Vitajte v mojom antikvariáte!

Chcete mať prehľad o najnovších prírastkoch? Zadajte svoju e-mailovú adresu do kolónky "Prírastky kníh na e-mail" v ľavom stĺpci a na váš e-mail príde maximálne jedna správa denne.

Alebo sa staňte členom stránky na Facebooku.
https://www.facebook.com/groups/ripakovantikvariat/
Vyberte si to, čo je Vašej duši najbližšie.

Ak sa Vám niečo zapáči, napíšte mi na
riporipo@gmail.com
Postup bude nasledujúci :

a.) uveďte tituly, o ktoré máte záujem
b.) uveďte Vašu adresu, prípadne telefón
c.) skontrolujem dostupnosť kníh a následne vám pošlem pokyny na platbu vopred. Na dobierku, po zlých skúsenostiach, neposielam.
d.) Dáte mi avízo o zrealizovaní platby.
e.) Po obdržaní platby na môj účet vám knihy do troch dní posielam

Jednoduché, však? )

ANTIKVÁRIUM (magyarul)

Ha Magyarországról van, és bármelyik könyv érdekelné, kérjük írjon a riporipo@gmail.com címre. A könyvek küldhetök postán. Ha átutazóban van Kassán, a megrendelt könyveket személyesen is átveheti.

štvrtok 10. mája 2018

ŠUKŠIN, VASILIJ - SLNKO, STAREC A DIEVČA

ŠUKŠIN, VASILIJ

SLNKO, STAREC A DIEVČA
(Rasskazy)

Obzor, Bratislava, 1978
edícia Jantár
preklad Marta Lesná
prebal Zoltán Salamon
1. vydanie

beletria, poviedky, próza krátka,
208 s., slovenčina
hmotnosť: 324 g

tvrdá väzba s prebalom
stav: dobrý

1,10 €

*zukol3* in *S4S*





ŠOFÉR DRUHEJ TRIEDY
Na jar, keď sa začala sejba, ocitol sa v Bystrianke nový mládenec, šofér Paška Cholmanskij. Chudý, šľachovitý, vrtký. Mal okrúhle žltkasto-sivé smelé oči, rovný tenký nos, bol rapavý, so strmo lomeným obočím, ani nie veľmi zlostný, ani pekný. Ponášal sa na dajakého vtáka.

Paška bol rodený Keržak, pochádzal odkiaľsi z horných dedín pri Katuni, ale zo staromódnych nemenných keržackých zvyklostí si absolútne nič nezachoval.

Do Bystrianky sa dostal takto.

Tunajší predseda kolchozu Jermolaj Prochorov sa vracal z mesta na kolchoznom gaziku. Na ceste im praskla brzda. Prochorov znosil šoféra, koľko sa doňho vmestilo, a stopoval autá. Dve nezastali, ale tretie poldruhatonové pribrzdilo. Šofér otvoril dvere.

Kam?

Po Bystrianku.

A Salton je ďalej alebo bližšie?

Trocha bližšie. Prečo?

Sadaj po Salton. Ukážeš mi cestu.

Pohni.

Šofér sedel ovalený na operadlo sedadla, pravú ruku mal na volante, lakťom ľavej sa opieral o dvere kabíny. Díval sa dopredu na cestu, zamyslene prižmuroval oči.

Nákladné auto sa hnalo najväčšou rýchlosťou, iba zázrakom obišlo výtlky. S protiidúcim autom prešli popri sebe tak blízko, že predsedovi vyrazilo dych. Pozrel na šoféra, ale ten sedel, akoby sa nechumelilo, žmúril oči.

Ešte si si nevylámal krky? — spýtal sa šoféra Prochorov.

Čo ...? To nič. Nemaj strach, ujo. Čo je v letectve najdôležitejšie? — zasmial sa šofér úsmevom prostodušným, dobrým.

Najdôležitejšie podľa mňa je nevyčíňať.

Nie. Nie to. — Mládenec celkom vypustil volant z rúk, siahol do vrecka po cigaretu. Zrejme sa bavil nad tým, že jeho pasažier má strach.

Prochorov zaťal zuby a odvrátil sa.

V tom momente nákladné auto poriadne nadhodilo. Prochorov sa pudovo chytil dverí. Zúrivo zazrel na šoféra.

Ty ...! Letec!

Mládenec sa znova usmial.

Mám rád rýchlosť, — priznal sa.

Prochorov mu uprene pozrel do očí — mládenec sa mu čímsi páčil.

Načo ideš do Saltona?

Na služobnú cestu.

Azda na sejbu?

Hej... treba sedliačikom pomôcť.

Prešibaný Prochorov chvíľu mlčal. Tiež si zapálil. Zaumienil si, že zlanári šoféra do svojho kolchozu.

Ideš rovno do Saltona alebo do okresu?

Do okresu. Do dediny Listvianky ... Ako je tu pekne.

Ako sa voláš?

Ja? Pavel. Pavel Jegoryč.

Sme menovci, — povedal Prochorov. — I ja som po otcovi Jegoryč. Prídeš ku mne, Jegoryč?

Ako si to mám vysvetliť?

Tak. Predsedu v Listvianke poznám a dohovorím sa s ním, aby mi ťa prepustil. I ja som predseda. Listvianka je diera, to ti poviem. Ale naša dedina...