovať žiadúce formy spoločenského života postulátmi, ktoré sa pokladali za celkom isté, aj keď sa nedali celkom dokázať. Ideový „romantizmus“ spočíval teda na pseudonoetickom zneuznaní kategórií a spôsobu myslenia kultúrneho povedomia doby Mikuláša Kusánskeho. Ideový romantizmus treba odlíšiť od postojov samých „romantikov“ a mal by sa pokladať skôr za ideológiu „osobnosti“ ako za esteticko-formálny smer, ktorá je ovládaná mocnou tendenciou motivovať spoločenské vzťahy. Princíp sociability zreteľne dostal prevažne emocionálny a inštinktívno-družný charakter. Smeroval však k podstatnému oslabeniu medzinárodných duchovno-kultúrnych vzťahov uplatňujúcich sa ešte za čias osvietenstva. Historicky sa preukázalo, že iba heslovite používané kategórie a pojmy napr. „unitas multiplex et variabilis“ — osobnosť ako „mnohostranná a variabilná jednota“, celostnosť, splývanie protikladov neznamenajú nijakú záruku, že sa na ne nezabudne, ak ich logická genéza nie je teoreticky formulovaná. V živelnej podobe do kultúrneho povedomia trvale neprenikne. Neexistuje vedecký poznatok, ktorý by sa nemohol stať obsahom „viery“, ak nežije v individuálnom vedomí mocou svojho spôsobu poznania. Hoci takéto riešenie pomocou „viery“ je zo sociálnopsychologického hľadiska čiastočne nevyhnutné a relatívne potrebné, v prípade zásadného neriešenia genézy a logickej štruktúry kategórií stáva sa všeobecným a výlučným v zmysle konzervatívnych tendencií. Tieto si želajú a veria vo večitý „šerosvit“ a potrebu poslušnosti v základných oblastiach „gnozeologického“, „hodnotového“ a „ontologického“ vedomia aj pri rozvíjaní prakticko-profesionálnej rafinovanosti. Často však chýba aj nepravé osvojenie si vedeckého poznatku „vierou“. Primitívny spôsob myslenia poznatok jednoducho odmietne a sústreďuje sa iba na také sprostredkované obsahy a skúsenosti, ktoré mu slúžia ako motívy emocionálne i materiálne prospešného správania. Pritom každá „viera“ vo vedecký poznatok môže kritikou zaniknúť, ak je táto postavená na „uprílišnene“ rozčleňujúcom a zjednostraňujúcom spôsobe myslenia, čo vedie k radikálnemu skepticizmu. Elementárna zmyslová skúsenosť, ktorá sa koriguje iba formálnologickým myslením, rečou i citovými zážitkami potrieb a nedbá na dôslednú sebakontrolu prakticky pôsobiaceho človeka, prezentuje svet zložený z absolútne rozčlenených faktov („metafyzický pohľad“). Smer poznania naznačený Davidom Humeom, vyznačuje sa touto „vivisekciou“ dialektických pojmov — aj keď vtedy inak menovaných — a potvrdzuje našu analýzu. Odvtedy sa stalo nezriedkavou módou „vyhadzovať“ z vedy dôležité pojmy, ktoré súvisia s pojmom „príčinnosti“. Výsledkom takéhoto redukcionizmu nadobúdal napr. aj pojem „matérie“ charakter inertnej „látky“, obsahu, hoci z dialektického hľadiska mu nemožno priznať nijakú pasivitu pri súčasnom odmietnutí napr. „energetizmu“, ktorý neuznával obsahovú a formálnu diferencovanosť energie ako schopnosti práce v daných systémoch. Na základe redukcionizmu v oblasti základných pojmov možno potom aj v otázkach osobnosti dospieť k stanoviskám, ktoré jednoznačne zna-

DVOŘÁK, MILOŠ - STAVBY A ARCHITEKTURA V ZAHRADÁCH

DVOŘÁK, MILOŠ

STAVBY A ARCHITEKTURA V ZAHRADÁCH

SNTL, Praha, 1988
edícia Polytechnická knižnice
edícia Udělejte si sami (61)
väzba Richard Maršák
4. upravené, doplnené vydanie, 50.000 výtlačkov
04-309-88

hobby, záhradkárstvo
200 s., 142 obr., 18 tab., čeština
hmotnosť: 1145 g

tvrdá väzba
stav: veľmi dobrý, knižničné pečiatky

2,50 €

*bib10* in **S4**




SBORNÍK PŘÍSPĚVKŮ O VZNIKU ČESKOSLOVENSKA

SBORNÍK PŘÍSPĚVKŮ O VZNIKU ČESKOSLOVENSKA
(Ke kritice buržoazní republiky)

Univerzita J. E. Purkyně, Brno, 1983

zborník, história
116 s., čeština, slovenčina
hmotnosť: 148 g

mäkká väzba
stav: dobrý, knižničné pečiatky

*bib24*his* PREDANÉ
*bib10*his* NENAJDENA






POMĚR MORAVSKÉ ŠLECHTY K ČESKOSLOVENSKÉMU STÁTU 

Jiří L. Bílý

Vznik samostatného československého státu, i když neznamenal v konečném důsledku změnu v třídní moci, zasáhl do její sociální struktury. Nastupující národní buržoazie zbavila šlechtu politických preregatív, které jí dávalo za monarchie vlastnictví velkostatků prostřednictvím nespravedlivého kuriálního systému voleb do zemských sněmů i různých faktických výhod. Svého poměru ke šlechtě využívala buržoazie k sociální demagogii, když se před společností snažila dokázat svoji „revolučnosť" okázalým zrušením šlechtických titulů, ač v ekonomické oblasti chtěla jen odstranit právní bariéry, zejména fideikomisy, které bránily kapitalistické konkurenci v zemědělství. Byl to strach z možných důsledků vyvlastnění půdy šlechtě, které by relativizovalo trvalost soukromého vlastnictví.

První pozemková reforma, která podlomila ekonomickou moc šlechty, byla ústupkem ze strany buržoazie revolucionizovaným vrstvám společnosti, zejména střednímu rolnictvu a zemědělskému proletariátu. Její provádění však v důsledku změny politické situace ve státě na začátku dvacátých let bylo mírnější. Šlechta často dosahovala propouštění půdy ze záboru, vyhrávala velké spory o zabranou půdu. Jak je všeobecně známo, první pozemková reforma pouze posílila kapitalistický živel na vesnici.

Buržoazii nešlo o získání eknomických výhod na šlechtě mocenskou cestou, ale o její eliminaci z politického života zdůrazňováním jejich nepřátelských postojů k národním zájmům.

Je tedy na místě otázka, Jaký byl vztah šlechty k národnostním zájmům a též jakým způsobem se vyrovnala se vznikem československého státu, což není bez významu pro pochopení některých peripetií dějin našeho státu. Přitom odpovědi omezíme na území Moravy. Od buržoazní revoluce v roce 1848 můžeme sledovat na Moravě diferenciaci zemské šlechty. V popředí zůstávají staré feudální rody — Salmové, Mensdorf-Poullyové, Liechtenštejnové, Dietrichštejnové. Tyto rody jsou nositeli starého zemského patriotismu. Historická šlechta vidí možnost udržet své politické pozice v autonomii jednotlivých zemí a posílení moci starých stavovských orgánů. Představitelé tohoto politického směru se v častých případech hlásí k české národnosti. Tato část šlechty chápe, že své politické cíle nemůže prosazovat izolovaně od národa, na jehož území se rozkládají jejich velkostatky. Vlastenectví této části šlechty nebylo o nic více determinováno sociálními zájmy než u buržoazie. Šlo o projev dlouhodobé taktiky, která předpokládala, že se šlechta stane při slabosti české buržoazie hegemonem politického života. Z rozdílných sociálních zájmů vyplývalo malé pochopení pro řevnivost české a německé buržoazie umocněné kosmopolitní výchovou, což brala buržoazie jako zradu národních zájmů.

Na Moravě byl tábor historické šlechty poměrně omezený. Z významnějších šlechticů to byl kn. Hugo Salm, olomoucký arcibiskup Furstenberg a politickém mluvčím této skupiny byl hr. Egbert Belcredi. Tradice národnostní politiky historické šlechty se udržovala až do konce monarchie, i když se ona jako politická skupina rozpadla.

Pokud sledujeme sociální skladbu velkostatkářské šlechty v druhé polovině 19. století, vidíme, že mezi starou šlechtu pronikají nobilitovaní příslušníci velkokapitálu, pro něž je vlastnictví půdy bezpečným uložením kapitálu. Na Moravě jsou to Kleinové z Wiesenberku, Guttmanové, Rotschildové a další. K nim lze přiřadit i starou šlechtu věnující se podnikatelské činnosti jako Larisch-Mönnichové či Wilczkové pro něž unitarita Předlitavska byla nezbytným ekonomickým prostorem. Proto se často ostře stavěly proti národním zájmům na Moravě.

Oscilace stanovisek moravské šlechty v národnostní otázce adekvátně vyjadřuje skutečnost, že její ekonomické a politické zájmy nebyly přímo spojeny s existencí národa. Integrujícím činitelem pro ně byla rakousko-rherská monarchie.

Vznik československého státu, stále silnější vědomí nezvratnosti historického vývoje v boji o záchranu rodinného majetku našel svůj výraz v teoretické rovině v představách Panevropy, zejména v dílech dvou příslušníků moravské šlechty Richarda Mikuláše Coudenhove-Kalergiho a JUDr. Viktora Bauera. Ohlédneme-li od konrétních výsledků jejich prací, jsou zde uvedené názory transformovaným odrazem nové státoprávní situace. Tvoří jakoby politickou a státoprávní závěť moravské šlechty s trpkým přitakáním příčinám rozbití rakousko-uherského soustátí a s posledními efemérnímy sny o křesťanském evropském soustátí, Vídní jako hlavním světovém městu a nové neoaristokracii.


MÍKA, ZDENĚK - DĚJINY PRAHY V DATECH

MÍKA, ZDENĚK

DĚJINY PRAHY V DATECH

Panorama, Praha, 1989
edícia Pragensia
ilustrácie Karel Liška, Pavel Kubant
obálka Michal Houba
1. vydanie, 25.000

história
424 s., čeština
hmotnosť: 584 g

tvrdá väzba
stav: dobrý, knižničné pečiatky

3,00 €

*bib10* in **S4**





REPKA, FRANTIŠEK - ŽENŠEN

REPKA, FRANTIŠEK

ŽENŠEN

Príroda, Bratislava, 1988
ilustrácie František Repka
obálka Štefan Pavelka
1. vydanie, 17.000 výtlačkov
064-160-88 ZEN

záhradkárstvo, hobby, poľnohospodárstvo,
52 s., slovenčina
hmotnosť: 79 g

mäkká väzba
stav: dobrý, knižničné pečiatky

0,90 € PREDANÉ

*bib10*




ANTRPOFAGIE A POHŘEBNÍ RITUS DOBY BRONZOVÉ

ANTRPOFAGIE A POHŘEBNÍ RITUS DOBY BRONZOVÉ
Příloha Sborníku Čs. společnosti antropologické při ČSAV
Materiály z pracovního setkání
Brno, pavilon Anthropos 24.-25. 10. 1988

Čs. společnost antropologická při ČSAV, Brno, 1988
Moravské muzeum - Ústav Anthropos, Brno, 1988
zostavila Marta Dočkalová
obálka Lea Píchová, Alena Mizerová

archeológia
252 s., čeština, slovenčina
hmotnosť: 266 g

mäkká väzba
stav: dobrý, knižničné pečiatky

9,00 € PREDANÉ
 
*bib10* in *H-2-2*






nedeľa 25. novembra 2018

WALDEN, PETER - VYSOKÁ ŠKOLA VÝKLADU SNOV

WALDEN, PETER

VYSOKÁ ŠKOLA VÝKLADU SNOV
Čo znamenajú sny mužov a čo sny žien

Fontána, Šamorín, 1992
preklad Barbara Semonská
obálka Ľubomír Varga
1. slovenské vydanie
ISBN 80-900492-8-1

ezoterika
230 s., slovenčina
hmotnosť: 235 g

mäkká väzba
stav: veľmi dobrý, knižničné pečiatky

1,90 € PREDANÉ

*bib10* in *H-2-2*

Kniha je teoretickou i praktickou príručkou snenia. Zakladá sa na vedeckých výskumoch a získaných poznatkoch psychológov lekárov i výrokov osôb, ktorých konkrétne sny sa analyzujú.







TOMANÍK, MIROSLAV - ČÍNSKÁ KUCHYNĚ

TOMANÍK, MIROSLAV
SKŘIVAN, RUDOLF
VÍT, ALEŠ

ČÍNSKÁ KUCHYNĚ

Merkur, Praha, 1990
fotografie Olga Davidová
grafická úprava Antonín Sládek
3. prepracované vydanie
ISBN 80-7032-408-2

kuchárky, recepty
120 s., far. fot, čeština
hmotnosť: 168 g

mäkká väzba
stav: dobrý, zosušené lepenie, knižničné pečiatky

1,50 €

*bib10* in *H-2-2*