REPKA, RICHARD
GAVORA, PETER
DIDAKTIKA ANGLIČTINY
Slovenské pedagogické nakladateľstvo, Bratislava, 1987
1. vydanie, 3.000 výtlačkov
angličtina, jazyky, gramatika, jazykoveda,
256 s., slovenčina
hmotnosť: 386 g
tvrdá väzba, papierový prebal
stav: veľmi dobrý, nepoužívaná
1,30 €
PREDANÉ!
*083*
Didaktika angličtiny autorov Richarda Repku a Petra Gavoru je prvou knižnou monografiou venovanou tejto problematike v Československu.
Všeobecná didaktika cudzích jazykov i didaktika anglického jazyka sa v posledných rokoch prudko rozvíja. Rozširujú sa a prehlbujú poznatky z celého radu otázok, na ktoré tieto disciplíny hľadajú odpoveď. Okrem toho sa didaktika cudzích jazykov obohacuje aj poznatkami z iných disciplín, predovšetkým z lingvistiky a psychológie, a v posledných dvoch desaťročiach aj z psycholingvistiky, sociolingvistiky, teórie sociálnej komunikácie a ďalších.
Hlavným cieľom autorov bolo vybrať a zovšeobecniť poznatky získané v uvedených vedných disciplinách v Československu a vo svete a dať im podobu ucelenej koncepcie didaktiky angličtiny. Opierali sa však nielen o poznatky cudzích autorov, ale hodne čerpali aj z výsledkov vlastného teoretického bádania a empirických výskumov.
Obsahom práce je široké spektrum problémov, ktoré patria do sféry didaktiky angličtiny. Autori sa však sústredili najmä na riešenie otázok, ktoré boli z hľadiska ich koncepcie didaktiky ťažiskové.
V práci sa riešia otázky metodológie anglického jazyka ako vednej disciplíny, najmä jej predmet a štruktúra a jej vzťah k iným vedným disciplínam. Druhým okruhom otázok je funkcia a postavenie angličtiny ako vyučovacieho predmetu, ciele a obsah tohto vyučovacieho predmetu všeobecne i konkrétne na dvoch typoch škôl: základnej a strednej škole. V rámci obsahu vyučovania sa rozpracúva problematika komunikatívnych funkcií, situácií, krajinovedných informácií a jazykových prostriedkov.
Druhý okruh otázok predstavuje proces vyučovania anglického jazyka. Základné chápanie vyučovacieho procesu je interaktívne. Autori zdôrazňujú potrebu aktivity žiaka v zmysluplných didaktických situáciách. Podrobne sa charakterizujú vlastnosti učiteľa a žiaka ako hlavných činiteľov vyučovacieho procesu a ich vzájomný vzťah. Proces vyučovania sa opisuje z hľadiska jednotlivých jazykovedných prostriedkov i komunikatívnych zručností. Osobitná časť knihy je venovaná funkcii materinského jazyka pri vyučovaní angličtiny. Ďalšie kapitoly sa zaoberajú cudzojazyčným testovaním, organizačnými formami vyučovania a mimoškolskou a mimotriednou aktivitou, ktorá vedie k osvojovaniu angličtiny. Súčasťou knihy je aj bibliografia, ktorá obsahuje vyše 200 titulov našich i zahraničných autorov.
Autori v knihe použili dva základné prístupy: deskriptívny a preskriptívny. Prinášajú jednak opis javov, ktoré sú v centre ich pozornosti, jednak vyslovujú odporúčania na metodické zvládnutie pedagogických javov. Gradácia knihy smeruje od problémov teoretickej povahy k praktickým otázkam efektívnej realizácie vyučovania angličtiny v základnej a strednej škole.
Kniha je určená teoretikom, metodikom, autorom učebníc a metodických príručiek, učiteľom z praxe i poslucháčom učiteľských fakúlt. Je vhodná i pre záujemcov z iných oblastí — lingvistom a psychológom, ktorí sa zaujímajú o problematiku jazykového vzdelávania.